DE-KOMUNIZAM +NJ 16. XI. SZ KOMUNIZAM U LITERATURI ++NJEMAČKA+SUEDDEUTSCHE ZEITUNG+16. XI. 1998.+Što je bio komunizam?+"Ove se godine pojavljuje niz razmatranja o komunističkom teroru. +Nakon što je njemačko izdanje knjige 'Crna
knjiga komunizma' čvrsto +zaposjelo svoje mjesto na top-listi bestsellera, na tržište je +odmah izbačena i njezina kritika. O komunističkim 'čistkama' +knjiga '1973.', nedavno preminulog Wadima Rogowina, a o istoj temi +pisao je i autor ovih redaka zajedno s Ulrichom Maehlertom. Naše +djelo zove se 'Teror'. Ovdje prikazana knjiga 'Utopija +komunističkih čistki' sasvim sigurno neće biti zadnje istraživanje +dramatičnih događaja koji su obilježili naše stoljeće.+Danas je moguće dokazati da se komunistička diktatura, posebno +imanentna staljinizmu, ne može definirati samo terorom. Koenen s +pravom upućuje na to da je nemoguće prigovoriti izjednačavanju +komunističkih zlodjela s drugim 'velikim zlodjelima protiv +čovječnosti' (pogotovo onih koje su prakticirali nacisti). Ipak, +iz izračunavanja broja žrtava (a taj je zbilja bio pozamašan) ne +proizlazi nikakva analiza.+Koenen pokazuje kamo vodi nepromišljeno tumačenje podataka o broju
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
16. XI. 1998.
Što je bio komunizam?
"Ove se godine pojavljuje niz razmatranja o komunističkom teroru.
Nakon što je njemačko izdanje knjige 'Crna knjiga komunizma' čvrsto
zaposjelo svoje mjesto na top-listi bestsellera, na tržište je
odmah izbačena i njezina kritika. O komunističkim 'čistkama'
knjiga '1973.', nedavno preminulog Wadima Rogowina, a o istoj temi
pisao je i autor ovih redaka zajedno s Ulrichom Maehlertom. Naše
djelo zove se 'Teror'. Ovdje prikazana knjiga 'Utopija
komunističkih čistki' sasvim sigurno neće biti zadnje istraživanje
dramatičnih događaja koji su obilježili naše stoljeće.
Danas je moguće dokazati da se komunistička diktatura, posebno
imanentna staljinizmu, ne može definirati samo terorom. Koenen s
pravom upućuje na to da je nemoguće prigovoriti izjednačavanju
komunističkih zlodjela s drugim 'velikim zlodjelima protiv
čovječnosti' (pogotovo onih koje su prakticirali nacisti). Ipak,
iz izračunavanja broja žrtava (a taj je zbilja bio pozamašan) ne
proizlazi nikakva analiza.
Koenen pokazuje kamo vodi nepromišljeno tumačenje podataka o broju
žrtava ('Crna knjiga' je broj komunističkih žrtava od 100 milijuna
reducirala na 'samo' 85 milijuna) dok piše: 'Tamo gdje se ne dođe do
15 milijuna mrtvih, tamo se širi magla, ali bi se konture i
senzibiliteti ipak morali izoštriti.' Koenen želi svojim
esejističkim izvještajem ocrtati te konture. Zbog toga je njegova
knjiga - knjiga 's poticajem'.
Koenen kreće od tvrdnje da ne postoje jedinstvenost i zatvorenost
komunizma. Svoja istraživanja uglavnom ograničava na Sovjetski
Savez odnosno 'socijalistički logor' u Europi nakon Drugoga
svjetskog rata. Ali i tu je komunizam u pojedinim fazama pokazivao
drugačije lice. Nisu li Staljin i Gorbačov bili dva potpuno
različita svijeta? Koenen ne želi pisati novu povijest Sovjetskog
Saveza niti nacrt za nju, već želi stvoriti objektivnu sliku
razvoja komunizma u terorističkom pravcu. U toj namjeri se oslanja
na rezultate dosadašnjih istraživanja (na žalost, bez svojih
dokaza i bilješki), ali iz njih izvodi vlastita promišljanja.
Zanimljiva je njegova izjava da se pravi teror može bolje
prepoznati u komunizmu nego u nacionalsocijalizmu. Ili pak njegova
osnovna teza koja tvrdi kako je utopija jednog radikalno novog
društva proizvela iz komunizma 'utopiju čistki', kako bi potpuno
uništila ono staro. Njegov ključni zaključak kaže da se jedno
povijesno izgrađeno društvo, doduše, može promijeniti, ali ne i
potpuno očistiti, razbiti i ponovno stvoriti: 'Komunizam je bio
dosad najradikalniji pokušaj u tom pravcu'.
Prednost njegova djela u usporedbi s 'Crnom knjigom' (osim
objektivnog tona) jest u pokušaju da ne negira okvire komunizma.
Koenen naglašava da stvarna povijest komunizma nije 'u prvom redu
povijest djelovanja jedne 'ideje' ili 'ideologije''.Njemu je ipak
manje jasno da je komunizam jednako toliko sustav vlasti kao i
politički pokret. Pitanje kako su iz jednog radikalnog socijalnog
pokreta mogli nastati teroristički režimi, jedva je načeto. Ipak,
nasuprot uobičajenoj povijesnoj 'genealogiji', Koenen donosi lako
pamtljivu teoriju: 'Onda ne bi smjela izgledati ovako: Marx je
stvorio Lenjina, Lenjin je stvorio Staljina, Staljin je stvorio Mao
Ce-Tunga,već ovako: Lenjin je razvlastio Marxa, Staljin je
mumificirao Lenjina, Mao je istisnuo Staljina.' Povrh toga, Koenen
upućuje na suprotnosti između tradicionalnih radničkih pokreta i
boljševizma. Ni njime, doduše, teror ne biva toliko
instrumentaliziran da ideje ovih radničkih pokreta odbije od
važnosti jednog promijenjenog, boljeg društva.
Impozantna Koenenova studija vrijedna je čitanja, iako su mu mnogi
ključni zaključci monokauzalni, a neki dijelovi nepotrebno
skraćeni ili previše paušalni. Prema opisu činjenica, Koenenova
predodžba komunističkog terora u ruskoj povijesti odnosno u
povijesti Sovjetskog Saveza, malo se razlikuje od istraživanja
Nikolasa Wertha u 'Crnoj knjizi'. U strašne činjenice ne smije se
dirati. Sam ukočen pogled na komunistički teror vidi žrtve kao
aktere u građanskom ratu te zanemaruje povijesne okolnosti i
reakcije.
Koenen tek u kraćim crtama osvjetljava 'drugu stranu', spominje
jednom i 'masovni teror Bijele garde' koji nije naišao samo na Ruse,
već i Bavarce koji su se pobunili protiv velikih zemljišnih posjeda
ili pak dezertere iz Drugog svjetskog rata. Isto tako, nešto
ranije, spominje i 'doba dva golema svjetska rata', kao i 'određene
faktore građanskog rata koji se nisu mogli pripisati samo
boljševicima'. Ipak, oktobarsku revoluciju smatra začetkom velike
katastrofe. Slično kao u 'Crnoj knjizi', Koenen je izračunao da
žrtve građanskog rata, bitaka, gladi i zaraznih bolesti do 1922.
(onaj strašni broj od preko deset milijuna mrtvih) 'kvantitativno'
dosežu žrtve 'velikog terora' 1937./1938.
Ovakav način gledanja na predmet, koji on na drugom mjestu naziva
promašenim, jako odskače od njegova pedagoškog pristupa. On želi
dati povijesti novi izgled, okreće se protiv 'stare ljevice' te
nekih bezazlenosti i opravdanih postupaka unutar komunističkog
režima. Zbog toga treba posumnjati u potrebu ove pedagogije. U
jednom slučaju je ljevica sve više otkrivala i suzbijala teror. U
drugom slučaju, nakon propasti državnog komunizma i otvaranja
arhiva, još samo pripadnici sekti vjeruju u mogućnost izgradnje
'boljeg društva' putem terorističke diktature.
Tako je najveća zasluga Koenenove knjige sadržana u otkrivanju
motiva nastanka i razvoja terora", piše Hermann Weber u recenziji
knjige Gerda Koenena 'Utopie der Saeuberung. Was war der
Kommunismus?'