FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
3. VIII. 1998.
Razgovor: Damir Begović, direktor HEP-a
"Nastavlja se slovensko-hrvatski spor oko atomske centrale u
Krškome. Hrvatska i Slovenija svojedobno su zajedno finacirale
gradnju elektrane i dijelile električnu struju iz nje. Nakon
raspada Jugoslavije pojavio se niz problema između dviju zemalja,
od graničnih sporova do suvlasništva nad elektranom u Krškom. Spor
oko nuklearke u posljednje vrijeme je eskalirao. Slovenska strana
optužuje Hrvatsku elektroprivredu da ne plaća dugove, a hrvatska
pak tvrdi da je isključena iz upravljanja nuklearkom i da se struja
iz nje preskupo naplaćuje. Prije nekoliko dana nuklearka je
prestala slati struju Hrvatskoj. O cijelom sporu razgovarali smo s
glavnim direktorom Hrvatske elektroprivrede Damirom Begovićem.
Žarko Vodinelić najprije ga je upitao kakva je točno situacija s
isporukom struje iz elektrane u Krškom.
= U ovom trenutku zbog prekinutih, odnosno iskopčanih, dva
dalekovoda koji iz NE Krško vode prema Hrvatskoj, odnosno prema
Zagrebu, mi ne preuzimamo nikakvu električnu energiju iz NE Krško.
Prema tome, za sada smo bez te energije.
- Jesu li točne vijesti da je zbog isključenja dalekovoda prekinuta
i isporuka struje Hrvatskoj i iz Europe, koju Hrvatska uvozi?
= To nije u ovome trenutku točno. Naime, ostala tri dalekovoda koja
povezuju Hrvatsku sa zapadnom Europom, odnosno s UCPT-om kroz
Sloveniju, su u pogonu i preko ta tri dalekovoda energija dolazi u
Hrvatsku u onoj mjeri koliko je to definirano ugovorima s našim
stranim, odnosno poslovnim partnerima iz Europe.
- Je li točno da je povećana struja iz BiH, akonto ovog manjka iz
Krškoga?
= Ne, nije, mi još uvijek uvozimo samo one količine el. energije
koje smo ugovorili do kraja ove godine s Elektroprivredom BiH i
nema, u ovom trenutku, nikakve povećane isporuke el. energije.
Ukoliko ocijenimo da je ta mogućnost, koja nam uvijek stoji na
raspolaganju, za nas povoljna mi ćemo se obratiti kolegama i s njima
o tome dogovoriti.
- Hoće li biti problema s opskrbom strujom u Hrvatskoj zbog ovog
spora s Krškim?
= Mi ne očekujemo nikakve probleme u redovitom napajanju naših
potrošača el. energijom iz razloga što su svi naši kapaciteti,
odnosno oni kapaciteti koji su u rezervi, koje još uvijek imamo u
rezervi, pripremljeni za pogon. Oni normalno rade i funkcioniraju u
okviru sustava i, prema tome, mi ne očekujemo bilo kakve probleme u
napajanju naših potrošača el. energijom.
- U čemu je točno, po vašem mišljenju, korijen spora sa Slovenijom
oko elektrane Krško?
= Suština je što slovenska strana pokušava trajno osporiti
suvlasništvo Hrvatske elektroprivrede u NE Krško, iako se radi o
projektu 'joint venture'. I na taj način pokušava, zapravo,
jednostranim odlukama slovenske vlade i slovenskog parlamenta
preuzeti kompletnu vlast i kontrolu nad NE te nakon toga, zapravo,
odlučivati ukupno i o cijeni el. energije, namećući trškove
proizvodnje el. energije Hrvatskoj onako kako oni misle da bi njima
bilo potrebno. Dakako da su to za nas sve neprihvatljivi potezi i mi
i nadalje inzistiramo na primjeni svih onih ugovora i ugovornih
klauzula koje su bile potpisane između dviju strana u trenutku kada
se odlučivalo o izgradnji NE Krško.
- Je li to onda jedan od razloga zašto Hrvatska ne plaća elektrani
Krško?
= Suštinski razlog je u tome što slovenska strana potpuno nerazumno
i neracionalano, ne vodeći računa o troškovima, uvjetno rečeno
'nabija' cijenu el. energije iz NE Krško. Normalno, uvijek je
interes vlasnika i suvlasnika da troškovi proizvodnje el. energije
budu što je moguće niži. Slovenska strana se uporno ponaša upravo
suprotno. I zapravo, povećanjem cijene el. energije iz NE čini
proizvodnju, odnosno tu cijenu el.energije, nekonkurentnom u
odnosu na europsko tržište. Pa stoga mi nemamo baš nikakav interes
da plaćamo višu cijenu el. energije, pogotovo stoga što na
europskom tržištu imamo na raspolaganju el. energije po vrlo
konkurentnim cijenama.
- Može li se u ovom trenutku nazrijeti kraj toga spora, to već dulje
vrijeme traje? Što vi predviđate, kako će se taj spor na koncu
riješiti?
= Meni je to teško reći, međutim, očito je da se sad radi o jednom
sinhroniziranom pokušaju rukovodstva NE, odnosno menagementa u
kojem više nema Hrvata, i slovenske vlade - kako bi preuzeli
kompletnu kontrolu i upravljanje nad NE do te mjere da su svojim
svojevoljnim isključenjem dva dalekovoda koji vode iz NE u Hrvatsku
zapravo direktno smanjili sigurnost rada NE i ugrozili sigurnost
rada same NE. To je, naime, jedan čin bez presedan i krajnje opasan,
s obzirom da je NE radila na način da je bila vezana s tri dalekovoda
kojima se energija odvodila i u hrvatski i u slovenski
eklektroenergetski sustav. Isključenjem ova dva dalekovoda NE je,
praktički, vezana na samo jedan jedini dalekovod. To, u slučaju
kvara i na tom dalekovodu, dovodi do krajne opasne situacije u samoj
NE jer nemogućnost naglog smanjenja snage i evakuacije el. energije
nesumnjivo nije potez koji doprinosi nuklearnoj sigurnosti. No,
budući da iza cijelog postupka stoji slovenska vlada za nas je vrlo
teško procijeniti kada i na koji način je moguće ovaj spor
riješiti.
- Spomenuli ste slovensku vladu - može li onda hrvatska vlada, po
vašem mišljenju, tu nešto učiniti. Naime, čuli smo da je Krško
tužilo Hrvatsku zbog neplaćanja dugova. Može li Hrvatska,
evntulano, nekakvu kontra-tužbu pokrenuti, ili tražiti
međunarodnu arbitražu?
= Mi smo tužbu primili - na nju ćemo odgovoriti. Dakako da mi
smatramo da imamo dovoljno argumenata za pokretanje protutužbe,
prvenstveno protiv rukovodstva NE. Mi ćemo, s druge strane, sve što
je potrebno i pred međunarodnom javnošću i pred međunarodnim
agencijama za nuklearnu energiju kako bi se i ovi postupci
isključenja dalekovoda pravilno verificirali i ocijenili,
zapravo, kao smanjenje sigurnosti rada same NE. Inače, hrvatska je
strana, Hrvatska elektroprivreda, uz punu potporu hrvatske Vlade,
spremna prihvatiti svaku arbitražu bilo koje europske institucije,
od EU na dalje, i rezultat te arbitraže mi prihvaćamo unaprijed - ma
kakav on bio. Kako bi jednostavno pokazali da ovakvi potezi
slovenske strane su jednostavno neprihvatljivi u normalnim
poslovnim odnosima".
(RFI)
BRITANSKI RADIO - BBC
3. VIII. 1998.
Pregled tiska
"Zbivanja na Kosovu i dalje privlače pažnju kako britanskih tako i
dnevnih listova u ostalim europskim zemljama koji izvješćuju o
borbama do kojih je jučer došlo na Kosovu unatoč tome što je, kako
piše 'The Financial Times', 'samo prije nekoliko dana
jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević zapadne izaslanike
uvjeravao da je obustavio najnoviju ofanzivu srpskih snaga. No,
jučer su njegove snage', piše dalje list, 'zaustavile humanitarne
konvoje UN-a, ne dajući im tako da stignu do izbjeglica iz
Mališeva'. Pa, humanitarni radnici sada strahuju od mogućnosti da
dođe do epidemije kolere među 150 000 ljudi , koliko je prema
procjenama UNHCR-a, zbog borbi moralo napustiti svoje domove na
Kosovu. 'Srpske vlasti', piše dalje 'The Financial Times', 'za
izbijanje novih borbi krive OVK, ali diplomati ističu kako se
stječe dojam da Beograd ponovno pribjegava taktici spaljene
zemlje. No, unatoč tome, SAD i njihovi europski saveznici ne
pokazuju namjeru da svoje prijetnje intervencijom NATO-a pretoče u
akciju. OVK i albansko pučanstvo te pokrajine', čitamo još u 'The
Fiancial Timesu', 'optužuju Zapad da je dao zeleno svjetlo
Miloševiću da krene u napad na borce za neovisnost kako bi pokušao
oslabiti njihove pozicije uoči moguće obnove mirovnih razgovora.
'The Daily Teleggraph', pak, prenosi riječi jednog od časnik OVK-a,
koji kaže: 'SAD i Europa dale su Srbiji odriješene ruke da unišše
OVK, ali oni nas neće moći uništiti. Ovo je naša posljednja šansa i
mi moramo biti spremni platiti svaku cijenu. I 'The Times'
izvješćuje kako su jučer diljem Kosova gorjela sela, te piše kako je
još nekoliko tisuća Albanaca moralo napustiti svoje domove i
pobjeći u okolne šume. List piše kako se srpski policajci blazirano
odnose prema humanitarnoj krizi dok nastavljaju sa svojom
operacijom etničkog čišćenja, te tako domahuju novinarima dok s
puškom u jednoj a karnisterom benzina u drugoj ruci tumaraju oko
napuštenih albanskih kuća, paleći stogove sijena i polja
kukuruza.
Njemački listovi 'Die Welt' i 'Süddeutsche Zeitung' pišu o tome
kako se kriza na Kosovu oko priljeva izbjeglica počinje osjećati i u
Njemačkoj. 'Die Welt' prenosi riječi ministra vanjskih poslova
Klausa Kinkela koji strahuje da bi nastavak borbi na Kosovu mogao
dovesti do plime izbjeglih Albanaca iz te pokrajine, koji će
pokušati ući u Njemačku u kojoj ih već ima nekih 140 000.
'Süddeutsche Zeitung, pak, piše kako već sada svakoga mjeseca u
Njemačku, tražeći azil, ulazi 1600 Albanaca s kosovva, te kaže kako
im Ministarstvo unutarnjih poslova zasada ne želi priznati status
izbjeglica iz građanskog rata, te da će konačna odluka o tome biti
donešena u studenome".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
3. VIII. 1998.
Pregled tiska
Uz izvješća o nastavku borbi na Kosovu, njemački se mediji danas
bave segmentom ovog sukoba koji ima izravne veze s Njemačkom -
izbjeglicama. Današnji 'Neue Osnabrücker Zeitung' donosi: 'Jedva
da bi poziv u pomoć mogao biti na većem stupnju uzbune. Sada kada
UNHCR upozorava na opasnost humanitarne katastrofe na Kosovu,
sasvim je jasno kakav omjer zahvaća nova tragedija na Balkanu.
Granate ubijaju civile i uništavaju sela, na stotine tisuća ljudi
bježi, nebrojeno mnogo Albanaca vegetira u šumama, mučeni glađu i
žeđu - sve to se odigrava na ovom europskom kontinentu, koji se
nakon krvavoga rata u Bosni zakleo da nikada više neće dopustiti
takve okrutnosti. Srbi koji bez obzira na sva obećanja nastavljaju
svoju ofenzivu, na sebe preuzimaju nemjerljivu krivicu. Izazivaju
situaciju u kojoj će na kraju preostati samo vojni udar kao ultima
ratio kako bi se spriječilo još gore, bez obzira na to koliko bi
takva jedna akcija bila problematična. Krajnje je vrijeme da
Europska unija i NATO razmisle o svojim stajalištima'.
Berliner 'Tagesspiegel' bilježi: 'Točno je: u prvom polugodištu
1998. u Njemačku je stiglo deset tisuća izbjeglica s Kosova. Točno
je i ovo: Još od početka srpske ofenzive protiv Albanaca u veljači,
mjesečno je na put prema Njemačkoj kretalo četiri tisuće ljudi.
Stotinu tisuća kosovskih Albanaca u džepu ima rješenje o napustanju
zemlje. Ali sada je u njihovom zavičaju rat i nitko ne može ozbiljno
zahtijevati da se sada vraćaju. (...) Preduvjet povratku je mir na
Kosovu i međunarodni protektorat po uzoru na Bosnu, kako bi se
spriječilo da Srbi nastave svoju hajku na ljude. (...) Istodobno ni
jedna zemlja ne može i ne smije ratnim izbjeglicama uskratiti
prihvat. Za njih trebamo neki posebni status u Njemačkoj, koji bi im
pružio zaštitu. Citatom dnevnika 'Münchner Merkura' oprimjerit
ćemo razmišljanja o ilegalnom dovođenju izbjeglica u zemlju, što je
nakon prošlotjedne prometne nesreće na Rudnoj gori u kojoj je
poginulo sedam kosovskih Albanaca ponovo postala brizantna tema u
njemačkim medijima: 'Iako je pravo na azil drastično pooštreno te
su ljudima bitno sužene mogućnosti ulaska u zemlju, Njemačka očito
ništa nije izgubila od svoje privlačnosti. Toliko često citirano
'njemačko izobilje' ostalo je kao argument. Za to skrbe i oni koji
povlače konce u akcijama ilegalnog prebacivanja ljudi u zemlju:
trgovinom se ljudi može ubrati vrlo mnogo novca i to još relativno
bezopasno. Unutar samo godinu dana broj ilegalno dopremljenih
gotovo se udvostručio, sve češće se otkrivaju 'velike runde' od
dvadeset i više osoba. Sada je ministar unutarnjih poslova Kanther
podigao uzbunu i progovorio o dramatičnom porastu ilegalnih
imigracija. Uostalom, nema razloga pretjerano suosjećati s onima
koji su uhvaćeni pri pokušaju ilegalnog ulaska u zemlju. Tek
rijetko su to najsiromašniji i uistinu progonjeni koji u Njemačku
dolaze uz pomoć organizatora ilegalnih transporta. Oni kojima je
uistinu potrebna pomoć jedva da si mogu priuštiti 'pristojbe za
prijevoz' koje iznose nekoliko tisuća maraka po osobi'.
Novi izbjeglički val 'Westdeutsche Zeitung' iz Düsseldorfa
promatra kroz europsku prizmu: 'Europljane koji ujedinjavanje svog
kontinenta trenutačno guraju naprijed prije svega kroz euro,
ponovo je sustigla činjenica da bez uske politicke suradnje ne mogu
izići iz krize. Onaj tko želi zatomiti migracijski val mora
zajednički voditi preventivnu izbjegličku politiku, a to znači -
suzbiti uzroke za migracijska kretanja, a ne glumiti liječnika na
simptomima. Schengenski sporazum, kojim su ukinute granice unutar
Europske unije, možda je bio pogriješan ili pak samo preuranjen.
Puno je važnije da Europa konačno iskoristi svoju moć kako bi
suzbila sukobe i okolnosti koje gomile ljudi goni na bijeg. Ali
pogled na Kosovo pokazuje da brojne jake riječi i vrijedne
diplomatske aktivnosti ne mogu prikriti otužne promašaje Europske
unije'".
(RDW)
Predizborna kampanja
"Iako je kolovoz uobičajeno doba političkog zatišja, stranke u
Njemačkoj, s obzirom na presudan značaj rujanskih izbora taj si
luksuz ne mogu dopustiti. Tako su danas u Schwerinu stranke unije
(kršćansko-demokratska i kršćansko-socijalna) predstavile
zajedničku predizbornu platformu koja se odnosi na obnovu istočne
Njemačke. 'Riječ je o zadaći nacionalnog značenja', rekao je
predsjednik kluba zastupnika stranaka unije Wolfgang Schäuble,
čime je naglasio njenu primarnost. U ovom dijelu programa -
napisanog na šest stranica - iznosi se pozitivna bilanca
osmogodišnje obnove u novim saveznim zemljama, pri čemu se stranke
unije opredjeljuju za nastavak svojih socijalno-političkih
smjernica u kojima je naglasak na unaprijeđivanju obitelji. U
dokumentu se ističe kako je unatoč velikom napretku potrebno
daljnje ujedinjavanje snaga. Istočno-njemačko gospodarstvo
nalazi se u fazi stabilizacije i rasta na segmentima važnim za
budućnost. Politika subvencioniranja trebala bi se i dalje
optimirati. Dalje se navodi da inovacijski impuls iz novih zemalja
valja koristiti za poboljšanja na Zapadu, poglavito kada je riječ o
pojednostavljenju upravnih poslova, ukidanje prekomjernih
propisa i normi, prenošenje javnih poslova na privatne tvrtke i
tako dalje. Pri tome je i dalje glavni naglasak na solidarnosti kako
zapadnih tako i istočnih Nijemaca.
Kandidat za kancelara oporbene Socijal-demokratske stranke,
Gerhard Schröder najnovijim izjavama za tjednik 'Der Spiegel'
ponovo je uspio u predizbornom razdoblju navući vodu na svoj mlin:
Jamacno će mu najave kako će u slučaju da pobjedi na saveznim
izborima skrbiti za napuštanje proizvodnje električne energije u
nuklearkama - stručnjacima je već dao nalog da izrade strategiju za
što je moguće brze napuštanje eksploatacije atomske energije. Za
razliku od Zelenih, eventualnih budućih partnera u bonnskoj vladi,
Schröderu, se ipak ne žuri toliko - nedavno je izjavio kako će
proces napuštanja proizvodnje struje u nuklearnim elektranama
vjerojatno trajati koliko je bilo i njezino uvođenje. Pri tome je
naglasio kako bi konsenzus s energetskim koncernima sve to ubrzao,
ali socijal-demokratski kandidat za kancelara, bar preme riječima
jednog od savjetnika, priprema se za dva scenarija: jedan znači
rat, a drugi mir. Na taj način bi uprave nuklearnih centrala uskoro
morale biti prisiljene shvatiti kako je, citiramo, tvrdoglavost
lošija alternativa. Schröderov se tim zalaze za ekonomski kraj
atomske energije, kojega će ciljani pritisak države ubrzati. Riječ
je o nešto dužem putu, ali prednost mu je da se izbjegava to da
država mora elektro-proizvođacima doznačiti milijardske iznose.
To bi bio sažetak onoga što je objavio najnoviji 'Spiegel', a što je
izazvalo čitav niz reakcija. U tu se značajnu predizbornu raspravu
odmah uključila i savezna ministrica za zaštitu okoliša Angela
Merkel, članica Kršćanskih demokrata, nazvavši ta Schröderova
razmišljanja 'sigurnosno-tehnički nelogičnima' te s 'gledišta
zaštite okoliša besmislenima'. Po njenom mišljenju, ako je
sigurnosna situacija u nuklearkama zadovoljavajuća, onda nema
razloga za njihovo zatvaranje. Jer, u krajnjem slučaju, kaže
ministrica, one daju gospodarski važan doprinos za klimatski
povoljnu, sigurnu i financijski pogodnu opskrbu električnom
energijom. A predsjednik Upravnog odbora njemačke tvrtke za
proizvodnju električne energije Preußen Elektra, Hans-Dieter
Harig, najavio je da će u slučaju provedbe Schröderovog plana
njegova tvrtka od države zatražiti 'znatnu odštetu'. Kako je i
očekivano, taj je kontroverzni plan naišao na odobravanje
vjerojatnog koalicijskog partnera Socijal-demokrata, Stranke
Zelenih. 'Tko je s nama u koaliciji, morat će odlučno pristupiti
napuštanju proizvodnje nuklearne energije', komentirao je
predsjednik parlamentarne frakcije Zelenih, Joschka Fischer.
Schröderovi radikalni planovi djelomično su naišli na kritiku čak i
u redovima vlastite stranke. Naime, socijal-demokratski stručnjak
za zaštitu okoliša, Michael Müller, zahtijeva još radikalnija
rješenja. On predlaže da se do 2002. godine zatvori čak 11 od 19
njemačkih atomskih centrala".
(RDW)
ITALIJA
IL MANIFESTO
2. VIII 1998.
Ljubljana zamračila Zagreb
"Gotovo više i ne prođe dan bez jednog spora između Hrvatske i
Slovenije, dvije zemlje koje su zajednički pokrenule odcjepljenje
od bivše Jugoslavije i koje su tijekom pet godina bratoubilačkog
rata ostale saveznice. Preko Slovenije, što više i nije tajna,
prošlo je mnogo oružja poslanog u Hrvatsku. No upravo je to
odcjepljenje, koje je trebalo 'riješiti sve probleme', nacionalne,
društvene, gospodarske, vjerske, i tako dalje, dviju bivših
republike jugoslavenske federacije, bacilo među njih sjeme
razdora. Trzavice traju već godinama, no ovoga je ljeta napetost
dosegnula vrhunce, što je sve vezano uz nacionalističku
tvrdoglavost političara Zagreba i Ljubljane.
U samoj se Sloveniji, ne od danas, vode oštre rasprave o tome da li
treba ili ne priznati 'međurepubličku' granicu koja je prema
administrativnoj podjeli šest federativnih republika postojala do
1991., ili ucjenama i prijetnjama koje bi dovele do novih
bilateralnih i multilateralnih sporazuma promijeniti karte. No u
tom slučaju, može se zapitati, bi li i Italija imala pravo zatražiti
reviziju mirovnog sporazuma iz 1947.? Slovenija bi izgubila.
No vratimo se kronici ovih dana. Osim granica, najeksplozivnija
proturječje odnosi se na nuklearnu elektranu Krško, u zajedničkom
slovensko-hrvatskom vlasništvu, sagrađenu prije dvadesetak
godina sredstvima obiju republika. Smještena je na slovenskom
teritoriju, blizu granice, i praktički je održavaju Slovenci koji
optužuju 'rođake' Hrvate da su dužni 130 milijuna maraka i da dovode
u opasnost rad centrale kojoj je žurno potreban popravak.(...)
No i mnogo toga drugoga podgrijava stanje. U drugom tjednu srpnja
izbila su tri-četiri nova-stara spora, i sada pratimo njihove
posljedice. U Piranskom zaljevu, kojega Slovenci svojataju u
cjelini, dok prema Hrvatima crta razgraničenja prolazi sredinom,
jedno je hrvatsko poduzeće duž obale Savudrije sagradilo
postrojenja marikulture.(...)
Još jedna zatrovana granična točka, opet u Istri, nalazi se u
Bujštini, gdje tri sela, koja nastanjuju isključivo stanovnici
koji govore slovenski, ali koja su ostala nekoliko stotina metara
unutar hrvatskog teritorija, natrag traži veliki dio slovenskih
političkih stranaka, vladajućih i oporbenih.
Još zatrovanija točke je, duboko u unutrašnjosti upravo na granici
između dvije zemlje, brdo Sveta Gera. 1991. zauzele su je slovenske
milicije tijekom pokreta za odcjepljenje, a slovenske je postrojbe
nisu više napuštale, i izgradile su malu pograničnu vojarnu uz
jednu crkvu u kojoj se uvijek služba vršila na slovenskom jeziku, no
koja je uvijek pripadala jednoj hrvatskoj župi. Zagreb kaže da je
brdo na teritoriju Hrvatske i da pripada njoj, kao što joj je
administrativno pripadalo i prije odcjepljenja. Valja navesti da
su upravo na tom području, prije nekoliko mjeseci, u ruke hrvatske
policije pala dva djelatnika slovenske tajne službe, koji se još
uvijek drže u zatvoru u Zagrebu. LJubljana je priznala kako su ta
dvojica protiv svoje volje odvedeni iz domovine.
Težak problem u odnosima između dvije države čine i dugovi
Ljubljanske banke, koja je sada državna banka, prema hrvatskim
štedišama. Banka je prije odcjepljenja imala stotinjak podružnica
u Hrvatskoj i tisuće hravstkih građana povjerilo joj je svoje
uštede u dinarima i devizama. Oni su sve izgubili, a Slovenci ne
namjeravaju ništa vratiti. To se pitanje već predugo vuče i otežava
odnose.
Ozračje visoke napetosti prešlo je i na malogranični promet i na
gradnju budućih auto-cesta koje bi, iz Italije i Austrije, trebale
preko Slovenije i Hrvatske povezati zapadnu s istočnom Europom.
Hrvatska traži da jedan od koridora prolazi preko Rijeke i Zagreba,
u svakom slučaju preko njenog teritorija, no Slovenija oklijeva i
odugovlači i tako se za sada ne radi ništa. Osim toga Ljubljana i
priječi modernizaciju ceste između Rijeke i Trsta koja prolazi
slovenskom Istrom.
Što se tiče malograničnog prometa između dvije zemlje još je prošle
godine potpisan jedan sporazum, no neke stranke, i u samoj
vladajućoj koaliciji u Ljubljani, odbijaju ga ratificirati 'kako
se ne bi prejudicirale granice'. Kažu, bit će ratificiran samo ako
Hrvatska prizna granice onakve kakve mi hoćemo, s Piranskim
zaljevom u potpunosti u slovenskim rukama (inače Slovenija ne bi
imala izlaz u međunarodne vode). I opet u vezi s malograničnim
prometom, Slovenci ne prihvaćaju da prostor slobodne razmjene dođe
sve do granice s Italijom.
Ostaje neprijeporna činjenica, zid protiv zida i visoka napetost
između Hrvatske i Slovenije ne koriste ni jednoj ni drugoj. Uslijed
toga trpi stanovništvo uz granicu, na prvom mjestu ono istarsko, a
prije svega pripadnici talijanske manjine koji na ovom poluotoku od
1815. nisu poznavali granice", piše Giacomo Scotti.
Europa usred slagalice
"Koliko će vremena zapadne diplomacije nastaviti uzaludno šetanje
između Beograda i Prištine u teškom pokušaju okončavanja sukoba
koji je bio tako opće predviđen i najavljen? Koje nove prijedloge će
razni međunarodni izaslanici biti sposobni uobličiti kako bi se
došlo do trajnog rješenja krize na Kosovu koja bi bila u stanju
otkloniti širenje sukoba koje prijeti?(...)
U susjednoj Makedoniji, u međuvremenu, osjećaju se prvi odrazi rata
koji je u tijeku. A uoči općih izbora u jesen isključena je jedna od
dvije albanske stranke (PDA), koja je za razliku od PPD-a u oporbi i
predstavlja najradikalniji dio te 'zajednice'. U svezi Albanaca u
Makedoniji "30% stanovništva" taj izraz nije tu slučajno stavljen u
navodnike obzirom na staru prepirku da li tu etničku skupinu treba
smatrati manjinom, kao što to smatra slavenska većina, ili pravom
konstitutivnom zajednicom s istim pravima kao i ona druga, kao što
to, ne neopravdano, traže neki albanski krugovi. Kako bi se
izbjeglo najgore odlučilo se da se produži mandat kontingenta
Ujedinjenih naroda, koji ističe ovoga mjeseca, razmještenog u
skopljanskoj republici, uporno izbjegavajući suočiti se s
problemom u korijenu. Isti je odnos imala Europska unija i
Kontaktna skupina spram Kosova, gdje se za Albance ustrajava pri
ponovnom traženju općenitog statuta široke autonomije, što su
događaji već pregazili, a da se ne daju prihvatljivi razlozi zašto
je za nju unutar nove jugoslavenske federacije rezerviran podređen
odnos spram onoga što je dano Srbima i Crnogorcima. Ako se, što
držimo da još uvijek vrijedi, želi potvrditi načelo nepovredivosti
sadašnjih granica, potrebno je za to napraviti uvjete dok je to
moguće a ne pripremati teren ratu za odcjepljenje najavljenom još
prije jugoslavenske tragedije.
Slabost mehanizama za spriječavanje sukoba, u Europi kao i drugdje,
čimbenik je kojega međunarodna zajednica stalno ... podcjenjuje.
Jačanje i širenje NATO-a nadomjestak je slabljenju i nestajanju
sredstava i sadržaja OESS-a. Spriječavanje se svodi na zadržavanje
a uloga civila prepušta mjesto vojnim hijerarhijama koje se sve
češće bave humanitarnom pomoći, kao u albanskoj krizi prošle
godine.(...)
Prije nekoliko mjeseci, prije izbijanja sukoba na Kosovu, sa
stranica ovog lista iznijeli smo ideju o 'regionalnom sporazumu o
stabilnosti' koji bi se suočio s albanskim pitanjem u cjelini.
Danas, u svjetlu onoga što se događa, ne možemo ne potvrditi da to
nije jedini izvedivi put ako se uistinu želi pokušati doći do kraja
ove tipično balkanske slagalice.
1994. je Europska Unija napravila jednu od rijetkih uspješnih
zajedničkih akcija potaknuvši Mađarsku, Slovačku i Rumunjsku da
okončaju stare teritorijalne sporove i riješe probleme mađarskog
stanovništva podjeljenog među te tri države. Istu inicijativu
treba predložiti Albaniji, Jugoslaviji i Makedoniji za albansku
zajednicu koja se nalazi u situaciji istovjetnoj onoj mađarskoj, i
iznijeti tim zemljama konkretan postupak približavanja Uniji što
se može proširiti, uz pravi demokratski razvoj, u prvi uključivaje.
U međuvremenu treba ojačati sve instrumente regionalne suradnje,
počevši od institucionalnog ostvarivanja 'royaumontskog procesa'
koji predviđa da se sve zemlje jugoistočne Eurpe nađu zajedničkom
naporu prevladavanja starih podjela, uz odgovarajuću potporu
usporednog razvoja nevladinog sektora koji se snažno zalaže za
ulogu civilnog društva. Radi se o prvom sramežljivom pokušaju
uspostave dobrosusjedskih odnosa u regiji koja se ne može otresti
teškog tereta povijesti i s većom vedrinom gledati u svoju
budućnost.", pišu Daniel Cohn-Bendit i Paolo Bergamaschi iz
skupine Zelenih u Europskoj skupštini.
CORRIERE DELLA SERA
3. VIII 1998.
Kosovo, vatrena kiša po selima
"(...)Prema albanskim izvorima jugoslavenske snage tuku prije
svega civilne kuće, danonoćno pucajući topništvom po
njima.(...)Prema očevicima, čije riječi navode albanski izvori,
Srbi sustavno provode taktiku spaljene zemlje, ponavljajući
etničko čišćenje već iskušano u Bosni.(...)
Milošević je, međutim, upro prstom na Hrvatsku optuživši je da na
Kosovo šalje albanska pojačanja, no prije svega, da organizira i
obučava 'teroriste' oslobodilačke vojske. Prema državnoj agenciji
Tanjug, hrvatski general Rahim Ademi nalazi se na čelu postrojbi
koje su u ožujku poslane iz Zagreba. Hrvatska, prema izjavama
Beograda, nastavlja djelovati potaknuta 'dobro poznatom mržnjom
prema Srbima', ponavljajući katastrofičan scenarij rata u Bosni.
Srbi, osim toga, nastavljaju prijavljivati nazočnost stranih
plaćenika, posebice mudžahedina, koji su na Kosovo došli s Bliskog
istoka i iz Europe preko Hrvatske, Italije i Albanije. To dijelom
služi tome da se opravda proširivanje 'tampon zone' s 2 na 5
kilometara, koju su jugoslavenske snage stvorile duž granice s
Albanijom kako bi spriječile ilagalan prijelaz 'terorista',
'plaćenika', njihove opskrbe i moguće tovare oružja. S druge strane
izgleda da ona služi kako bi se prikrilo jedno od glavnih pitanja
ovog sukoba, a koje je navela i vlada Tirane, internacionalizaciju
rata."
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
3. VIII. 1998.
Draženje između Bonna i Praga
"Start socijaldemokratske vlade u Češkoj na tlu je vanjske politike
ispao vrlo loš. Na svojem prvom putovanju u inozemstvo koje ga je
odvelo u Berlin, novi je ministar vanjskih poslova Jan Kavan dobio
ne samo oštre riječi od svojeg njemačkog sugovornika Kinkela, nego
su ga odmah zatim izgrdile mjerodavne češke dnevne novine. Razlog
je bila izjava koju je socijaldemokratski šef stranke i novi
premijer Zeman prije istijeka roka od tjedan dana uputio na adresu
sudetskih Nijemaca a koju je u Berlinu Kavan branio. Zeman je
kritizirao nazočnost Neubauera, glavnog predstavnika sudetskih
Nijemaca u koordinacijskom vijeću za dijaloški forum njemačko-
češkog fonda budućnosti i rekao da je češka stranu odustala
delegirati protivnike deklaracije o pomirbi, poput komunista ili
republikanaca. Ta neizravna usporedba s češkim ekstremistima kod
sudetskih je Nijemaca naišla na veliko neodobravanje i svršila
zahtjevom vrhunskog političara CSU-a Waigela za ispriku.
To međutim njemački ministar vanjskih poslova u berlinskim
razgovorima s Kavanom nije podupro. Kinkel je od svojeg novog
češkog kolege ipak zatražio relativizaciju Zemanove izjave. Tek
kad je to Kavan odbio, došlo je do oštrije razmjene riječi koja je u
češkim medijima sasma gurnula u pozadinu bilateralne stručne
pregovore. Pogoršanje odnosa između Praga i Bonna ipak bi teško
moglo izazvati buru u čaši vode. Sam Kinkel odmah je signalizirao da
odbija svako preuveličavanje događaja i kritizirao oštre reakcije
od strane saveza prognanika. Njemački veleposlanik u Pragu Steiner
u jednom je interviewu češkom listu 'Dnes' rekao da takve
marginalije ne mogu utjecati na bilateralne odnose. Steiner je
ukazao da češki socijaldemokrati nakon dugo godina u oporbi tek
moraju naučiti govoriti kao predstavnici države.
Na to je uglavnom ciljala i kritika čeških medija koja je izbila
poslije Kavanovog prvog neuspjelog putovanja: Zeman si je kao
oporbeni političar mogao dopustiti neke oštre izjave ali kao šef
vlade mora svoje riječi birati s više opreza. Treba pričekati da se
Zeman snađe u svojoj novoj ulozi. Još proteklih godina potvrdio je
svoje muke da svoje nastupe kao vođa oporbe odijeli od uloge šefa
parlamenta koji presudno suodređuje imidž države. Ako kao premijer
ne može promijeniti svoju retoriku, tako kritiziraju češki dnevni
listovi, stalno će nanositi štetu državi.
List 'Lidove Noviny' ukazao je nadalje na to da su socijaldemokrati
sada dobili račun za svoje taktiziranje s njemačko-češkim procesom
pomirbe. Ako je Zeman - po tumačenju njegovog glasnogovornika - u
odbijanju deklaracije o pomirbi vidio usporednicu između zemljaka
i čeških ekstremista, znači da je zaboravio da su i neki zastupnici
njegove stranke odbili suglasnost dokumentu. Sada se zapravo
osvećuje dvostruka igra koju je Zeman mjesecima igrao na temu
svladavanja prošlosti, misleći na proširenje svoje izborne baze na
lijevo. Stranka koja je u veljači zbog Neubauerove nazočnosti
odbijala poslati predstavnika u koordinacijsko vijeće, mora sada
zauzeti jasno stajalište i pri tomu promisliti da je u igri više od
stranačko-političke računice" - piše novinar lista ruh.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE NEW YORK TIMES
3. VIII. 1998.
Bugarska postaje sajam oružja
Zatvaranje sajma oružja u Bugarskoj osjetno bi smanjilo dotok
oružja u regionalne ratove, izvješćuje Raymond Bonner.
"Ta balkanska zemlja, poznati bivši nabavljač oružja za Sovjetski
Savez, postala je sajmom oružja za pobunjenike i terorističke
organizacije raznih političkih, etničkih i vjerskih uvjerenja,
tvrde zapadni dužnosnici i stručnjaci za trgovinu oružjem na malo.
Pošiljke oružja poslane su pobunjeničkim skupinama u Kongu i
Angoli, koje prijete upotrebom nasilja, te u Eritreji,
pojačavajući strahovanja Washingtona od eskalacije oružanih
sukoba na Rogu Afrike.
Među ostalim kupcima oružja nalaze se tamilski tigrovi iz Sri
Lanke, koje je Washington proglasio terorističkom skupinom, i
ruandanske neregularne postrojbe plemena Hutu, odgovorne za
masovna ubojstva u toj zemlji.
Zatvaranje bugarskog sajma oružja osjetno bi smanjilo dotok oružja
u današnje regionalne ratove, kazali su obavještajni stručnjaci.
'Njihov stav prema trgovini oružjem na malo jest sljedeći: znamo da
to ne bismo trebali raditi ali ne možemo si priuštiti prekid te
trgovine', izjavio je jedan europski diplomat.
Washington i Europa očituju zabrinutost ali nisu poduzeli ozbiljne
korake kako bi prekinuli trgovinu, izjavili su diplomati.
Zahvaljujući pritisku poslovnih krugova, Europa i Sjedinjene
Države ozbiljnije su se potrudili nagovoriti Bugarsku da prekine
proizvodnju gusarskih CD-a, dodali su diplomati. Nijedan pak lobby
ne zahtijeva udar na proizvođače oružja, ističu oni. Osim toga,
prodaja oružja u Bugarskoj 'u skladu je sa svim međunarodnim
standardima i normama', izjavljuje Vladimir Tourtanski, dužnosnik
bugarskog Vijeća za vojnu industriju i logistiku. Tourtanski je
naglasio da Bugarska poštuje takozvani Wassenaarski sporazum,
nazvan po nizozemskom gradu u kojem su ga prije tri godine potpisale
33 države. Taj sporazum regulira izvoz konvencionalnog oružja i
robe za dvojnu upotrebu - poput računalne i telekomunikacijske
opreme - u zemlje poput Irana, Iraka, Libije i Sjeverne Koreje.
No, navedeni sporazum ne zahtijeva podnošenje izvješća o prodaji
vrlo djelotvornih pušaka i ostalog malog oružja, kazali su američki
dužnosnici.
Takva međunarodna politika omogućuje Tourtanskom da točno zaključi
da 'ne moramo nikome podnositi izvješće o našoj prodaji oružja u
inozemstvo'", izvješćuje Raymond Bonner.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
1./2. VIII. 1998.
Američka pasivnost na Bliskom istoku recept je za opasnost
"Clintonova administracija pokušava na Bliskom istoku održati
status quo i provesti strategiju kojoj je cilj, čini se, udaljiti
probleme od radnog stola Billa Clintona, a ne ih rješavati", piše
Jim Hoagland.
"Ta pasivnost gotovo jamči da će američka moralna ovlast i
političko vodstvo izgubiti na važnosti u toj regiji u kojoj stajati
na mjestu znači brzo tonuti u pustinjski pijesak koji je neprestano
u pokretu.
Predanost politici izvlačenja - sprječavanja nezadovoljavajuće
situacije da postane još gora - u posljednjih 29 mjeseci Clintonove
vladavine jasno se pokazala u nedavnom neodlučnom stajalištu
Washingtona prema Libiji, Iraku i izraelsko-palestinskim
pregovorima.
Sjedinjene Države počele su ovo desetljeće zauzimanjem strogog
moralnog stajališta protiv destruktivnog arapskog radikalizma i
nacionalizma. Određivači politike Bushove administracije ušli su u
jedan arapski rat, koji je započeo iračkim velenapadajem na Kuvajt,
na strani onih zemalja koje nisu željele prihvatiti primitivnu
verziju pan-arabizma Sadama Huseina.
Istodobno, Bush & Co pojačali su napore poticanja pravde u arapskoj
politici vršeći jake pritiske na tadašnju izraelsku vladajuću
stranku Likud i na Palestince da pregovorima okončaju svoj sukob.
Kombinacija opravdanog rata i obaranja šaka za pregovaračkim
stolom dovela je do mirovnih sporazuma iz Osla.
Postupan prijelaz s velike strategije na legalističko pokrivanje
bokova i čuvanje statusa quo danas je jasno vidljiv po načinu na
koji je današnja administracija zadržavanje gospodarskih sankcija
odredila kao svoj najvažniji cilj u Libiji i Iraku.
Raniji izgovor predanošću mijenjanja režima u Bagdadu i otežavanja
života Moamaru Gadafiju i onima koji mu pomažu i pružaju
materijalnu potporu napušten je u praksi, ako ne već riječima.
G. Clinton odustao je od vojnih udara na Irak u veljači većim
dijelom zbog svog straha da će međunarodna reakcija onemogućiti
zadržavanje sveopćih sankcija nametnutih Iraku nakon velenapadaja
na Kuvajt.
U pitanju Libije, američka se administracija sada bavi
legalističkim borbama oko sankcija nametnutih Gadafiju kao kazna
za odbijanje izručenja dvojice terorista osumnjičenih za rušenje
zrakoplova Pan Am 103 kod škotskog mjesta Lockerbie godine 1988.
State Department je potvrdio da razmatra prihvaćanje navodne
spremnosti pukovnika Gadafija da dopusti suđenje osumnjičenicima u
Den Haagu, pred škotskim sucima. Jedan viši dužnosnik kasnije mi
je, međutim, izjavio da se uopće ne očekuje da bi se takvo suđenje
moglo održati.
'Mnogi su duboko uvjereni da Libija blefira. Ako se to dokaže, naši
napori da se zadrže sankcije ili da ih se čak i pooštri bit će
pojačani', rekao je dužnosnik dodajući da će 'oni koji su tražili
blaži tretman Gadafija oslabiti'.
Stajalište je tipično klintonovsko: lukavo i čisto taktičko. Ono
međutim ne odgovara onome što se događa u arapskoj političkoj
dinamici koja ponovno tone prema najnižem mogućem zajedničkom
nazivniku zastrašivanja i nasilja.
Nepostojanje jasne američke predanosti da učini više od običnog
izvlačenja na bilo rat bilo mir ohrabljuje Egipat, Saudijsku
Arabiju i ostale ključne nacije da potraže vlastiti put prilagodbe
režimima i silama koje ih ugrožavaju i suprotstavljaju se bilo
kakvoj američkoj ulozi na Bliskom istoku.
Kada je egipatski predsjednik Hosni Mubarak prošlog mjeseca
posjetio Tripoli kako bi utješio Gadafija (i poboljšao njegov ugled
u arapskome svijetu), Clintonova administracija se tomu u Vijeću
sigurnosti UN-a nije usprotivila niti je to ozbiljno kritizirala.
Administracija, naime, 'nije željela biti nerazumna' i oslabiti
potporu sankcijama, rekao je jedan viši dužnosnik.
A kada je jedan američki pilot, koji nadzire zonu zabrane leta nad
Irakom, 30. lipnja otvorio paljbu na jedan irački radar koji je
pratio savezničke zrakoplove, Arapska liga odmah je osudila
Sjedinjene Države zbog uplitanja u iračka pitanja i ugrožavanja
života civila, optužba za koju nije imala niti najmanji dokaz.
To su pokazatelji da arapski politički establišment počinje
osjećati da na jednom određenom minimumu ne postoji kazna za
pomaganje američkim neprijateljima iz arapskoga svijeta.
Bez američke predanosti aktivnoj borbi protiv najopasnijih i
najdestruktivnijih političkih struja u arapskome svijetu,
odbijanje suradnje izraelskog premijera Benjamina Netanyahua u
izgradnji trajnog mira s Palestincima posve je predvidljivo.
Taktiziranje, neodlučnost i dvosmislenost imaju svoje mjesto u
diplomaciji i strategiji, ali imaju i svoju cijenu, što su, čini se,
Bill Clinton i Bijela kuća odlučni dokazati na Bliskom istoku.",
zaključuje Hoagland.
Miloševićev iznenađujući i zastrašujući politički životopis
"Međunarodna zajednica čini se da se protivi neovisnosti Kosova kao
i strašan jugoslavenski predsjednik Slobodan Milošević.
Ili bolje rečeno protivi se onoliko koliko se čini da se protivi i g.
Milošević. Navodim tu razliku jer bi kosovska neovisnost g.
Miloševiću riješila osnovne probleme. Pobuna protiv srbijanske
vladavine na Kosovu koju je on prouzročio malo je vjerojatno da će
biti poražena, koliko god brutalne bile mjere represije.
Srbijanske snage također neće biti poražene. Ali ako kosovski
pobunjenici mogu pokrenuti kontinuiranu, makar i ograničenu,
pobunu, za Srbiju nastaje nemoguća situacija", piše William
Pfaff.
"Oslobodilačka vojska Kosova (OVK), koja je nastala na prilično
tajanstven način, posljednjih je dana učinila klasičnu pogrešku
pokušavajući osvojiti i sačuvati nadzor nad gradovima u kojima ih
redovite srbijanske policijske postrojbe i vojska mogu poraziti.
Ako su gerilci naučili na svojoj pogrešci, vratit će se gerilskoj
taktici.
Čak i prije početka sukoba, kod srbijanske manjine na Kosovu
postojala je spremnost da napuste Kosovo jer shvaćaju da budućnost
Kosova nije svjetla. U Srbiji se može čuti negodovanje zbog
troškova i žrtava gušenja kosovske pobune. Rijetka je želja da se
pogine za Kosovo.
Gubitak Kosova za koji bi se okrivili ne samo albanski pobunjenici
već i uplitanje i pritisci međunarodne zajednice te, što bi bilo još
i najbolje, Sjevernoatlantski savez i Sjedinjene Države, mogao i
čak ojačati položaj g. Miloševića.
Na taj način on bi se predstavio kao čovjek koji je pokušao
povratiti srbijansku veličinu, ali koji je bio poražen - kao što je
bio čest slučaj u srbijanskoj prošlosti, kako priča srbijanski
nacionalistički mit, - zbog zlokobnih stranih sila koje su se
ujedinile s neprijateljima Srbije.
Milošević je već izvukao osobne prednosti izdajom srpske manjine u
Hrvatskoj i u Bosni i Hercegovini. Potaknuo ih je na nasilnu pobunu
protiv tih država. Zatim je okrenuo leđa krajinskim Srbima u
Hrvatskoj i Srbima u Republici Srpskoj kada mu je potpisivanje
daytonskih sporazuma išlo na ruku.
Miloševićev politički životopis je iznenađujući, no još je čudnija
spremnost Srba da ga i dalje podupiru. Uništio je višenacionalnu
Jugoslaviju u kojoj je Kosovo imalo autonomiju. Propovijedao je
srbijanski nacionalizam, a njegova državna televizija i tisak
Kosovljane, Hrvate i Muslimane predstavljaju kao đavle.
Ukinuo je autonomiju Kosova i osudio miroljubiv pokret za vraćanje
autonomije Kosovu koji su u znak prosvjeda pokrenuli kosovski
Albanci. Njegova nepopustljivost na kraju je dovela do osnivanja
Oslobodilačke vojske Kosova koja se sada bori za neovisnost Kosova
ili, kako tvrde neki, za pripajanje Kosova Albaniji.
Milošević je obećao Veliku Srbiju, no mogao bi stvoriti Osakaćenu
Srbiju.
Rezultat njegove politke mogao bi biti gubitak Kosova, povijesnog
srca srpske nacije. Nakon toga mogao bi uslijediti pokušaj
stvaranja velike Albanije koja bi Srbiji predstavljala velikog
suparnika i prijetnju.
Većina Srba podržava Miloševića u svemu tome. Čak kad se prošle
godine zbog mirnih prosvjeda protiv Miloševićeve vlade u Beogradu
činilo da će izgubiti vlast, vođe prosvjednika okrenuli su se jedan
protiv drugog u borbi za vlast, a Miloševiće je ponovno pobijedio na
izborima.
U travnju ove godine, na referendumu kojim je odbačeno strano
posredovanje u rješavanju kosovske krize, podržalo ga je 97 posto
srbijanskih glasača.
Mogućnost stvaranja velike Albanije plaši strane sile jer velika
Albanija može nastati samo pripajanjem Kosova i dijela Makedonije s
većinskim albanskim stanovništvom Albaniji. To bi bilo kobno za
Makedoniju i prouzročilo grčku, bugarsku i čak i tursku
intervenciju s doslovno nesagledivim posljedicama za čitavu
regiju.
Prilično očajni diplomatski napori Zapada da pokrenu pregovore
naišli su na Miloševićovo odbijanje stranog uplitanja i na
nedostatak sugovornika na kosovskoj strani koji bi mogao govoriti u
ime OVK-a. Nitko, naime, ne zna tko njome zapovijeda.
OVK je preuzela nadzor nad situacijom od miroljubivog
'predsjednika' Kosova Ibrahima Rugove neslužbeno izabranog 1992.
Zapadni diplomati nadaju se da će gerilci biti skloniji pregovorima
i kompromisu nakon pretpljenih poraza u posljednjih sedam dana.
U to se moramo nadati. Ako je sada prekasno da rješenje bude
autonomija (čak kad bi bila i ponuđena), obrana koju bi Zapad pružio
kosovskim Albanicma mogla bi potaknuti albanski iredentizam.
Makedonija i Grčka mogla bi sada biti zemlje u kojima bi trebalo
stabilizirati situaciju koja se pogoršava", zaključuje Pfaff.
LOS ANGELES TIMES
3. VIII. 1998.
Crna Gora prekida kontakte s vladom u Beogradu
"Crnogorska reformistička vlada prekinula je danas sve kontakte s
vladom jugoslavenskog predsjednika Slobodana Miloševića a jedan je
ministar izjavio da je moguće i održavanje referenduma o
odcjepljenju.
Crnogorska vlada izjavila je da neće komunicirati s jugoslavenskom
vladom sve dok savezni premijer Momir Bulatović ne dade ostavku te
dok ne bude imenovan njegov nasljednik iz Crne Gore.
Bulatović, bivši predsjednik Crne Gore, odani je saveznik
Slobodana Milođevića. (...)
Predrag Drečun, ministar za rad u crnogorskoj vladi, izjavio je da
će njegova stranka sljedećeg mjeseca predložiti nacrt rezolucije
koja bi Miloševiću trebala postaviti ultimatum da imenuje novog
saveznog premijera iz redova crnogorskih reformista.
'Odbije li Milošević taj zahtjev, Crna Gora trebala bi održati
referendum kako bi odlučila želi li ostati u zemlji u kojoj se ne
poštuje želja većine', kazao je Drečun" na kraju izvješća.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
4. VIII. 1998.
Pomoć u etničkom čišćenju
"Srpski šovinizam i njegova čelična ruka, policija i vojska,
ponovno bjesne. Autonomiju ili čak nacionalno samoodređenje
Albancima treba uskratiti po svaku cijenu. Beograd se svim
sredstvima bori za svaki komadić 'velike Srbije'. Okrutnosti koje
CNN šalje u svijet govore jasnim jezikom: tu se opet provode
'etnička čišćenja'.
Nije čudo što dramatična izvješća ni kod nas nisu promašila. Velika
većina Austrijanaca spremna je privremeno prihvatiti izbjeglice iz
pokrajine u kojoj se vode borbe. Naglasak je na 'privremeno' i na
akutnoj humanitarnoj pomoći. Isto tako je velika većina
Austrijanaca protiv useljavanja kao takvog.
Tragedija bosanskh izbjeglica koja je u stanovitoj mjeri
protjecala slično, pokazuje nam da je to dvoje - i humanitarnu pomoć
izbjeglicama i njihovo useljavanje koje iz toga proizlazi - teško
odijeliti. Od oko 100 tisuća svojedobnih bosanskih izbjeglica
najveći se dio integrirao, dakle našao stan i posao i time prestao
biti na brizi države, ali i odbija povratak kući, potpomognut
austrijskim novcem. Ti bosanski ratni izbjeglice na taj su način na
posljetku postali useljenici.
Slično bi se moglo dogoditi i s kosovskim Albancima. Oni koji imaju
naše suosjećanje i našu humanitarnu pomoć, najprije će biti na
državnoj brizi kao ratni izbjeglice. Svatko će dakako biti sretan
ako se tijekom svojeg boravka što je moguće prije integrira u
austrijsko društvo. Neizbježna posljedica: većina kosovskih
Albanaca ostat će u zemlji ako nađu stan i posao.
No nije li baš to što žele srpski agresori zaslijepljeni
šovinizmom: trajno prognati dijelove politički svjesnog
stanovništva? Da li Austrija nehotice pruža pomoć 'etničkim
čišćenjima' koja obilježavaju sliku najnovijih balkanskih
ratova?
To se pitanje doista mora postaviti. To dakako ni na koji način ne
može biti alibi za odbijanje humanitarne pomoći tim izbjeglicama.
Ipak se vidi da su utoliko važnije preventivne političke mjere koje
zahtijeva EU a ovih tjedana ponajprije austrijski ministar
vanjskih poslova Wofgang Schuessel: ne smije se dopustiti da dođe
do masovnih progona. Politički a ako treba i vojno, međunarodna
zajednica treba krenuti kako bi se zaustavilo ludilo srpske
soldateske. Bolje je spriječiti nego liječiti, kaže poslovica a
točna je i u slučaju Kosova. Kad rijeke izbjeglica krenu prema
Zapadu, prema Austriji, bit će prekasno.
No našoj bi javnosti a i izbjeglicama trebalo biti jasno da je
prijam ratnih izbjeglica privremena mjera - a ne ulaznica za
useljenje. Vlastita zemlja, njihova domovina Kosovo ih treba. A
Austrija i njezini građani žele im pomoći da se vrate živi i zdravi.
U slučaju Bosanaca humanitarna je pomoć izazvala suprotno. Našoj je
zemlji donijela desetke tisuća novih useljenika i neizravno
potpomogla namjeru srpskog nasilnika da zemlju 'etnički' očisti.
Drugi put se ne bi smjela dogoditi ista pogrješka" - drži Andreas
Moelzer.
DIE PRESSE
3. VIII. 1998.
SAD plaćaju visoku cijenu za svoju politiku sankcija
Američke tvrtke udružuju se u koaliciju kako bi potaknule Kongres i
kabinet na promjenu politike sankcija, izvješćuje Monica Riedler.
"'Sankcije su značajan dio američke vanjske politike. No, one
zapravo imaju visoku diplomatsku i financijsku cijenu a tek su u
rijetkim slučajevima djelotvorne', napisao je Richard Haass u
vanjskopolitičkom stručnom magazinu 'Foreign Affairs'. Ravnatelj
odjela za vanjskopolitičke studije na Brookings Institution i
bivši suradnik Vijeća nacionalne sigurnosti radi trenutačno na
knjizi, posvećenoj toj temi.
Čini se da danas i u Kongresu i u kabinetu sve više prevladavaju oni
koji očituju jake sumnje u djelotvornost sankcija općenito te u
unilateralne američke sankcije konkretno.
Najnoviji primjer: dok je ministarstvo za energetiku nakon
atomskih pokusa Pakistana i Indije obustavilo sve programe
suradnje s te dvije zemlje, izvozni krediti i jamstva, namijenjeni
prodaji poljoprivrednih proizvoda tim dvjema oštro kritiziranim
zemljama, neće biti ukinuti.
Kongres je već usvojio odgovarajuću promjenu zakona o kontroli
izvoza oružja, koji je bio pravni temelj za kaznene mjere, uvedene
protiv spomenute dvije južnoazijske države. Time su uklonjene
prepreke opsežnim američkim isporukama pšenice Pakistanu.
Clintonov kabinet uzmaknuo je i pred svojim saveznicama Kanadom i
EU nakon što su te dvije zemlje zaprijetile sporom pred Svjetskom
trgovinskom organizacijom. Pozadina prijetnje Kanađana i
Europljana bila je odluka američkog Kongresa o uvođenju kaznenih
mjera protiv inozemnih tvrtki, koje ne poštuju unilateralan
američki gospodarski embargo protiv Kube, Libije i Irana.
Predsjednik Clinton iskoristio je svoje ovlasti i privremeno
ukinuo mjere, uvedene protiv tih inozemnih poduzeća.
'Nakon tih iskustava postalo je jasno da moramo pronaći bolji put',
izjavio je državni tajnik za gospodarska pitanja u američkom
ministarstvu vanjskih poslova u izjavi za američki list 'New York
Times'. Republikanski senator Chuck Hagel potvrđuje tu ocjenu:
'Treba hitno revidirati politiku sankcija'. Hagel je mjerodavno
sudjelovao u nedavnoj odluci Senata da odbaci prijedlog zakona o
kažnjavanju država koje ne jamče slobodu vjeroispovijesti.
SAD uvode sankcije iz mnoštva razloga: kako bi kaznile širenje
oružja za masovno uništenje, utjecale na uništavanje raketa
odnosno kako bi urazumile agresora; sankcije također trebaju
potaknuti određenu zemlju na poštivanje ljudskih prava odnosno na
suzbijanje proizvodnje i trgovine drogama. Za 'kaznenim mjerama'
posežu čak i savezne američke države i veliki gradovi - kao što
pokazuje primjer Švicarske.
Dok međunarodno usklađena politika sankcija - poput one protiv
Jugoslavije ili Iraka - donosi rezultate u prvom redu kada je
poduprta vojnim pritiskom, unilateralne sankcije donosile su
dosada vrlo skromne ili čak nikakve rezultate. Naprotiv, samo 1995.
g. gospodarske sankcije koje je uveo Washington stajale su američke
tvrtke oko 19 milijardi dolara i odrazile su se na oko 200 tisuća
radnih mjesta, utvrdila je studija 'Institute for International
Economics'.
Stoga nimalo ne čudi udruživanje 676 tvrtki u koaliciju ('USA
Engage') radi zajedničkog poticanja Kongresa i vlade na promjenu
politike sankcija. 'Unilateralne sankcije samo jačaju inozemne
konkurente, prikazujući nas kao nepouzdane ponuđače', konstatirao
je Bill Lane, predsjedatelj 'USA Engage'. Trenutačno je američkim
sankcijama pogođeno 27 država a dodatnih 50 suočava se s prijetnjom
uvođenja tih kaznenih mjera, tvrde predstavnici američkih tvrtki.
I predstavnici vlade i predstavnici Kongresa tvrde da sankcije kao
vanjskopolitički instrument neće biti u potpunosti odbačene ali će
ubuduće biti korištene rjeđe i ciljanije. Kongres u prvom redu ne
želi iz svojih ruku ispustiti instrument koji mu otvara mogućnost
uplitanja u vanjsku politiku kabineta. Ultrakonzervativni
predsjedatelj vanjskopolitičkog odbora Senata Jesse Helms kazao je
sljedeće: 'Gospodarske sankcije kao djelotvorni vanjskopolitički
instrument starije su od ove republike'", prenosi dopisnica lista
iz Washingtona Monica Riedler.
ŠPANJOLSKA
ABC
2. VIII. 1998.
Iznenađenje
"Kažu da je Milošević u četvrtak izazvao iznenađenje najavljujući
kraj srpske ofenzive na Kosovu. A poslije toga, svjedoci smo novih
iznenađenja, kao što je nastavak srpskih napada te očekivanje i
najmanje reakcije albanske strane. U svakom slučaju, ofenziva je
iza sebe ostavila već poznat trag u obliku spaljenih i srušenih
sela, iz kojih je nestalo stanovništvo, a imena tih sela samo su
nova zrna u krunici koja je počela u Osijeku i Vukovaru, nastavila
se u Srebrenici, a sada se odvija u Vučitrnu, Dečanima, Đakovici,
Orahovcu i Mališevu... UNHCR sada već govori o sto tisuća
izbjeglica, a sve su brojnije i priče o počinjenim zločinima. Ali
ovoga puta Srbi znaju kakav utjecaj imaju televizijske slike na
javnost i uspjeli su spriječiti snimanje.
Hladna lica diplomata, koji su sve vidjeli i koji se odluče
progovoriti o uništavanjima, ne postižu isti učinak. Jedino što je
sigurno jest, i to na još nepoznatoj razini, činjenica da se opet
događa ono za što su međunarodne ustanove tvrdile da se više neće
ponoviti.
Kažu da je iznenađenje i zaprepaštenje obuzelo i hrvatsko
izaslanstvo s Trumbićem na pregovorima s jednom drugom Srbijom, na
otoku Krfu, u srpnju 1917. godine, na pripremi stvaranja prve
Jugoslavije, i to kad je Stojan Protić svojem hrvatskom kolegi
objasnio kako će Srbi riješiti bosanski problem: 'Kad naša vojska
prijeđe Drinu, dat ćemo Turcima (tako Srbi i danas nazivaju
bosanske muslimane) 24, ma recimo i 48 sati da prijeđu na
pravoslavlje. One koji to ne učine, strijeljat ćemo, kao što smo to
svojedobno učinili i u Srbiji'. Trumbić, tada vatreni zagovornik
stvaranja Jugoslavije, uzviknuo je: 'Pa ne govorite valjda
ozbiljno!' A na to mu je Protić kratko odbrusio: 'Posve ozbiljno'.
Ono što se ne može lako objasniti jest to da ta 'srpska politička
kultura', s tako dugom tradicijom, i dalje može izazivati
iznenađenje. A moguće objašnjenje dao sam u prošlotjednoj kolumni:
korak koji su učinili Albanci, nakon desetljeća nedjelotvornog
pasivnog otpora, odlukom o traženju pune neovisnosti uz pomoć
oružja, i pojačavajući opasnost od toga da se i u Makedoniji razvije
paralelna pobuna, izazvao je negativnu reakciju europskih država i
Washingtona koju je Milošević iskoristio za izvođenje munjevite
ofenzive. I dok u kontaknoj skupini, u kojoj se neslaganja više ne
mogu prikrivati, mucavo slažu nesuvisle odgovore koje u Beogradu,
naravno, ignoriraju, ima onih koji vjeruju da će ta pouka Albance
prisiliti na pregovore koji bi ih ograničili samo na autonomiju.
A nitko ne objašnjava kako bi to takva autonomija, ako i bude
stvarna, mogla izbjeći postizanje neovisnosti 'de facto', a ako
bude fiktivna, kako će na dulje vrijeme umiriti albansku pobunu
koju su izazvali sadašnji užasi", piše Francisco Eguiagaray.
L'EXPRESS
30. VII. 1998.
Rasizam na internetu
"'Ujedinite europski i američki svijet kako bi se obranila
arijevska rasa', 'Tajna veza između crnaca i Židova, 'Plinska
komora je mit'. Ovakvi bi se užasni naslovi mogli nalaziti na
promidžbenim letcima. A oni se posve slobodno kreću internetom.
'Mreža' je postala omiljena tribina za neonacističke, rasističke,
protusemitske i revizionističke teze. Prema riječima Jean-Yvesa
Camusa, dužnosnika Europskog centra za istraživanja o rasizmu i
protusemitizmu, na internetu postoji više stotina adresa s
neonacističkim sadržajem.
Prema francuskim zakonima, za takvu djelatnost može se izreći
zatvorska kazna u trajanju od godinu dana, uz novčanu kaznu od 300
tisuća franaka. Ali internet pravosuđu zadaje mnoge muke. 'Postoje
pravna sredstva za kažnjavanje postavljanja rasističkih sadržaja
na internet, ali moramo naučiti kako ih koristiti', kaže Stephane
Lilti, pravnik specijaliziran za informatiku. On je uključen, na
strani Francuske udruge židovskih studenata, u sudski proces
protiv Jean-Louisa Costesa, autora pjesama na internetu čiji je
sadržaj otvoreno rasistički. Proces je izgubljen 10. srpnja 1997.
godine, zbog zastarjevanja. Poslije toga Lilti je pokušao s novim
procesom, a nada se da će do prosinca ove godine uspjeti postići
osudu autoran pjesama i onoga koji mu je omogućio pohranjivanje tih
podataka na internetu. 'Budući da ne postoje prethodni slučajevi,
šanse za dobivanje toga procesa vrlo su ograničene. Pravosuđe tek
sada sramežljivo počinje suditi onome što se zbiva na internetu',
priznaje Lilti.
Poteškoće na koje pravnici nailaze pri suđenju autorima
neonacističkih sadržaja nisu uzrokovane nepostojanjem zakona,
nego problemima u praktičnoj primjeni. A oni su uvjetovani načinom
na koji je sadržaj prikazan - ekranom - i pravilom o zastarjevanju
već tri mjeseca poslije objavljivanja, kako stoji u zakonodavstvu.
Čim prođe taj rok, autor rasističkih sadržaja više ne može biti
osuđen. 'Sadržaj adresa na internetu mijenja se iz dana u dan', kaže
Lilti. 'Stoga je teško podizanje optužnice. Teško je odrediti i
točan nadnevak prvog objavljivanja. A da i ne pričamo o traženju
imena i adrese koji se mogu vrlo brzo promijeniti'.
Ni pronalaženje autora ne može se obaviti bez poteškoća. Često se
iza neke adrese ne krije nikakvo ime. Ako živi u inozemstvu, protiv
autora nekog sadržaja mora se pokrenuti sudski postupak u državi
koju je izabrao za svoje prebivalište, a sve to produljuje sam
sudski postupak. No, autor nije jedina osoba koju se može napasti
zbog toga. Pravnu odgovornost snosi i voditelj publikacije ili
vlasnik tehničkog uređaja na kojemu su podaci pohranjeni. 'Kad je
riječ o internetu, onaj koji pruža tehničke uvjete za objavljivanje
ima ulogu voditelja publikacije'. Prema zakonu, on mora 'osobno'
biti na strani autora. 'Glavni argument pružatelja usluga na
internetu upravo je izjava da nisu odgovorni za sadržaje nego samo
za tehničku potporu'.
No, odgovornost pružatelja usluga na internetu ipak je priznata 9.
lipnja ove godine, na sudskom procesu protiv vlasnika jedne adrese
na internetu na kojemu su prikazane fotografije bez pristanka osobe
koja se na fotografijama nalazila. Tada je jedan sudac visoke
sudske instance u Parizu izjavio da 'pružatelj usluga mora paziti
na moralnost sadržaja koji se na njegovim uređajima nalaze i na to
da li njegovi korisnici poštuju deontološka pravila interneta te
zakone i pravilnike kojima se štite prava trećih osoba'.
No, Jean-Yves Camus pesimistički drži da to neće riješiti problem
kad je riječ o stranim adresama na internetu: 'Internaute ništa
neće spriječiti da te sadržaje potraže na američkim ili
skandinavskim adresama'. Kao i internet, rasizam i protusemitizam
ne znaju za granice", piše Laurence Despins.
LIBERATION
1 - 2. VIII. 1998.
Ustanici OVK-a plaše Zapad
"Trenutna šutnja zapadnih prijestolnica glede Kosova čini se to
više zaglušujućom što odudara od prijetnja i jasne odlučnosti da se
umiješa protiv Beograda koja se očitovala u proljeće prošle godine
kada su se pojačali nemiri u toj pokrajini na jugu Srbije koja je
devedeset posto naseljena Albancima. Međutim, pothvat srbijanskih
snaga koje su zadnjih dana zbrisale glavna uporišta OVK-a
(Oslobodilačke vojske Kosova) i preko stotinu tisuća izbjeglica
protjerali iz svojih sela, najvažniji je od početka krize.
Represija je sve žešća u većim gradovima na Kosovu, čak i onima koji
su daleko od područja sukoba. Jugoslavenski predsjednik Slobodan
Milošević ističe pred predstavnicima europske 'trojke' svoju
odlučnost da 'sasvim iskorijeni terorizam', t.j. albanski oružani
otpor, ali i najavljuje kraj ove velike vojne ofenzive.
Najavljena već prije nekoliko tjedana, očita promjena gledišta
Zapada tumači se njegovom zabrinutošću zbog jačanja moći OVK-a koji
je radikalan kako u svojim načinima borbe, tako i u svojim
ciljevima. Njezin službeni predstavnik Jakub Krasniqi traži
istodobno 'neovisnost Kosova i ujedinjenje svih Albanaca na
Balkanu'. Ovi posljednji žive u trima državama, jugoslavenskoj
republici, Makedoniji - gdje čine barem trećinu pučanstva - i
Albaniji. Ostvarenje starog sna o zajedničkoj državi dovelo bi do
velikog i krvavog premetanja granica na čitavom Balkanu. Velika je
Albanija danas isto tako neprihvatljiva u očima međunarodne
zajednice kao i velika Srbija jučer koju je htio Milošević. Zapad je
odlučan da će ubuduće 'vršiti pritisak na Albance', kao što se
zadnjih mjeseci činilo prema Beogradu.
Nakon prve velike operacije čišćenja koju su Srbi poduzeli na
dreničkom području, Washington, Pariz i Bonn su odmah u veljači
pokazali odlučnost koja je bila u suprotnosti s njihovim
oklijevanjem glede srbijanske agresije sedam godina ranije u
Bosni. NATO je razmetljivo pripremao različite scenarije upletanja
od preventivnog raspoređivanja snaga na albanskoj i makedonskoj
granici i uvođenja zabrane leta do pretpostavljenog djelovanja na
terenu. Ovo pokazivanje snage bilo je uspješno. Milošević je
prihvatio nazočnost zapadnih promatrača na terenu i sve do nedavno
nije se odvažio na uporabu svoje goleme vojne nadmoći, osim za
ograničene operacije. No, koristeći spriječenost protivnika i
ojačan tisućama novih dragovoljaca, OVK je zauzeo gotovo trećinu
kosovskog područja. Uspjesi su pridonosili sve većoj uvjerljivosti
vojnog opredijeljenja i iredentističkih snova OVK-a. Ovoj nije
bilo teško dokazati slab rezultat strategije masovnog civilnog
otpora koji je deset godina predvodio Ibrahim Rugova,
antimilitaristički pisac koji je u ožujku ponovno svečano izabran
za predsjednika samoproglašene 'republike Kosovo' na paralelnim
izborima koje Beograd nije priznao. Na prvoj javnoj sjednici koja
je održana prije petnaest dana, kosovski je parlament, iako u njemu
većinu ima Rugovina stranka Demokratski savez Kosova, priznao
ulogu OVK-a. Ni sam američki posrednik Richard Holbrooke nije se
kolebao kada se u lipnju trebao susresti s dvojicom predstavnika
OVK-a, tražeći od njih da se potčine Ibrahimu Rugovi koji 'ostaje
najvažnijim sugovornikom' međunarodne zajednice. OVK se otvoreno
nameće kao alternativa 'defetizmu' kosovskog predsjednika. Rugova
sada pokušava da ih uključi u koalicijsku vladu.
Svjesne opasnosti, zemlje kontaktne skupine za bivšu Jugoslaviju
(SAD, Rusija, Njemačka, Velika Britanija, Francuska i Italija)
koje su se početkom srpnja okupile u Bonnu, pozvale su sve koji
financijski ili vojno podupiru oružane skupine na Kosovu da to ne
čine. Zapad se nada da će slabljenje OVK-a potaknuti pregovore
između jugoslavenskih vlasti i kosovskih Albanaca. No njihova su
stajališta i dalje sasvim suprotna. Srbi se boje da će i najmanji
ustupak na kraju dovesti do odcjepljenja te pokrajine koju oni drže
svojom kolijevkom. Albanci, za razliku od njih, odbijaju povratak
na status autonomije koju je Milošević ukinuo 1989. Ibrahim Rugova
podsjeća da za Kosovo nema trajnog rješenja ako se njegovim
stanovnicima ne prizna pravo na samoodređenje", piše Marc Semo.
040359 MET aug 98
Zadar - Split 59-54
U 79. godini umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa
Kvarachelija potvrdio odlazak iz Napolija
Sabor u petak o izmjenama Zakona o provedbi carinskog zakonodavstva EU
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca