US-globalizacija-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije NYT 31. I. GLOBALIZATIORI SU TAKO PROVINCIJALNI? SJEDINJENE DRŽAVETHE NEW YORK TIMES31. 1. 2002.Zbog čega su globalizatori tako provincijalni?"Dok se korporacijski i
politički čelnici svijeta okupljaju na 32. Svjetskom gospodarskom forumu, globalizacija nikada nije bila veća. Poslovanje između zemalja nakon 11. rujna je bilo nakratko paralizirano, no današnji opseg međunarodne trgovine i ulaganja golem je prema povijesnim standardima. Pa ipak, globalizacija ostaje provincijalna, što će postati očito tijekom foruma. Bogate zemlje čelnici su međunarodnih organizacija i svjetskih tržišta(...). SAD imenuje predsjednika Svjetske banke i bori se s Europom i Japanom oko direktorske fotelje Međunarodnog monetarnog fonda. Svjetskom trgovinskom organizacijom upravlja se demokratičnije, no njena struktura moći ipak bogatim članicama omogućuje da zadrže prepreke izvozu drugih članica kada su posrijedi tekstil, poljoprivredni proizvodi i čelik. Te globalne institucije su, na najvišoj razini, iznenađujuće provincijalne. Pokretač globalizacije, multinacionalna tvrtka, ima slična ograničenja. Nove tehnologije i čuvena imena tvrtki osvajaju potrošače diljem svijeta, no čelni management i napredni
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
31. 1. 2002.
Zbog čega su globalizatori tako provincijalni?
"Dok se korporacijski i politički čelnici svijeta okupljaju na 32.
Svjetskom gospodarskom forumu, globalizacija nikada nije bila
veća. Poslovanje između zemalja nakon 11. rujna je bilo nakratko
paralizirano, no današnji opseg međunarodne trgovine i ulaganja
golem je prema povijesnim standardima.
Pa ipak, globalizacija ostaje provincijalna, što će postati očito
tijekom foruma. Bogate zemlje čelnici su međunarodnih organizacija
i svjetskih tržišta(...). SAD imenuje predsjednika Svjetske banke
i bori se s Europom i Japanom oko direktorske fotelje Međunarodnog
monetarnog fonda. Svjetskom trgovinskom organizacijom upravlja se
demokratičnije, no njena struktura moći ipak bogatim članicama
omogućuje da zadrže prepreke izvozu drugih članica kada su
posrijedi tekstil, poljoprivredni proizvodi i čelik. Te globalne
institucije su, na najvišoj razini, iznenađujuće provincijalne.
Pokretač globalizacije, multinacionalna tvrtka, ima slična
ograničenja. Nove tehnologije i čuvena imena tvrtki osvajaju
potrošače diljem svijeta, no čelni management i napredni
znanstveni istraživači većine multinacionalnih tvrtki i dalje se
nalaze u približno desetak bogatih zemalja.
Najavljena tema Svjetskog gospodarskog foruma, 'Vodstvo u
osjetljivim vremenima', ne može biti prikladnija jer osjetljivost
vremena u kojem živimo može biti smanjena širenjem globalnog
vodstva. Sudionici foruma moraju otkriti kako uključiti više ljudi
iz poluindustrijaliziranih, umjereno bogatih zemalja u redove
međunarodnoga poslovnog vodstva. Što će biti potrebno da bi se ovo
ostvarilo?
Danas koegzistiraju tri skupine zemalja u razvoju. Najsiromašnije
imaju premalo osposobljenih ljudi da stvore profesionalno vođene
tvrtke i očajnički im je potrebna pomoć u smanjivanju razine
siromaštva - što je jedna od glavnih tema foruma. Najbogatija
skupina, koja uključuje zemlje kao što su Južna Koreja i Tajvan,
počela je poslijeratno razdoblje uz iskustvo u proizvodnji. Ovo im
je pomoglo da izgrade tvrtke u domaćem vlasništvu koje su se
ponašale više poduzetnički od mnogih velikih multinacionalnih
tvrtki. Primjeri tvrtki na putu da postanu globalne, uz tisuće
malih lokalnih opskrbljvača koji su naučili tehnike modernog
poslovanja, uključuju 'Vitro' iz Mexica (staklo), 'Legend' iz Kine
(računala), 'Wipro' iz Indije (softver), 'Giant' iz Tajvana
(bicikli), skupinu 'Siam' na Tajlandu (cement) i 'Samsung' u Koreji
(elektronika).
Velika većina zemalja u razvoju svrstavaju se u srednju skupinu:
imaju iskustvo proizvodnje i žele da njihove tvrtke oponašaju one
iz uspješnih zemalja u razvoju.
Što je osposobilo te uspješne tvrtke da rastu i cvjetaju? U njihovim
zemljama, tvrtke i vlade usko su surađivale kako bi ojačale domaću
industriju. Strane tvrtke su spriječene da uđu u određene grane
industrije, kako bi nacionalne tvrtke mogle početi poslovati bez
jake konkurencije. Banke u vlasništvu države posuđivale su novac uz
povoljne kamate kako bi pomogle lokalnim tvrtkama da nabave
tehnologiju i opremu koja im je bila potrebna. Tamo gdje je
postojala korupcija, bila bi obično ograničena na industriju
proizvodnje sirovina. Novčana pomoć bila je davana velikom broju
tvrtki, i to uz relativno transparentne procedure. Državna pomoć za
tvrtke često je bila vezivana uz stroge standarde o učinkovitosti i
pomno praćena.
Napredna gospodarstva promatrala su uspon tih tvrtki uz divljenje i
uznemirenost. Jedan od rezultata bio je taj da tipovi promotivnih
mjera koje su uspješno koristile zemlje kao Tajvan i Tajland više
nemaju podršku međunarodnih organizacija. Te mjere sada se
identificiraju kao protekcionističke i nepoštene.
Kako bi se pridružile međunarodnom trgovačkom sistemu, zemlje sada
moraju (...) onemogućiti intervenciju države u gospodarstvo izvan
utvrđivanja određenih minimalnih normi, kao što su standardni
postupci računovodstva i zakon o sklapanju ugovora. Multilateralni
sporazum o ulaganju Svjetske trgovačke organizacije, npr., ako
bude odobren, poništit će prava članova na regulaciju
multinacionalnih tvrtki i promicanje domaćeg poslovanja.
Za velike zemlje u razvoju iz srednje skupine - zemlje kao Tunis,
Nigeriju i Vijetnam - prednost prihvaćanja ovakve doktrine i
pravila jest pristup svjetskim tržištima. Nedostatak jest gubitak
slobode da se financira stvaranje tvrtki i potrebnih procesa
učenja. Ta sloboda bila je od ključne važnosti za većinu
gospodarskih modernizacija koje su imale ikakvog trajnijeg
uspjeha. Tako bi nova pravila mogla rezultirati lažnom
jednakosti.
Dok članovi svjetskog gospodarskog foruma razmišljaju o problemu
vodstva, imaju priliku stimulirati raspravu o tome je li princip
jednakih pravila za sve prestrog pa stoga onemogućuje
novopridošlicama da uđu u svjetski trgovački sistem i napreduju u
njemu. Ako forum uspije uvesti fleksibilnost u sistem-
priznavanjem koristi od politika različitih zemalja za zemlje na
različitim razinama razvoja- rezultat bi mogao biti otvoreniji
globalizam, za kojeg bi bilo manje vjerojatno da će prolaziti kroz
'osjetljiva vremena'", piše Alice H. Amsden, profesorica političke
ekonomije pri "Massachusetts Institute of technology" i autorica
knjige "The Rise of 'The Rest': Challenges to the West From Late
Industrializing Economies". (Uspon 'Ostalih': izazov koji zemlje s
kasnom industrijalizacijom predstavljaju za Zapad).