US-sila-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi NYT 31. I. OGRANIČENJA MOĆI SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES31. I. 2002.Ograničenja moći"Primjena sile i zastrašivanja vratila se u prvi plan američke vanjske politike. Ovo je bila
jasna poruka koju je predsjednik Bush prenio u svom obraćanju naciji kada je Iran, Irak i Sjevernu Koreju nazvao 'osovinom zla' kojoj neće dopustiti da ugrozi SAD kemijskim, biološkim i nuklearnim oružjem. Još od ponižavajućeg povlačenja iz Vijetnama prije više od četvrt stoljeća naša politika se nije tako snažno oslanjala na ne-nuklearnu vojnu silu ili prijetnju koju ona predstavlja kako bi obranila američke interese diljem svijeta. Bush, izgleda, razvija agresivnu vojnu doktrinu. Ona uključuje prijetnju oružanom intervencijom protiv zemalja koje razvijaju oružja koje bi moglo ugroziti SAD. Bushova doktrina u nastajanju implicira korištenje konvencionalnih snaga kako bi se uništile lansirne rampe za rakete, industrijski pogoni i ostalo za što se čini da je uključeno u proizvodnju nekonvencionalnog oružja. Ovo je radikalna promjena u odnosu na ono što se događalo prije. SAD svoje vojne snage primjenjuje u obliku odmazde zbog napada, ne napada prvi. Ovo ne bi trebalo spriječiti primjenjivanje drugih opcija
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
31. I. 2002.
Ograničenja moći
"Primjena sile i zastrašivanja vratila se u prvi plan američke
vanjske politike. Ovo je bila jasna poruka koju je predsjednik Bush
prenio u svom obraćanju naciji kada je Iran, Irak i Sjevernu Koreju
nazvao 'osovinom zla' kojoj neće dopustiti da ugrozi SAD kemijskim,
biološkim i nuklearnim oružjem. Još od ponižavajućeg povlačenja iz
Vijetnama prije više od četvrt stoljeća naša politika se nije tako
snažno oslanjala na ne-nuklearnu vojnu silu ili prijetnju koju ona
predstavlja kako bi obranila američke interese diljem svijeta.
Bush, izgleda, razvija agresivnu vojnu doktrinu. Ona uključuje
prijetnju oružanom intervencijom protiv zemalja koje razvijaju
oružja koje bi moglo ugroziti SAD. Bushova doktrina u nastajanju
implicira korištenje konvencionalnih snaga kako bi se uništile
lansirne rampe za rakete, industrijski pogoni i ostalo za što se
čini da je uključeno u proizvodnju nekonvencionalnog oružja. Ovo je
radikalna promjena u odnosu na ono što se događalo prije. SAD svoje
vojne snage primjenjuje u obliku odmazde zbog napada, ne napada
prvi. Ovo ne bi trebalo spriječiti primjenjivanje drugih opcija
kada postoji jasna opasnost od napada, no napasti prvi nije korak
koji se može uzeti olako.
Uspjeh afganistanske kampanje ne bi trebao potaknuti Busha da
pretjera u ovome. Kao što je to shvatio veliki dio svijeta, napadi
počinjeni 11. rujna SAD-u nisu ostavili nikakvog izbora osim onog
da se brani, što je i učinio svrgavajući talibane u Afganistanu i
progoneći Osamu bin Ladena i njegove sljedbenike. Moguće je da će u
nadolazećim mjesecima biti okolnosti koje će pozivati na vojnu
akciju i drugdje(...). 11. rujan, međutim, Bushu ne daje
neograničenu dozvolu za lov. Kao što su to njegovi brojni
prethodnici shvatili, prebrzo ili prečesto pribjegavanje
korištenju sile predsjednika može stajati podrške kod kuće i
naštetiti američkim interesima i savezima u inozemstvu.
Energične formulacije koje je koristio u svom govoru- 'Neću čekati
dok je opasnost sve veća', obećao je Bush- odražavaju svijest
predsjednika i njegovih savjetnika o tome da američka moć danas
budi novu vrst poštovanja. Brza i odlučna američka akcija u
Afganistanu, uključujući i korištenje preciznog oružja, ostavila
je veliki dojam na druge zemlje, posebice one neprijateljski
raspoložene prema SAD-u. Pridodajmo tome i podršku koju je
Washington primio od zemalja kao što su Rusija i Kina i lako je
shvatiti zbog čega Bushova vlada zaključuje kako je sada pravo
vrijeme da Washington zaprijeti Iranu, Iraku i Sjevernoj Koreji
vojnim napadom.
Problem se javlja ako 'razbojničke zemlje' ne reagiraju na ovo pa
Bush odluči kako mora upotrijebiti silu da bi uništio programe za
proizvodnju oružja koje diplomacija ne uspijeva kontrolirati ili
zbaciti vlade koje ih grade. Vojne i političke situacije u tri
zemlje su različite. Različite su i neposredne opasnosti koje
njihovi programi za proizvodnju oružja predstavljaju. Zaista,
Washington posljednjih godina pokušava poboljšati odnose s Iranom
i Sjevernom Korejom.
Oblikovanje i provođenje vojnog napada ili tajne dojavne operacije
s ciljem onemogućavanja programa za proizvodnju oružja u Iraku,
Iranu ili Sjevernoj Koreji sami po sebi predstavljaju već dovoljan
izazov.
Pokušati promijeniti vlade tih zemalja- od kojih je svaka mnogo
veća i vojno moćnija od Afganistana- bilo bi još teže. Čak ako ti
ciljevi i mogu biti ostvareni, nema načina na koji se može biti
siguran u to da osvete u inozemstvu neće biti opasnije od postojeće
prijetnje, uključujući i nestanak podrške saveznika,
produbljivanje antagonizama prema SAD-u i anarhiju u samim
ciljanim zemljama.
Jedinstvena moć američkih oružanih snaga može biti moćan faktor u
rješavanju problema u svijetu no treba ju koristiti štedljivo i
mudro. Bush je pokazao kako to razumije u ranim fazama rata protiv
terorizma. Mora se čuvati od iskušenja da moć koristi olako kako se
rat bude razvijao", stoji u uvodniku lista.