SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
4. X. 1998.
Papina beatifikacija hrvatskoga kardinala potpiruje stara
neprijateljstva
"Papa Ivan Pavao II. beatificirao je u subotu nadbiskupa
zagrebačkog iz vremena Drugoga svjetskog rata, proglašavajući ga
mučenikom 'zlodjela komunističkog sustava'.
Beatifikacija je zadnji stupanj prije svetosti. No, iskazivanjem
takve počasti kardinalu Alojziju Stepincu, kojega je Titova vlada
zatvorila zbog kolaboracije s nacistima, Papa se istodobno
umiješao u jednu od najžučnijih hrvatsko-srpskih rasprava na
čitavom području bivše Jugoslavije.
Stepinac je nacionalni junak milijuna hrvatskih rimokatolika kao i
hrvatskog nacionalističkog predsjednika Franje Tuđmana.
Pravoslavni Srbi, koji su stoljećima bili manjina u Hrvatskoj, ali
je velik broj njih dragovoljno ili prisilno napustio Tuđmanovu
državu, drže pak Stepinčevu beatifikaciju političkom
provokacijom. Dugo su Stepinca smatrali ratnim simpatizerom
nacističkog marionetskog režima koji je poubijao desetke, možda i
stotine tisuća Srba, Židova i Cigana. Režima, kojega mnogi na tim
prostorima smatraju pretečom današnje nezavisne hrvatske države.
No, čini se da tijekom pastoralnog posjeta Hrvatskoj bolesni 78-
godišnji Papa - koji će ovog mjeseca obilježiti 20 godina svog
pontifikata - promatra povijest kroz drukčiju prizmu nego ljudi
koje po vlastitim riječima želi pomiriti. Možda ne iznenađuje što
rođeni Poljak Ivan Pavao II., koji se svojom propovjedaonicom
koristio za pružanje pomoći pri svrgavanju sovjetskog
totalitarizma, ukazuje počast crkvenom velikodostojniku - žrtvi
komunističkih progona, umrlom u kućnom zatvoru 1960.
No, u postkomunističkoj Hrvatskoj vjera je dugo smatrana bedemom
protiv ateističkog tlačitelja. Proteklih deset godina vjera je kao
jedna od malobrojnih opipljivih razlika između Srba, Hrvata i
Muslimana bila glavni sastojak nacionalističke mržnje koja je
potpirivala njihove međusobne ratove.
Više od 350 tisuća vjernika, zbijenih na strmom brežuljku ispred
Papina oltara, smještenog na otvorenom prostoru, očitovalo je
ponos zbog beatifikacije i prkos kritici. 'Dobro je imati vlastitog
sveca, nekoga tko će nas zagovarati pred Bogom', kazao je 20-
godišnji Kruno Cabraka, student iz Zagreba, doputovavši nešto
sjevernije, u Mariju Bistricu, već u dva sata ujutro kako bi vidio
Papu. Slegnuo je ramenima na prigovor glede manjina: 'Ne marimo za
njihove svece. Zašto bi oni marili za naše?'
Papa Ivan Pavao II. nije posjetio pravoslavnu Srbiju, ali nekoliko
je puta posjetio Balkan, uvijek propovijedajući mir i jedinstvo na
tom području, podijeljenom etničkim i vjerskim razlikama. G. 1994.
prvi je puta posjetio Hrvatsku, u kojoj katolici čine više od 75
posto stanovništva (...)
Pravoslavna crkva ne oprašta ono što smatra sudioništvom Katoličke
crkve u sustavnom ubijanju, protjerivanju i prisilnom
pokatoličavanju Srba za vrijeme Drugoga svjetskog rata. Štoviše,
pod Tuđmanovom vlašću, mnogi Hrvati prekrajaju pronacističke
ustaše pod vodstvom Ante Pavelića u domoljube i utemeljitelje
suvremene hrvatske države.
Beatifikacija Stepinca pogađa bolnu točku u samom središtu
spomenute priče. Nakon njemačke invazije na Jugoslaviju 1941.
Pavelić je bio na čelu pronacističke diktature koja je nadzirala
netom stvorenu nezavisnu Hrvatsku. Zagrebački nadbiskup, gorljivi
antikomunist, prigrlio je u početku Pavelićevu vlast kao 'Božju
ruku'.
No, sve brojniji dokazi zločina nad Srbima, Židovima i ostalim
manjinama potaknuli su nadbiskupa da režimu uskrati svoju potporu.
G. 1942. počeo je osuđivati ustaške zločine - u pismu Paveliću i
1943. u crkvenim homilijama i pismima svećenicima. Nakon što su ga
Titove snage uhitile 1946., nadbiskupu je priređeno montirano
suđenje, a potom je odveden u istražni, a 1951. i u kućni zatvor.
Kasnije ga je Papa Pio XII. proglasio kardinalom.
Vatikan i brojni povjesničari tvrde da je zaslužan za spašavanje
stotina Židova i Srba, ali kritičari tvrde da je nedovoljnim
izjašnjavanjem u javnosti zapravo podupirao ustaški režim. Srbi su
ga dugo smatrali simbolom suradnje katoličkih svećenika s
ustašama.
Tjedan dana prije Papina odlaska iz Rima, Centar Simona Wiesenthala
u Parizu zatražio je od Vatikana odgodu beatifikacije dok
povjesničari dodatno ne prouče slučaj kardinala Stepinca. Taj je
zahtjev razbjesnio i hrvatske dužnosnike i Vatikan. Hrvatski su
Židovi očitovali rezignaciju.
'Nema sumnje da je spasio stotine Židova i ostalih ljudi', kazao je
Slavko Goldstein, čelnik oko 2000 hrvatskih Židova. Goldstein je
kardinalovo djelovanje opisao miješanim. 'Pokušao je ispraviti
neke od najgorih aspekata, ali nikada nije osudio režim kao takav',
kazao je Goldstein.
Izrazio je žaljenje što beatifikacija - u potpunosti povezana s
kardinalovim otporom komunizmu - najvjerojatnije neće potaknuti
Hrvate da ispitaju ratnu prošlost, zaodjevenu u mit. 'To neće
razjasniti razdoblje Drugoga svjetskog rata', dodao je Goldstein,
napomenuvši da se 'hrvatsko društvo mora tek suočiti s onim s čime
su se Nijemci uspješno suočili'", prenosi Alessandra Stanley.
050317 MET oct 98
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja
Benetton zatvara tvornicu u Osijeku, otkaz za više od 260 radnika - sindikat
Čak 600 policajaca na ogledu košarkaške Eurolige u Parizu
Više od 150 osoba učilo hrvatski jezik na Sveučilištu Magellanes u Čileu
Počinje energetska obnova zgrade gradske uprave u Grubišnom Polju
Francuska: Predsjednica parlamenta upozorava na rizik izglasavanja nepovjerenja vladi
Sabor: Raste broj članova dobrovoljnih mirovinskih fondova
MojPosao: "Lead developeri" lani s najvišim plaćama, najpotplaćeniji frizeri
Izrael optužio Hamas za odustajanje od dijelova sporazuma o primirju