FR-ES-AJ-pravo-Sudovi-Kriminal-Organizacije/savezi-Vlada +FR-LE FIGARO 27.11. O GENOCIDU ++FRANCUSKA+LE FIGARO+27. XI. 1998.+Prepirka oko 'genocida'+"Kada se govori o genocidu, Nuernberg naćuli uši. Iako su oni kojima +se 1946. sudilo
na njegovu sudu bili optuženi za ratne zločine u +sklopu holokausta kojega je planirao Hitler, židovske su udruge +jako osjetljive na brkanje pojmova. One su se pobunile što se za +određivanje pokolja Armenaca rabi pojam genocid. Od tada se +značenje ovoga pojma proširilo, napose nakon događaja u Bosni i +Ruandi. Može li se proširiti dotle da obuhvati i slučaj Pinochet?+Unatoč radosti zbog činjenice da je 'jedan diktator uhićen u +demokratskoj zemlji', Beate Klarsield misli da optužba za genocid +'neće proći'. Postoji opasnost, upozorava sa svoje strane g. Henri +Hajdenberg, predsjednik zastupničkog vijeća židovskih ustanova u +Francuskoj (Crif), da se 'ti pojmovi otrcaju'.+Gdje završavaju pokolji, gdje počinje genocid i zločin protiv +čovječnosti? G. Hajdenberg uočava više od finih razlika: 'Krvava +represija može donijeti stotine mrtvih, a da ne bude riječ o zločinu +protiv čovječnosti. Zločin protiv čovječnosti je provedba +smišljenog plana pokolja i mučenja, bez prethodne nakane da se
FRANCUSKA
LE FIGARO
27. XI. 1998.
Prepirka oko 'genocida'
"Kada se govori o genocidu, Nuernberg naćuli uši. Iako su oni kojima
se 1946. sudilo na njegovu sudu bili optuženi za ratne zločine u
sklopu holokausta kojega je planirao Hitler, židovske su udruge
jako osjetljive na brkanje pojmova. One su se pobunile što se za
određivanje pokolja Armenaca rabi pojam genocid. Od tada se
značenje ovoga pojma proširilo, napose nakon događaja u Bosni i
Ruandi. Može li se proširiti dotle da obuhvati i slučaj Pinochet?
Unatoč radosti zbog činjenice da je 'jedan diktator uhićen u
demokratskoj zemlji', Beate Klarsield misli da optužba za genocid
'neće proći'. Postoji opasnost, upozorava sa svoje strane g. Henri
Hajdenberg, predsjednik zastupničkog vijeća židovskih ustanova u
Francuskoj (Crif), da se 'ti pojmovi otrcaju'.
Gdje završavaju pokolji, gdje počinje genocid i zločin protiv
čovječnosti? G. Hajdenberg uočava više od finih razlika: 'Krvava
represija može donijeti stotine mrtvih, a da ne bude riječ o zločinu
protiv čovječnosti. Zločin protiv čovječnosti je provedba
smišljenog plana pokolja i mučenja, bez prethodne nakane da se
uništi određena skupina. Ta bi se optužba mogla primijeniti na
Pinocheta. Ali ne i genocid koji označava provedbu smišljenog plana
koji ide za potpunim ili djelomičnim uništenjem određene
skupine.'
Crif priznaje da se o stanovitom državnom nasilju koje sliči na
genocid može govoriti za Kambodžu, SSSR u doba Staljina i za
Ruandu.
Alain Finkielkraut ima dvojako mišljenje, sklon je optužbi, ali
upozorava i na opasnosti. Ponajprije zato što, kaže, 'Pinocheta se
ne može optužiti za genocid, osim ako se pojmovi ne rabe krivo.'
Kada je riječ o zločinu protiv čovječnosti, sve ovisi o gledištu.
'Ako je riječ o tome da se ljudskoj raznolikosti oduzima jedan dio
njezinih sastavnica, Pinochetu se to ne može pripisati. Ako se
zločin protiv čovječnosti shvati kao zločin države, onda on možda
djelomično odgovara toj odredbi.'
No filozof se zaustavlja na drugim pitanjima: 'Čudno je što će
Španjolska, zemlja koja je proglasila oprost za frankiste,
vjerojatno suditi Pinochetu.' To nije sve. 'Glasila nisu dublje
istražila stvarnost današnjeg Čilea. Bilo bi međutim vrlo važno
doznati što o tome misli čileanski Predsjednik, shvatiti zašto se
Crkva zauzima za pomirbu, doznati je li demokratski prijelazni
režim odabrao oprost samo zbog slabosti. U suprotnom, međunarodno
bi pravo moglo preuzeti zadaće državne politike.'
Ako se prerano 'iznesu boce šampanjca' i 'proglasi da nakon XX.
stoljeća strahota upravo dolazi XXI. stoljeće Zorroa', i najbolje
nakane mogu dovesti do tog paradoksa, upozorava Finkielkraut: 'To
znači zaboraviti one koje želimo osvetiti'", piše Vexiane de
Vezins.