ITALIJA
LA STAMPA
24. IX. 1998.
Rizici istoga modela za Europu
"Na njemački dvostranački sustav, s jasnom podjelom na desni centar
i lijevi centar, pozivale su se mnoge zemlje, uključujući i
Italiju, čak dotle da je usmjeravao skupine zastupnika u europskom
parlamentu. Što će se dogoditi ako Njemačka, kao što je vjerojatno,
nakon saveznih izbora krene u Veliku koaliciju?
Ne treba se čuditi što se na nedjeljno glasovanje gleda kao na
europski, a ne samo njemački događaj. Radi se o prvim izborima u
Europi nakon porinuća jedinstvene valute, kao i dolasku nove
zajedničke stvarnosti u kojoj slabost jedne zemlje može samo
kratkoročno ići u prilog drugoj europskoj zemlji. Srednjoročno i
dugoročno, sudbine i nacionalni interesi već su isprepleteni.
Slaba Njemačka značila bi slabu Europu. Kako su imenovanja Chiraca
i Jospina već bila promijenila glavnu europsku osovinu, francusko-
njemačku, može se zamisliti kakve posljedice nosi njemački izbor.
Samo čekanje glasovanja već mjesecima paralizira zajedničke
inicijative. Od ponedjeljka će se tražiti nova ravnoteža između
europskih desnica i ljevica i, ponajprije, ponovno će se tražiti
njemačko vodstvo koje je podupiralo europske inicijative sve do
pokretanja predizborne kampanje prije 18 mjeseci. U prvom
šestomjesečnom razdoblju 1999. Bonn će predsjedati Europskom
unijom, a jedno slabo njemačko polugodište bilo bi zlokoban
predznak preustroju europskih institucija, otvaranju na Istok,
poreznom usklađivanju i potpori euru. G. 1999. Bonn će predsjedati
i skupini G7. Sljedećem kancelaru, dakle, pripast će izvanredne
zadaće u ne samo europskoj već i globalnoj koordinaciji, za kojom se
upravo u ovim kriznim mjesecima osjeća potreba.
Njemačka je više od drugih zemalja izložena ne samo gospodarskim
fenomenima globalizacije i povjeravanja nacionalnog
suvereniteta. Njezino je gospodarstvo najotvorenije za trgovinu,
marka je druga valuta štednje na svijetu, istočne granice izložene
su tegobnom prelasku bivših komunističkih zemalja na tržišno
gospodarstvo. Njemačke političke, diplomatske, i vojne
odgovornosti prvi su put postale globalne.(...)
Udaljenost između globalnih problema i nacionalnih rješenja je
prevelika, a kvaliteta politike prema nematerijalnim pitanjima,
kao što su osobna sigurnost i kulturalni identitet, nedovoljno je
mjerljiva. Tako se velika koalicija pojavljuje kao logičan odgovor
na globalizaciju. No je li ona i ispravan odgovor?
Iskustvo velike koalicije 1966.-1969. bilo je da je donijela
političku djelotvornost u provedbi reforma, financijsku reformu,
zakon o stabilnosti, pa čak i zakonske odredbe o izvanrednom
stanju. Danas bi obveze vlade sa širokom potporom bile još i veće;
porezna i mirovinska reforma, revizija federalnog sustava, reforma
školstva, a uz to, i sve velike međunarodne obveze. Mnogo manje
pozitivan bio je zaključni račun demokratske djelotvornosti:
oporba je prebačena ekstremnim strankama, prvenstveno
nacionalističkoj desnici. Treba se upitati što bi se, uz rastuće
nepovjerenje prema strancima, uz istočna područja gdje samo 17
posto građana u potpunosti priznaje njemačko državljanstvo, uz
otklon mladih od politike, a koji ide u smjeru primitivnih
nostalgija, moglo dogoditi sutra.
Velika koalicija bi, stoga, predstavljala rizik kinezizacije
europske politike, djelotvorne u prilagođavanju zemlje na
globalizaciju, no nedjelotvorne u smislu demokracije. To rješenje
je, dakle, prihvatljivo, možda, samo na određeno vrijeme, onoliko
koliko je potrebno da se stvori nužna kritična masa za provedbu
potrebnih reforma, a koje ne nose nikakve političke prednosti. To
je, uostalom, priroda velikih koalicija koje nisu spojive sa
stabilnošću, već se u njima udružene stranke stalno nastoje vratiti
malim koalicijama, kao što se to bilo dogodilo upravo u Njemačkoj
1969. Prije no što se draž velikih koalicija raširi po Europi,
slijedeći prirodni ekspanzionizam mnogih njemačkih ideja, treba
uvidjeti velike rizike koje nosi sa sobom. Ne samo temeljno
proturječje iz kojega se rađa, već i nadanje da se još mogu davati
nacionalni odgovori na probleme koji se već rađaju, rastu i umiru
predaleko od dosega nama poznate politike, a za koje je potrebno
imati dozu europske hrabrosti kako bi se suočilo s njima", piše
Carlo Bastasin.
250327 MET sep 98
Trumpov kandidat za državnog tajnika Rubio potvrdio važnost NATO-a
Institut Vlado Gotovac skončao u stečaju i brisat će se iz registra
Biden poziva na ustavni amandman o predsjedničkom imunitetu
Nastavak izgradnja nove ergele u Lipiku, raspisan natječaj 'težak' 4 milijuna eura
Juventus obavio prvi siječanjski transfer
SVJETSKA TRŽIŠTA: Europske burze porasle drugi dan zaredom
Splitski student uhićen zbog prijetnji, otkazana nastava na Filozofskom fakultetu
SKV: Svijet u 9,30 sati
AO: Fritz u šest setova ispustio tek osam gemova
ZSE: Očekuje se stagnacija Crobexa nakon jučerašnjeg blagog pada