IT-BR-crkva-globalizacija-Politika-Gospodarstvo/poslovanje/financije IT-30.I.CORRIERE- BOFF O GLOBALIZACIJI ITALIJACORRIERE DELLA SERA30. I. 2002."Zemlji je još uvijek potrebno oslobođenje""Prije 30 godina je 'teologija oslobođenja'
označila zaokret u Južnoj Americi. Dobar dio katoličke crkve premjestio se na buntovnička, ako ne i revolucionarna, stajališta u tumačenju društvenih zala i društvenog isključivanja. Danas upravo Brazil, domovina mnogih od onih koji su nazvani 'crvenim' svećenicima i teolozima, ugošćuje Socijalni forum novog protuglobalističkog pokreta. Leonardo Boff, star 64 godine, teolog i bivši franjevac, više puta na udaru anatema Vatikana, predstavlja idealnu sponu između dva razdoblja. Njegova stajališta ostaju radikalna, no obogaćena novom ekološkom sviješću. I planeta zemlja, kaže profesor Boff, mora biti oslobođena razornog pohoda kapitalizma.- Profesore Boff zašto baš danas eksplodira ovaj pokret, nakon što je na takozvano 'zalaganje za treći svijet' godinama padala šutnja?= Jer neoliberalistička globalizacija nije riješila probleme koje je ostavio socijalizam a istovremeno nije riješila svoja unutarnja proturječja. Naprotiv, ona se radikalizirala, proizvodeći u
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
30. I. 2002.
"Zemlji je još uvijek potrebno oslobođenje"
"Prije 30 godina je 'teologija oslobođenja' označila zaokret u
Južnoj Americi. Dobar dio katoličke crkve premjestio se na
buntovnička, ako ne i revolucionarna, stajališta u tumačenju
društvenih zala i društvenog isključivanja. Danas upravo Brazil,
domovina mnogih od onih koji su nazvani 'crvenim' svećenicima i
teolozima, ugošćuje Socijalni forum novog protuglobalističkog
pokreta. Leonardo Boff, star 64 godine, teolog i bivši franjevac,
više puta na udaru anatema Vatikana, predstavlja idealnu sponu
između dva razdoblja. Njegova stajališta ostaju radikalna, no
obogaćena novom ekološkom sviješću. I planeta zemlja, kaže
profesor Boff, mora biti oslobođena razornog pohoda kapitalizma.
- Profesore Boff zašto baš danas eksplodira ovaj pokret, nakon što
je na takozvano 'zalaganje za treći svijet' godinama padala
šutnja?
= Jer neoliberalistička globalizacija nije riješila probleme koje
je ostavio socijalizam a istovremeno nije riješila svoja unutarnja
proturječja. Naprotiv, ona se radikalizirala, proizvodeći u
povijesti neviđenu i krajnje nepravednu akumulaciju, jer je loše
distribuirana. Sama tijela poput Međunarodnog monetarnog fonda i
Svjetske banke priznaju da polovica planeta živi u neizdrživim
uvjetima: svjetska kapitalistička kultura se pokazala okrutnom i
nemilosrdnom, a za siromašne ima samo siromašne politike. S jedne
strane imamo pobunu onih koji su žrtve svega toga, a s druge i
razočarenje, unutar samih bogatih država, onih koji uviđaju
izopačenu logiku kapitala i tržišta.
- Od sedamdesetih godina do danas, međutim stvari su se
promijenile. Porasla je demokracija, u mnogim su zemljama
gospodarski uvjeti poboljšani.
= Teologija oslobođenja rodila se iz nastojanja da se sasluša povik
potlačenih. Ti povici se ne smanjuju nego rastu, stoga što se stanje
siromašnih, općenito, pogoršalo. Sedamdesetih je godina barem
postojala nada da bi se sve moglo promijeniti, dok se danas milijuni
i milijuni osoba mogu suočiti samo sa smrću. Ne viču samo siromašni,
viče Zemlja, voda, šuma. Opljačkane su istom logikom koja tlači
ljudska bića, iskorištava stališe i vlada nacijama. Sve više
trebamo oslobođenje. Zemlja je veliki Siromah koji mora biti
oslobođen od iskorištavanja. Od tuda dolazi rođenje snažne
ekološke teologije.
- Pokret iz Porto Alegrea često je optužen da kritizira a ne gradi
alternative. Koja su, po Vama, rješenja koja bi se mogla odmah
priložiti logici globalizacije?
= Nemamo vremena za gubljenje. Čovječanstvo je poput zrakoplova na
uzletnoj stazi, iza određene točke ne može se više kočiti. Uvjeren
sam da postoji dovoljna kreativnost. Bilo bi dovoljno, za početak,
da bogate zemlje primjene Tobin tax na špekulativni kapital. S
porezom od 0.1 do 0,25 posto dobilo bi se 100 milijardi dolara (više
od sto milijardi eura). Tom se cifrom može uništiti glad i osigurati
dostojne zdravstvene uvjete za sve siromašne svijeta. Postavlja se
pitanje: ako je to tako jednostavno, zašto se ne čini? Ja vjerujem
da doista gubimo svaki oblik osjećaja za naše srodnike. Kao da
čovječanstvo trpi neki oblik lobotomije, koji čini neosjetljivima
i nemilosrdnima pred ljudskom patnjom i pljačkanjem prirode.
- Ima li, po Vama, Katolička crkva prostora da intervenira u kritici
globalizacije?
= To je zanimljivo jer je upravo rimska crkva, u četvrtom stoljeću,
stvorila prvu globalizaciju širenjem Kristove poruke. Na žalost je
još danas uvjerena da je ono što je učinjeno tada dovoljno i da
vrijedi zauvijek, ne shvaćajući da bi evangelizacija trebala biti
otvoreni proces. Rezultat je da danas na kršćanstvo narodi gledaju
kao na stvar zapada, suučesnika u dominaciji koju je taj dio svijeta
proveo nad ostatkom. Međutim, izvorna Kristova poruka je bila
jasna; svi smo braća i dostojni biti djecom Božjom.
- Vraćajući se na sadašnje krize, koje Porto Alegre tumači kao
posljedice globalizacije, Vi ne vjerujete da je argentinski
slučaj, dramatičnog osiromašenja srednjeg stališa, više iznimka
nego pravilo?
= Ne, problem je što taj kapitalizam, danas, nije krajnje loš samo
za siromašne. Pogađa i bogate, srednje stališe, jer proizvodi
individualističku kulturu, materijalističku, sklonu
isključivanju. No čovjek nije samo gladna životinja, potrebno mu je
i drugo. Kako bi utažio tu glad za solidarnošću i duhovnošću ljudska
bića moraju izmisliti novi i ispravniji put. Jer je katastrofa
doista pred vratima", razgovarao Rocco Cotroneo.