FRANCUSKA
LE MONDE
14. III. 1998.
Kosovo, Gordogan-Milošević nas lijepo pozdravlja
"Čini se da se oko toga uzbuđujemo tek danas. A na Kosovu, gdje
većina stanovništva - Albanci - već trideset godina zahtijeva
stvaranje nezavisne republike, vojno posredovanje zapravo postaje
običaj. Već 1968. godine, zatim u ožujku 1981. (bilo je tisuću
mrtvih), ali i u veljači i ožujku 1989. (80 mrtvih i 700 uhićenih) i,
konačno, ovih dana, nasilje kojim se Kosovu uskraćuje pravo na
samoodređenje nema premca u Europi.
Što se to događalo u Srbiji poslije Titove smrti (4. svibnja 1980.)
u toj pokrajini i oko te pokrajine kojoj je Milošević 1986. godine
oduzeo autonomiju, koja joj je pripadala u skladu s Ustavom iz
1974., jednako kao i Vojvodini? Pa, ponajprije, od 1986. do 1989.
ono što se provodilo pod nazivom kritika Titova naslijeđa, a Paul
Garde je to s pravom nazvao 'srpska kulturna revolucija'.
Na tom polju, godina 1986. bila je vrlo važna, zbog pojave dviju
smrtonosnih novosti. Prva od njih bila je pojava 'Memoranduma'
Srpske akademije nauka, u kojemu se gospodarski neuspjesi
pripisuju samoupravljanju i cijepanju središnje vlasti kako je to
utvrđeno Ustavom iz 1974., i u kojemu se zagovara povratak
centralizmu i osuđuje teritorijalna podjela koju je izveo Tito, a
ocijenjena je kao štetna za Srbe. U tom se memorandumu piše o
progonima čije su žrtve, navodno, Srbi s Kosova, ali možda i u
cijeloj federaciji. Taj 'nacional-komunizam', kako je to nazvala
Annie Le Brun, tada je samo još trebalo spojiti u praksi.
Upravo tada se, unatoč ograđivanju i osudi memoranduma u redovima
Komunističke partije, Miloševićev politički makijavelizam
sastojao u nametanju svoje volje komunističkoj aparaturi
mobiliziranjem gomile, koju je ta Akademija poticala na zločin, i
započinjanju borbe protiv 'nomenklature' korištenjem slogana
'debirokratizacija' i podizanjem prosvjeda protiv stanja koje je
nametnuto Srbima na Kosovu.
Od tada, na Kosovu i u ostalim krajevima, uz pomoć iznuđenih ili
proračunatih ostavki (u KP, u vojsci, na televiziji i u tisku), uz
pomoć segregacijskih mjera i protualbanskih skupova, čiji je
vrhunac bio 28. lipnja 1989., prigodom šeststote obljetnice
Kosovske bitke, kad je milijun Srba klicalo Miloševiću, ovaj se
služio upravo fantastičnom pričom o genocidu nad kosovskim Srbima
(u stvarnosti radilo se o određenom broju ubojstava, ali manjem
broju nego što se događaju u predgrađima nekih francuskih gradova)
da bi na kraju uspio probuditi san o velikoj Srbiji.
Malo po malo Milošević je taj san uspio usaditi srpskoj manjini i u
ostalim dijelovima Jugoslavije, a pomogao mu je katkad i strah od
progona, ali i želja za pobunom. U krajini i drugdje, svi su Hrvati
postali ustaše, a srpska je hrabrost rasla razmjerno s mogućnostima
da Srbija posreduje, ako im pobuna ne uspije. Budući da je imao
četiri od osam članova zajedničkog predsjedništva, nakon što je
namjestio svoje ljude u Crnoj Gori i ukinuo autonomiju dviju
autonomnih republika (Vojvodine i Kosova), Srbija je mogla
blokirati rad jugoslavenskog predsjedništva i započeti već poznati
osvajački rat i etničko čišćenje, a kao izgovor poslužilo joj je
proglašavanje nezavisnosti Slovenije i Hrvatske, 26. lipnja 1991.
godine.
Istim udarcem potjerala je albanske zastupnike u ilegalu,
otpustila 430 albanskih sveučilišnih profesora, 5. kolovoza 1991.
godine, a zatim je, krajem mjeseca, otpustila i 4 tisuće nastavnika
koji su odbili rabiti srbizirane školske programe u nastavi, pa je
tako 350 tisuća djece ostalo bez škole.
Na taj način, već šest i pol godina, zbog srbijanske vojne
hegemonije, Kosovo ostaje politički izolirano u srcu Europe. A tamo
sve podsjeća na režim apartheida. Na vrhu je srpska manjina (10
posto pučanstva) koji se nalaze na svim zapovjednim mjestima, a na
dnu albanska većina.
Za razliku od Kosova, Makedonija je uspjela proglasiti nezavisnost
(8. rujna 1991.) zato što nije dio mitološkog programa na koji se
pozivao Milošević i riješiti se savezne vojske u veljači 1992. U
Prištini, naprotiv, stanje se još ne može promijeniti. Tome se
protivi cijela, pravoslavnom sabljom i škropilom nanovo napisana
povijest.
Protiv Hrvata, srpska je promidžba oživila sve pravoslavne,
četničke otrcane fraze o pro-hitlerovskim ustašama i katoličkom
pokrštavanju. Protiv Albanaca muslimana s Kosova (iako ih ima koji
su i katolici) govori se o vjekovnoj borbi kršćana proti Turaka, a i
one ostatke iskrenosti, pravoslavne ili jednostavno kršćanske,
vjerski velikosprski identitet mijenja u skladu s glavama koje
treba posjeći. U Begradu se govori da oni štite nezahvalnu Europu od
islamizma uvezenog iz arapskih država bogatih naftom. (...)
Danas u Prištini, kao što je to bilo jučer u Vukovaru i u Srebrenici,
zapravo je uvijek riječ o ubilačkoj Miloševićevoj vlasti. To su
znali i Slovenci kad su se u Ljubljani zalagali za poštovanje
ljudskih prava na Kosovu, na mimohodu održanom 1989. godine, a oni
su na kraju uspjeli postići nezavisnost. Zato, molim Vas, nemojmo
ponoviti onu kobnu pogrešku s embargom na uvoz oružja. To je ili
previše, ili premalo. Jer, kakva je razlika ako se Albanci budu
borili golim rukama ili možda s desetak tenkova?
A kad je riječ o budalaštinama o uključivanju velike Srbije u
međunarodnu zajednicu u zamjenu za smirivanje stanja na Kosovu, sve
se zapravo svodi na sljedeće: 'Ako ne počinite treći, oprostit ćemo
vam prva dva zločina'. Hoćemo li ovoga puta uspjeti pronaći
sredstva kojima ćemo se oduprijeti prijetnji koja se nadvila nad
Albancima s Kosova? Za takvo nešto iz iskustva znamo da nije
dovoljan samo NATO.
Godine 1943. u Zagrebu je dvadeset i dvogodišnji dramatičar Radovan
Ivšić - ne! nije bio ustaša! - napisao prekrasno kazališno djelo,
pola tragediju, pola bajku, pod nazivom 'Kralj Gordogan', u kojoj
se pojavljuje kralj obuzet strašnim, hladnim zločinom. U njegovu
uzurpiranom kraljevstvu svi na kraju budu ubijeni, i njegov sin, a i
sami krvnici, tako da na kraju kralj ostaje sam, bez podanika.
Gordogan se tada počinje dosađivati. Ostala je samo šuma, i tada,
naravno, i sve drveće bude posječeno. Zar, pedeset godina kasnije,
ne možemo u njemu prepoznati Miloševića i njegove, Arkana i
društvo?", piše Alexandre Escudier, istraživač s Instituta Berlin-
Brandenburg, namijenjenog poticanju francusko-njemačke surednje
u Europi.
160041 MET mar 98
Australian Open: Rezultati
Dunja Knebl dobitnica je Rock&Off nagrade za životno djelo
Izložba "Merkur, Venera, AMZ, Mars" u izlogu iličkog nebodera
Split: Sukob dvojice maloljetnika, jedan u bolnici sa teškom ozljedom
Božinović: MUP je pokrenuo interne konzultacije o uporabi pirotehnike
Francuska: Katolička crkva poziva na istragu o seksualnim napadima poznatog opata
Potpisan Memorandum o suradnji Hrvatske i Izraela u pošti i komunikacijama
EBRD investirao u BiH lani 213 milijuna eura
Gospodarstvo - ukratko do 14,30 sati
Senzacija u Wengenu, Von Allmen pobjednik superveleslaloma