ZAGREB, 8. siječnja (Hina) - "Politika i financije", nadnaslov je članka Ive Jakovljevića, u današnjem Vjesniku, koji piše o problemu izgradnje autoceste Zagreb-Split, prijedlogu što ga je na stranicama lista dao prije nekoliko dana,
ujedno postavivši i pitanje - "zna li se danas puna istina o razlozima propasti prvog javnog zajma za tu istu prometnicu, onog iz već povijesne 1971. godine". Odgovor na to pitanje u splitskom je tjedniku 'Dan' pokušao dati inženjer Jakša Miličić, splitski gradonačelnik iz 1971.
ZAGREB, 8. siječnja (Hina) - "Politika i financije", nadnaslov je
članka Ive Jakovljevića, u današnjem Vjesniku, koji piše o problemu
izgradnje autoceste Zagreb-Split, prijedlogu što ga je na stranicama
lista dao prije nekoliko dana, ujedno postavivši i pitanje - "zna li
se danas puna istina o razlozima propasti prvog javnog zajma za tu
istu prometnicu, onog iz već povijesne 1971. godine". Odgovor na to
pitanje u splitskom je tjedniku 'Dan' pokušao dati inženjer Jakša
Miličić, splitski gradonačelnik iz 1971. #L#
Istaknuvši kako je Miličić, "jedan od najupućenijih sudionika tog
investicijskog projekta", Jakovljević u nastavku, prepričavajući i
citirajući Miličićevo izlaganje, opisuje tadašnja događanja. "S
izvođačima radova prvi su ugovori sklopljeni u srpnju 1971. godine,
ali se još početkom te godine znalo da novca nema dovoljno. Sabor je
donio odluke, ali nije odredio iznose sredstava. I tako je na proljeće
nastala ideja o raspisu javnog zajma, u dogovoru između Skupštine
općine Split i Investiciono-komercijalne babke Split. Zajam je određen
u visini od 25 milijardi dinara, što je tada, ističe Miličić, bio
ozbiljan novac. Ja bih podsjetio da je u to doba jedan dolar vrijedio
15 dinara, pa se i sam zajam može preračunati na protuvrijednost od
oko 1,6 milijardi dolara. Radovi su trebali početi na dionici
Strmica-Kaldrma i to 27. srpnja 1971. Javni zajam je naišao na veliki
odjek, tako da je do kraja srpnja upisano 12 milijardi dinra, što je
bilo gotovo polovica ukupnog zajma, odnosno protuvrijednost od blizu
800 milijuna dolara!", piše Jakovljević prenoseći potom Miličićevo
objašnjenje gdje je nastao problem.
"IKB je, kao nositelj zajma, upravo u to vrijeme bio u specifičnoj
situaciji. Praktično na granici loma. Novac koji je uplaćivan za zajam
odmah je s računa banke išao na podmirenje njezinih obveza prema
drugima. Upravo tada (nekoliko dana prije svečanog otvaranja radova),
nazvala me gospođa Savka Dabčević-Kučar i rekla: 'Radi kako hoćeš, ali
novca u banci nema. radove ćeš otvoriti i za tri dana zatvoriti'.
Na žalost, za nekoliko je mjeseci došlo Karađorđevo. Novi
rukovoditelji u Hrvatskoj donijeli su zaključke da se do daljnjega ne
dopušta izgradnja autoceste Zagreb-Split, ni tunel Učka, jer Republika
nema sredstava. Kako se IKB u međuvremenu oporavio, sva sredstva zajma
banka je po nalogu Republike dala kao kredit Republičkom fondu za
ceste koji je tim novcem financirao gradnju prometnice
Vrlika-Knin-Strmica u dužini od 40 kilometara. Republički je fond
poslije banci vratio kredit, a banka svima koji su uplatili zajam,
osim onima koji su sredstva dali nepovratno. Ovo je formalna istina,
zaključuje Miličević, no najvažnije je pitanje zašto je IKB bio u
poslovno labilnom stanju baš ljeta 1971. godine?"
Odgovarajući u nastavku na to pitanje, Jakovljević piše kako je u to
vrijeme IKB bio 'ambiciozan' s izuzetnim direktorom Nikolom Šimetinom.
"Nesreća je bila što je Šimetin bio kandidiran za ministra vanjske
trgovine bivše savezne vlade, a imao je i snažnu opoziciju i mnogo
drugih aspiranata na tu ministarsku fotelju. Zato ga je trebalo,
pretpostavljam, dodaje Miličević, eliminirati kao kandidata. Nije bilo
dovoljno elemenata da ga se ruši kao osobu, pa su se okomili na IKB,
jer je ta ambiciozna bankarska kuća nekom tada 'stala na žulj' i tako
je IKB bio doveden do granice loma baš u doba kad je trebalo graditi
autocestu Zagreb-Split. Dakle, slaže se i Miličević, očito je bilo
mnogo faktora kojima je i tada bilo kristalno jasno što za jedinstvo i
cjelivotost Hrvatske znači autocesta Split-Zagreb.
Nije li u svemu tome razlog više da se baš danas još jednom ispita
mogućnost što skorije gradnje te ključne hrvatske prometnice, pa -
zašto ne - i pomoću novoga javnog zajma?", pita na kraju članka
"Miličevićeva istina o propalom zajmu iz 1971." Ivo Jakovljević.
(Hina) dp sp
080832 MET jan 96