ŠVICARSKA
NEUE ZÜRCHER ZEITUNG
5. X. 1998.
Problematična beatifikacija
"Alojzije Stepinac rođen je 1898. u Brezariću, selu jugozapadno od
Zagreba. Potekao je iz seljačke obitelji koja je postala relativno
imućna, a svećenički poziv nije smatrala neobičnim izborom; sam je
odlučio otići u svećenike kada je na Papinskom sveučilištu
Gregoriana u Rimu počeo studirati teologiju. Prethodno je nakon
brzo prekinutog studija agronomije u Zagrebu radio na
poljoprivrednom imanju svog oca, a nakratko je čak bio i zaručen. G.
1930. primio je u Rimu svećenički sakrament, a sljedeće godine
završio je svoj studij promocijom i vratio se u domovinu, gdje je
već 1934. postao nadbiskupovim koadjutorom, s pravom na položaj
nasljednika zagrebačkog nadbiskupa Bauera. Nakon Bauerove smrti
1937. Stepinac je automatski prešao na čelo zagrebačke
nadbiskupije. Za razliku od svog prethodnika, koji je bio
znatiželjna duha i dijelio je ideje jugoslavenski i ekumenski
orijentiranog đakovačkoga biskupa Strossmayera, Stepinac je bio
čovjek relativnog uskog, klerikalnog vidokruga. Bio je obilježen
bezuvjetnom predanošću Papi i hrvatskoj naciji, koju je
poistovjećivao s Katoličkom crkvom.
Poput ostalih katoličkih biskupa, i Stepinac je u travnju 1941.
pozdravio uspostavu 'Nezavisne Države Hrvatske', stvorene nakon
razbijanja Jugoslavije pod vodstvom fašističkog ustaškog pokreta.
Novi vlastodršci, u čijoj je ideologiji neprekidno naglašavano
jedinstvo hrvatstva i katoličanstva, ulagivali su se Crkvi,
ispunivši djelomično njezine dugotrajne zahtjeve prema državi:
primjerice, starokatolička je crkva zabranjena, rastava braka
otežana, a pobačaj zabranjen uz prijetnju teških kazna -
uključujući i smrt. Iako ni Stepinac, poput većine svojih kolega
duhovnika, nije bio pristaša ustaša, a režim ga je sve više
razočaravao, očitovao je izvana lojalnost državnom vodstvu,
celebrirajući, primjerice, svake godine na rođendan Poglavnika
Ante Pavelića Tedeum i izbjegavajući otvorene sukobe.
S druge je strane već u ljeto 1941. u pismima visokim dužnosnicima
režima i Paveliću osudio pokolje koje su ustaške milicije počinile
nad Srbima, nastanjenim na područjima pod hrvatskim nadzorom,
kritizirajući istodobno antižidovsko zakonodavstvo. Uspio je
također spasiti život nekolicini progonjenih. Nije odobravao ni
prisilno pokatoličavanje, kojim je režim želio 'ponovno
pohrvatiti' dio Srba; no, pojedini pokazatelji upućuju na
zaključak da je u tom pogledu ponajprije odbijao brutalne metode i
posezanje države u crkvenu domenu, smatrajući istodobno
misionarski rad među pravoslavnim 'shizmaticima' važnom zadaćom
Katoličke crkve.
Tek 1942. Stepinac je u jednoj propovijedi javno kritizirao
politiku režima. Iako je ponavljao takve javne kritike i iako su se
partizani njima poslužili za vlastitu promidžbu, Stepinčevo je
stajalište, unatoč njegovoj nesumnjivoj nesklonosti ustaškom
pokretu i njegovoj ideologiji, ostalo sve u svemu neodlučno i
dvoznačno. Njegovo pastoralno ponašanje za vrijeme rata imalo je
povremeno groteskna obilježja: do posljednjih tjedana rata
Stepinac se vrlo revno borio protiv ružne navike kletve i koketnog
ženskog odijevanja. Neprekidno se žalio na patnje hrvatskog naroda
- kao da rat drugim narodima nije donio daleko veću patnju. Sve su te
crte vjerojatno bile utemeljene u Stepinčevom konfesionalno-
etnocentričnom svjetonazoru i u njegovoj procjeni komunizma kao
najveće prijetnje za Hrvatsku i za Europu.
Kada su komunisti preuzeli vlast 1945., Stepinac se zajedno s
ostalim biskupima u pastirskom pismu u rujnu te godine brzo i jasno
usprotivio mjerama nove vlade poput ograničavanja vjerske nastave
u školama i uvođenja obveznog sklapanja građanskoga braka, koji je
po njegovu mišljenju bio identičan konkubinatu. Odnos između njega
i državnog vodstva pod Titom postajao je sve napetiji. U rujnu 1946.
državne su vlasti izdale zapovijed o njegovu uhićenju, priredivši
mu suđenje, utemeljeno na optužbi o kolaboraciji s ustaškim
režimom. Branila su ga, doduše, dva ugledna odvjetnika, ali
suđenje, koje je završeno Stepinčevom osudom na 16 godina zatvora,
nije ni u kom slučaju bilo odraz nezavisnog pravosuđa, kao što se
pokazalo u javnoj kampanji, vođenoj u to vrijeme protiv njega.
Za razliku od mađarskog kardinala Mindszentyja, s kojim ga hrvatska
strana rado uspoređuje, komunistički su se vlastodršci prema
Stepincu odnosili s određenim poštovanjem. Nije mučen; u zatvoru u
Lepoglavi nije morao raditi fizičke poslove i imao je prostranu
sobu, povezanu s kapelom u kojoj je svakodnevno mogao služiti misu.
Usprkos tome, rimska Congregazione delle Cause dei Santi, koja je u
srpnju ove godine objavila Stepinčevu beatifikaciju, smatra ga
mučenikom. Stepinac je odbio podnijeti zahtjev za pomilovanjem i za
egzilom u inozemstvu na Zapadu, što mu je ponudilo državno vodstvo;
zagrebački nadbiskup ustrajao je na reviziji svoga sudskog procesa
pred nezavisnim sudom. G. 1951. Papa Pio XII. imenovao ga je
kardinalom. Kada je Stepinac 1961. g. umro, vlasti su neočekivano
nakon početnog odbijanja na kraju ipak odobrile njegov pokop u
zagrebačkoj katedrali. Njegov grob brzo je postao mjestom
hodočašća. Zagrebački nadbiskup Kuharić svake je godine na dan
Stepinčeve smrti držao misu.
Sukob između države i Katoličke crkve oko Stepinčeve osobe nije
jenjao; još 1981. jedan je katolički svećenik osuđen na dva mjeseca
zatvora i na novčanu kaznu zato što je među figurama novih mozaika u
njegovoj crkvi netko navodno prepoznao i Stepinca.
Stepinčeva beatifikacija jednoznačno nosi i politička obilježja.
Ivan Pavao II. odlikuje tim potezom čovjeka kojeg smatra uzorom
ponajprije zbog njegove odanosti Rimu (a vjerojatno i zbog njegova
ekstremno konzervativna svjetonazora). Stepinac bi kao novi
hrvatski nacionalni svetac trebao utjeloviti jedinstvo nacije i
katoličanstva i služiti kao simbol progona i stigmatizacije
hrvatske nacije pod komunističkim režimom, o čemu neprekidno
govore vladajuća stranka HDZ i predsjednik Tuđman - u vrijeme
suđenja Stepincu još čvrsti komunist. Spomenuti mit dobiva
posredstvom beatifikacije i službenu crkvenu potvrdu. Nepristrano
i diferencirano tumačenje uloge zagrebačkog nadbiskupa i Katoličke
crkve općenito za vrijeme Drugoga svjetskog rata time je pak i dalje
blokirano", drži novinar.
060132 MET oct 98
Državna matura: Učenici Međimurske najbolji, Ličko-senjske najčešće zadnji
Pula: Hotel Valkane predao zahtjev za izdavanje građevinske dozvole
Kekin traži hitno rješavanje krize upravljanja u KBC Zagreb
Plinacro: Uskoro započinju radovi na magistralnom plinovodu Zabok-Lučko
Papa pao i natukao ruku, ali je nije slomio
Božinović: Zasad nema novog traga djetetu u Savi
Rashford bi do kraja tjedna trebao odlučiti gdje će nastaviti karijeru
Beograd: Teško ozlijeđena studentica u naletu automobila tijekom blokade
DHK raspisao natječaj za nagrade Juditu, Davidiasa i Slavića
Fuchs: Situacije u Splitu riješene su onako kako je trebalo postupati