ZAGREB, 23. ožujka (Hina) - Trend rasta proizvodnje i prodaje mineralnih voda u Hrvatskoj, koji se ostvaruje u posljednjih nekoliko godina, nastavit će se i ove godine. Ta se procjena Gospodarsko interesnog udruženja proizvođača pića
Hrvatske temelji na najavama daljnjeg gospodarskog rasta, poglavito u turizmu, te rasta životnog standarda stanovništva.
ZAGREB, 23. ožujka (Hina) - Trend rasta proizvodnje i prodaje
mineralnih voda u Hrvatskoj, koji se ostvaruje u posljednjih
nekoliko godina, nastavit će se i ove godine. Ta se procjena
Gospodarsko interesnog udruženja proizvođača pića Hrvatske
temelji na najavama daljnjeg gospodarskog rasta, poglavito u
turizmu, te rasta životnog standarda stanovništva. #L#
Lani je proizvedeno 176,98 milijuna litara mineralne vode, 21,2
posto više nego u 1996. i čak 88,5 posto više nego 1994.
Ipak, u Udruženju upozoravaju i na utjecaj potpisanih
međudržavnih trgovinskih sporazuma s pojedinim zemljama CEFTA-e
i najavljenih novih sporazuma, zbog kojih će se na domaćem tržištu
uskoro povećati količine mineralnih voda iz uvoza po konkurentskim
cijenama.
Domaći proizvođači mogu ponuditi potrebne količine i kvalitetu za
domaće tržište, ali i proizvesti dovoljno mineralne vode za plasman
na inozemna tržišta. U Udruženju stoga procjenjuju kako će se
izvozu morati u sljedećim godinama dati značajnije mjesto kako bi
se kompenzirao porast uvoza tih proizvoda.
Negativan utjecaj na proizvodnju mineralnih voda donijet će i
primjena novih zakonskih rješenja na području uvođenja koncesija
za crpljenje prirodnih mineralnih voda. Naime, Zakon o koncesiji
dovodi proizvođače u nezavidan položaj, smatraju u Udruženju, jer
će troškovi koncesije zasigurno utjecati na cijenu koštanja, a time
i porast prodajnih cijena tih proizvoda.
Nedostatak razumijevanja države za spomenute poteškoće mogao bi
nepovoljno utjecati na očekivane optimističke rezultate daljnjeg
rasta proizvodnje i prodaje mineralnih voda, upozoravaju domaći
proizvođači mineralnih voda.
Najveći proizvođač, zagrebačka Jamnica, po podacima Udruženja,
proizvela je lani 143,31 milijun litara mineralne vode i tako
ostvarila udjel u ukupnoj proizvodnji od 81 posto. Ostatak
proizvodnje odnosi se na Podravkinu tvornicu Studenac iz Lipika.
Na domaćem tržištu lani je prodano više od 163 milijuna litara
mineralnih voda, pri čemu je u odnosu na 1996. godinu Jamnica
povećala prodaju 25 milijuna litara, na 132,4 milijuna litara, a
Studenac za tri milijuna litara.
Rezultat prodaje na domaćem tržištu je zadovoljavajući, kažu u
Udruženju, no potrebno je naglasiti kako je prošle godine uvoz bio
relativno nizak (ukupno 5,9 milijuna litara, od čega 5,4 milijuna
iz Slovenije).
Na inozemna tržišta ta su dva domaća proizvođača lani plasirala
9,65 milijuna litara mineralnih voda. Izvoz Jamnice porastao je
5,8 milijuna litara, dok je Studenac smanjio izvoz za otprilike 500
tisuća litara.
(Hina) mk sbo
231232 MET mar 98