SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
24. VIII. 1997.
Postupni mirovni tijek u Oslu
"Dok ministrica vanjskih poslova Madeleine Albright odlazi u svoj prvi
posjet srednjem Istoku, svi od nje traže da ponovno pokrene mirovni
tijek iz Osla. U stvari, njezina je zadaća prilično obeshrabrujuć. Jer
mirovni tijek iz Osla, budući da je iscrpio sve mogućnosti, ne treba
ponovno započeti, već ga treba prekrojiti", piše Henry Kissinger.
"Dogovor u Oslu predstavlja vrhunac 'korak - po - korak' pristupa
skovanoga prije gotovo 25 godina, kada je srednji Istok upravo izišao
iz rata započetoga iznenadnim napadajem na Izrael i svršenoga početnom
katastrofom za arapske zemlje. Arapski proizvođači nafte morali su
smanjiti proizvodnju, a Europa je, uspaničena zbog velikoga porasta
cijena nafte, zatražila diplomatsku pomoć. Sovjetski Savez podupirao
je zahtjeve Arapa da se Izrael vrati na svoje granice od 1967. nu
zauzvrat nije ponudio definiciju mira. Izrael je bio toliko uništen
svojom katastrofom da nije mogao ni zamisliti da uloži svoj opstanak u
povlačenje do granica koje su neobranjive, barem kod West Banka.
Opsežni pregovori pod tim uvjetima došli bi do mrtve točke i prijetili
novim ratom. Zato smo takva pitanja kao što su granice ostavljali po
strani. (...) Nijedna od strana nije postigla sve svoje ciljeve.
Izrael nije postigao dogovoreni mir; Arapi nisu ponovno zadobili sav
teritorij koji su u prethodnim ratovima izgubili. Nu oboji su do nekog
stupnja profitirali. U dva dogovora o oslobađanju, s Egiptom i sa
Sirijom, dio osvojenoga teritorija vraćen je pod arapski nadzor;
Izrael je dobio odgodu kupujući vrijeme za novac.
Na posljetku je Egipt, a kasnije i Jordan, smogao dovoljno
samosvijesti da osigura službeni mir duž granice iz vremena prije '67.
Do tog je vremena dogovor u Oslu već potpisan. Sirija je bila jedini
susjed koji nije sklopio mir s Izraelom, djelomično zbog tog što je
Izraelu bilo teško vratiti Golan na granice od '67, a djelomično stoga
što Hafes Assad nije bio voljan složiti se s značajnom definicijom
mira (Libanon, drugi izraelski susjed, bio je pod sirijskom
dominacijom).
Dogovor u Oslu 1993. pokušao je primijeniti istu forumulu na odnošaje
između Izraelaca i Palestinaca. Kao i raniji dogovori o oslobođenju,
do njega je došlo zbog iscrpljenosti, a ne iz uvjerenja. (...) PLO je
bio izoliran te se slomio nakon podupiranja Saddama Husseina u
Zaljevskom ratu. Sporna pitanja stavljena su na stranu: granice,
država, točni sigurnosni dogovori, Jeruzalem. (...)
Uskoro je postalo jasno da je analogija s ranijim stupnjevima
mirovnoga tijeka iluzorna. U ranijim pregovorima, postupni je napredak
uklanjao napetosti i stvarao povjerenje. Na Zapadnoj obali se dogodilo
suprotno. Obje su strane uskočile u 'mirovni tijek' bez da su
razjasnile ostvarive ciljeve; očekivali su da će ta jasnoća proizaći
iz samoga tijeka.
To nije bilo slučajno. Izrael, američki i europski sugovornici naveli
su Arafata da vjeruje da konačni ciljevi uključuju barem granice iz
'67 i priznanje palestinske države. Kad smo kod arapskih susjeda,
Izrael je imao posla sa suverenim državama čije su teritorijalne
pretenzije bile dobro definirane duž prethodno priznatih međunarodnih
granica. I dok su u svojim srcima neke od tih država - posebice Sirija
- preferirale uništenje Izraela, njihov nacionalni identitet nije bio
povezan s uništenjem židovske države.
S druge su strane pregovori od Izraela i PLO-a tražili da smjesti dva
neprijateljska društva na teritorij širok dvjestotinjak km, s tim da
oba ta društva smatraju da upravo njima taj teritorij pripada. Nikad
opovrgnut cilj PLO-a je uništenje židovske države. Iako je Arafat u
nekoliko navrata obećao da će ukloniti odredbe povelje PLO-a, nikad
nije bio u stanju (ili nije želio) to učiniti. Njegovo ambivalentno
ponašanje nije osobno kršenje pravila već odraz stajališta PLO-a.
Sa svoje je strane Izrael odbijao dati PLO-u državu, iz istih razloga
zbog kojih PLO odbija promijeniti svoju povelju. Značajni dio
izraelskoga pučanstva strastveno vjeruje da cijela Palestina voljom
Božjom pripada Izraelu, smatrajući stvaranje nežidovske države na tom
tlu svetogrđem. To je razlog zbog kojeg Izrael nikad nije prestao s
naseljavanjem na teritorije koje toliko Izraelaca smatra
nepovredljivima. Čudan aspekt tijeka u Oslu je da dvije političke
jedinice raspravljaju o teritorijalnim prilagodbama bez da jedna
drugoj priznaju legitimitet.
Budući da obje strane dobrim dijelom tretiraju svaku granicu između
Izraela i PLO-a kao nelegitimnu, sigurnost se nikako ne može temeljiti
na međusobnom povjerenju, a granice iz '67 ne mogu služiti kao crta
razdvajanja. Jer te granice su izraelska strateška noćna mora -
koridor uži od 40 km između Tel Aviva i Haife(...) Neizbježno,
unutrašnja je politika obiju strana nadjačala mirovni tijek. Izrael je
u pregovore s PLO-om ušao duboko podijeljen u dva nepomirljiva tabora.
Golubovi su tretirali pregovore kao vrstu eshatološkog ispunjenja koje
će pomiriti strane, staviti po strani njihove međusobne sumnjičavosti
te u stvarnom ozračju suradnje postići da stvarna lokacija granice
postane nevažna. Sokolovi su to odbacili kao fantaziju, kao što su
odbacili svaki dogovor kojim se uspostavljao suverenitet Palestine.
Oni su tvrdili da bi ograđivanje omogućilo Izraelu da nametne
sigurnost u obliku 'autonomije' koja bi mogla učiniti okupaciju
podnošljivijom, nu nikad se ne bi približila mogućnosti da PLO dobije
državu.
PLO je bio slično podijeljen. Tu su bile tri skupine: prva, malena i
uglavnom neučinkovita, odgovarala bi izraelskim golubovima. Zapadni i
izraelski intelektualci obično bi ju spominjali kao stvarni izraz
palestinske duše, usprkos nedostatku bilo kakvog dokaza za to. U
drugoj su skupini bili 'umjereni' koji su prema mirovnim pregovorima
imali stajalište kakvo je imala Francuska kad su ju prisilili da
prepusti Alzas - Loren Njemačkoj 1871.; kao fazu u neprestanoj borbi.
Tu su napokon i sokolovi koji su se zalagali za nastavak sukoba.
PLO je čak manje nego Izrael bio u stanju razriješiti svoje unutrašnje
kontradikcije. Dobar primjer za to je stvaranje sigurnosnih snaga
PLO-a. Oni su bili visoko ambivalentni u odupiranju postupcima
usmjerenim na potkopavanje države(...). Nisu baš bili uvjerljivi o
hvatanju terorista koji se vraćaju sa svojih zadaća. Jesu li te
sigurnosne snage rješenje ili problem? To je dvosmisleno. Taj nesklad
je neko vrijeme držao na uzdi nezamjenjiv izraelski premijer Yitzhak
Rabin, koji je dijelio ciljeve golubova i neke brige sokolova. Kad je
australski ministar vanjskih poslova čestitao Rabinu na njegovom
preobraćanju (okretanju mirovnom tijeku), on je odvratio: 'Ne radi se
o preobraćanju već o predanosti!' (...) Ubojstvom Rabina nestao je
izraelski vođa s velikom međunarodnom reputacijom i najvećim
potencijalom da ujedini izraelski narod. S dolaskom Benjamina
Netanyahua dobili smo vođu koji je izazvao pretpostavke mirovnog
tijeka što se tiče granica'67 i palestinske države. Stoga ga je
nepošteno kriviti što želi iznijeti svoj mandat, iako mu se može
pripisati nespretna taktika.
Sa svoje je strane Arafat odlučio mijenjati međunarodni pritisak i
arapske demonstracije za pokušaj da riješi unutrašnja protuslovlja
PLO-a. Mrtva točka u procesu iz Osla postala je neizbježna. (...)
Pristup 'korak - po - korak' imao je smisla tako dugo dok je svaki
korak gradio povjerenje prema konačnom rješenju. Nu kad se svaki korak
pretvara u nadomjestak za konačno rješenje, to ima sve loše strane
opsežnog pregovora bez popuštanja napetosti koje bi donio konačni
dogovor. U nedostatku jasnog cilja, predaja teritorija svodi se na niz
unilateralnih izraelskih koncesija da zadovolje palestinske apetite
bez približavanja stvarnom prihvaćanju .
Kada opet započnu pregovori, oni bi se trebali usredotočiti na
sljedeća pitanja:
1) Konačne izraelske granice i postupno povlačenje prema njima.
2) Izraelsko priznanje suvereniteta palestinske države.
3)Sigurnosna jamstva za Izrael u tom kontekstu.
4)Ograničenja izraelskih promjena postojećeg stanja dok se odvijaju
konačni pregovori.
Svaka od tih tema je izazov koji ni jedan simpatizer ne bi poželio
novoj ministrici vanjskih poslova.
1) Pod rezolucijom UN-a 242, Izrael ima pravo 'čuvati granice'.
Granice '67. ne prolaze taj test. (...)
2)Izrael mora prepoznati da odbijanjem prihvaćanja palestinske države
gubi. Palestinski entitet priznaje sve veći broj država; čak se i
danas na svojim putovanjima Arafat tretira kao vođa države.
Palestinska je država neizbježna da bi PLO quid pro quo prihvatio
sigurnosne granice Izraela.
3) Budući da je pučanstvo Zapadne obale miješano, palestinska će
država morati prihvatiti ograničenja na svoja vojna djelovanja. Nu
povijest nam pokazuje da ograničenje naouružanja, opreme i ljudske
snage nije dovoljno; mora postojati nadzorni mehanizam koji ne ovisi o
PLO-u i moraju biti dogovorene sankcije za kršenje obveza. Za Izrael
je to pitanje života i smrti te se mora ispuniti.
4)Ukoliko se pregovori pretvore u određivanje konačnih granica a ne
teritorijalne koncesije, Izrael ih ne smije opterećivati mijenjajući
status quo unilateralnosti Zapadne obale. Za vrijeme razgovora o
konačnom statusu, Izrael ne bi smio odobravati gradnju u Jeruzalemu
ili naseljavanje na Zapadnoj obali, uključujući i proširenje
postojećih naselja.
Pitanje Jeruzalema trebalo bi staviti na stranu barem dok se ne
postigne načelni dogovor o granicama i državi. Ukoliko se o njemu
prerano raspravlja, to samo može razbukatati strasti. Poziv na
diplomatsku prekretnicu tolilko se često čuje kad je u pitanju srednji
Istok, da više ni ne privlači pozornost. Nu putovanje ministrice
Albright zaista se poklapa sa takvim raskršćem. Svi kojima je stalo do
mira na srednjem Istoku mogu joj samo zaželjeti sreću."
260323 MET aug 97
Hajdaš Dončić: Mora otići i Plenković
Cortina d'Ampezzo, spust (ž): Goggia slavila ispred Vickhoff Lie i Brignone
U 44. godini preminuo predsjednik uprave Strabaga
Australian Open: Medvedjev mora platiti 76.000 dolara kazne
MUP: Dabri nije pružana zaštita kakva se dodjeljuje žrtvama kaznenog djela
Njemački izdavač: Autobiografija Angele Merkel prodaje se "senzacionalno" dobro
Gospić: Dvojica osumnjičena za ratne zločine u Lici
NSRH održao prosvjed: Traže povećanje plaća od 500 eura bruto
Novi predsjednik Libanona naglašava hitnost povlačenja izraelske vojske
SKV: Hrvatska u 12.30