ZAGREB, 14. svibnja 2004. (Hina) - Ako se nastavi poskupljenje nafte i drugog goriva moguće je očekivati da će hrvatski autobuseri podići cijene za oko 10 posto, a povećanje cijena može se očekivati i kod tvorničkih i trgovačkih
teretnih prijevoznika, odnosno onih koji se nalaze u sklopu tvornica i trgovačkih kuća.
ZAGREB, 14. svibnja 2004. (Hina) - Ako se nastavi poskupljenje nafte i
drugog goriva moguće je očekivati da će hrvatski autobuseri podići
cijene za oko 10 posto, a povećanje cijena može se očekivati i kod
tvorničkih i trgovačkih teretnih prijevoznika, odnosno onih koji se
nalaze u sklopu tvornica i trgovačkih kuća.#L#
Tim je riječima najave mogućih poskupljenja usluga prijevoznika i
autobusera danas u telefonskom razgovoru za Hinu komentirao
predsjednik Hrvatskih cestovnih prijevoznika Marijan Banelli,
napomenuvši da je o tim cijenama vrlo teško govoriti budući u
Hrvatskoj nema zadovoljavajuće zakonske regulative po kojoj se
određuju tarife toga prijevoza.
U vezi mogućeg poskupljenja autobusera Banelli kaže da se ono može
najprije očekivati kod linijskih (koji skreću na autobusne postaje) i
ugovornih autobusnih prijevoznika (koji prevoze školske ekskurzije i
slično), dok za tzv. slobodne autobusne prijevoznike ne može reći kako
će se oni ponašati.
Kod teretnog prijevoza, kako očekuje, za sada cijene neće dizati javni
prijevoznici, dok je kod onih koji se nalaze u sustavu tvornica i
trgovina to povećanje moguće i to najviše zato jer bi i naručitelji
prijevoza (tvornice, trgovine) mogli podići cijene svojih proizvoda.
Ipak očekuje i da će zbog svoje konkurentnosti i inozemne konkurencije
i ti prijevoznici dobro razmisliti isplati li im se povećavati
cijene.
Na to sve prijevoznici teško mogu utjecati, jer po riječima Banellija,
važeći Zakon o cestovnom prijevozu ima dosta manjkavosti i
nelogičnosti, posebno u segmentu nedefiniranih kriterija za izdavanje
dozvola za obavljanje usluga prijevoza, a što je, kaže, dovelo do
"hiperprodukcije prijevoznika" i "gusarenja" na cestama. Nema ni
definiranih tarifa pa se često događa da prijevoznici sami dogovaraju
cijene prijevoza, što se teško može kontrolirati, jer nema ni dovoljno
inspektora za te poslove. Benelli stoga i ocjenjuje da "oko 40 posto
prijevoznika radi pošteno, dok ih 60 posto 'gusari' na tržištu"
(nemaju zaposlene vozače, voze na lož ulje i slično).
U Hrvatskoj ima registriranih oko 125 tisuća gospodarskih vozila, o
kojima ovisi (što zaposleni, što članovi obitelji) oko 450 tisuća
hrvatskih građana. To čini, kaže, značajni dio hrvatskog gospodarstva,
te stoga drži da bi se cijeli taj sektor što prije trebao bolje
zakonski regulirati. Pri tome, kao negativnu činjenicu napominje i da
u novom sazivu Hrvatskog sabora, odnosno u saborskom Odboru za promet,
više nema predstavnika Hrvatskih cestovnih prijevoznika.
Hrvatski cestovni prijevoznici imaju oko 300 članova, među kojima je i
11 autobusera, koji su najveći po prometu i transparentnosti
poslovanja.
Banelli zaključuje i da prijevoznici zbog poskupljenja goriva trpe još
od Nove godine te je za očekivati da će cijene krenuti gore, ako se
tržište i cijene nafte uskoro ne stabiliziraju.
(Hina) xtam yds