HINA - Financijski servis
Hrvatski je sektor osiguranja prošlu godinu završio s ukupnom neto dobiti u iznosu od 207,1 milijuna kuna, što je za 17,4 posto manje u odnosu na dobit iz prethodne godine, pri čemu je od ukupno 24 osiguravajuća i jednog aktivnog reosiguravajućeg društava s dobiti poslovalo ukupno 20 društava.
Ukupna neto dobit tih 20 osiguravatelja lani je iznosila 329,8 milijuna kuna, dok je pet društava za osiguranje (Aurum, Veritas, Generali životno, Generali i Basler životno) poslovalo s gubitkom od 122,7 milijuna kuna.
Dio osiguravatelja koji su prošlu godinu završili u minusu gubitke su već pokrili sredstvima iz pričuva sigurnosti, dok će ostali gubitke namiriti na teret vlasnika (Aurum), odnosno u procesu pripajanja drugom društvu (pripajanje Veritasa Suncu).
Prema podacima iz Izvještaja o stanju djelatnosti osiguranja i radu Direkcije za nadzor društava za osiguranje, prošlu je godinu obilježio 10 postotni rast hrvatskog tržišta osiguranja, ali i primjerice pad tržišnog udjela najvećeg hrvatskog osiguravajućeg društva - Croatia osiguranja, uz rast udjela njegovih neposrednih konkurenata.
Tako je ukupna zaračunata bruto premija 24 hrvatskih osiguravatelja lani iznosila 6,62 milijarde kuna, pri čemu je premija u neživotnim osiguranjima povećana za 7,2 posto, na više od 5,05 milijardi kuna, dok je premija u životnim osiguranjima povećana za čak 16,3 posto, na 1,57 milijardi kuna.
Udio zaračunate bruto premije u hrvatskom BDP-u prošle je godine iznosio 3,2 posto, pri čemu je premija neživotnih osiguranja imala udio od 2,44 posto, a životnih od 0,76 posto BDP-a. Istodobno je premija po stanovniku u Hrvatskoj iznosila 1.492 kune, odnosno 199 eura, podatci su Direkcije.
Usporedbe radi, podaci za 15 članica EU iz 2003. godine govore o udjelu ukupne premije od 8,58 posto BDP-a, te iznosu premije po stanovniku od 2.108,5 eura.
Direkcija u izvješću naglašava kako je udio premije životnih osiguranja u ukupnom osigurateljnom portfelju unazad pet godina povećan sa 16,8 na gotovo 24 posto, uz istodobno smanjenje udjela premije neživotnih osiguranja. Time je, dodaju, Hrvatska na dobrom putu postizanja odnosa premija životnih i neživotnih osiguranja Europske unije, koji je lani iznosio 60 prema 40 posto.
Na hrvatskom tržištu osiguranja vodeću poziciju zadržalo je Croatia osiguranje s premijom od 2,73 milijarde kuna, ali njen je udio u ukupnoj premiji smanjen sa 43,4 posto, koliko je iznosio 2003., na 41,3 posto na kraju prošle godine.
Na drugom je mjestu Euroherc osiguranje, s premijom od 728,07 milijuna kuna, odnosno 11 postotnim udjelom.
Euroherc je dio Koncerna Agram, koji obuhvaća još pet osiguravajućih kuća u Hrvatskoj (Veritas, Atlas, Sunce, Jadransko i Euroherc life). Ukupna zaračunata bruto premija društava u sklopu tog koncerna iznosila je lani tako više od 1,4 milijarde kuna (bez Atlasa, čiji je portfelj 2004. podijeljen između Euroherc Life-a i Jadranskog osiguranja), što znači da je tržišni udio tog koncerna lani bio oko 22,5 posto.
No, u Direkciji upozoravaju kako je lani 10 osiguravatelja imalo tržišni udio manji od jedan posto, što dvojbenim čini njihovu sposobnost da dugoročno izvršavaju svoje obveze prema zaključenim ugovorima.
Direkcija stoga očekuju da će se nastaviti trend preuzimanja i spajanja, odnosno da će doći do porasta koncentracije hrvatske industrije osiguranja.