ZAGREB, 6. listopada (Hina) - U ovome desetljeću, posebice nakon Domovinskoga rata, u hrvatskome su fotonovinarstvu nastale promjene izazvane ratom, tržišnom utakmicom izdavača i pojavom novih tiskanih medija. Te su promjene sa
stajališta novinarske i općedruštvene etike uglavnom nepovoljne, zaključili su sudionici današnjega okruglog stola "Fotonovinarstvo i etika" koji je na Fakultetu političkih znanosti (FPZ) organizirao "Freedom forum"
ZAGREB, 6. listopada (Hina) - U ovome desetljeću, posebice nakon
Domovinskoga rata, u hrvatskome su fotonovinarstvu nastale
promjene izazvane ratom, tržišnom utakmicom izdavača i pojavom
novih tiskanih medija. Te su promjene sa stajališta novinarske i
općedruštvene etike uglavnom nepovoljne, zaključili su sudionici
današnjega okruglog stola "Fotonovinarstvo i etika" koji je na
Fakultetu političkih znanosti (FPZ) organizirao "Freedom forum"
#L#
Kako uspješno fotografirati i biti etičan, upitao se uvodničar
Stjepan Malović, profesor fotografije na FPZ-u. Podsjetivši na
veliku ulogu fotografije u povećanju naklade tiskanih medija, on je
upozorio da treba odrediti granice poštovanja privatnosti i dobra
ukusa. Tu je granicu, drži Malović, teško ustanoviti, posebice kad
je riječ o javnim osobama. Po njegovu mišljenju ona se često
prelazi, pa su područja privatnosti javnih osoba postala novinskom
temom. Malović upućuje na primjer Američke udruge fotografa koja
ima pisani radni kodeks, pa fotografi točno znaju kada, što i kako
smiju ili ne smiju snimati. Ipak, drži Malović, možda su nepisana
pravila često važnija od pisanih.
Gordana Vilović, voditeljica knjižnice "Freedom foruma", drži da
je golemu promjenu u hrvatsko fotonovinarstvo unio "Jutarnji
list", objavljujući kontroverzne fotografije u prilogu "Crnoj
kronici". Prikazivanjem krvavih prizora nakon prometnih nesreća i
ubojstava "Jutarnji" je, dodaje ona, pomaknuo desetljećima
uvriježena pravila fotografiranja.
Etički standardi fotografiranja promijenili su se, drži Josip
Bistrović, urednik fotografije u "Jutarnjem listu", a iza svega
stoji novac i poslovni probitak. "Svi se natječu tko će poslati što
degutantniju sliku ne bi li privukao čitatelje. Te standarde
nametnule su svjetske agencije koje svojim fotografima plaćaju
više za slike dramatična sadržaja", kaže Bistrović.
Marinko Jurasić, urednik "Crne kronike" u "Večernjemu listu" drži
da je rat promijenio standarde fotografiranja. "Prošlo je
razdoblje romantičnog, etičkog odnosa prema novinskoj
fotografiji", kaže Jurasić. Ognjen Alujević iz "Slobodne Dalmacije
misli da je opći pad morala u našem društvu uzrokom moralno upitna
odnosa prema novinskoj fotografiji.
(Hina) duk db
061621 MET oct 98