MOSTAR, 14. veljače (Hina) - Predsjednik Općinskog vijeća zapadnoga Mostara mr. Mijo Brajković poslao je danas pismo predsjedateljici Ministarskog vijeća Europske unije Susanni Agnelli.
MOSTAR, 14. veljače (Hina) - Predsjednik Općinskog vijeća zapadnoga
Mostara mr. Mijo Brajković poslao je danas pismo predsjedateljici
Ministarskog vijeća Europske unije Susanni Agnelli. #L#
U pismu gradonačelnik Brajković, kao potpisnik Dogovorenih načela za
Prijelazni statut grada Mostara, koja su sastavnicom Sporazuma o
oživotvorenju Federacije BiH, potpisanog u Daytonu, 10. prosinca
1996., ističe da osjeća obvezu i odgovornost izvijestiti ministricu
Agnelli o stajalištu Općinskog vijeća, ujedno i razlozima što Hrvati u
Mostaru i BiH ne pristaju na Koschnickovu odluku od 7. veljače 1996. o
administrativno-teritorijalnom ustroju grada Mostara. #L#
"Privrženi duhu i sadržaju mirovnog Sporazuma u Daytonu koji je
utvrdio Dogovorena načela za Prijelazni statut grada Mostara,
pristupili smo izradi nacrta Prijelaznog statuta grada Mostara u
suradnji s Europskom upravom i bošnjačko-muslimanskom stranom.
Izradili smo i konsenzusom prihvatili Nacrt statuta (tekstualni dio) u
roku koji je propisan Sporazumom u Daytonu", stoji u Brajkovićevu
pismu Agnellijevoj.
"U konsenzusom prihvaćenu Nacrtu statuta grada Mostara pravno su
ugrađena sva zadana Načela u Sporazumu, s ciljem očuvanja jedinstvenog
grada, jedinstvene gradske uprave, te nacionalnoga, kulturnog i
vjerskog identiteta stanovništva u šest gradskih općina", piše u pismu
Brajković te ističe da je time prožet cijeli Statut, a one, koji
iznose neistinite tvrdnje o podjeli grada Brajković u pismu S. Agnelli
podsjeća na odredbe Statuta, primjerice: "Članak 14., 'Organi grada
Mostara su Gradsko vijeće i gradonačelnik', Članak 37. stavak 1.
'Gradsko vijeće je najviši organ Grada i nadležno je za sve važne
odluke po članku 7. stavku 2.' Članak 37. stavak 2. 'Gradsko vijeće
nadzire cjelokupnu gradsku upravu. Ono ima pravo ostvarivati uvid u
provedbu svih odluka, posebice kad je riječ o upravi gradskim
prihodima i izdacima.' Članka 31. stavak 2. 'Ako pitanje o kojemu se
glasuje dotiče temeljne interese jedne od triju nacionalnih zajednica,
tada je osim većine ukupna broja svih glasova potrebna većina glasova
koji pripadaju svakoj nacionalnoj zajednici. To isto vrijedi kad je
riječ o više nacionalnih zajednica.'"
Gradonačelnik Brajković zatim u pismu ističe da je zaštita bitnih
interesa triju nacionalnih zajednica na razini jedinice lokalne
samouprave presedan je u pravnoj praksi i iznad je zahtjeva Ustava
Federacije BiH.
Ostaje riješiti pitanje zemljovida šest zasebnih gradskih općina od
kojih se po daytonskim načelima treba sastojati grad Mostar. Hrvatska
je strana od početka razgovora do danas dosljedna i principijelna, ne
odstupajući od Dogovorenih načela po Sporazumu u Daytonu, ne želeći i
ne pristajući na ikakve iznimke ili promjene Sporazuma, ističe
Brajković dodajući kako je hrvatska strana bila i ostaje "otvorena za
iznalaženje potrebnih uredskih i drugih pratećih prostora za Gradsko
poglavarstvo, kantonalna tijela vlasti i ministarstva Vlade
Federacije, koja po Sporazumu u Daytonu, trebaju biti u Mostaru".
Brajković piše da za te potrebe nema razloga uvoditi institut
"Centralne zone", protivno Sporazumu u Daytonu, kako je to uradila
Europska uprava.
Razlozi zbog kojih Hrvati u Mostaru i BiH ne mogu pristati ni
prihvatiti takvu odluku Europske uprave, piše gradonačelnik Brajković,
jesu sljedeći:
Načelo u točki 3. u Daytonskom sporazumu, koje se tiče uređenja grada
Mostara, i koje glasi: "Grad Mostar se sastoji od šest zasebnih
gradskih općina", prekršeno je predloženim amandmanom u odluci
upravitelja, koji glasi: "Teritorij Grada Mostara se sastoji od šest
gradskih općina i centralnih zona".
Dogovoreno daytonsko načelo ne poznaje centralne zone.
Načelo u točki 12. u Daytonskom sporazumu, koje se tiče uređenja
grada Mostara, i koje glasi: "Svaka osoba s navršenih 18 godina života
ili starija koja je navedena u popisu iz 1991. s mjestom boravka u
općini Mostar i koja još uvijek ima stalno mjesto boravka u gradu
Mostaru u vrijeme izbora ima pravo birati i biti birana u Gradsko
vijeće i gradska općinska vijeća", prekršeno je amandmanom na članak
16. Uredbe o izborima koji glasi: "Građani koji imaju prebivalište u
Centralnoj zoni uvest će se u birački popis Centralne zone. Njihovo
aktivno i pasivno biračko pravo ograničeno je na Gradsko vijeće."
Tom uredbom o izborima upravitelj je također prekršio i Aneks 3.
Sporazuma u Daytonu jer je u njemu sadržana i Odredba Konferencije o
ljudskim pravima donesena u Kopenhagenu 1990., piše također
gradonačelnik Brajković ministrici Agnelli.
Brajković također ističe kako je "upravitelj također prekršio Ustav
Federacije i Memorandum o razumijevanju, jer je odstupio od Poglavlja
o ljudskim pravima i temeljnim slobodama.
Nakon upraviteljeve odluke i našeg opravdanog neslaganja, navodi
gradonačelnik zapadnog Mostara u pismu, "izloženi smo beskrupuloznim
napadajima i optužbama, samo zbog toga što imamo svoj stav, a on je:
dosljedna i autentična provedba cjelovitoga mirovnog Sporazuma u
Daytonu, i time i onog dijela koji se tiče uređenja grada Mostara.
Nadajući se razumijevanju iznesenih stajališta, gradonačelnik
Brajković u ime Općinskog vijeća predsjedateljici Ministarskog vijeća
S. Agnelli i svim članovima Vijeća iskazuje izraze štovanja.
(Hina) pp vkn
142012 MET feb 96