IT-avvenire 15. XI.- Azija, gospodarstvo demokracija +avvenire 15. XI.- Indonezija-zapad-demokracija ++ITALIJA+AVVENIRE+15. XI. 1998.+Bez demokracije tržište propada+"(...)Sadašnje stanje u Indonezije može se razmatrati iz dva
+različita kuta, premda povezana i međusobno ovisna. No, niti jedan, +niti drugi, ne dopuštaju Zapadu da jednostavno ostane po strani i +promatra. Kriza bivše nizozemske kolonije znatan je dio takozvane +'azijske krize' koja pogađa cijeli jugoistok kontinenta. U Južnoj +Koreji svakoga je tjedna novih deset tisuća nezaposlenih, u +Maleziji vrijednost dionica na burzi u jednoj godini pala je za više +od 75 posto, u Indoneziji se broj siromašnih od 22 milijuna popeo na +88 milijuna (oko 50 posto stanovništva). Azijska kriza prva je +prava globalna kriza. Prvenstveno stoga što je precjenjivanje +gospodarstva tog područja, koje je prethodilo krizi i koje ju je +napravilo toliko razornom, izravna posljedica gospodarskih tokova +i financijskih politika poteklih iz sasvim drugih područja +svijeta.(...)+S gospodarskoga gledišta, očito je da indonezijsku krizu ne mogu +riješiti oslabljene lokalne snage. No isto tako treba biti jasno da +se ona ne može preskočiti kao nešto što se nas ne tiče. Već smo
ITALIJA
AVVENIRE
15. XI. 1998.
Bez demokracije tržište propada
"(...)Sadašnje stanje u Indonezije može se razmatrati iz dva
različita kuta, premda povezana i međusobno ovisna. No, niti jedan,
niti drugi, ne dopuštaju Zapadu da jednostavno ostane po strani i
promatra. Kriza bivše nizozemske kolonije znatan je dio takozvane
'azijske krize' koja pogađa cijeli jugoistok kontinenta. U Južnoj
Koreji svakoga je tjedna novih deset tisuća nezaposlenih, u
Maleziji vrijednost dionica na burzi u jednoj godini pala je za više
od 75 posto, u Indoneziji se broj siromašnih od 22 milijuna popeo na
88 milijuna (oko 50 posto stanovništva). Azijska kriza prva je
prava globalna kriza. Prvenstveno stoga što je precjenjivanje
gospodarstva tog područja, koje je prethodilo krizi i koje ju je
napravilo toliko razornom, izravna posljedica gospodarskih tokova
i financijskih politika poteklih iz sasvim drugih područja
svijeta.(...)
S gospodarskoga gledišta, očito je da indonezijsku krizu ne mogu
riješiti oslabljene lokalne snage. No isto tako treba biti jasno da
se ona ne može preskočiti kao nešto što se nas ne tiče. Već smo
vidjeli kako je tijek tih gospodarstava bio pod odlučujućim
utjecajem zapadnih gospodarstava, i kako su ova čak i izvukla
poneku korist iz te krize.(...) Važno je podsjetiti američkog
Predsjednika, koji je ponovno čvrsto na svom položaju, da su u
povijest ušli i Eisenhower, jer je pobijedio Hitlera, no i
Marshall, jer je iz bijede izvukao milijune Europljana. Političkim
rječnikom, indonezijska kriza je najtragičniji pokazatelj da
tržišno gospodarstvo bez demokracije mora propasti. Iz niza
prilično jednostavnih razloga.
Na prvom mjestu stoga što je, dugoročno, teško zamisliti da onaj
kojemu je dopušteno (više ili manje iskreno) da bude 'tvorac'
vlastite gospodarske sudbine, može prihvatiti da drugi odlučuju o
njegovoj političkoj sudbini. Potom, stoga što bez političke
demokracije nema nikakvog jamstva da će osobna prava (uključujući i
ona na vlasništvo) biti stvarno, trajno i dosljedno, poštovana.
Drugim riječima: bez demokracije pravo nije sigurno. I konačno, jer
slobodna razmjena ideja i tisuće informativnih mreža uz
sudjelovanje pojedinaca, koje se mogu stvoriti, i koje se stvaraju
odozdo, 'besplatno' nudi, zahvaljujući demokratskim slobodama,
komunikacijsku infrastrukturu (od životne važnosti za bilo koje
tržište) koju, pak, autoritarni režimi moraju umjetno, mukotrpno i
loše stvarati odozgo.
Zbog toga zbira razloga Indonezija neće moći potpuno izići iz krize
ako odmah ne pristupi stvarnoj demokratizaciji režima. Iz tog
razloga bi pomoć Zapada i MMF-a trebalo dati, postavljajući uvjete
u tom pravcu, a ne, kao što se međutim redovito događa, prateći samo
prihvaćanje 'dostatno' restriktivnih politika vlade u Džakarti.
Interes cijelog svijeta da republika-arhipelag, najveća azijska
muslimanska zajednica, ne eksplodira je golem. To je poznato.
'Novost' je da danas stabilnost dolazi demokratizacijom, budući da
će samo indonezijska vlada potvrđena narodnom voljom biti u stanju
suočiti se s teškim poslom gospodarske i političke obnove zemlje",
piše Vittorio E. Parsi.