IT-US-IQ-rat, gospodarstvo-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Nemiri/sukobi/ratovi it - 17. I. corriere - stiglitz o ratu ITALIJACORRIERE DELLA SERA17. I. 2003.Tko će platiti cijenu sukoba"Uvijek se rat smatralo posebice povezanim s
pozitivnim gospodarskim momentima. Često se smatralo da je Drugi svjetski rat uspio podići svijet iz Velike gospodarske krize i od tada se osnažila reputacija rata kao poticaja za gospodarski rast. Neki čak i smatraju da su kapitalizmu potrebni ratovi i da bi bez njih stalno prijetila recesija.Danas znamo da su te tvrdnje besmislica. Boom devedesetih godina je pokazao da je mir uvelike bolji. Zaljevski rat 1991. je pokazao da sukobi mogu biti stvarno negativni po neko gospodarstvo: upravo je taj posebice pridonio početku recesije (koja je, podsjetimo, bila temeljni razlog izostanka ponovnog izbora prvog predsjednika Busha 1992.).Sadašnje je stanje vrlo slično. Samo što bi gospodarski učinci drugog rata protiv Iraka vjerojatno biti mnogo negativniji. Izravni troškovi vojnog napada na režim Saddama Husseina bit će minimalni u odnosu na sveukupni trošak vlade Sjedinjenih Država. Najveći dio analitičara smatra da će oni biti manji od 0.1 posto
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
17. I. 2003.
Tko će platiti cijenu sukoba
"Uvijek se rat smatralo posebice povezanim s pozitivnim
gospodarskim momentima. Često se smatralo da je Drugi svjetski rat
uspio podići svijet iz Velike gospodarske krize i od tada se
osnažila reputacija rata kao poticaja za gospodarski rast. Neki čak
i smatraju da su kapitalizmu potrebni ratovi i da bi bez njih stalno
prijetila recesija.
Danas znamo da su te tvrdnje besmislica. Boom devedesetih godina je
pokazao da je mir uvelike bolji. Zaljevski rat 1991. je pokazao da
sukobi mogu biti stvarno negativni po neko gospodarstvo: upravo je
taj posebice pridonio početku recesije (koja je, podsjetimo, bila
temeljni razlog izostanka ponovnog izbora prvog predsjednika Busha
1992.).
Sadašnje je stanje vrlo slično. Samo što bi gospodarski učinci
drugog rata protiv Iraka vjerojatno biti mnogo negativniji.
Izravni troškovi vojnog napada na režim Saddama Husseina bit će
minimalni u odnosu na sveukupni trošak vlade Sjedinjenih Država.
Najveći dio analitičara smatra da će oni biti manji od 0.1 posto
BDP-a, najviše 0.2 posto. Osim toga je tu u velikoj mjeri već
uključena uporaba streljiva s kojim se već raspolaže što će imati za
posljedicu da će poticaj današnjom gospodarstvu biti slab ili
nikakav.
Obećanje poreznog opreza Bushove administracije (dano s
oklijevanjem) znači da će mnogi troškovi rata, ako ne veći dio, biti
uravnoteženi smanjivanjem troškova na nekom drugom mjestu.
Ulaganja u obrazovanje, zdravstvo, istraživanje i okoliš
neizbježno će biti uklonjena. Posljedično će rat sigurno na
negativan način utjecati na ono što je doista važno: standard
života običnih ljudi.
Amerika će dakle biti siromašnija, sada i u budućnosti. Očito ako je
ova vojna pustolovina doista nužna za očuvanje sigurnosti ili
slobode, kako objavljuju njeni pobornici i njeni promicatelji, i
ako će biti uspješna kako se nadaju njeni podržavatelji, onda bi
mogla vrijediti svoje cijene. No to je drugo pitanje. Ja bih želio
oboriti mišljenje da je moguće ostvariti bilo kraj rata bilo
gospodarsku korist.
Živote će izgubiti nevini, vjerojatno mnogo više njih nego u napadu
11. rujna 2001.. No očekivanje rata se pridružuje nesigurnostima
koje već opterećuju američko gospodarstvo: nesigurnostima
proizašlim iz fiskalnog deficita koji prijeti Americi, uslijed
lošeg makroekonomskog upravljanja i smanjivanja poreza koje si
zemlja ne može dopustiti; nesigurnostima proizašlima iz
beskonačnog 'rata protiv terora'; nesigurnostima vezanim uz velike
skandale u vezi banaka i tvrtki i nesigurnih nastojanja provedbe
reformi Bushove administracije, s posljedicom da nitko ne zna koja
je vrijednost američkih tvrtki; nesigurnostima povezanim sa
znatnim američkim trgovinskim deficitom koji je dostigao apsolutne
primate (hoće li se iz inozemstva nastaviti davati zajmovi SAD-u,
sa svim njegovim problemima, uz kamatnu stopu višu od milijarde
dolara na dan?); nesigurnostima vezanim uz europski pakt o
stabilnosti (hoće li preživjeti? I hoće li to biti dobro za
Europu?); na kraju nesigurnostima vezanim uz Japan: hoće li dugo
potrajati složeno stanje njegovog bankarskog sustava? A u slučaju
da potraje koliko će negativan biti utjecaj u kratkoročnom
razdoblju?
Neki iznose pretpostavku da bi SAD mogao povesti rat kako bi održao
stabilnom opskrbu naftom ili kako bi povećao svoje interese glede
nafte. Malobrojni dvoje glede utjecaja koji ima interes za naftu na
predsjednika Busha - to svjedoči energetska politika
administracije sa svojim naglaskom na širenju proizvodnje nafte
umjesto na čuvanje. No i u perspektivi naftnih interesa, rat protiv
Iraka predstavlja riskantnu pustolovinu: nije samo krajnje
neizvjestan utjecaj na cijene te tako i na cijene naftnih tvrtki,
nego neće biti lako ni zanemariti interese drugih proizvođača
nafte, uključujući Rusiju i Europu.
Naravno, u slučaju rata SAD-a, nitko ne može predvidjeti učinak na
opskrbu naftom. Mogao bi biti uspostavljen jedan demokratski i
miroljubiv irački režim. U očajničkoj potrebi za sredstvima za
obnovu, režim bi mogao prodati velike količine nafte, spuštajući
globalne cijene. Američki proizvođači, kao i oni u savezničkim
zemljama, primjerice u Meksiku i Rusiji, u tome bi bili uništeni,
iako bi iz toga koristi izvukli svjetski potrošači nafte. Uz to bi
rezultat meteža u muslimanskom svijetu mogao biti poremećaj
opskrbe s povišenjem cijena. To bi se moglo sviđati proizvođačima
nafte u drugim dijelovima svijeta, no imalo bi krajnje negativne
posljedice na globalno gospodarstvo, slične onima nastalim uslijed
povećanja cijena nafte 1973..
Iz bilo koje perspektive, gospodarski učinci rata s Irakom neće
biti pozitivni. Tržišta ne vole nesigurnost i nestabilnost. Rat i
predviđanja rata nose oboje. Morat ćemo se pripremiti s njima se
suočiti," piše Joseph Stiglitz.