NJEMAČKA
SÜDDEUTSCHE ZEITUNG
30. III. 1998.
Prilika Europa
"Bude li po želji država i šefova vlada EU-a, Europska će unija
početkom idućeg stoljeća imati najmanje 20 članica. Prijamom
istočnoeuropskih država trebala bi konačno biti svladana
desetljećima duga dioba kontinenta iz doba hladnoga rata. Između
Buga i Atlantika nastaje unutarnje tržište koje će u budućnosti
imati više od 500 milijuna ljudi.
Početkom ovoga tjedna u Bruxellesu počinju pregovori o prijamu sa
šest kandidata, Poljskom, Mađarskom, Češkom, Slovenijom,
Estonijom, kao i s Ciprom. Natjecalo se daljnjih pet država iz
istočne Europe (Letonija, Litva, Bugarska, Rumunjska i Slovačka).
Već prijam prvih šest favorita postavlja EU pred besprimjerni
izazov: od pregovora o prijamu tijekom osamdesetih godina sa
Španjolskom, Portugalom i Grčkom, političke su se i gospodarske
činjenice zajednice temeljito izmijenile.
Dok su tada zajednička pravila - takozvani acquis communitaire -
ispunjavala samo jedan fascikl, danas su na oko 80 tisuća stranica.
Samo za unutarnje tržište postoji više od 1300 smjernica i
odredaba. Kandidati će doduše imati prijelazni rok, recimo za
prilagodbu zakona o zaštiti okoliša ili ukidanje graničnih
nadzora. No na posljetku će punopravna članica do zadnje točke i
zareza morati ispunjavati acquis communitaire. Istočni Europljani
ne moraju preraditi samo svoja narodna gospodarstva koja su još
vladajuća u mnogim dijelovima starih državnih poduzeća nego i svoje
uprave i pravosuđa moraju dovesti na razinu EU-a. Dvojbeno je može
li to uspjeti za četiri ili pet godina, čemu se teži. EU bi tako
mogao postati zarobljenikom svojih vlstitih obećanja. Upustio se u
nerealan vozni red prijama čija je cijena krhki acquis
communitaire.
Prijamom južnoeuropskih država EU se razvila u divovsku mašineriju
razdiobe subvencija. Strukturni bi i kohezijski fondovi morali
pomoći da se izjednače velike socijalne i gospodarske razlike, one
između sjeverne i južne Europe također. Granice su transfera koji
gutaju milijarde dakako već davno dosegnute: Njemačka koja se bori
s vlastitim gospodarskim problemima - primjerice izgradnjom novih
saveznih zemalja - postala je rizničarem unije. Bonn godinu za
godinom doznačuje oko 22 milijarde maraka više u proračun EU-a nego
što dotječe natrag. Osim toga, uspjesi strukturne politike puno su
skromniji nego što Bruxelles navodi. Gospodarska snaga Grčke
postiže svega 65 posto prosjeka EU-a. Razmak se od polovice
osamdesetih godina nije promijenio. U 25 najsiromašnijih regija
EU-a, nezaposlenost je proteklih godina kontinuirano rasla sa 17,2
na 22,4 posto. Sličnu negativnu bilancu pokazuje i agrarna politika
zajednice: čak polovicu proračuna EU-a progutaju izdaci za
poljoprivredu. I poslije reforme iz 1992., pola milijuna
poljoprivrednika, među njima 50 tisuća iz Njemačke, mora svake
godine odustati od svojeg imanja. Uz stalni gubitak radnih mjesta
tu je još i pritajeno izdubljivanje seljačkog prihoda. Samo malo
bruxelleskog novca doista koristi poljoprivrednicima. Veći se dio
tog apsurdnog sustava primjenjuje za podupiranje izvoza. Viškovi
naime svršavaju u zemljama trećega svijeta i tamošnjim malim
poljoprivrednicima oduzimaju tržište.
Planirano proširenje EU-a je pitanje unutarnje reformske
sposobnosti zajednice. Jer divovski troškovi - oprezne procjene
polaze od oko 200 milijardi maraka do 2006. godine za
istočnoeuropske kandidate - mogu se namaknuti samo ako se EU odluči
na radikalnu promjenu svoje politike subvencija. No za sada se
nažalost još ništa od toga ne naslućuje. Temeljni dokument koji je
predočilo povjerenstvo, 'Agenda 2000', ne ide dalje od bojažljivih
reformskih prijedloga. Za strukturnu politiku treba pripremiti još
više sredstava. Ipak, već sada počinje u EU uobičajeno cjenkanje:
zemaljski se političari boje da Bruxelles ubuduće više neće
velikodušno pridonositi skupim projektima poput autocesta i
elektrana na vjetar. Ujedinjeni europski seljački lobby juriša
protiv sasma smislene promjene agrarne politike na izravnu pomoć u
prihodu. Čak se i o maloj reformi dugo isprazno priča. Ali:
ustrajanje na dosadašnjim strukturama neće se isplatiti.
Najkasnije kad nove zemlje članice uđu u svoje urede u Bruxellesu,
zajednica bi se mogla ugušiti u svojem vlastitom bijesu regulacije.
Ako EU želi biti od koristi građanima, mora biti svjestan svojih
temeljnih vrlina: slobodno unutarnje tržište, uključujući buduću
monetarnu uniju, nadzor utakmice i zajednička trgovačka politika
spram trećih država. Proširenje na istok nudi priliku za novi,
vitkiji i djelotvorniji EU" - drži Andreas Oldag.
310345 MET mar 98
Božinović: MUP je pokrenuo interne konzultacije vezane uz uporabu pirotehnike
Francuska: Katolička crkva poziva na istragu o seksualnim napadima poznatog opata
Potpisan Memorandum o suradnji Hrvatske i Izraela u pošti i komunikacijama
EBRD investirao u BiH lani 213 milijuna eura
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Senzacija u Wengenu, Von Allmen pobjednik superveleslaloma
Varaždin dobiva Regionalni centar za predinkubaciju u pametnoj industriji
Anušić: Hrvatska će moći odgovoriti zahtjevu od 3 posto BDP-a za obranu
MVEP i HND osudili Šešeljevu objavu dokumenata hrvatskih državljana na Informeru
Inflacija u EU ubrzala u prosincu, Hrvatska među zemljama s najvećim rastom cijena