HR-INTEGRACIJE - EURO-Organizacije/savezi +US WASH. POST 27. XII. HOAGLAND ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE WASHINGTON POST+27. XII. 1998.+Novo doba za novi svijet +"Glavne europske sile godinu završavaju aktivno. Oblikovale su +mnoštvo
svježih inicijativa, od dolaska nove vlade u Njemačkoj, +novih briga o prekooceanskim odnosima u Britaniji i novog +francuskog pogleda na europsku obranu", piše Jim Hoagland.+"Za Amerikance je, jednako kao i sadržaj inicijativa, važan način +na koji se one oblikuju: bez presudnog uključivanja Sjedinjenih +Država, čak i kod pitanja koja se tiču vitalnih američkih +interesa.+Europljani se ne uspijevaju rješiti te nezamjenjive države. Cilj +nekih europskih država je (barem u njihovim očima) jačanje veza s +Washingtonom. Čak se i Francuzi trude izbjeći otvoreno izazivanje +američkog vodstva u Europi u političkim i obrambenim pitanjima.+No opipljivo raspoloženje ključanja u europskim ustanovama potaklo +je pitanja koja Clintonova vlada postavlja svojim glavnim +europskim saveznicama, a tiču se brzine i smjera gospodarskih, +političkih i obrambenih integracija unutar petnaestočlane +Europske unije. Washington se zalaže za integraciju, ali do
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
27. XII. 1998.
Novo doba za novi svijet
"Glavne europske sile godinu završavaju aktivno. Oblikovale su
mnoštvo svježih inicijativa, od dolaska nove vlade u Njemačkoj,
novih briga o prekooceanskim odnosima u Britaniji i novog
francuskog pogleda na europsku obranu", piše Jim Hoagland.
"Za Amerikance je, jednako kao i sadržaj inicijativa, važan način
na koji se one oblikuju: bez presudnog uključivanja Sjedinjenih
Država, čak i kod pitanja koja se tiču vitalnih američkih
interesa.
Europljani se ne uspijevaju rješiti te nezamjenjive države. Cilj
nekih europskih država je (barem u njihovim očima) jačanje veza s
Washingtonom. Čak se i Francuzi trude izbjeći otvoreno izazivanje
američkog vodstva u Europi u političkim i obrambenim pitanjima.
No opipljivo raspoloženje ključanja u europskim ustanovama potaklo
je pitanja koja Clintonova vlada postavlja svojim glavnim
europskim saveznicama, a tiču se brzine i smjera gospodarskih,
političkih i obrambenih integracija unutar petnaestočlane
Europske unije. Washington se zalaže za integraciju, ali do
određene mjere.
Rujanski poraz Helmuta Kohla na njemačkim izborima u korist
koalicije socijaldemokrata i zelenih pod vodstvom Gerharda
Schroedera stvorio je novo političko raspoloženje u Europi.
Jedanaest vlada u EU-a sada vode socijalisti ili druge stranke
centra i ljevice. Oni govore donekle zajedničkim političkim
jezikom, iako nacionalni interesi još uvijek nalažu njihova
stajališta o spornim pitanjima.
Njemačke interese sada zastupa Schroederova vlada, bez Kohlovog
pokoravanja Parizu o pitanju europskog jedinstva i Washingtonu o
globalnim pitanjima. To je promjena naraštaja jednako kao i
politička promjena. I mora se uzeti u obzir dok berlinska republika
daje do znanja da više nije spremna biti dragovoljan blagajnik
europske izgradnje ili tihi partner u strategiji NATO-a.
Druga pokretačka sila političkih prilagodba s obje strane
Atlantika jest stvaranje nove europske valute, eura, koji će 1.
siječnja postati obračunska jedinica za 11 članica Europske
unije.
Proći će dvije godine prije nego što euro zamijeni franak, marku,
pesetu i druge valute u svakodnevnoj uporabi te pet ili šest godina
prije nego što postane suparnik dolaru kao međunarodno sredstvo
razmjene. No, koordinirano smanjivanje kamatnih stopa, 3.
prosinca, kojim je glatko upravljala nova Europska središnja
banka, pokazalo je da je euro već sila s kojom treba računati.
To jednako (ili možda posebice) vrijedi za laburističku većinu
Tonya Blaira u Britaniji, koja je u svom prvom parlamentarnom
mandatu odlučila ostati izvan eura. Blair je odlučan u namjeri da
pokaže da Britanija neće biti izostavljena iz važnih europskih
odluka o jedinstvu.
Američki dužnosnici pretpostavljaju da je to jedan razlog zbog
kojeg je Britanija proteklih mjeseci bila toliko aktivna na
europskoj obrambenoj bojišnici. Nakon predlaganja ozbiljne smotre
europskih obrambenih mogućnosti, Blair se pridružio francuskom
predsjedniku Jacquesu Chiracu 4. prosinca, potpisavši 'Zajedničku
deklaraciju o europskoj obrani', s dosegom koji je iznenadio
Clintonove političare.
Deklaracija predstavlja kretanje i Pariza i Londona prema
europskoj zapovjednoj strukturi unutar NATO-a koja bi tijelima
Europske unije dala nove dužnosti i ovlasti. NATO bi i dalje ostao
odgovoran ponajprije za europsku obranu (Francuska je odbacila dio
svoje dugotrajne teorije o tom pitanju), dok je Velika Britanija
prvi put u povijesti potpisala obrambenu politiku koju koordinira
EU.
No, čini se da Blair na umu ima više od običnog nadoknađivanja
britanskog odsustva u monetarnoj integraciji. Navodno se i on
raduje travanjskom sastanku na vrhu NATO-a u Washingtonu povodom
pedesetogodišnjice toga saveza i osjeća da bi Europa tada morala
pokazati Kongresu da je spremna preuzeti više dužnosti u svakoj
budućoj Bosni ili Kosovu i suočiti se sa znatnom američkom
reakcijom.
Europu vladini planovi za taj sastanak na vrhu uglavnom čine
tjeskobnom. Washington će na njega potrošiti 20 do 30 milijuna
dolara. Europljani se boje da će se travanjska proslava prometnuti
u vježbu, u američkom hladnoratovskom trijumfalizmu, političku
glorifikaciju Billa Clintona radi liječenja njegovih domaćih rana,
ili oboje.
Takvo raspoloženje na sastanku bila bi strateška pogreška za
sljedeću godinu, a ona će biti godina velikih promjena za Europu.
Vjerojatno nitko neće 1999. proglasiti godinom Europe. Previše se
ljudi sjeća katastrofa koje su pogodile kontinent kad je tako
nazvana godina 1973. Ali Amerikanci će pomno promatrati stari
kontinent dok on ide prema novome tisućljeću i novom dobu."