US-IL-SAD-BLISKI_ISTOK-RAT-Obrana-Terorizam-Ratovi-Diplomacija NJ 11. III. SZ: SAD SE MORAJU UKLJUČITI U USPOSTAVU MIRA NA BLISKOM ISTOKU NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG11. III. 2002.U vrtlogu nasilja"Šest mjeseci nakon terorističkih
udara na New York i Washington vanjska politika obilježena je ratom i vojskom. To je već samo po sebi novina ali neobičan je sve snažniji osjećaj nesigurnosti i ugroženosti u regijama koje su se dosada mogle osjećati sigurnima. U Sjedinjenim Državama ukorijenio se svakodnevno primjetan strah od ranjivosti. Za razliku od Europe, SAD smatraju da su u ratu te primjenjuju sva sredstva moći koje su dosada - uz diplomatske amortizere - mogle pokazivati samo u savezima.Europom se pak širi osjećaj samoizazvane nemoći. Nekadašnji savezi nisu više toliko važni a stari se svijet suprotstavlja novoj prijetnji u prvom redu sociološkim analizama i moralnim savjetima. Proračunska sredstva, namijenjena pomoći pri razvoju ili obrani, zasada nisu povećana.Na Bliskom Istoku - pritom valja priznati da ta regija ni prije 11. rujna nije bila baš poznata po stabilnosti ali je do prije godinu i pol bar bilo razloga za veliku nadu - sukob koji je uglavnom bio pod političkom kontrolom rasplamsao se u međuvremenu u otvoreni rat -
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
11. III. 2002.
U vrtlogu nasilja
"Šest mjeseci nakon terorističkih udara na New York i Washington
vanjska politika obilježena je ratom i vojskom. To je već samo po
sebi novina ali neobičan je sve snažniji osjećaj nesigurnosti i
ugroženosti u regijama koje su se dosada mogle osjećati sigurnima.
U Sjedinjenim Državama ukorijenio se svakodnevno primjetan strah
od ranjivosti. Za razliku od Europe, SAD smatraju da su u ratu te
primjenjuju sva sredstva moći koje su dosada - uz diplomatske
amortizere - mogle pokazivati samo u savezima.
Europom se pak širi osjećaj samoizazvane nemoći. Nekadašnji savezi
nisu više toliko važni a stari se svijet suprotstavlja novoj
prijetnji u prvom redu sociološkim analizama i moralnim savjetima.
Proračunska sredstva, namijenjena pomoći pri razvoju ili obrani,
zasada nisu povećana.
Na Bliskom Istoku - pritom valja priznati da ta regija ni prije 11.
rujna nije bila baš poznata po stabilnosti ali je do prije godinu i
pol bar bilo razloga za veliku nadu - sukob koji je uglavnom bio pod
političkom kontrolom rasplamsao se u međuvremenu u otvoreni rat -
nedostaje mu još samo taj naziv. Dosada striktno poštivanje
razmjene udara i protuudara, napada i odmazde, izrodilo se u
okrutni pokolj u kojem su preferirani cilj civili. Konzultacije,
sastanci na vrhu, diplomatske uvertire - sve je to u drugi plan
potisnulo puko nasilje.
Nakon dramatične eskalacije nasilja proteklih dana bar su
Sjedinjene Države kao tiha zainteresirana strana u bliskoistočnom
sukobu shvatile da moraju prekinuti politiku suzdržanosti. Očito
pod pritiskom Washingtona izraelski premijer Sharon više ne
inzistira na sedmodnevnom primirju kao uvjetu za razgovore.
Odjednom je počeo govoriti o brzom primirju. Posrednik iz
Washingtona već slijeće na izraelsko tlo. SAD su primijetile da bi u
slučaju izraelsko-palestinskog sukoba mogle biti uvučene u rat čak
i ako nastupe maksimalno suzdržano. Izmakne li sukob u potpunosti
kontroli, Amerika bi mogla biti prisiljena uplesti se kao izraelska
sila zaštitnica. U tom bi slučaju fronte bile potpuno jasno
definirane: Bushova vlada izgubila bi potporu arapskih država u
borbi protiv terorizma, osiguravajući nove pristaše fanatičnim
islamističkim skupinama. Dosada ismijavan scenarij rata kultura
više uopće ne bi bio tako nerealan.
Bushovoj je vladi na Bliskom Istoku vrlo okrutno prikazano da snaga
sama po sebi nije dovoljna za uspostavu sigurnosti. Sharon, jači
protivnik s boljom legitimacijom, pruža dovoljno materijala za
proučavanje. Njegova strategija vojne dominacije i nasilnog
tlačenja bilježi bijedan neuspjeh. Proizvela je samo još veću
mržnju koja osujećuje bilo kakav politički kompromis.
Sama Amerika nije dosada morala na svojoj koži isprobati to
neugodno iskustvo u velikom globalnom teatru. Činilo se da su u
prvom redu nakon začuđujuće brzog i uspješnog pohoda protiv
talibana i njihove ogranka al-Qaide opasnosti koje u sebi krije
neograničena moć pale u zaborav. Bushova vlada iskusila je da
trijumf i tragedija mogu ići ruku pod ruku. Borba protiv islamskog
terorizma i sve jači pritisak na Sadama Huseina neće biti mogući
bude li izraelsko-palestinski sukob smatran paralelnim bojištem.
Tri su razloga za pogrešnu procjenu Bushove vlade: američka vlada
već dugo nije mogla gotovo bez ikakvog osporavanja odlučivati o
vanjskoj politici. Bushov otac nije uspio zato što je kreirao
vanjsku politiku bez unutarpolitičkog oslonca; zato što je
pobijedio u ratu u Zaljevu ali je izgubio bitku za veći gospodarski
rast. No, nakon 11. rujna vanjska politika istodobno je i
unutrašnja politika. Štoviše, Bush mlađi zahvalit će svoj ponovni
izbor na predsjedničku dužnost upravo vanjskoj politici.
Drugo, SAD su danas silno moćne - kao rijetko kada u svojoj
povijesti. Njihova vojna dominacija upravo zaprepašćuje. No, tanka
je linija koja dijeli snagu od precjenjivanja vlastitih
sposobnosti. Treće, politička elita zemlje još nije razvila
koncept kako se nositi s tom silnom moći. Za razliku od hladnog
rata, vanjskopolitička strategija danas je osporena - predmet je
gotovo svakodnevnih polujavnih rasprava u Washingtonu u kojima
sudjeluju blokovi u Bushovoj vladi. To može rezultirati
iznenađujućim preokretima, kao što je trenutno slučaj na Bliskom
Istoku.
Dakle, letači-teroristi oslobodili su snage čije djelovanje nije
moguće proračunati ni šest mjeseci nakon napada. Svaki
samoubilački atentat na Bliskom Istoku dodatno otežava njihovo
kroćenje. Iako američki podpredsjednik Cheney putuje po arapskom
svijetu u potrazi za sljedbenicima a predsjednik ovog ponedjeljka
aktualizira svoju antiterorističku strategiju, valja naglasiti
sljedeće: nasilje ima najžilavije korijene na Bliskom Istoku i neće
ga biti moguće zaustaviti u muslimanskom svijetu sve dok u Netanji i
Jeruzalemu fanatizam određuje političko djelovanje", upozorava
Stefan Kornelius.