CANNES, 15. svibnja (Hina/AFP) - "Reći istinu, a ne biti dosadan" - evo recepta za film koji će prihvatiti i publika i kritika, prema mišljenju Milosa Formana koji je u srijedu u Cannesu izrekao svoju "filmsku lekciju".
CANNES, 15. svibnja (Hina/AFP) - "Reći istinu, a ne biti dosadan" -
evo recepta za film koji će prihvatiti i publika i kritika, prema
mišljenju Milosa Formana koji je u srijedu u Cannesu izrekao svoju
"filmsku lekciju". #L#
"No, to nije lako jer istina je sama po sebi dosadna. Laži su
zanimljivije, intrigantnije, zabavnije", dodao je američki redatelj
češkog podrijetla, redatelj filmova "Let iznad kukavičjeg gnijezda",
"Amadeus" ili najnovijega "Larryja Flynta" (dobitnika Zlatnog medvjeda
na Berlinskom festivalu 1997.).
"Što biste više voljeli da vam kažem? Da je 25 plus pet jednako 30
ili da je 25 plus pet jednako 29?" upitao je on stotine novinara i
mladih filmofila u festivalskoj palači.
Svake godine na festivalu jedan veliki redatelj dijeli "filmsku
lekciju".
Kad su ga upitali što je kao prvo potrebno da se napravi dobar film,
redatelj je odgovorio: "Osnova svakoga dobrog filma je scenarij."
Istaknuo je da je želio pisati kad se počeo baviti filmom. "To nije
bilo dovoljno i - kad sam stigao u Ameriku (1969.), tražio sam pisce
koji su razmišljali na engleskom", dodao je Forman.
Ali čak i s dobrom knjigom ili dobrim kazališnim komadom, Forman puno
radi na scenariju, najčešće u timu. "Ono što funkcionira u
književnosti ne funkcionira i na filmu, ili - ne može se samo
ilustrirati kazalište", istaknuo je Forman.
Govorio je o svojem razočaranju nakon što je vidio "Velikog Gatsbyja"
u kojem su autori previše poštivali tekst Scotta Fitzgeralda. "Kad smo
čuli likove s ekrana, smijali smo se", podsjetio je on.
Kad su za "Larryja Flynta" prvi put stavili napisan scenarij na
Formanov stol, redatelj i autor proučili su "svaki redak i svaku
riječ".
Prva uspomena kao gledatelja? "Snjeguljica", crtani film Walta
Disenya, u dobi od pet godina. "Bio sam fasciniran, ali moj prvi
veliki šok bio je film prema vrlo poznatoj češkoj operi 'Prodana
nevjesta'. Radilo se o operi, a film je bio nijem!" istaknuo je on.
"Gledatelji su prvo pjevušili, a zatim pjevali. Bilo je čarobno. Bio
sam vrlo dirnut", dodao je Forman.
Glede državnih i novčanih pritisaka na redatelje, Milos Forman "više
voli komercijalan pritisak od ideološkog", on koji je proveo svoju
mladost u komunističkoj Čehoslovačkoj.
Lekcija je trajala sat i pol pred publikom koja je na kraju
pozdravila svojega jednodnevnog profesora.
(Hina) bnš bnš
151255 MET may 97