E-RAZGOVOR-GANIĆ-BIH +RFE-Razgovor-Ejup Ganić-2-11 ++RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE+2. XI. 1998.+Razgovor s Ejupom Ganićem, predsjednikom Federacije BiH, +vodila je Alma Ćerimagić:+- "Kao neophodan uvjet za integraciju Bosne i
Hercegovine u Evropu, +postavlja se, što je u međuvremenu i glavni kamen spoticanja, +pitanje ljudskih prava. Po vašem mišljenju, gdje se do sada u Bosni +i Hercegovini stiglo s ostvarivanjem ljudskih prava?+= Vidite, to je kategorija na kojoj treba stalno raditi, pogotovo u +zemlji kao što je naša koja je ratom porušena, mnoge porodice +unesrećene, pomaknute sa svojih ognjišta. Ali stiglo se dotle da +imamo neke male oaze u Bosni i Hercegovini, gdje se elementarna +ljudska prava dobrim dijelom poštuju. Imate područja koja priznaju +privatno vlasništvo i dozvolit će vam da se vratite. Imate područja +koja to ne dozvoljavaju. Oni donose nekakve zakone gdje privatno +vlasništvo daju državi i onda vas na neki način upućuju od šaltera +do šaltera da se borite za to. Dakle, kada je u pitanju taj stupanj +kršenja ljudskih prava, u Bosni i Hercegovini zaista postoji veliki +spektar toga. Ima sredina gdje stvari dosta dobro stoje, gdje se +svakodnevno vidi napredak, a ima sredina gdje se ništa nije +pomaklo, gdje duh ratnih zločinaca dominira. I to je stanje koje
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
2. XI. 1998.
Razgovor s Ejupom Ganićem, predsjednikom Federacije BiH,
vodila je Alma Ćerimagić:
- "Kao neophodan uvjet za integraciju Bosne i Hercegovine u Evropu,
postavlja se, što je u međuvremenu i glavni kamen spoticanja,
pitanje ljudskih prava. Po vašem mišljenju, gdje se do sada u Bosni
i Hercegovini stiglo s ostvarivanjem ljudskih prava?
= Vidite, to je kategorija na kojoj treba stalno raditi, pogotovo u
zemlji kao što je naša koja je ratom porušena, mnoge porodice
unesrećene, pomaknute sa svojih ognjišta. Ali stiglo se dotle da
imamo neke male oaze u Bosni i Hercegovini, gdje se elementarna
ljudska prava dobrim dijelom poštuju. Imate područja koja priznaju
privatno vlasništvo i dozvolit će vam da se vratite. Imate područja
koja to ne dozvoljavaju. Oni donose nekakve zakone gdje privatno
vlasništvo daju državi i onda vas na neki način upućuju od šaltera
do šaltera da se borite za to. Dakle, kada je u pitanju taj stupanj
kršenja ljudskih prava, u Bosni i Hercegovini zaista postoji veliki
spektar toga. Ima sredina gdje stvari dosta dobro stoje, gdje se
svakodnevno vidi napredak, a ima sredina gdje se ništa nije
pomaklo, gdje duh ratnih zločinaca dominira. I to je stanje koje
zabrinjava jer priča o Bosni će se sada svesti na priču o ljudskim
pravima. Mi se moramo vratiti na pravo pojedinaca. Mi imamo
apsurdnu situaciju da građani Bosne i Hercegovine nemaju ista prava
u Bosni i Hercegovini, jedni su konstitutivni u jednom dijelu,
drugi su u drugom dijelu. Što to znači? Možda treba eliminirati tu
kategoriju konstitutivnosti ako se već ona ne može dogovoriti na
cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine.
- Koja su to ljudska prava koja su najugroženija na ovim
prostorima?
= Pravo na vjeru, pravo na upotrebu maternjeg jezika, sloboda
kretanja, pravo na korištenje vlastite imovine, pravo na
školovanje, pravo na političko udruživanje, u skladu s europskim
konvencijama. Ja vam moram reći da smo mi na teritoriju Bosne i
Hercegovine koji pokriva Federacija BiH, kao jedan od entiteta BiH,
dobrim dijelom napredovali, zadovoljili mnoge kriterije i zbog
toga Bosna ima šanse. Mi imamo područja u republici srpskoj, a i u
cijeloj republici srpskoj, gdje se ne priznaju zakoni koji štite
vlasništvo, zakoni koji štite osnovna prava čovjeka. I to je sada u
procesu promjene. Nadajmo se da će nešto biti od toga.
- U ostvarivanju ovih najugroženijih ljudskih prava koje ste nam
upravo definirali možete li nam reći koji su to problemi koji se
mogu definirati kao oni na koje se mora fokusirati u rješavanju, u
postizanju ostvarivanja tih prava?
= Mora se, zaista, u zemlji primijeniti isti aršin. Vi morate
zaštititi privatnu imovinu na cijelom teritoriju Bosne i
Hercegovine da biste vratili izbjeglice. Ne možete nekom čovjeku
dati pravo da svoju kuću u Federaciji proda, a da tuđu kuću u
republici srpskoj koju je okupirao u tijeku rata zadrži, pa onda ima
i svoju i tuđu. Sada se to događa zato što Ured visokog predstavnika
nije simultano, nije istovremeno ustrajao da se Zakon o privatnom
vlasništvu prihvati na cijelom teritoriju Bosne i Hercegovine. To
je neko taktiziranje međunarodne zajednice, traženje pogodnijih
ili boljih karaktera, promoviranje jednih naspram drugih. Međutim,
o ljudskim pravima ne može biti pogodbe, to je univerzalna
kategorija i mislim da se ta praksa inzistiranja da samo u jednom
dijelu imate sva prava a u drugom, vidjet ćemo kasnije, pokazala
neprofitabilnom, jer je ona, na neki način, stimulirala pobjedu
nekih vrlo nepoželjnih struktura, vrlo radikalnih struktura koje
osporavaju multietničnost ove države, koji smatraju da ratni
zločinci nisu njihov problem, da njihovi zakoni ne zahtijevaju
izručivanje ratnih zločinaca i tome slično.
- Koliko smo onda daleko na tom putu ostvarivanja ljudskih prava i,
ostvarivanjem ljudskih prava, integracije u Europu?
= Ovisi puno o Europi. Mi smo jedan eksperiment Europe i međunarodne
zajednice. Bude li ona dosljedna, mi ćemo biti vrlo uspješan
eksperiment jer ovdje su se uvažavala ljudska prava u mnogim
segmentima prije agresije. Ovdje se zajedno živjelo, respektiralo
vlasništvo drugoga, pravo svakog pojedinca na vjeru, pravo da bude
biran u onom sustavu koji je bio jednopartijski, ali bar svi smo
imali iste šanse, kako da kažem, u izvjesnom smislu kada su u
pitanju definirana pravila igre. Došlo je do promjene sustava, do
promjene ekonomske osnovice, tako da sada imamo drukčija pravila.
Imamo svjetske norme koje moramo uvažavati i mi odlično radimo, svi
u Bosni i Hercegovini, ako je pravda podjednaka za svakog. Prema
tome ja sam optimist, mi smo europski narod, svi Bosanci. Ovo je
naglo izmišljanje matica izvan Bosne i Hercegovine za neke narode i
to je jedna umjetna politika u biti, koja je u funkciji održavanja
nekih centara moći. I ona se polako pokazuje pogubnom za ljude koji
je slijede, pogubnom u smislu njihova materijalnog opstanka,
prosperiteta, razvoja njihove porodice i tome slično".
(RFE)