ŠPANJOLSKA
EL PAIS
14. VII. 1998.
Svjetska ideologija
"Od Tunisa do Buenos Airesa, od Moskve do Washingtona, od Pariza do
Canberre, od Rima do Rio de Janeira, bez obzira na razlike, bez
obzira na kulture, zapovijedi prema kojima se moraju donositi
političke odluke svuda su iste: stabilnost cijena, proračunska
ravnoteža, konkurentnost, privatizacija i liberalizacija. Odakle
to jedinstvo u političkom diskursu u bilo kojem dijelu planeta?
Odakle taj čudan osjećaj koji čovjek ponekad ima u hotelima, koliko
god oni bili slični, da nikamo nije otišao, iako se nalazi na kraju
svijeta?
Prvi odgovor jest da je globalizacija diskursa posljedica
globalizacije tržišta, da se gospodarstvo podučava u svim
dijelovima svijeta i da je u Moskvi zatvoreno sveučilište Lumumba.
Prema tome, kako se čini, u svemu tome nema nikakve ideologije.
Svaka se država suočava s istom realnošću i podvrgnuta je istim
obvezama i zahtjevima - mora se prilagoditi svjetskim tržištima.
Vjerodostojnost, konkurentnost i inovativnost glavni su sastojci
strategije svake države pri rješavanju tih problema.
Pad Berlinskoga zida uveo je tržišno gospodarstvo kao najvažniju
referencu pri traženju modela gospodarskog razvoja. Ta 'ideološka
činjenica', recimo to tako, jako je potkopala uvjerenja, pogodila
predodžbe, i na kraju opet na svoje mjesto postavila političke
odluke, suočavajući ih s njihovim ograničenjima.
Tržište je sada jedinstveni sustav uz čiju će se pomoć organizirati
konkurencija između država te gomilanje bogatstava i položaja
unutar država. Ono prvo podrazumijeva ovo drugo. Bez obzira na
prvotne namjere, tržište potiče konkurenciju i traženje prednosti
u odnosu na konkurente. Izaziva nastanak nezbježne dinamike u kojoj
su razmatranje cijena, inovacija i traženje dominantnih položaja
najveći izazovi. Kod toga se okolina udružuje s individualizmom u
neku vrstu simbioze.
Unatoč tome, 'socijalizam' koji, u bilo kojem obliku, uvodi pojam
kolektivnoga i podjele, duboko utječe na tržišne mehanizme, sve do
te mjere da u državi koja se odluči za njega, čini zapreku stvaranju
konkurencije. Ako ništa drugo, to je rašireno uvjerenje u vremenu u
kojemu živimo, a pojačano je nemogućnošću održavanja socijalizma u
samo jednoj državi.
Iako se pokušalo dokazati da društvena kohezija ne samo da nije
zapreka konkurentnosti, nego da, naprotiv, može biti i odlučna
prednost, priznajem da je model koji omogućuje takvo zaključivanje
toliko nesiguran kao i onaj koji vodi suprotnome zaključku i koji,
osim toga, ima jako malo pristaša. Sve je to pitanje hipoteze, a
treba priznati da hipoteze više odražavaju uvjerenje onoga koji ih
postavlja nego objektivno znanstveno poznavanje gospodarskih i
društvenih 'realnosti'. A to je drugim riječima rečeno da je
gospodarstvo zapravo politika.
Uza sve to, upravo model solidarnosti je proveden u praksi, poslije
Drugog svjetskog rata, u većini zapadnih država, osobito u Europi,
a on istodobno usklađuje našu maštu i našu stvarnu baštinu. Ali
ljudi na vlasti podređeni su vanjskome pritisku svojih kolega i ne
mogu, bez izazivanja velikih opasnosti, ignorirati model koji je u
danom trenutku dominantan. Neovisno o svojim početnim uvjerenjima,
oni se moraju prilagoditi tržištu.
Stoga su države neprimjetno prisiljene djelovati na taj način da
povećaju svoje tržište (uz pomoć privatizacije) i svoju
djelotvornost (preko liberalizacije). Ti se zahtjevi postavljaju
pred sve vlade, neovisno o njihovim doktrinarnim sklonostima. To je
dio 'zajedničkog programa' industrijaliziranih država i svih onih
koji žele razvoj. Sustav mješovitoga gospodarstva - traženja
sklada između javnog i privatnog sektora - koji je karakterizirao
europske države, mora se radikalno promijeniti. Uostalom, i taj
naziv je već pao u zaborav.
U tom kontekstu, ostvarivanje pune zaposlenosti i borbe protiv
nejednakosti nemogući su i nedostižni ciljevi ovisno o stupnju
napredovanja toga programa. Mogući su ako ne škode konkurentnosti
neke države, drugim riječima, ako ne izazivaju preveliki pritisak
zbog isplaćivanja plaća. Ako to nije tako, izaziva se rast
inflacije i smanjivanje prihoda tvrtki. I jedno i drugo izaziva
smanjivanje gospodarske aktivnosti, zato što cijene u nekoj državi
rastu više nego u inozemstvu. A smanjivanje prihoda nepovoljno
utječe na ulaganje. U oba slučaja, traženje rješenja za
zapošljavanje svih radnika iluzorno je, budući da povećanje plaća
odmah razinu zaposlenosti vraća na onu koja se može spojiti s
odsutnošću inflacije i sa željom tvrtki da ostvare više prihode.
Važno je naglasiti koji su tome razlozi. Pobjeda tržišta je, očito,
pobjeda kapitalizma. Jednako tako, što je viša rentabilnost
kapitala, manja će biti pregovaračka moć zaposlenih. Unatoč tome, i
ona se povećava u onoj mjeri u kojoj se mi približavamo idealnom
stanju pune zaposlenosti. U nekoj državi u kojoj je sustav
socijalne zaštite relativno darežljiv, a zakoni o zaštiti radnika
dobri, puna zaposlenost vodi prevelikom jačanju pregovaračke moći
zaposlenih, a to smanjuje rentabilnost kapitala. U takvom slučaju
radnici, dvostruko zaštićeni nepostojanjem nezaposlenosti, a
budući da se smanjuje njihova ovisnost o tvrtki kad i drugdje mogu
lako pronaći posao, logično zahtijevaju povećanje plaća. Na taj
način postoji veza između razine zaposlenosti i stupnja socijalne
zaštite. Što je viši stupanj socijalne zaštite, viši mora biti i
postotak nezaposlenih, kako bi se smanjili zahtjevi za
povisivanjem plaća.
Sve je rečeno relativno. Kao referenca može se uzeti kapital, a ne
naknada za obavljeni rad. U tom slučaju mora se postaviti na ovaj
način: u gospodarstvu u kojemu je socijalni sustav dovoljno
razvijen za djelotvornu zaštitu zaposlenih, stopa nezaposlenosti
mora biti toliko viša koliko se viša rentabilnost zahtijeva od
kapitala. A ako tu rentabinost nameće svjetsko tržište kapitala,
jedina alternativa prihvaćanju visoke stope nezaposlenosti jest
reforma sustava socijalne zaštite. Traženje posvemašnje
zaposlenosti uz pomoć ekspanzionističke politike iluzorno je
rješenje, budući da se sukobljava s postojećim odnosima snaga
između kapitalista i zaposlenih.
Jedino države sa slabo razvijenim sustavom socijalne zaštite i
fleksibilnim tržištem radne snage mogu konkretno provesti u praksu
politiku ostvarivanja pune zaposlenosti. U tim državama učinak
pune zaposlenosti na pregovaračku moć zaposlenih nadoknađuje se
relativnim nedostatkom različitih vrsta posla. A time se može
objasniti makroekonomska aktivnost SAD-a i europska pasivnost.
Na taj se način stvara svjetska ideologija. Kao i svaka druga
ideologija, i ova sadrži elemente za analizu koji mogu biti
uvjerljivi, ali se susreće i s mnogim proturječjima u stvarnosti.
Ako, uz određeno ograđivanje u odnosu na kratkoročni razvoj
situacije, promotrimo prosječne gospodarske rezultate
industrijaliziranih država u posljednjih dvadeset godina, može nas
iznenaditi samo njihova sličnost, osobito kad je riječ o stopi
gospodarskog rasta.
Suprotno sadašnjoj ideologiji, izgleda da raznolikost njihovih
sustava socijalne zaštite nema nikakvog utjecaja na njihovu
sposobnost bogaćenja. Čini se da demokratske države uživaju mnogo
veću slobodu pri biranju stupnja društvene solidarnosti koji će
najbolje odgovarati njihovoj kulturi i, prema tome, njihovu
socijalnom modelu, nego što se to obično kaže. Jer, dugoročno
gledano, pretjerano ideologiziranje pri biranju oblika društva
može dovesti do izazivanja velike socijalne neravnoteže i do
najvećih financijskih poremećaja. Azijska kriza, drugim riječima,
kriza država u kojima se doslovno primjenjivala nova
makroekonomska ideologija, za to je najbolji primjer.
Jer ideologija tržišta sukobljava se s ograničenjima koja spominju
i sami teoretičari tržišta, ali se to rijetko gdje uči. Čak i
najbolje funkcioniranje tržišnog gospodarstva, iako stvara
najviše bogatstava, ne jamči preživljavanje cjelokupnom
stanovništvu. Taj strukturalni nedostatak tržišnog gospodarstva
glavni je razlog za stvaranje socijalnog modela, za uvažavanje
kolektiva i za solidarnost. Na taj se način tržište i 'socijalizam'
nalaze na istome brodu, budući da prvo nema nikakvog smisla bez
drugoga. Stoga je donekle ograničeno predlaganje tržišta građanima
kao nedostižnog cilja pod izgovorom da oni koji posjeduju kapital
traže goleme prihode.
A osobito se mora izbjeći da, zbog mladenačkog oduševljavanja novom
ideologijom, države u svijetu počnu provoditi reforme koje će im
kasnije otkriti tu nemilosrdnu mogućnost tržišta da obavi odabir
nad stanovništvom koje treba preživjeti", piše francuski ekonomist
Jean-Paul Fitoussi.
150216 MET jul 98
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro
Kos: Crna Gora bi mogla završiti pregovore s EU tijekom mog mandata
Reli Dakar: Šebalj i Crnojević 19. u 11. etapi, 20. ukupno
Švicarska traži 700 volontera za Pjesmu Eurovizije
Kirurzi čakovečke bolnice protiv novog pročelnika
Ryanair oduzeo dio letova Španjolskoj "zbog visokih naknada", više letova u Hrvatsku
Bjelovar: Teško ozlijeđeni dječak uspješno operiran
U Britaniji već propao dio financijskih odluka za 2025.