DEN HAAG, 16. srpnja (Hina) - Na suđenju generalu Tihomiru Blaškiću pred ICTY-jem u četvrtak je predmet sudske rasprave bilo uništavanje vjerske baštine tijekom hrvatsko-muslimanskog sukoba u Srednjoj Bosni.
DEN HAAG, 16. srpnja (Hina) - Na suđenju generalu Tihomiru Blaškiću
pred ICTY-jem u četvrtak je predmet sudske rasprave bilo
uništavanje vjerske baštine tijekom hrvatsko-muslimanskog sukoba
u Srednjoj Bosni.#L#
Jedna točka optužnice protiv Blaškića odnosi se na uništavanje
institucija posvećenih vjeri ili obrazovanju, a optuženik se
tereti da je kao zapovjednik HVO-a za Srednju Bosnu pridonio takvom
uništavanju, ili da ga nije kaznio i da je time počinio kršenje
ratnog prava i običaja.
Tužitelj je tijekom svjedočenja o uništavanju muslimanskih
vjerskih objekata nastojao ukazati da Haška konvencija (o zaštiti
kulturne baštine) savjetuje da vojni zapovjednik osigura zaštitu
vjerskih i kulturnih objekata. "HVO u Srednjoj Bosni to nije
poštivao", kazao je svjedok Colin Kaiser, savjetnik za kulturnu
baštinu pri UNESCO-u i predstavnik te organizacije u BiH.
Obrana je, međutim, dobila potvrdu svjedoka o tomu da ispravno
djeluju oni vojni zapovjednici koji daju, čak i ponavljaju, naredbe
o zaštiti takvih objekata. "Jeste li vidjeli naredbe koje je u tom
cilju izdao pukovnik Blaškić?", upitao je branitelj Russell
Haymana, no svjedok s tim nije bio upoznat.
"Ako se spomenute naredbe zapovjednika ne provode na nižim
razinama, zapovjednik nije nužno odgovoran za takva nepoštivanja,
ali bi ih trebao kazniti", kazao je Kaiser.
"Karakteristika rata u Hrvatskoj, a potom i u BiH, bila je da su
simboli etničkog identiteta pretvoreni u vojne ciljeve", kazao je
svjedok koji je 1991. godine bio promatrač UNESCO-a u Dubrovniku, a
kasnije je odlazio na misije u BiH tijekom kojih je radio izvješće
za Vijeće Europe. On je u svibnju i lipnju 1994. godine obišao i
Srednju Bosnu.
Svjedok je govorio o štetama nanesenim džamijama i mektebima
(vjerskim školama) u općinama Vitez, Busovača i Kiseljak. On je
kazao da je 69 posto muslimanskih vjerskih objekata u tom području
pretrpjelo različite stupnjeve oštećenja - četiri objekta su
potpuno uništena eksplozivom, 10 ih je teško oštećenih dok su
ostali srednje ili malo oštećeni. "Na teritoriju Srednje Bosne od
nadzorom HVO-a više nije bilo minareta, izuzev u Starom Vitezu",
dodao je svjedok.
Kaiser je kazao da su takva uništavanja predstavljala "snažan način
da se Muslimanima kaže: 'Ne želimo više živjeti s vama'", te da se iz
svijesti tamošnjih Hrvata "izbriše zajednički život s
Muslimanima."
Tijekom protuispitivanja obrane, Kaiser je, međutim, potvrdio da
mu je Ured tužitelja ICTY-a dostavio popis uništenih muslimanskih
objekata na temelju kojega je svjedok u travnju ove godine otišao u
Srednju Bosnu evaluirati štete. "Moguće je da je taj popis načinilo
Ministarstvo unutarnjih poslova u Sarajevu", rekao je svjedok i
potvrdio da se za svjedočenje pripremio na temelju popisa koji je
sadržavao samo muslimanske objekte.
Kaiser je potvrdio obrani da ne zna točno kada su i kako izazvane
štete o kojima je svjedočio. "Ne znam koje su štete izazvane prije a
koje nakon prekida vatre u veljači 1994. godine i potpisivanja
Washingtonskog sporazuma", kazao je on. Svjedok je također
napomenuo da vrijeme doprinosi oštećenjima te ono što je oštećeno
1993. godine izgleda još gore 1998. godine kad je on radio
evaluaciju za ICTY.
Iako nije znao za štete na katoličkim crkvama u selima Dusina,
Rajkovica i Brestovsko, Kaiser je posvjedočio da su štete nanošene
i katoličkim vjerskim objektima. Posvjedočio je, primjerice, da je
spaljena crkva u selu Silo, da je crkva u Kaćunima opljačkana, a u
Dolcu oštećena. Kaiser je ispričao da su u Fojnici, u kojoj je
"stanje bilo gadno" nakon što su iz nje protjerani Hrvati, ubijena
dva svećenika. On je također govorio kako je na samostanu u Gučoj
Gori, koji je povijesni spomenik, a u kojemu su boravili
mudžahedini i potom ABiH, "vidio ispisane uvredljive grafite."
"Psihološki utjecaj uništavanja vjerskih objekata jednak je za sve
etničke grupe", potvrdio je svjedok obrani. On je bio upoznat i s
oskvrnjenjem groblja te podmetanjem eksploziva u crkvu u Bugojnu,
što se dogodilo nakon potpisivanja Daytonskog sporazuma.
Vraćajući se na pitanje odgovornosti za razaranja i oštećivanja
vjerskih objekata, branitelj Hayman je pročitao izvješće Vijeća
Europe iz siječnja 1994. godine o štetama nanesenim kulturnoj
baštini u Hrvatskoj i BiH, a u kojemu, u dijelu o Srednjoj Bosni,
stoji: "...lokalne vlasti ponekad namjerno naređuju takva
vandalska djela, no mnoga od njih su 'spontana'...Jedinice HVO-a i
ABiH su vojske koje čine civili...nedostatak discipline, uz patnje
kroz koje su mnogi vojnici prošli, (...) stvorili su krajnje opasan
potencijal za zatvorenike, civile ili imovinu. Oni politički ili
vojni čelnici koji BiH vide podijeljenu u etničke državice potiču
takve nedjela."
Svjedok se složio s tim izvješćem potvrdivši da su "samo neki"
čelnici poticali takva razaranja te je kazao kako je "apsolutno
točno da su takve štete mogli činiti i civili", ponekad i iz
materijalnih razloga, jer im je trebala građa.
"Puno toga ovisi o individualnom vojniku. Teško je uspoređivati
Srbe, Hrvate i Muslimane kao grupe", rekao je Kaiser. On je, ipak,
napomenuo u svom iskazu kako na područjima HVO-a nije bilo
zatrpavanja buldožerom lokacija na kojima je uništena džamija,
kako se činilo u Republici Srpskoj. Istovremeno, "štete nanesene
muslimanskim objektima pod kontrolom HVO-a bile su znatno veće od
šteta nad katoličkim objektima na područjima pod kontrolom ABiH",
dodao je svjedok.
Prema Kaiserovu mišljenju, takvo je stanje odražavalo postojanje
većeg stupnja tolerancije kod Muslimana prema vjerskim objektima
drugih dvaju naroda. "Kod Muslimana je to možda atavizam iz doba
vladavine Otomanskih Turaka", ocijenio je Kaiser držeći da je
razaranje vjerskih objekata "više od pukog slušanja naredbi."
On je naveo primjer kako su muslimanski policajci čuvali katoličku
crkvu kod Travnika, ali je potvrdio obrani da je vidio i hrvatske
policajce koji čuvaju džamiju. "Oba sam slučaja vidio nakon
završetka rata", rekao je svjedok i priznao obrani da ne zna za
slučaj da su muslimanski vojnici ili policajci čuvali katoličke
crkve za vrijeme rata.
Na traženja sudaca, na kraju svjedočenja, da dade opće ocjene o
motivima uništavanja kulturne baštine u BiH, Kaiser je kazao da su s
vremenom i Muslimani prihvatili politiku etničke podjele, no da to
nije bila njihova službena politika. On je napomenuo da taj rat nije
pokrenut kako bi se uništili simboli duhovnosti drugog naroda, ali
da se s vremenom "pretvarao u takav rat."
Suđenje generalu Tihomiru Blaškiću nastavit će se sljedećeg
tjedna.
(Hina) vb sv
162125 MET jul 98