WASHINGTON, 31. ožujka (Hina) - Vodeći američki proizvođači oružja potrošili su u posljednje dvije godine više od 50 milijuna dolara na lobiranje u Washingtonu, prije svega za proširenje NATO-a na zemlje srednje i istočne Europe, piše
u ponedjeljak New York Times.
WASHINGTON, 31. ožujka (Hina) - Vodeći američki proizvođači oružja
potrošili su u posljednje dvije godine više od 50 milijuna dolara na
lobiranje u Washingtonu, prije svega za proširenje NATO-a na zemlje
srednje i istočne Europe, piše u ponedjeljak New York Times. #L#
Okončanjem hladnog rata potrebe za njihovim prozivodima smanjile
su se, a tržište za američke proizvođače oružja i ratne tehnologije
dodatno se suzilo ograničenjima koje su Kongres i američka
administracija nametnule u trgovini sa dijelom zemalja.
Stoga su, imajući u vidu moguće prihode od više milijardi dolara,
kompanije poput "Lockheed Martin", "Northrop Grumman", "Textron
Inc.", "Raytheon", "Boeing" i "McDonnell Douglas" te više desetaka
manjih ulile samo u pojedinačne kampanje kongresmena više od 32
milijuna dolara, a vodećih šest kompanija povećalo je svoje
doprinose stranačkim kampanjama za 60-ak posto u par godina,
odnosno dalo više od 15 milijuna dolara. Pri tome, obje su stranke
dobile gotovo podjednake iznose.
Kompanije su također sponzorirale udruženja raznih etničkih
skupina u Americi koja su lobirala Kongres za ulazak njihovih
matičnih zemalja u savez.
Ulazak u NATO za većinu kandidata znači da moraju uložiti značajna
sredstva u modernizaciju naoružanja i dovesti ga do
zapadnoeuropskih standarda. Poljska je primjerice najavila da je
zainteresirana za kupovinu stotinjak ili više bojnih zrakoplova
čija se cijena kreće od 20 do 60 milijuna dolara po zrakoplovu.
Prvi krug proširenja NATO-a za Poljsku, Češku i Mađarsku, u Senatu
će, kako se očekuje, koncem proljeća proći glatko. No pred
kompanijama je još dosta posla obzirom na najave sa Capitol Hilla da
se favorizira sporiji ulazak drugih pretendenata.
U međuvremenu američki proizvođači oružja počeli su lobirati i na
području srednje i istočne Europe i stvarati partnerstva kako bi
stvorili poziciju za natjecanje na tom tržištu sa drugim europskim
i azijskim konkurentima.
(Hina) ps rj
310234 MET mar 98