ŠPANJOLSKA
EL PAIS
13. V. 1998.
Protuliberalna revolucija
"Mnogi od nas pitaju se je li sama riječ 'neoliberalizam' pogodna za
označivanje i opisivanje onoga što mi danas podrazumijevamo pod
time kad je izgovaramo. Jer, čini se da ta pojava, utopija i
program, koju nazivamo neoliberalizam, više naginje ograničavanju
slobode pojedinca nego nego njezinu proširivanju, kako je to
pokušavao učiniti klasični liberalizam iz XVIII. i XIX. stoljeća. O
toj sam temi pisao u podlistku objavljenom u zbirci 'Cristianismo y
Justicia' pod naslovom 'Velike proturječnosti suvremenog
neoliberalizma'. A sada bih želio još točnije odgovoriti na to
pitanje. Pitanje je zapravo da li neoliberalizam, takav kakav se
propovijeda i kakav se primjenjuje u praksi, proširuje slobodu
pojedinca i društva ili ih ograničava i smanjuje. Jer, kad bi takvo
bilo stvarno stanje, ne bismo tu pojavu nikako mogli nazivati
neoliberalizmom. Prije bismo mogli govoriti o protuliberalnoj
doktrini i praksi.
Ako se proučavanju povijesti ekonomske misli priđe bez predrasuda,
može se doći do zaključka da je socijalizam, u svojim različitim
oblicima u kojima se pojavljivao u XIX. stoljeću, logična
posljedica liberalizma. Jednakost ljudi pred zakonom, ljudska
prava, slobodno poslovanje i zarađivanje novca shvaćano je kao
mogućnost na koju u načelu imaju pravo svi ljudi, i to je neizbježno
uzrokovalo kritiziranje golemih razlika u podjeli stečenoga u
industrijskoj revoluciji te pokušaje pronalaženja nove
organizacije podjele dobara, kako bi se stvorila jednakost i na
gospodarskom polju, ta sloboda i jednakost koja je opće prihvaćena
na političkom i pravnom polju. Uostalom, dovoljno je pročitati
članak koji je J.S. Mill napisao o onome što on naziva komunizmom
kako bi se shvatilo kakav je bio etički poticaj prema naprijed koji
je klasični liberalizam donio u svrhu smanjivanja socijalnih
razlika.
S druge strane, analize zakona o ovlastima i podjeli proizvodnog
viška koje donose klasični liberali u političkom gospodarstvu -
osobito kad je riječ o suprotstavljanju interesa kapitala i rada -
navode neke na to da se pobune protiv sudbine radništva. Marxa se ne
može zamisliti bez teorija Adama Smitha, Saya, Ricarda, Malthusa i
dr. Qesnaya.
Ovo spominjem kako bih naglasio da su razlike između klasičnih
liberala i sadašnjih neoliberala goleme. Ovi posljednji bave se
gospodarstvom koje raščlanjuje odnose između ekonomskih varijabla
u društvenoj praznini u kojoj društvene ustanove i mnoštvo oblika
ljudskog ponašanja ne utječu na rezultat. A oni su se bavili
političkim gospodarstvom koje je promatralo aspekte društvenoga
života koji su utjecali na ekonomsku stvarnost i na koje je i ona
utjecala. Neoliberalizam traži procese poput globalizacije, na
temelju apsolutnog determinizma ('moguća je samo jedna politika'),
a politička ekonomija je oduvijek smatrala da ljudi mogu upravljati
gospodarskim procesima i da ništa nije unaprijed određeno u
ljudskom društvu te da se sve može promijeniti, a ljudski život
poboljšati. Za to je dovoljno pogledati poglavlje o 'predvidljivoj
budućnost radničke klase' (John Stuart Mill, Principles of
Political Economy).
Monopoli su bili neprijatelji društva protiv kojih su se klasični
liberali borili bez predaha, a neoliberali ih toleriraju i promiču,
svojim teorijama o konkurenciji i globalizaciji, spajanje i
kupovanje tvrtki, a to je način stvaranje monopola i uklanjanja
konkurencije. Zarada je kod Smitha i kod klasičnih zagovornika
liberalizma djelovala u kontekstu zakonitoga, građanskoga i
'fellow feelinga', a neoliberali namjeravaju ukiniti bilo kakav
oblik zapreka za bogaćenje malog broja ljudi.
I na kraju, država je trebala igrati važnu ulogu u gospodarskom
životu, kako bi provela ono što ne bi mogao nitko drugi, ni osoba ni
ustanova, kako piše J. S. Mill. To je supsidijarna uloga, naravno,
ali u dva smisla te riječi: da ne posreduje kad to nije nužno i da
bude odgovorna za sve što podrazumijeva opće dobro. Za neoliberale
'država nije rješenje, ona je problem'. Klasični liberali su
izmislili porezne sustave koji su osiguravali djelotvornost i
ravnopravnost. A neoliberali se bore protiv toga u ime nužnosti
ulaganja i rasta bogatstava. Kad se sve rezimira, neoliberali su
ispali posve drugačiji nego što bi trebali biti i napuštaju sve ono
što su propovijedali liberali, u ime opstanka jačega.
Neoliberalizam kaže da je sloboda pojedinaca, udruga
(kooperativne, sindikati, nevladine organizacije itd.), pa čak i
država, ograničena neizbježnim silama koje vladaju na globalnom
tržištu i da se tu ništa ne može spriječiti. Da je bolje dragovoljno
prepustiti se onome što je neizbježno i pustiti da nas nosi. Kad
čujemo takve govore, onda možemo slobodno govoriti o
konzervativnoj protuliberalnoj revoluciji, ili jednostavno o
protuliberalnoj revoluciji", piše Luis de Sebastian, profesor
ekonomije na sveučilištu Ramon Llul iz Barcelone.
140154 MET may 98
Kvarachelija potvrdio odlazak iz Napolija
Sabor u petak o izmjenama Zakona o provedbi carinskog zakonodavstva EU
Medijska zvijezda iz Primorčevog stožera ide u zatvor zbog prijetnji Nikici Jelaviću
Novi francuski premijer preživio glasanje o povjerenju zahvaljujući socijalistima
Puljak (Centar): Čak 243 općine nemaju niti jednog proračunskog korisnika
SAD: Primirje u Gazi počinje u nedjelju unatoč neriješenom pitanju
SP rukometaši: Rezultati (1)
Obilježavanje Godine Ive Tijardovića i Jakova Gotovca
SP rukometaši: Slovenija sigurna protiv Kube
Prekinuta potraga za djetetom u Savi, nastavlja se ujutro