US-OBLJETNICE - DEKLARACIJE-Ljudska prava +US WASH. POST 1. XI. UN POVELJA ++SJEDINJENE DRŽAVE+THE WASHINGTON POST+1. XI. 1998.+ +Kako se retorika pretvorila u prava+"Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima proslavit će sljedećeg
+mjeseca svoju pedesetu obljetnicu. Njezinih 30 odredaba dojmljiv +su i raznolik katalog prava, u rasponu od jednakosti pred zakonom do +prava na pošteno suđenje i gospodarskih prava. Širom svijeta +obilježit će se obljetnica UN-ova prihvaćanja Deklaracije 10. +prosinca 1948.", piše David A. Martin, profesor prava na +sveučilištu Virginija, koji je od 1978. do 1980. radio u Uredu za +ljudska prava američkog ministarstva vanjskih poslova.+"No Deklaracija nije bila prvi dokument koji određuje ljudska +prava, niti je ona najelegantniji takav dokument. Što je još +važnije, UN-ova Deklaracija nije ni ugovor, niti je popis stvarnih +prava. Nedostaje joj obvezujuća pravna sila. Ona nema policiju koja +bi nametala poštivanje tih prava niti sudove koji bi djelovali u +slučajevima kršenja. Kao rezultat toga, Deklaracija je omogućila +neka od najočiglednijih licemjerja koja se ikad moglo čuti u +dvoranama UN-a: mnogi diplomati koji su podupirali njezino
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
1. XI. 1998.
Kako se retorika pretvorila u prava
"Univerzalna deklaracija o ljudskim pravima proslavit će sljedećeg
mjeseca svoju pedesetu obljetnicu. Njezinih 30 odredaba dojmljiv
su i raznolik katalog prava, u rasponu od jednakosti pred zakonom do
prava na pošteno suđenje i gospodarskih prava. Širom svijeta
obilježit će se obljetnica UN-ova prihvaćanja Deklaracije 10.
prosinca 1948.", piše David A. Martin, profesor prava na
sveučilištu Virginija, koji je od 1978. do 1980. radio u Uredu za
ljudska prava američkog ministarstva vanjskih poslova.
"No Deklaracija nije bila prvi dokument koji određuje ljudska
prava, niti je ona najelegantniji takav dokument. Što je još
važnije, UN-ova Deklaracija nije ni ugovor, niti je popis stvarnih
prava. Nedostaje joj obvezujuća pravna sila. Ona nema policiju koja
bi nametala poštivanje tih prava niti sudove koji bi djelovali u
slučajevima kršenja. Kao rezultat toga, Deklaracija je omogućila
neka od najočiglednijih licemjerja koja se ikad moglo čuti u
dvoranama UN-a: mnogi diplomati koji su podupirali njezino
prihvaćanje ili kasnije hvalili njezine odredbe, govorili su u
prilog vlada odgovornih za strašna kršenja tih prava.
Pa čemu slavlje?
U vrijeme prihvaćanja Deklaracije, mnogi su se nepokolebljivi
zagovornici ljudskih prava pitali upravo to. Neki su čak
Deklaraciju smatrali neuspjehom, napuštanjem velikih nada o
zaštiti ljudskih prava, koje su cvjetale poslije Drugog svjetskog
rata.
Sjetite se povijesnog konteksta. Predsjednik Franklin D. Roosevelt
pobudio je te nade 1941., kad je proglasio američke ciljeve
podupiranja žrtava Hitlerove agresije. Roosevelt je govorio o
četiri vrste slobode: slobodi govora, slobodi vjere, slobodi da se
ne živi u siromaštvu, slobodi da se ne živi u strahu. Pobjeda u
Europi otkrila je sav opseg nacističkih zločina i produbila
predanost koju su mnogi osjećali prema zaštiti ljudskih prava. Neke
manje zemlje govorile su čak o uključivanju sveobuhvatnog popisa
prava u predloženu povelju UN-a. Bile bi to čvrste ugovorne obveze
koje bi bile primijenjene i koje bi nova međunarodna organizacija
jamčila.
Povelja koja je prihvaćena u travnju 1945., međutim, sadržavala je
samo općenito pozivanje na 'ljudska prava i temeljne slobode'.
Predviđajući kritike, neki su vođe obećali da će prva briga novog
UN-ova povjerenstva za ljudska prava biti sastavljanje, kao što je
to predsjednik Harry Truman izjavio, 'međunarodnog prijedloga
zakona o ljudskim pravima, prihvatljivog svim uključenim
zemljama'. Zagovornici ljudskih prava protumačili su to kao
obećanje o razvijanju novog ugovora koji bi pravno obvezivao.
Kad su prvi napori povjerenstva proizveli samo Deklaraciju, brige
su se nagomilale. Istina, Glavna je skupština jednoglasno
prihvatila Deklaraciju, dok su se zemlje sovjetskog bloka,
Saudijska Arabija i Južna Afrika suzdržale od glasovanja. No to
nije ublažilo razočaranje nekih ljudi. Sir Hersch Lauterpacht,
glasoviti profesor s Cambridgea i kasniji sudac Međunarodnog suda
pravde, napomenuo je trpko da se Deklaracija 'pokazala
prihvatljivom svima, jer ne nameće obveze nikome'.
Zašto, stoga, poštovati takav dokument?
Odgovor je moguće naći u riječima jednog cijenjenog američkog
promatrača, koji je o svrsi Deklaracije izjavio sljedeće:
'Oni (zemljoradnici) namjeravali su jednostavno proglasiti pravo,
kako bi njegovo prisilno provođenje moglo uslijediti tako brzo kako
to okolnosti dopuste. Oni su namjeravali utemeljiti standardnu
maksimu za slobodno društvo, koja bi trebala biti poznata svima i
koju bi svi trebali poštovati. U nju bi trebalo stalno gledati, za
nju stalno raditi, a iako nikad ne bi bila savršeno dostignuta,
stalno bi joj se približavali, i tako stalno širili i produbljivali
njezin utjecaj te uvećavali sreću i vrijednost života ljudima svih
boja.'
Riječi odgovaraju okolnostima 1948., no komentator je bio Abraham
Lincoln. On je 1857. govorio o američkoj Deklaraciji neovisnosti,
koja je tad bila stara samo 80 godina.
Odredbe te deklaracije ljudskih prava isto tako nisu uživale
izravnu pravnu silu. To je, također, privlačilo optužbe o
licemjerju. No za vrijeme svoje karijere, Lincoln je te odredbe
rabio kao osobno nadahnuće i djelatno političko uporište u borbi
protiv ropstva. On je cijenio, mnogo više od razočaranih promatrača
1948., vrijednost 'standardne maksime slobodnog društva', čak i
ako ona nije nosila nikakvu neposrednu pravnu silu. (...)
Kad slavimo bilo koju od te dvije deklaracije, tad slavimo
dalekovidnost njezinih sastavljača. Ambicioznije pravne zahtjeve
realno nije bilo moguće postići 1948. Umjesto toga, tvorci
Univerzalne deklaracije iskoristili su dogovor koji su mogli
postići da bi pokrenuli ustrajniji proces. Ako vlade nisu željele
prihvatiti čvrste obveze i njihovo djelotvorno nametanje, barem ih
je bilo moguće navesti da potpišu općenite izjave koje bi mogle
pomoći u budućim pokušajima.
Ironično, nedostatak neposredne prisile vjerojatno je ohrabrio
stvaranje jasnijih i zahtjevnijih norma, jer vlade tad nisu
osjećale nikakvu potrebu za opterećivanjem zamršenim iznimkama i
ograničenjima. A u predstojećim desetljećima, mnogi su moćni vođe,
očito uspavani ograničenim mehanizmima prisilnog provođenja,
ponavljale riječi predanosti ljudskim pravima. One su nesvjesno
uzdigle veličinu Deklaracije, dok ona nije postala glavno mjerilo
unutrašnje politike zemalja.
Do vremena kad je Deklaracija navršila 30 godina, vlade su shvatile
da prazne riječi više ne prolaze. Helsinška je odluku, koju su 1975.
potpisali Gerald Ford, Leonid Brežnjev i drugi europski vođe, možda
najbolji primjer za to. Iako odluka nije bila pravno obvezujuća,
Sovjeti su je željeli kao potvrdu poslijeratne podjele Europe.
Zauzvrat, Zapad se izborio za obvezivanje na neka pitanja ljudskih
prava, kao i sovjetsko obećanje o vjernosti Univerzalnoj
deklaraciji (bilo je to ono što je Sovjetski Savez, suzdržavajući
se od glasovanja 1948., želio izbjeći).
To obećanje dalo je zakonitost pitanju ljudskih prava koje su,
često usprkos ogorčenom gonjenju, zagovarali ljudi koji su utirali
putove, poput Andreja Saharova. Praktičari realpolitike
podrugivali su se 1975. helsinškim odredbama o ljudskim pravima, no
do 1991. čak su i Sovjetski Savez razbile vlade koje su pokušavale
postati demokracije.
Upravo kao što je Lincoln učinio sa svojom Deklaracijom
neovisnosti, tako i zagovornici ljudskih prava primjenjuju
Deklaraciju ljudskih prava kao snagu. Oni su njezina ključna načela
postupno uveli kako u domaće ustave, tako i u međunarodne ugovore.
U tom uspjehu nema ničeg automatskog. On je zahtijevao političku
snalažljivost te katkad golemu žrtvu. A ništa ne jamči njezin
opstanak. No priča o Univerzalnoj deklaraciji priča je o tome kako
su dalekovidni zagovornici iskoristili licemjerje. To je dio
pameti koji vrijedi slaviti."