NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
10. IX. 1997.
Singapurska skrb za stare nadmašuje britanski sustav
Britanci zapravo i nisu tako mislili. Kad su godine 1955. u koloniji
Singapur uveli sustav prisilne štednje za skrb o starima, njima je
prije svega bilo stalo zaštiti vlastito gopspodarstvo u budućnosti od
financijskih opterećenja iz kolonija. Tada nisu ni slutili da u
Singapuru otvaraju jedan od najnaprednijih sustava socijalnoga
osiguranja u svijetu. Tek danas, 40 godina kasnije jasno je da je
singapurski sustav bolji od britanskoga i da kontinentalnoj Europi
može ponuditi vrijedne poticaje za reformu mirovina.
Čak i kad Kinezi prema svojoj tradiciji zgrću imovinu za svoju djecu i
djecu njihove djece, tamošnji sustav socijalnoga osiguranja se ne
temelji na sporazumu naraštaja. Naprotiv svaka zaposlena osoba štedi
vlastiti temeljni kapital iz kojeg on u starosti financira svoju
vlastitu mirovinu. Sveobuhvatnim državnim sustavom upravlja Central
Provident Fund Board (CPF) koji se u zadnjih 40 godina od
jednostavnoga modela štednje za skrb o starima razvio u
širokoorganizirani sustav socijalnoga osiguranja.
Ovaj koncept zahtjeva mnogo od svojih članova. Svaki zaposleni mora
prisilno uplaćivati i štedjeti 20% svoje brutto plaće na tri osobna
računa koje vodi CPF. Poslodavac uz to plaća porezne doprinose u
visini od 20 % brutto plaće. Ukupno se uštedi suma od 50 % netto
plaća. Ako se u to uračunaju dobrovoljni štedni programi, Singapur ima
sa skoro 50% najveću kvotu štednje na svijetu.
Ako zaposlenik mijenja svoje radno mjesto, računi ostaju kod CPF-a
nepromijenjeni i sljedeći poslodavac daje prinose. Nasuprot europskom
radnom osiguranju ovdje se štedni program vodi kontinuirano.
U štedni sustav uplaćuje 2,75 milijuna od 3 milijuna stanovnika
Singapura i više od sto tisuća poslodavaca. Na računima CPF-a nalazi
se sada više od 75 milijarda singapurskih dolara (preračunato oko 90
milijarda maraka), vlasništvo pučanstva za njihovu starosnu i
zdravstvenu skrb.
Nasuprot europskoj skrbi za stare, štedni računi pučanstva služe kao
polog i izvor financiranja još za vrijeme radnoga vijeka. Ušteđena
sredstva se dijele prema zapadnom ključu: 75% prinosa zaposlenika i
poslodavaca idu na jedan 'normalni' glavni štedni račun, 15% na
'Medisave' - račun s kojega se plaćaju računi liječnika i bolnice, a
10% ide na posebni račun za nužni slučaj u starosti.
Čim se prikupi minimalna gotovina na 'normalnom' štednom računu,
vlasnici računa mogu neuporabljen kapital koristiti za financiranje
hipoteka, obrazovanje svoje djece, kupovinu određenih osiguranja te za
uloge na tržištu kapitala i dionica u Singapuru. Skoro svi stanovnici
najprije kupuju neku imovinu. Neboderska naselja koja prekrivaju
velike površine i okružuju središte Singapura jedva se mogu sagledati.
Već godinama grad gradi jeftine socijalne stanove koji se prodaju
pučanstvu. Pučanstvo financira kupovinu pomoću svojih CPF-ušteda. Tako
su 9 od 10 stanovnika vlasnici svojih domova: to je najveći udio
vlasnika stanova na svijetu. To je jedini način na koji naše pučanstvo
može sudjelovati u brzom gospodarskom rastu zemlje, naglašava Ronald
Chong iz CPF-a.
Osiguranje u starosti se naravno ne može usporediti s njemačkom
razinom mirovina. U dobi od 55 godina mogu stanovnici Singapura
dignuti svoj ušteđeni kapital s računa i slobodno ga uporabiti. Samo
45 tisuća singapurskih dolara mora ostati kao temeljni polog za
temeljnu mirovinu. Time se u pravilu može financirati minimalna
mirovina u iznosu od 300 singapurskih dolara mjesečno, a koja se
isplaćuje od 60 godine života, kažu u CPF-u.
Liječničko osiguranje slijedi sličan koncept. Zaposleni i poslodavci
najprije štede temeljni iznos od 17 tisuća singapurskih dolara. Odatle
se plaćaju liječnički i bolesnički računi. U dobi od 55 godina može se
račun isprazniti na 11 tisuća singapurskih dolara koji se moraju
uštedjeti za plaćanje liječničkih i bolničkih računa u starosti. Oko
85% pučanstva povećava ovo bolesničko osiguranje dodatnim osiguranjem.
Ali i ovo osiguranje daje godišnje maksimalno 20 tisuća singapurskih
dolara i ukupno 70 tisuća sin. dolara za ozbiljne bolesti i skupi
boravak u bolnici.
Stoga sustav u Singapuru prisiljava članove da sa svojom glavnicom
postupa oprezno i štedljivo. Budući da su sredstva ograničena, svaki
član mora sebi zadati prioritete, on ne može zbog svake sitnice trčati
liječniku nego samo kad je bolest ozbiljna. U nužnim slučajevima mogu
se članovi obitelji međusobno pomagati svojim računima osiguranja.
Ovaj sustav sprječava da se zdravstveni troškovi zemlje nepotrebno
jako povećavaju.
Socijalni sustav u Singapuru ima za njegovo pučanstvo dobrih i loših
strana. Ovim načinom postupanja sa štednom gotovinom grad izbjegava da
sve manje mlado pučanstvo mora financirati mirovine sve većega broja
starijih osoba. Dok je godine 1990. samo 8,5% stanovnika bilo starije
od 60 godina, 2030. će ih biti 30%. Istodobno u Singapuru rastu
očekivanja od života. I tamo bi skrb za stare prema sporazumu
naraštaja stalno nailazila na već poznate nedostatke financiranja.
Singapuru je stoga lakše što su Britanci godine 1955. uveli štednju
temeljne glavnice.
Ronald Chong iz CPF-a dopušta da ovaj sustav odgovara jednom malom
gradu-državi sa samo tri milijuna stanovnika s relativno vrijednim,
homogenim i štedljivim pučanstvom. On ne taji da je u autokratskom
gradu-državi lakše 'uvjerit' pučanstvo na visoku prisilnu štednju nego
što bi to bilo u zapadnim demokracijama. Ta je u stvari požrtvovna
štednja za starost i budućnost djece ukorijenjena duboko u kineski
mentalitet, pa se veliki teret prisilne štednje lakše podnosi nego što
bi to bilo u zapdanoeuropskim zemljama. Sustav je dio državnoga
kapitalizma, a manje je upravljen prema tržištu. Država nadzire preko
CPF-a ušteđena sredstva i usmjerava ih u investicije koje je ona
propisala pučanstvu, kao primjerice vlastita gradnja, obrazovanje
djece, te na vlastite tržišne prozvode. U Singapuru postoje i drugi
sustavi osiguranja, ali u malom broju, ako se ne uzmu u obzir neznatna
privatna osiguranja.
Prednost ovoga sustava za pučanstvo jest u tome što svaki zaposleni
može svaki dan provjeriti koliko se novca skupilo na njegovom računu.
Dodjeljivanjem osobnih računa sprječava se da država zlorabi temeljni
kapital pučanstva kao vlastiti izvor financiranja. Čak ni državni
socijalni stanovi koje pučanstvo može kasnije kupiti ne finaciraju se
CPF-ovim kapitalom. Ovdje svakako pomaže financijska moć bogatoga
grada-države Singapura.
Sustav socijalnoga osiguranja u Singapuru jamči pučanstvu siguran
životni standard. To je dakako povezano s visokom prisilnom štednjom
čiju visinu država prilagođuje gospodarskim kretanjima. Neke točke
ovoga sustava osiguranja moraju se kritički nabrojiti. Samostalne
osobe i osobe poput domaćica koje nemaju plaćeno zaposlenje nisu
obuhvaćene ovim sustavom. Za umirovljenike koji dožive visoku starost
često nije dovoljna skrb za stare. Kamate koje se plaćaju na štednju
su vrlo male sa stopom od 2,5% iako CPF s ulogom temeljne glavnice
mora postići daleko više dobiti. Ova razlika u dobiti od okamaćenja
mora se promatrati kao indirektni porez ugrađen u sustav. Uporaba
ušteđenoga novca je oslobođena od poreza, stoji na kraju teksta.
170420 MET sep 97
Hajdaš Dončić: Mora otići i Plenković
Cortina d'Ampezzo, spust (ž): Goggia slavila ispred Vickhoff Lie i Brignone
U 44. godini preminuo predsjednik uprave Strabaga
Australian Open: Medvedjev mora platiti 76.000 dolara kazne
MUP: Dabri nije pružana zaštita kakva se dodjeljuje žrtvama kaznenog djela
Njemački izdavač: Autobiografija Angele Merkel prodaje se "senzacionalno" dobro
Gospić: Dvojica osumnjičena za ratne zločine u Lici
NSRH održao prosvjed: Traže povećanje plaća od 500 eura bruto
Novi predsjednik Libanona naglašava hitnost povlačenja izraelske vojske
SKV: Hrvatska u 12.30