AUSTRIJA
DIE PRESSE
25. VIII. 1997.
Državna umjetnost i umjetnička država
"Već tjednima bjesni - ne, žubori - raspra o odnošaju države, novca i
umjetnosti. Razmirica velikih riječi od koje se na prvi pogled može
očekivati opća raspra o politici umjetnosi u Austriji. Ako se pobliže
pogleda, slika se zamagljuje.
Ako netko doista nešto misli i hoće, ostaje zbunjen. Kantica za
dolijevanje treba biti uklonjena, ali unaprijeđivanje mora ostati;
tržište mora biti ali država ne smije izbjeći odgovornosti; svi
trebaju biti kreativniji ali zauvijek je manje novca; umjetnost se
mora demokratski organizirarti, ali mi želimo međunarodna vrhunska
postignuća; i općenito: unaprijeđivat ćemo smislene javne pothvate.
Oni koji pri tome misle na otpad a ne na austrijsku slikopisnu
umjetnost, sami su krivi. Iza oblaka dima blijedih argumenata očito se
pojavljuje jedno jedino goruće pitanje: postoje li austrijski državni
umjetnici i radi li im se o životu?
Ako neki pojam još budi emocije, tada je to očito 'državni umjetnik'.
Njime se može difamirati i diskreditirati i dakako nitko to ne želi
biti niti unaprijeđivati ili čak tražiti. Takvo držanje jamačno
začuđuje. Jer je dakako bio i jest blizak odnošaj umjetnika i
političara, bilo je i ima unutarnjih krugova, utjecajnih područja i
onih koji se kreću izvan toga, a sve skupa možda ima manje veze s
dotijekom novca nego s ozračjem. I dakako, umjetnici nisu ćudoredna
instanca kako se mnogi ponašaju, nego jednako neotporni na izazove
korupcije kao i drugi.
To i ne bi bilo tako strašno. Jer kako se vrti i okreće: skoro sva
velika umjetnost bila je manje ili više nesavjesna državna umjetnost.
Michelangelo - državni umjetnik Vatikana; Leonardo - državni umjetnik
mnogobrojnih država; Tizian - dakako, državni umjetnik; Goethe -
državni umjetnik i državnik u istoj osobi; Richard Wagner - ne
necionalsocijalistički kako mnogi pogrješno vjeruju, nego jednostavno
bavarski državni umjetnik.
Dakako: u građansko doba je sve, pa i umjetnost, izloženo tržištu bez
da ono bezuvjetno izaziva kreativnost kao apsolutistički nalogodavac.
I kad avangarda XX. stoljeća ne bi trebala državu, bez države kao
poticatelja i unaprjeditelja ne može se zamisliti povijest moderne
umjetnosti - od austrijskih velikih pisaca današnjih dana koji su
počeli s državnim stipendijama, sve do monumentalnih građevina s
kojima se ovjekovječio Francois Mitterrand.
A država je imala dobrih razloga sunčati se na suncu umjetnosti. Time
je pokazala smisao za nužnost simbolične reprezentacije, stanovitu
velikodušnost i spremnost za rasipnost što vlasti uvjek dobro stoji, a
i dobar ukus. Čudno je što se uvijek radi tako kao da je neugodna
obveza države da unaprjeđuje ono što se ne probija na tržištu, što je
avangardno, čak kritičko prema državi.
Razvitak umjetnosti nije državna stvar. Nu i vlade, stranke i
predstavnici demokratskih država smiju, pače moraju imati zakonitoga
interesa da svoju politiku estetski povežu. Osobiti smisao
socijaldemokratske politike umjetnosti bio je samo u tome da se preko
umjetnosti potvrdi ona aura kritičko-revolucionarnog kojeg je odavno
proigrala.
Iz toga proizlazi i paradoksalnost prema državi kritičke državne
umjetnosti u čiju bi samorazumljivost moralo spadati da neetalbirano
može nastupati samo još kao etablirano a neprilagođeno kao norma. Nu
umjetnost je naposljetku tu zbog takvoga uljepšanog iskrivljavanja
stvarnosti iz duha estetike i osobito dobro funkcionira kad uljepšano
dolazi do izričaja u forsiranoj ružnoći. Da umjetnost mora
prosvjećivati, rušiti tabue i biti neprijatelj općinstvu, bila je
ideologija nekoliko vladajućih socijaldemokrata i njihovih savjetnika,
nu tomu nedvojbeno zahvaljujemo neke uzbudljive umjetničke događaje.
Takvu se ideologiju svakako može promijeniti a svaki je političar
slobodan forsirati svoje shvaćanje umjetnosti, ako ga ima. Umjetnost
zbog države obvezati na političku budnost, kako je nedavno svečano
upozoreno, isto je tako besmislica kao i istodoban suprotni zahtjev za
potpunim odvajanjem umjetnosti i politike. To bi bila jedino politika
da se ne šteti umjetnosti.
Raspra o postupnom povlačenju države iz umjetnosti za nju jako malo
znači ali u prvom redu najavljuje tek jedno: nevolje države. Vlada
koja umjetnost najprije proglasi šefovom stvari a zatim ju postupno
privatizira, želi ju predati zakladama, savjetodavnim tijelima,
skrbnicima, holdinzima ili općenito tajanstvenom tržištu, više ne
vjeruje u sebe.
Zašto bi umjetnički menadžeri i savjetnici zaklada prima vista imali
više estetskoga ukusa nego službenici umjetnosti, ne može se
uvjerljivo odgovoriti. Nijedna država koja drži do sebe i koja ima
državno kazalište, ne želi ga prepustiti. Takav čin doduše nije sasma
protiv umjetnosti - kazalište će preživjeti i tu državu pa čak i EU -
ali je jednostavno protiv države. Država pokazuje time svoju slabost,
svoju nemoć, svoju skroz na skroz već smiješnu impotenciju.
Nesigurnost države u ophođenju s umjetnošću je na taj način prije
simbol krize države. Ona više nema samopouzdanja. Svaki privatnik,
tako država sama objelodanjuje, to može bolje nego ja. Najradije bi
ga, takav je dojam, poredstavnici države likvidirali kao nerentabilno
poduzeće a inventar prodali najboljem ponuđaču. Nu time ostatak države
bez njihove stvarne moći i sam postaje estetskim doživljajem - privid
ili bit.
U tim državnim umjetničkim komadima možemo uživati, jednom kao u
satiri, zatim kao tragediji, svakodnevno putem javnih općila. Za
autonomnu umjetnost koju je dosad država podupirala i jamčila, to u
najboljem slučaju znači vrijeme odricanja čak i ako je konkurencija
parlamentarnih realnih satiričara za neke profesionalne kabaretiste
možda ubitačna. Jer ono što država izgubi moći - i novca - drugi
dobiju. A biću sile i bogatstva pripada da pokadšto više nije dovoljno
samo sebi nego da simbolično želi biti uzvišeno. Brzo će se otkriti
novi dioničarski milijunaši koji novcem neće kupovati samo nove
dionice nego će njime držati i umjetnike - mrtve i žive. Tada će
iznova kucnuti njihov čas. Do tada nam ne trebaju uzbuđene raspre nego
samo malo strpljenja. Nu bilo bi navino vjerovati da se umjetnost, kad
se država povuče, može vratiti građanima. To ne može već stoga što
nikada tamo nije ni bila" - piše Konrad Paul Liesmann, filozof iz
Beča.
250245 MET aug 97
Cortina d'Ampezzo, spust (ž): Goggia slavila ispred Vickhoff Lie i Brignone
U 44. godini preminuo predsjednik uprave Strabaga
Australian Open: Medvedjev mora platiti 76.000 dolara kazne
MUP: Dabri nije pružana zaštita kakva se dodjeljuje žrtvama kaznenog djela
Njemački izdavač: Autobiografija Angele Merkel prodaje se "senzacionalno" dobro
Gospić: Dvojica osumnjičena za ratne zločine u Lici
NSRH održao prosvjed: Traže povećanje plaća od 500 eura bruto
Novi predsjednik Libanona naglašava hitnost povlačenja izraelske vojske
SKV: Hrvatska u 12.30
SKV: Sport u 12.30 sati