NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
10. VIII. 1998.
Samoograničenje moći mora postojati i dalje
"Kontinuitet i promjena - nedavno objavljena napeta knjiga
američkih politologa Andreia Markowitsa i Somina Reicha o
njemačkoj dvojbi, tematizira upravo to pitanje. Markowits i Reich
shvaćaju njemačku dvojbu kao teško razrješivo proturječje između
dvije objektivne činjenice njemačkog položaja: s jedne strane
strategijska snaga ujedinjene Njemačke, a s druge snaga
kolektivnog sjećanja ili prokletstvo njemačke povijesti. Obojica
ih smatraju čimbenicima koji će i u buduće presudno utjecati na
ulogu Njemačke u Europi, čak će je i određivati. Postavljaju
pitanje da li i nakon ujedinjenja postoji otvoreno njemačko
pitanje. I pitaju: što će ujedinjena Njemačka učiniti u toj dvojbi
svojom snagom? Kamo će se usmjeriti? To se pitanje sa stajališta
njemačke unutarnje politike sada čini pretjeranim. No ipak je sasma
jasno da je ta snažna Njemačka mirna, demokratska, da je Njemačka
europski integrirana, ali izaziva sjetu činjenica da dvojica
američkih stručnjaka za Njemačku postavljaju to pitanje s puno
simpatija za Njemačku. Hoće li ta ujedinjena Njemačka ostati
europski motor integracije i poslije Kohlove ere?
Prije nego što dođem na to, želio bih rasvijetliti povijesnu
ambivalenciju njemačke vanjske politike koja je nastala poslije
zavrašetka II. svjetskog rata, poslije 1949. u Saveznoj Republici
na zapadu. Ta njemačka poslijeratna vanjska politika ubrzo je
dospjela u 'double bind' položaj. Bila je obilježena dvostrukim
nepovjerenjem, i u djelovanju i u nedjelovanju. To će unedogled
ostati konstanta njemačke politike - proturječje sile koja se
nalazi u toj zemlji, zbog njezine objektivne moći i njezinog
strategijskog potencijala i, istodobno, sile kolektivnog sjećanja
na našu strašnu, na našu katastrofalnu nacionalnu povijest. To će
proturječje još dugo čuvati duboko nepovjerenje spram Njemačke,
nepovjerenje od kojega ne bi smjela bježati. Pritom će u središtu
ostati postupak s jezgrom njemačkog zakazivanja u XX. stoljeću, s
holokaustom i Auschwitzom. Ta činjenica će i ubuduće, i za
ujedinjenu Njemačku, ostati najtvrđa politička realnost.
Stoga je preporučljivo da tu prvu konstantu stare Savezne republike
bezuvjetno preuzmemo u 'Berlinsku republiku', kao temelj.
Zapadnonjemačka vanjska politika iz tog 'double bind' položaja
izvukla je kao posljedicu provođenje politike samoograničenja,
dakle opozvane vanjske politike koja više ne slijedi izravno
nacionalnu interesnu politiku Njemačke i sadrži jasno odricanje od
svih politika moćne države. U to spadaju i poseban odnos i vrlo
osobite obveze prema Izraelu. I to je konstanta koja proizlazi iz
gore navedenoga.
Hoće li Njemačka ostati integracijski pokretač Europe? I koliko će
prva konstanta samoograničenja i ubuduće određivati njemačku
vanjsku politiku?
Još jedanput treba podsjetiti na političku razliku koja postoji
između činjenice da postoje nacionalni interesi koje ne poričem, i
ustrajanja na nacionalnim interesima. Ta je razlika politički
značajna. Jer ako mlađi predstavnici njemačkih narodnih stranaka,
koji su već danas na važnim položajima, vjeruju da nacionalni
interes treba biti mjerilo njemačke europske politike, u Europi
ćemo se naći u čudu. Naime, ubrzo ćemo naići na prilično zatvorenu
obrambenu frontu naših susjeda i tada ćemo ponovno zaključiti da
europski sustav ravnoteže postoji i pod pokrivačem europske
integracije i u europskoj ljušturi s njezinim imperativima. Svu
bijedu tih de facto koalicija doživjet ćemo protiv njemačke
'politike interesa', a i sve ostale stvari koje u staroj Saveznoj
Republici Njemačkoj, doduše, nisu bile prevladane, ali su bile
obuzdane i ograničene, na korist svih nas.
Neizravna interesna politika - to je druga lekcija koju moramo
preuzeti od SR Njemačke na zapadu, i premjestiti je u Berlinsku
republiku. Partnerstvo i prednost europske integracije - to je
pouka s kojom se europska kuća može dalje graditi. Izravna
interesna politika, ako je formulira Njemačka, samo bi nas jače
vodila u postojeću dvojbu nepovjerenja. Stoga moj ceterum censeo -
i u tomu se potpuno slažem s kancelarom - glasi da ćemo opet dospjeti
u stare kontradikcije europskih država ako europski proces
ujedinjenja ne bude napredovao, ako ne bude dovršen.
Daljnja konstanta, uz politiku samoograničenja, jest zapadno
povezivanje. Zapadno povezivanje ima i unutarnjepolitičku i
vanjskopolitičku dimenziju. U vanjskoj je politici zapadno
povezivanje više bilo stvar demokratske desnice ili 'sigurnosne
zajednice'. Ljevica je s time imala muke. U unutarnjoj politici
zapadno je povezivanje, naprotiv, bilo lijeva tema: demokratske
temeljne vrijednosti, temeljni demokratski pokušaji, ustavno
domoljublje. S tim je u prošlosti demokratska desnica imala muke.
Činjenica je da je zapadno povezivanje naknadna, ali Njemačkoj
izvana nametnuta građanska revolucija, naša demokratska
revolucija. Vrijedila je samo za zapadni dio Njemačke više od 40
godina, a poslije veličanstvene mirne revolucije iz 1989., i za
cijelu Njemačku. Druge demokratske tradicije osim te nemamo.
Odustati od zapadnog povezivanja, i unutarnjepolitički i
vanjskopolitički, značilo bi bitno manje nego samo nova
vanjskopolitička orijentacija. Bilo bi to kresanje jedine živuće
demokratske revolucionarne tradicije Njemačke. Unatoč svim
prigovorima koji bi se mogli izreći protiv toga, zapadno
povezivanje Njemačke iz tog je razloga neizbježno i na unutarnjem i
na vanjskopolitičkom planu.
Iz zapadnog povezivanja proizlazi treća konstanta: europska
integracija. Ne umara me isticanje te točke jer vjerujem da ćemo
iduće godine doživjeti početak rasprave i razbijanje do sada
važećih konsenzusa o europskoj integraciji Njemačke, ponajprije u
demokratskim desnim strankama. Razvitak će teći analogno razvitku
konzervativaca u Velikoj Britaniji ili sljedbenika de Gaullea u
Francuskoj. (...)
Njemačka ima svoje interese. Definirani su njezinim sigurnosnim
potrebama, nužnostima njezinog demokratskog ustava, njezinim
gospodarstvom, njezinom socijalnom državom i njezinim temeljnim
vrijednostima. Zbog njezinog geopolitičkog položaja, njezine
političke težine i iskustava iz povijesti, treba slijediti
interese naše zemlje unutar europskog integracijskog procesa i
njegovog napredovanja. Ta presudna činjenica njemačke politike
teba vrijediti i za Berlinsku republiku. Dovršenje Europske unije u
našem je najvišem nacionalnom, a osim toga, i u europskom
interesu.
To je fascinantan proces: europski integracijski proces znači
prekid s dosadašnjom europskom poviješću jakih država. S jedne
strane Bruxelles i europsko ujedinjenje utjelovljuju eskalaciju i
provedbu nacionalnih interesa par exellence, s druge se pak strane
oni trajno i institucionalno prelamaju u europski integracijski
uzorak. Politika interesa europskih nacionalnih država još nikada
nije bila tako malo usmjerena na interese kao u vezi s integracijom,
iako baš tamo slijede svoje nacionalne interese. Taj integracijski
proces zapravo znači prijenos moći s nacionalne države na Europu.
To je nečuveni postupak, s obzirom na europsku povijest. Taj
prijenos moći prvi je put prijelazom na europsku gospodarsku i
monetarnu uniju dostigao doista novu kvalitetu, jer je prvi put iz
srži nacionalno-državne suverenosti bitan dio, suvereno
raspolaganje novčanom politikom i valutom, prenijet na neku
europsku ustanovu. Pri tomu se s pravom kritizira to što je taj
proces tehnokratski, a ne demokratski i što nije praćen europskim
demokratizacijskim procesom. No, Maastricht je ipak donio novu
kvalitetu europskog ujedinjenja i nadam se da će prijenos novčane i
monetarne suverenosti na europske ustanove povući za sobom i druge
integracijske korake, to čak mora učiniti. Jer, inače će propasti
gospodarska i monetarna unija, a Europska središnja banka u
stvarnoj krizi neće raspolagati nužnim političkim legitimitetom
kako bi donijela odgovarajuće, bolne odluke (...).
Uz gore navedene tri konstante njemačke vanjske politike, želio bih
dodati i četvrtu: pored politike samoograničenja, zapadnog
povezivanja i europske integracije, to je trajno odustajanje od
svih oblika mišljenja na način jake države, jasno opredjeljenje za
mirnu državnost Njemačke i nepokolebljiva obveza ljudskim
pravima.
Naša povijest i budućnost nalažu nam da na temelju tih konstanta
ubrzamo europsko ujedinjenje. Kako zapravo zamisliti budućnost
Europe u uvjetima globaliziranog svjetskog gospodarstva ako
ostanemo podijeljeni kao nacionalne države? (...) Kako dalje s
Europom? Proširenje NATO-a na Istok postalo je stvarnost. Do
proširenja EU-a na Istok, što je mnogo teže, na posljetku mora doći,
jer inače prijeti siloviti 'metež' u istočnoj srednjoj Europi.
Problemi kakve sada imamo u bivšoj Jugoslaviji, potencijalno su
nazočni i u drugim zemljama. Bez europske integracijske
perspektive, uostalom i za jugoslavenske narode, ne mogu zamisliti
trajno rješenje tamošnjih sukoba. To će trajati dugo, ali konkretne
se europske perspektive ipak moraju otvoriti.
Sada zaključujemo koliko je Europa zapravo mala. Zaključujemo da se
Njemačka, koja je iznenada postala većom, više ne može držati po
strani svih tih događaja. Stoga se u neposrednoj vezi s monetarnom
unijom postavlja pitanje o 'svrsi' Europe. Raspravu o konačnom
obliku Europske unije moramo započeti danas. U biti, radi se o
pitanju kako će se nacionalne države i Europska unija uzajamno
ponašati. Hoće li biti savezna država ili federacija? Ili će unija
ostati na gospodarskoj i monetarnoj uniji? To su pitanja koja sada
dolaze na dnevni red, jer s gospodarskom smo i monetarnom unijom na
početku stvaranja europskog međunarodnopravnog subjekta. Htjeli
mi to ili ne, to će prvi put dobiti lik u zajedničkoj valuti. Iza
toga moraju slijediti daljnji koraci. Kako će biti sastavljeno
europsko zakonodavstvo? Kako uspjeti u tomu da se razne nacionalne
unutarnje politike europski slože uz zadržavanje nacionalnih
javnosti i nacionalnih država? Ne vidim ukidanje nacionalnih
država, i ne vidim Europu regija. Vidim, doduše, veliko značenje
regija, ali europska će se nacionalna država pokazati žilavom. Iza
sebe će imati jake argumente, jer nudit će dom ljudima - kulturni,
socijalni, povijesni i politički dom. Nadgradnja Europe neće
pružati dom, a megastrukture anonimnih globalnih tržišta još
manje. Ako se, dakle, ne želimo vratiti na plitki nacionalizam, ako
tu ne želimo širom otvoriti vrata novim napastima, europska će
nacionalna država, a ponajprije nacionalna tradicija i kultura,
uza svo srastanje, za Europu i njezine narode imati i zadržati
veliko značenje. To znači da će politička razina nacionalne države,
za razliku od recimo saveznih Sjedinjenih Država, zadržati bitno
dominantniju i veću ulogu u budućem europskom ustavu.
Kako prevladati jezične barijere, kako stvoriti javnost koja
zajedno raspravlja? To mogu zamisliti samo putem integracije
političko-parlamentarnih elita nacionalnih država sudionica.
(...)
Daljnji vanjskopolitički kontinuitet od aktualnog značenja jest
blizak njemačko-francuski odnos. Držim da u dogledno vrijeme nije
moguće vjerovati da bi on u Europi mogao stvoriti presudnu osovinu,
trojstvo s Velikom Britanijom, kako je to predložio
socijaldemokratski kandidat za kancelara. Ne bih imao ništa protiv
kad bi to funkcioniralo. No, u pozadini britanske politike u Europi
još ne vidim potrebne uvjete. Na posljetku se u Parizu neće
proizvoditi ništa osim nepovjerenja, a ne europski napredak. Kad se
Velika Britanija definitvno odluči za Europu, ovu će raspravu
trebati početi iznova.
Iz svega rečenoga proizlazi jasan 'da' za europsku integraciju, a
to znači i za sigurnosnopolitičku integraciju. (...)
Proširenje NATO-a na Istok nameće probleme koje NATO neće moći sam
riješiti. Kuda će protjecati njegove konačne granice? Hoće li tamo
nastati nova crta sukoba? Hoće li se pitanje Baltika riješiti u
okviru proširenja NATO-a na Istok? Kako će biti definirana
Ukrajina? Što će biti s demokratizacijom Rusije? Rusija će ostati
presudni sigurnosni partner za Njemačku, za ujedinjenu Europu, za
cjelokupni Zapad. A Rusija neće uvijek ostati u stanju sadašnje
slabosti. Oni koji poznaju rusku povijest, znaju da je tamo bilo
stalnih uspona i padova te da će ih biti i ubuduće. Sva ta pitanja ne
mogu se riješiti u okviru postojeće sigurnosne strukture. Za mene
'da' za proširenje NATO-a na Istok na posljetku znači 'da' za
stvaranje paneuropskog sigurnosnog sustava s perspektivom
uključenja Rusije. Svjesno kažem sigurnosni sustav, a ne vojni
sustav. Jer bit će presudno hoće li se iz tog vojnog sustava, iz tog
vojnog saveza, razviti europska sigurnosna arhitektura u kojoj će
vojne komponente imati sve manju ulogu. Ako to uspije, tada će
proširenje NATO-a na Istok biti uspjeh. Ako to ne uspije, i ako
nastane samo nova vojna struktura, tada će se proširenje NATO-a na
Istok pokazati kao povijesna pogreška. Postaviti ta pitanja, znači
i odgovoriti na njih, a to znači poduzeti sve napore da bi mogla
nastati ta paneuropska sigurnosna arhitektura.
Transatlantski će odnos Njemačku na neodređeno vrijeme do napretka
europskog ujedinjenja držati u srednjem položaju između Francuske
i Sjedinjenih Država. Najnovija zaljevska kriza dobro je to
pokazala. Upozoravam na bilateralni odnos sa Sjedinjenim Državama,
kao što ne smijemo ući u bilateralizam s Francuskom izvan europske
integracijske politike. Jer vrijeme od 1990., a osobito od 1992.
godine, jasno je pokazalo da Europa za sada nije u stanju riješiti
svoje sigurnosne probleme. To je dio one strašne poruke koju su
Europi poslali bosanski rat i raspad Jugoslavije. Tek nakon što su u
Europi intervenirale Sjedinjene Države, treći put u ovom stoljeću,
nastalo je nešto poput mira, bolje rečeno ne-rat. Europljani to
nisu bili kadri postići. (...)
Kad pogledam izvan Europe, također vidim pred nama velike zadaće.
Globalizacija je stvarnost koju ni ova zemlja neće izbjeći. No,
globalizacija će temu ljudskih prava postaviti na sasvim nove
temelje. Istočnoazijska je kriza sada pokazala da zemlja koja
potiskuje informacije, progoni skupine za zaštitu okoliša, a
obavijesti o uništenju okoliša proglašava državnom tajnom, čije
izdavanje povlači odgovarajući policijski i pravosudni progon, da
zemlja koja ne poštuje manjine i ljudska prava te koja
instrumentalizira ustav, da je takva zemlja loša za sigurnost
ulaganja. Te tri činjenicu u istočnoazijskoj krizi, nepoštivanje
ljudskih prava, uništavanje okoliša i odgovarajući investicijski
slom, pokazuju da globalizacija pretpostavlja i demokratsku
kulturu. (...)
Sada smo svjedoci znatnog sužavanja rasprave o sigurnosti. Ako se u
sukobu dogodi da pomažu još samo vojnici, tada je uglavnom već
prekasno. Neće NATO, neće neki drugi vojni savez, nego će samo
Ujedinjeni narodi moći uravnotežiti sjever i jug. Ustrajati na
supstancijalnoj reformi i povećanju važnost Njemačke, važnije je
od stalnog mjesta u Vijeću sigurnosti. Njemačka bi odgovarajućim
pregovorima morala poduzeti sve kako bi se sjedišta europskih
nuklearnih sila, korak po korak, europeizirala. To je osjetljiva
tema, ali nije teža od postizanja stalnog mjesta za Njemačku u
Vijeću sigurnosti. UN bi, više nego što se čini sada, trebalo
koristiti kao mjesto međunarodne nagodbe, trebalo bi više rabiti
njgove međunarodne organizacije i njegove instrumente za
poravnanje Sjever-Jug. (...)
Klasična politika moći, oslonjena na vojsku, još će dugo igrati
svoju ulogu, ali zapravo neće bitno pridonositi rješavanju hitnih
svjetskih problema, klimatskih problema, rasipanja resursa,
prenapučenosti i nepravedne podjele pogodnih uvjeta za život.
Globalizacija stoga nije samo pitanje gospodarstva, nego sadrži i
odgovornost za rješavanje globalnih problema. To je stvarna
globalizacija XXI. stoljeća, s kojom ćemo imati posla.
Pronalaženje odgovora ne mogu više zamisliti u okviru klasičnih
europskih nacionalnih država, nego samo u pojačanoj međunarodnoj
strukturi i uz prijenos moći na međunarodne organizacije, na čelu s
Ujedinjenim narodima. No, sve to moći će funkcionirati u uvjetima
novoga doba globalizacije samo ako Europa postane konkretna
stvarnost i ako vanjska politika Berlinske republike bude ozbiljna
kad je riječ o djelovanju Njemačke kao integracijskog motora Europe
koja se ujedinjuje. To je naša najvažnija zadaća u dobu koje je pred
nama" - piše, između ostaloga, Joseph Fischer, član Bundestaga.
130000 MET aug 98
VLADA Novi Etički kodeks državnih službenika i namještenika
Izložba o Maruliću i Splitu 18. siječnja na Europskom trgu u Zagrebu
Izložba Otona Župančiča u Muzeju grada Zagreba
ZKM najavio izvedbu dramskog teksta "Sin, majka i otac sjede za stolom i dugo šute"
Gong Ministarstvu obrazovanja: Omogućite svim učenicima da uče o demokraciji
Bugarski parlament potvrdio novu vladu
HDZ: Sisačkim odgojiteljicama se nezakonito obračunavaju plaće
Inflacija u prosincu 3,4 posto - druga procjena
Renault blago povećao prodaju u 2024.
ISPRAVAK VIJESTI: Najava događaja - kultura - za četvrtak, 16. siječnja