BOSNA I HERCEGOVINA
LJILJAN
18.-25. V. 1998.
(Ne)pristajanje
"Jedna od bitnih konstanti bosanskohercegovačkog iskustva u
posljednjih sedam-osam godina jest činjenica da mu realno stanje, u
većoj ili manjoj mjeri, nije u prilog. Stoga su i varijacije u
izboru strategije probosanske politike uvijek podrazumijevale
otpor prema tzv. realitetu i argumentima činjeničnog stanja, u
korist očuvanja stoljećima potvrđenog bosanskohercegovačkog
identiteta", napominje Kasim Begić u uvodu kolumne.
(...)Dayton je za BiH, i to je krucijalni, ovjeren od međunarodne
zajednice, argument za probosansku politiku. Što znači u ovom
kontekstu spomenuto pristajanje ili nepristajanje, pogotovo u
odnosu na još uvijek snažna dva antibosanska politička projekta
koja su prethodila Daytonskom sporazumu. Nepristajanje sa
stajališta BiH u njezinu punom značenju, znači čuvanje Daytonskog
sporazuma i njegovu adekvatnu provedbu, jer to je ključ poraza
političkih opcija koje tzv. mirovno rješenje nalaze samo u
podijeljenoj Bosni", ocjenjuje Begić.
Drži da su, nasuprot tome, "neka pristajanja u dvoipolgodišnjoj
provedbi Daytonskog sporazuma... zanemarila istaknuto
stajalište, ili u najmanju ruku s aspekta probosanske politike
izazivaju dvojbe". Izdvaja pritom konkretne primjere i piše: "Ako
se u ožujku 1996. pristaje na zonu slobodne trgovine Federacije BiH
i Hrvatske, po sustavu paralelnih odnosa, to isto pravo ima i drugi
entitet, a posljedica toga su dvije zone slobodne trgovine, dvije
carinske unije i nema ništa od Ustavom utvrđenog jedinstvenog
ekonomskog prostora BiH. Ako se na prvoj godišnjoj Konferenciji za
implementaciju mira, u prosincu 1996. pristane na 'razvijanje
programa za integraciju izbjeglica i raseljenih osoba koje se žele
naseliti u oblastima njihova izbora, korak od toga jesu 'većinska'
i 'manjinska područja', a to znači, ne samo pojeftinjenje Aneksa 7
nego i pristajanje na etničke predznake pojedinim dijelovima BiH.
Ako Federacija BiH i Republika Srpska sklapaju međusobno carinske
aranžmane, onda to znači legaliziranje podebljanja međuentitetske
crte i nema ništa od Ustavom zajamčene slobode u kretanju ljudi,
roba, usluga i kapitala odnosno odsutnosti bilo kakva upravna
nadzora na toj crti. Ako se pristane na funkcioniranje državne
strukture po sustavu što se dogovore entiteti i uz puni stranački
konsenzus u svim pitanjima, onda ne vrijede ustavne odredbe o
izvornoj nadležnosti BiH, i funkcionalno ona postaje labava unija,
a ne država; Ako se u zakonu o vanjskom dugu BiH, pristane na
sukcesiju duga države na entitete, onda treba znati da je korak
nakon toga da entiteti a ne BiH postanu sukcesori bivše SFRJ".
Begić upozorava kako ti primjeri "pojedinačno ne moraju značiti
revidiranje Daytona, ali u slijedu upiti ove vrste su neminovni",
pogotovo stoga što im je "zajedničko ishodište - legaliziranje
činjeničnog stanja. Taj najnoviji Tuđmanov prijedlog o
'kantoniziranju Bosne' je na slijedu da se činjenično stanje
potvrdi. A Daytonski sporazum traži upravo suprotno, odnosno
promjenu činjeničnog stanja. U ovom kontekstu treba i
procjenjivati 'bosansko' pristajanje ili nepristajanje u okviru
nadasve složenog mirovnog procesa", ocjenjuje na kraju Begić.
190155 MET may 98
Više od 360 novinara diljem svijeta iza rešetaka krajem 2024. - istraživanje
Šah: Četvrta pobjeda Bogdana Lalića
SP rukometaši: Dan bez iznenađenja
Na splitskom Filozofskom fakultetu u petak nastava online
SP rukometaši: Rezultati (2)
Novi studentski prosvjed u Podgorici
Izraelski ministar prijeti ostavkom zbog sporazuma o prekidu vatre u Gazi
Španjolski kup: Dva gola Budimira, Osasuna izbacila branitelja naslova
Umro David Lynch, tvorac Twin Peaksa i velikan svjetskog filma
Kristina Gavran: Društvo navodno cijeni poštenje, no ne ponaša se tako