ŠPANJOLSKA
EL PAIS
22. III. 1998.
'Crna knjiga komunizma' gledano s Istoka
Predrag Matvejević piše o mogućim pogledima na prošlost
komunizma:
"Unatoč svojim nedostacima, 'Crna knjiga komunizma' nudi i nešto
više od običnog zrcala. Nudi niz zrcala koja uvećavaju ili
umanjuju, već prema slučaju, ali vrlo često iskrivljuju sliku. A to
potvrđuju i duge i iscrpne raspre koje prate objavljivanje te
knjige, najprije u Francuskoj, zatim i u nekim drugim državama,
budući da se prevodi i na druge jezike, osobito u Italiji.
U bivšu Istočnu Europu i u države koje još uvijek nazivamo
'slavenski svijet', gdje knjiga još nije prevedena, dolaze samo
odjeci, kao neki usporeni učinak tiskanja te knjige. 'Već znamo što
se događa', izjavljuje jedan od preživjelih iz gulaga. Jadno stanje
u kojemu se nalazi izdavaštvo u većini tih država ne omogućuje brzo
objavljivanje tako obimne knjige, ali već su otkupljena prava za
tiskanje na više nego jednom slavenskom jeziku.
Prigodom nedavnog putovanja u Rusiju imao sam priliku vidjeti više
od 200 stranica Crne knjige koje, već prevedene, kruže ispisane na
pisaćem stroju, ručno fotokopirane, poput nekakvog starog
'samizdata', tako dugo dok se ne pronađe izdavač koji će biti
sposoban pokriti troškove 'normalnog' izdanja. To me podsjeća na
vic koji se pričao za vrijeme Brežnjeva, o djedici koji je
prepisivao 'Rat i mir' za svojeg unuka. Na pitanje zašto prepisuje
knjigu koja se nalazi u svim knjižarama, on odgovara: 'Tko zna hoće
li se već sutra nalaziti u njima'. Siromaštvo danas djeluje jednako
tako kao što je nekada djelovala cenzura. Iako, naravno, čovjek
nije u istoj opasnosti kao nekada.
O komunizmu je već sve rečeno, tako da neke nove pojedinosti o onome
na čemu ustraje bučna javnost, o onome što je prethodilo ili
slijedilo, ne mijenja bitno sliku o njemu. Ekipa povjesničara i
publicista koju je okupila izdavačka kuća Laffont, pod
predsjedanjem Stephanea Courtoisa kao koordinatora, ima i neke
bivše komuniste ili komuniste teoretičare koji se upuštaju u
međusobne polemike. To nas ne bi trebalo iznenaditi, budući da smo
to viđali i na Zapadu i na Istoku. U Francuskoj je prodano 200 tisuća
primjeraka, a u Italiji 130 tisuća za samo dva tjedna, iako knjiga
sama po sebi ne zaslužuje tako dobru prodaju.
A da možda sam termin 'komunizam' nije 'neprikladan za nazivanje
nekih režima koji su vrlo brzo izdali revolucionarne ideale?' Na to
pitanje još nije dan odgovor koji bi svakoga zadovoljio. U knjizi se
praktički sva pozornost posvećuje režimima koji su sebe smatrali
komunističkima, a vrlo se malo pozornosti posvećuje samim
komunističkim idealima. Takav način pristupa problemu ne vodi
računa o komunističkim strankama koje su djelovale u ilegali, pod
totalitarnim režimima, kao žrtve represije s jedne strane, i kao
saveznice onih koji su diskreditirali njihove vlastite ideale, na
drugoj.
Ta 'crna knjiga' opet je snažno vratila na površinu staru svađu oko
poistovjećivanja komunizma i fašizma, dodirujući temu koju jako
vole neki povjesničari, a nazivaju ih 'revizionistima'. Sovjetski
se komunizam malo razlikovao od nacističkog fašizma kad je riječ o
slobodi njihovih građana. No, on je najprije uništavao 'svoje', dok
je fašizam sustavno istrebljivao 'one druge', prema prethodno
sastavljenom programu: Židovi, Slaveni, Romi itd. Procjene i
vrijednosni sudovi u vezi s komunizmom i fašizmom, bez obzira na to
jesu li donošeni individualno ili su međusobno povezani, uglavnom
se razlikuju ovisno o tome koliko se usredotočujemo na početak ili
na kraj. S jedne strane, zamisao o emancipaciji i spašavanju, a s
druge isključivanje i uništavanje. Tu imamo jednakost, bratstvo,
internacionalizam, a tamo superiornost, egoizam i rasizam. Ništa
nije slično, sve je upravo suprotno. No, kad je riječ o konačnom
rezultatu, i na jednoj i na drugoj strani postoje milijuni žrtava, a
to je tragičan dokaz da ljudsku sudbinu određuju i najsvjetliji
snovi i najmračnije namjere.
Knjige posvećene komuizmu, čak i one najbolje napisane i povezane,
poput 'Prošlosti jedne iluzije' Francoisa Fureta, ne uzimaju
dovoljno u obzir raznolikost imaginarnih jedinica koje uspoređuju.
'Pozitivna imaginarna jedinica' (koja se često pretvara u mit) i
'negativna' (ili jednostavno kritična) obilježavaju cijelu
povijest o kojoj je riječ. Na jednoj se strani nalazi Manifest i
'Prokletnici zemlje' (knjiga Franza Fanona, op. prev), Lenjin i
Oktobar, Aurora, Spartak i internacionalne brigade u Španjolskoj,
zatočeni Gramsci, crvena zastava nad Reichstagom, pokret otpora u
Europi, Dugi marš u Kini, Granma na Kubi, Che Guevara, Ho-Chi-
Min... Na drugoj je Kronstadt, sudski procesi i čistke, ubijanja i
gulazi, Katynska i Kolimska šuma, Budimpešta 1956. godine, Prag
1968., 'zid sramote' u Berlinu, Crveni Kmeri i pokolji za
Tienanmenu. Crvene knjige hvale one prve događaje, a crne se bave
ovim posljednjima. I jedne i druge posežu i za manipulacijama, tako
da su zapravo slične, iako polaze sa suprotnih stajališta.
Istočna Europa, u političkom značenju te riječi - određena Drugim
svjetskim ratom i razdobljem hladnog rata - nema nijedan valjan
zajednički nazivnik za svaku od pojedinih etapa razvoja komunizma.
Njezina je sudbina nehotice povezana s Rusijom. U svim mjestima te
velike, sada smanjene države, danas se bez izmotavanja ponavlja da
ni komunizam ni nacizam nisu ruske zamisli ili nekakva ruska
filozofija. Zapadna Europa, gdje su nastali, previše je voljela
svoja dobra i svoje blagostanje da bi se upustila u opasnosti koje
je podrazumijevalo njihovo ostvarivanje. Za to je bila nužna ludost
i velikodušnost Slavena, naviklih na to da gube i pate (tu se sada
opet pojavljuju i neke stare 'mesijanske' ideje). I, na kraju
krajeva, 'mi smo ti koji plaćaju, samo mi'.
Kad je riječ o 'pozitivnoj' bilanci, i osobito o 'negativnoj'
bilanci komunizma, kako u Moskvi tako i u Sankt Peterburgu, može se
čuti sličan govor. Revolucija se dokopala vlasti u toj velikoj
državi, kakav je bio Sovjetski Savez, i prisilila kapitalizam da
daje sve veće ustupke 'obespravljenim klasama', siromašnima i
izrabljivanima. Bog zna bi li, da nije bilo straha od revolucije,
radnici i građani dobili takva socijalna prava. 'A mi smo to platili
vlastitom bijedom'. Drugi su 'to iskorištavali'. 'A sada još moramo
doživljavati i ovu sramotu'. Oni koji su živjeli u patnji, o čemu
pišu crne knjige, nemaju volje čitati ih. 'Znamo mi povijest'.
Tužno je to. Uoči pada Gorbačova, u jednom sam pismu vođi
perestrojke postavio nekoliko pitanja o budućnosti Rusije, države
u kojoj je rođen moj otac. Hoće li biti moderna i liberalna, ili će
opet biti konzervativna i tradicionalna? Sveta ili oskvrnuta,
pravoslavna ili shizmatična, mistična ili mesijanska, laička ili
svjetovna? Bjelija ili crvenija, manje slavofilna nego prozapadna
ili obrnuto? 'Populistička', na svoj način, ili tiranska? Toliko
europska koliko i azijska? Još jedna Rusija koja 'ne bi mogla
djelovati razumno i u kojoj se samo može vjerovati (kako je govorio
pjesnik Tjučev u XIX. stoljeću) ili 'robusna i debeloguza
(tolstozadaja), kako ju je opisivao Aleksandar Blok u vrijeme
Revolucije? Samo ruska (russkaia) ili 'sveruska' (rossiskaja)?
Kako bilo da bilo, Rusija će na kraju morati računati sa svim onim
što joj je ostavio Sovjetski Savez i sa svime čega ju je lišio. Možda
i zauvijek.
Ona će pisati svoje 'crne knjige', dostojne svojih najvećih umova i
pune vlastite patnje".
240154 MET mar 98
Australian Open: Rezultati
Dunja Knebl dobitnica je Rock&Off nagrade za životno djelo
Izložba "Merkur, Venera, AMZ, Mars" u izlogu iličkog nebodera
Split: Sukob dvojice maloljetnika, jedan u bolnici sa teškom ozljedom
Božinović: MUP je pokrenuo interne konzultacije o uporabi pirotehnike
Francuska: Katolička crkva poziva na istragu o seksualnim napadima poznatog opata
Potpisan Memorandum o suradnji Hrvatske i Izraela u pošti i komunikacijama
EBRD investirao u BiH lani 213 milijuna eura
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Senzacija u Wengenu, Von Allmen pobjednik superveleslaloma