SL-SLOVENIJA I EU +SL 12. XI. delo-Slovenija i EU ++SLOVENIJA+DELO+12. XI. 1998.+Revanš palih favoritkinja?+"Oštro upozorenje koje je bruxellesko povjerenstvo u prvim +izvješćima o napretku u približavanju Uniji naslovila Češkoj i
+Sloveniji, očito nije bilo uzalud. Praški ministar vanjskih +poslova Jan Kavan i njegov ljubljanski kolega Boris Frlec koji su +kao zadnji sjeli za stol pristupne konferencije - iako ne zbog +mjesta svojih država na sadašnjoj ljestvici šest kandidatkinja, +nego zbog rasporeda koji je određen glede datuma prijedloga molbe +za prijam u Uniju - na tiskovnim konferencijama nisu toliko +govorili o upravo pokrenutom kotaču pregovora o proširenju, koliko +o poukama neugodne ocjene dosadašnjeg tijeka priprema na izazove +članstva u zajednici.+Po skoro suglasnim izjavama šefova diplomacija dviju kandidatkinja +koje su do objave nadasve kritičkog izvješća slovile kao najbolje +pripremljene među pola tuceta zemalja prve kategorije - osim Cipra, +ali on ima druge probleme - prošli su tjedan zajedno pale na +začelje, u Ljubljani i Pragu ubrzat će tempo priprema, prihvaćanja +i stavljanja na snagu zakona koji Sloveniji i Češkoj omogućuju
SLOVENIJA
DELO
12. XI. 1998.
Revanš palih favoritkinja?
"Oštro upozorenje koje je bruxellesko povjerenstvo u prvim
izvješćima o napretku u približavanju Uniji naslovila Češkoj i
Sloveniji, očito nije bilo uzalud. Praški ministar vanjskih
poslova Jan Kavan i njegov ljubljanski kolega Boris Frlec koji su
kao zadnji sjeli za stol pristupne konferencije - iako ne zbog
mjesta svojih država na sadašnjoj ljestvici šest kandidatkinja,
nego zbog rasporeda koji je određen glede datuma prijedloga molbe
za prijam u Uniju - na tiskovnim konferencijama nisu toliko
govorili o upravo pokrenutom kotaču pregovora o proširenju, koliko
o poukama neugodne ocjene dosadašnjeg tijeka priprema na izazove
članstva u zajednici.
Po skoro suglasnim izjavama šefova diplomacija dviju kandidatkinja
koje su do objave nadasve kritičkog izvješća slovile kao najbolje
pripremljene među pola tuceta zemalja prve kategorije - osim Cipra,
ali on ima druge probleme - prošli su tjedan zajedno pale na
začelje, u Ljubljani i Pragu ubrzat će tempo priprema, prihvaćanja
i stavljanja na snagu zakona koji Sloveniji i Češkoj omogućuju
preuzimanje pravila Europske unije. Ako će donedavni uspješnici
ostvariti jamstva svojih ministara vanjskih poslova, prijekor koji
su dobili mogao bi se pokazati nadasve korisnim. Unatoč početku
konkretne faze širenja, ne treba zanemariti da će se bitka za prijam
u Uniju odigravati u prijestolnicama kandidatkinja koje moraju
nacionalna zakonodavstva potpuno uskladiti s pravnim poretkom
zajednice još prije svršetka pregovora, a nipošto za pregovaračkim
stolom. Pravila igre su poznata i ni najmanje milostiva. Kandidati
su dužni do zadnje točke točno prihvatiti i staviti na snagu
cjelokupno zakonodavstvo pravnim aktima koje će usvojiti do
njihovog ulaska, a pritom ne smiju niti pomisliti da bi pokušali
izbjeći neugodne odluke, što si često dopuste sadašnji članovi
Unije, o čemu svjedoče izvješća povjerenstva državama koje ne
poštuju direktive i druge pravne akte zajednice. 'Pregovori' koji
su u utorak pokrenuti sa šest pristupnih konferencija, neće naime
biti ništa drugo doli povremena razmjena pojašnjenja i mešetarenje
za šačicu prijelaznih razdoblja koja će petnaestorica možda
dopustiti kandidatima, ili će od njih zahtijevati da bi, recimo,
spriječili navalu radnika s područja novaka.
Vremena za usklađenje zajedničkog zakonodavstva, što će osim
političkih i gospodarskih interesa Unije ili barem njezinih
najutjecajnijih članica biti ključni element pri odlučivanju
vijeća ministara, kada se neki od kandidata ponada uspjehu, na
njihovu sreću neće nedostajati. Petnaestorica se najprije moraju
dogovoriti o unutarnjim reformama i financiranju Unije, pri čemu će
Njemačka, koja za nekoliko tjedana preuzima žezlo predsjedavajuće
države, opreznim manevriranjem morati među interesnim članicama
isposlovati kompromisna rješenja koja će biti barem prihvatljiva
ako ne i povoljna za sve pripadnice zajednice. Dok se u Uniji ne
suglase o reformi poljoprivredne politike, pravilima podjele novca
iz zaklada, mehanizmu odlučivanja u vijeću ministara ili
doprinosima u zajedničku blagajnu, kandidatkinje imaju vremena za
usklađivanje nacionalnog zakonodavstva. Ako je dakle povjerenstvo
neugodnim ocjenama sadašnjega stanja spremnosti Češke ili
Slovenije izazvalo 'šok' koji će potaknuti vladu i parlament da
nadoknade zakašnjenje u predlaganju i usvajanju zakona, kao što su
u Bruxellesu zajamčili Jan Kavan i Boris Frlec, obje propale
favoritkinje pristupnog procesa mogu se nadati da će u trenutku
odluke - a ona je u njihovim rukama - opet biti na vrhu ljestvice
kandidatkinja.
Pa iako im je s obzirom na maratonske dogovore o reformama koji se
tijekom austrijskog predsjedavanja Unijom nisu ni pomakli,
najmanje nedostajalo vremena, ipak ga ne bi smjeli nepotrebno
gubiti. Ako bi Njemačka sretnim slučajem ili zbog spretnosti
njezine diplomacije do ožujka 1999. kako nalaže dogovor državnika
Unije iz Cardiffa (lipnja ove godine) uspjela približiti
stajališta i interese članica o ključnim sastojcima reforma, u
najboljem bi se položaju našle baš one kandidatkinje koje će do tada
uskladiti najveći dio zajedničkog zakonodavstva. I obratno" - drži
Božo Mašanović.