ZAGREB, 23. prosinca (Hina) - Hrvatska je u 1999. očekivala početak razgovora o ugovornim odnosima s EU, pristup Partnerstvu za mir NATO-a i uključenje u WTO ali su ta očekivanja ostala neispunjena a pregovori o tome pomjereni na
vrijeme nakon parlamentarnih izbora.
ZAGREB, 23. prosinca (Hina) - Hrvatska je u 1999. očekivala početak
razgovora o ugovornim odnosima s EU, pristup Partnerstvu za mir
NATO-a i uključenje u WTO ali su ta očekivanja ostala neispunjena a
pregovori o tome pomjereni na vrijeme nakon parlamentarnih izbora.
#L#
Hrvatska vanjska politika je u 1999. očekivala temeljito
poboljšanje svojih odnosa s međunarodnom zajednicom što je trebalo
okruniti započinjanje pregovora o ugovornim odnosima s EU, pristup
programu Partnerstvu za mir NATO-a i uključenje u Svjetsku
trgovinsku organizaciju (WTO).
Ovakva očekivanja snažno su potaknuta kosovskom krizom i
intervencijom NATO-a u SR Jugoslaviji koje su bitno poboljšali
pozicije Hrvatske pretvorivši je iz povremenog problema u
značajnog saveznika i partnera Zapada, a SAD i EU joj u jugoistočnoj
Europi namjenjuju ulogu čimbenika stabilizacije i motora
demokratskog i gospodarskog razvitka.
Do tada kruti "regionalni pristup" EU mijenja u široko i labavo
zamišljenu suradnju u okviru Pakta o stabilnosti za jugoistočnu
Europu koji otvara izglede za pristup EU i NATO-u. EU uspostavlja
Sporazum o stabilizaciji i pridruženju kao novi liberalniji vid
odnosa sa zemljama tzv. Zapadnog Balkana.
Hrvatska je međutim upozorena da Zapad i dalje unatoč partnerstvu i
savezništvu ili upravo zbog toga očekuje i dalje da Hrvatska
ostvari neke specifične uvjete za približavanje euroatlantskim
integracijama: unutarnju demokratizaciju, suradnju u provedbi
Daytonskog sporazuma, demokratizaciju medija posebice HTV,
konsenzus HDZ-a s oporbom oko novog izbornog zakona, povratak
izbjeglih hrvatskih Srba i suradnju s Haškim sudom.
Unatoč uvjeravanjima Hrvatske da je postigla dovoljan napredak na
ovim područjima EU i SAD su bili suprotnog mišljenja i očekivani
napredak na putu prema euroatlantskim integracijama ostavljen je
za razdoblje poslije izbora.
Hrvatskim razočaranjima pridružio se i izjalovljeni prijam u WTO
koji je izostao zbog sukoba Francuske i SAD oko stupnja
liberalizacije audiovizualnih usluga. Iako je Hrvatska u ovoj
globalnoj igri samo žrtva sukoba suprotstavljenih interesa, nisu
osamljena mišljenja da je i to dio pritiska Zapada kojemu je
izložena kako bi ispunila ono što se od nje očekuje.
- 29. siječnja u posjet Hrvatskoj dolazi mađarski premijer Viktor
Orban a nakon razgovora sa hrvatskim premijerom Zlatkom Matešom oba
premijera potvrđuju interes za stratešku suradnju dviju zemalja i
najavlju potpisivanje sporazuma o slobodnoj trgovini.
- 10-12 veljače posjet hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana
Turskoj. Predsjednik Tuđman je u Ankari s turskim predsjednikom
Sueleymanom Demirelom rekao kako su hrvatsko-turski odnosi na
najvišoj razini a u nazočnosti dvaju predsjednika potpisano je i
pet sporazuma o suradnji između dviju zemalja.
- u veljači voditelj misije OESS-a u Hrvatskoj Tim Guldimann u Beču
u trećem izvješću misije o napretku Hrvatske u ispunjavanju
preuzetih obveza (Progress Report), do tada najkritičnijem, kao
opći zaključak ističe da je "došlo do općeg zastoja u ispunjenju
međunarodnih obveza". Kritike međunarodne zajednice obuhvaćaju
cijeli spektar problema, od procesa povratka, disriminirajućih
zakona, odnosa prema ICTY-u, stanja ljudskih prava i
demokratizacije društva, nezadovoljavajućeg stanja u sudstvu do
izbornog i zakona o medijima.
- 3. lipnja u novom, još kritičnijem Progress Reportu, kaže se da ne
samo da se "stagnacija u procesu ispunjavanja međunarodnih obveza
nastavlja, već je stanje u nekim ključnim područjima još i
pogoršano", čemu je uzrok "nedostatak političke volje predstavnika
vlasti da poduzmu odgovarajuće akcije".
- 28 rujna, ni peti Progress Report ne razlikuje se od prethodna dva
jer se "u proteklom razdoblju u nekim područjima bilježi postupan
napredak, ali nikakav značajan pomak nije ostvaren na područjima na
kojima je to najviše potrebno". Osim već poznatih problema,
inzistira se na ubrzavanju postupka za odobrenje državljanstva
osobama koje na to imaju pravo, kako bi se hrvatskim građanima u
inozemstvu omogućilo praktično iskorištenje prava na glasovanje.
- SAD i Hrvatska: odnosi Sjedinjenih Država i Hrvatske su tijekom
1999. bilježili stalne oscilacije od američkih obećanja potpore
pristupu Hrvatske u Partnerstvo za mir NATO-a do kraja 1999. pa do
toga da SAD sve promjene odnosa nabolje ostavlja za vrijeme nakon
izbora u Hrvatskoj.
Prvotni optimizam poduprt hrvatskom potporom akciji NATO-a na
Kosovu išao je do najave američke potpore pristupanju Hrvatske
Partnerstvu za mir NATO-a da bi završilo oštrim američkim
upozorenjima Hrvatskoj krajem godine zbog nesuradnje sa Sudom u Den
Haagu oko izručenja BiH Hrvata Vinka Martinovića Štele i Mladena
Naletilića Tute kao i istrage o navodnim zločinima počinjenim nakon
operacija "Oluja" i "Bljesak".
- 26. veljače američki State Department je u svojem godišnjem
izvješću o ljudskim pravima u svijetu rekao da je Hrvatska
nominalno demokratska a stvarno autoritarna država. SAD je
zamjerila hrvatskoj demokraciji utjecaj vlasti na sudstvo, gušenje
slobode medija, široke ovlasti predsjednika, koncentraciju vlasti
u rukama jednostranačke vlade HDZ-a te ozbiljna ograničenja prava
građana da mirno promijene vlast.
Hrvatska vlada je ovo izvješće nazvala neobjektivnim i
neuravnoteženim iako nije odrekla poteškoće i manjkavosti u
zaštiti ljudskih prava u Hrvatskoj.
- 10. travnja američki predsjednik Bill Clinton ukinuo je Hrvatskoj
embargo na oružje i odobrio joj pravo izravne kupovine oružja i
vojne opreme.
- 29. travnja Hrvatska je prema ocjenama američke nevladine udruge
"Freedom House" uvrštena u zemlje koje nemaju dovoljne slobode
medija.
- SAD je u 1999. poticao gospodarsku suradnju s Hrvatskom i nizom
poslova kao što je ulaganje Enrona u elektranu u Jertovcu i Bechtela
u auto-cestu Bregana-Zagreb-Dubrovnik dovela SAD na poziciju prvog
ulagatelja u hrvatsko gospodarstvo.
- 13. studenoga američki predsjednik Bill Clinton uputio je
Kongresu prijedlog da se zemlje jugoistočne Europe, među kojima i
Hrvatska, za razdoblje od pet godina oslobodi carine na uvoz nekih
proizvoda.
- 2. prosinca glasnogovornik američkog State Departmenta James
Rubin je rekao da neodgovorni segmenti hrvatskih državnih medija
neutemeljeno napadaju vladu SAD i nevladine američke organizacije
optužujući ih za djelovanje u korist oporbe a da su ti napadi
pokušaj odvraćanja rasprave u hrvatskoj javnosti s glavnih pitanja
u vrijeme predizborne aktivnosti.
Ova izjava bila je reakcija na napis u dnevniku "Vjesnik" koji je
optužio američke vladine i nevladine organizacije u Hrvatskoj da
aktivno djeluju na smjenjivanju aktualne hrvatske vlasti.
- 7. prosinca zamjenik posebnog izaslanika SAD za provedbu
daytonskog sporazuma Robert Frowick je rekao u Zagrebu da su SAD
zainteresirane da predstojeći izbori u Hrvatskoj budu pošteni.
- 24. ožujka do 9. lipnja zračni napadi NATO-a na SR Jugoslaviju
kako bi je se prinudilo na mirovni sporazum o Kosovu i spriječio
srpski genocid kosovskih Albanaca.
Hrvatska je politički i logistički poduprla vojnu akciju
međunarodne zajednice protiv SR Jugoslavije a prihvatila je i oko
5.000 izbjeglica s Kosova.
Zapad je u kosovskoj krizi prihvatio Hrvatsku kao saveznika i
partnera otvarajući joj izglede za brzo ostvarenje njezinih
strategijskih ciljeva, ugovorne odnose s EU i pristupanje programu
Partnerstvo za mir NATO-a.
Izražavajući mišljenje Zapada britanski veleposlanik u Zagrebu
Colin Munro je međutim upozorio Hrvatsku kako bi bila velika
pogreška smatrati da će Zapad zbog savezništva u kosovskoj krizi
zaboraviti na uvjete koje je postavio Hrvatskoj za približavanje
euroatlantskim integracijama. Zapad je kao minimum uvjeta postavio
Hrvatskoj dosljednu provedbu Daytona, konsenzus HDZ-a i oporbe oko
izbornog zakona, povratak izbjeglih Srba i suradnju s Haškim
sudom.
- EU i Hrvatska: Hrvatska u 1999. nije svoje odnose s Europskom
unijom pomaknula s mrtve točke jer nije ispunila uvjete koje EU pred
nju postavlja.
EU za otvaranje političkog dijaloga s Hrvatskom očekuje održavanje
slobodnih i poštenih izbora, demokratizaciju medijskog prostora,
privrženost provođenju Daytonskih sporazuma, suradnju s
Međunarodnim kaznenim sudom u Den Haagu, povratak izbjeglica te
poštivanje ljudskih i manjinskih prava.
Finski veleposlanik u Zagrebu Osmo Lipponen, predstavnik zemlje
predsjedavajućeg EU u drugoj polovici 1999., upozorio je kako su ti
uvjeti stvar načelnoga odnosa s kojima će se suočiti bilo koja
buduća hrvatska vlada. EU je jasna u stajalištu da eventualna
pobjeda oporbe na skorašnjim izborima ne bi sama po sebi
promijenila odnose između EU i Hrvatske ako iza toga ne bi slijedilo
ispunjavanje uvjeta za politički dijalog.
Europska je unija svoje odnose prema Hrvatskoj još 1997. oblikovala
u sklopu regionalnog pristupa prema području tzv. zapadnog Balkana
u koje je svrstala Hrvatsku, BiH, SRJ, Albaniju i Makedoniju.
Hrvatska je vlast u više navrata zamjerala na takovome pristupu
tvrdeći da se, kako je jednom prigodom izjavio hrvatski predstavnik
pri EU Janko Vraniczany-Dobrinović, time "jednoj suverenoj državi
ne dopušta da sama izabere svoje preferencijalne partnere, nego joj
ih se želi nametnuti odozgo".
Krajem svibnja 1999. Europska komisija (EK) odlučila je zemljama
tzv. zapadnog Balkana ponuditi novu mogućnost ugovornog odnosa -
sporazum o stabilizaciji i pridruženju - koja bi tim zemljama, na
individualnoj osnovi i uz ispunjavanje uvjeta već ranije
definiranih regionalnim pristupom, otvorila perspektivu
uključivanja u strukture EU.
- srpanj 1999. hrvatski ministar vanjskih poslova Mate Granić i
ministrica za europske integracije Ljerka Mintas-Hodak posjetili
su sjedište EU u Bruxellesu u sklopu "neformalnog političkog
dijaloga", kako EU naziva susrete s predstavnicima zemalja s kojima
nema ugovorne odnose.
Finska ministrica vanjskih poslova Tarja Halonen je kao
predsjedavajući EU rekla da je ovo "zlatna prilika" za Hrvatsku da
se približi EU.
Prethodno je ministarsko vijeće EU najavilo stvaranje zajedničke
konzultativne radne skupine (Task Force), sastavljene od hrvatskih
i stručnjaka EU, koja bi Hrvatskoj trebala pružiti potrebnu pomoć u
pripremi pravnih i upravnih propisa za uspostavu ugovornih odnosa s
Europskom unijom, odnosno za otvaranje pregovora o sporazumu o
stabilizaciji i pridruženju.
- u rujnu 1999.Vijeće ministara EU je zaključilo kako Hrvatska nije
dovoljno napredovala u ispunjavanju postavljenih uvjeta da bi
došlo do formiranja takve radne skupine, već je odlučeno da se u
Hrvatsku pošalje misija koja će ispitati stanje i dinamiku
ispunavanja uvjeta za njezino formiranje. Do posjeta je i došlo u
drugoj polovici listopada kada je direktor u Upravi za vanjske
poslove EK Fabrizio Barbaso ustvrdio kako radna skupina neće moći
biti osnovana prije parlamentarnih izbora.
- 27. listopada izaslanstvo EU koje je predvodio državni tajnik u
finskom ministarstvu vanjskih poslova Jukka Valtasaari predalo je
hrvatskoj vladi demarš u kojem izražava nezadovoljstvo novim
izbornim zakonom, za koji EU drži da dovodi u pitanje spremnost
hrvatskih vlasti da provedu slobodne i poštene izbore, i
prigovara Hrvatskoj zbog nesuradnje s Haškim sudom.
Hrvatska vlada je u svojem odgovoru 5. studenoga odbacila optužbe
EU koje se odnose na izborni zakon rekavši da rješenja u
njemu jamče slobodne i poštene izbore a prigovor zbog nesuradnje s
Haškim sudom ocijenila nejasnim argumentirajući da je Hrvatska
izručila sve optužene osobe a spor o nadležnosti nad operacijama
"Oluja " i "Bljesak" nazvala legalnom raspravom sa Sudom.
- 10. lipnja na ministarskoj konferenciji u Koelnu, konsenzusom
prihvaćen Pakt o stabilnosti jugoistočne Europe, kao projekt
međunarodne zajednice za trajnu političku, gospodarsku i
sigurnosnu stabilizaciju najtrusnije europske regije, kroz
obvezivanje zemalja u regiji na dobrosusjedsku i razvojnu suradnju
i kroz njihovo osposobljavanje za euroatlantske integracije.
Pakt je kao inicijativa njemačke diplomacije, prethodno dobio
podršku Europske unije i NATO-a, a potom je usuglašavan na nekoliko
pripremnih sastanaka od kojih je jedan održan krajem svibnja u
Zagrebu.
Pakt je konačno potvrđen na summitu u Sarajevu 29./30. srpnja, uz
sudjelovanje 39 državnih izaslanstva i 15 međunarodnih
organizacija. Hrvatsko izaslanstvo vodio je predsjednik Republike
Franjo Tuđman.
Mehanizam provedbe Pakta pokrenut je u rujnu sastankom Regionalnog
stola u Bruxellesu (18.IX), a nastavljen u listopadu sastancima
Radnih stolova: o gospodarstvu u Bariju (9.X.); o sigurnosti u Oslu
(13.X.) i o demokratizaciji i ljudskim pravima u Ženevi (18.X.).
U Rimu je 17. prosinca održan neformalni sastanak međunarodnih
organizacija i financijskih institucija o financiranju projekata
Pakta, a donatorska konferencija Pakta, najavljena je za ožujak
2000.
Hrvatska od početka aktivno sudjeluje i podržava projekt Pakta o
stabilnosti, inzistirajući na načelima individualnosti i
transparentnosti, te posebno na snažnoj euroatlantskoj
dimenziji.
Predsjednik Tuđman podržao je Pakt stabilnosti, upozorivši jedino
da se kroz njega Hrvatsku ne smije prisiljavati na uključivanje u
balkanske integracije, suprotne njezinim nacionalnim interesima.
- 15-18 lipnja hrvatski predsjednik Franjo Tuđman boravio u posjetu
Južnoafričkoj Republici gdje je bio nazočan ustoličenju novoga
predsjednika Thabo Mbekija a u Johannesburgu i Cape Townu se susreo
s predstavnicima tamošnjih Hrvata.
- 27-29 lipnja u Zagrebu je održana Druga regionalna konferencija o
zabrani protupješačkih mina na kojoj su predstavnici 33 zemlje
razgovarali o zabrani i uništavanju protupješačkih mina a Hrvatska
je upozorila na problem mina koji joj je ostao u nasljeđe iz
Domovinskog rata i zatražila pomoć u njihovom uklanjanju.
- 30. lipnja Zastupnički dom Hrvatskog državnog sabora raspravlja o
hrvatskoj vanjskoj politici. Predstavnici oporbe ocjenjuju da je
hrvatska vanjska politika talac unutarnje dok je vladajući HDZ
pozvao oporbu da prestane blokirati ispunjavanje uvjeta koje je
međunarodna zajednica postavila Hrvatskoj za približavanje
euroatlantskim integracijama.
- u lipnju su potpisana prva dva aneksa Sporazuma o posebnim
odnosima između RH i Federacije BiH kojima se određuju uvjeti
suradnje na područjima znanosti, tehnologije i visokog
obrazovanja, te na području turizma.
- srpanj: usuglašeno još šest aneksa Sporazuma o posebnim odnosima
između RH i Federacije BiH kojima se reguliraju pravila uzajamne
isplate mirovina, uređuje način preuzimanja korisnika i plaćanje
troškova smještaja u ustanocama socijalne zaštite, uređuje
suradnja u kulturi, žaštiti od prirodnih katastrofa, uređuju
oblici gospodarske suradnje te suradnje u području energetike.
- u kolovozu u interviewu "Jutarnjem Listu" supredsjedatelj Vijeća
ministara BiH Haris Silajdžić optužuje najviše hrvatsko vodstvo,
na čelu s predsjednikom Franjom Tuđmanom, za odgovornost za rat
između Muslimana i Hrvata 1993.
Hrvatska proglašava Harisa Silajdžića nepoželjnom osobom i u
budućnosti odbija surađivati s njime.
Usuglašeni aneksi Sporazuma o posebnim odnosima između RH i
Federacije BiH još nisu ratificirani u parlamentima dviju zemalja,
a pregovori o preostala četiri, najavljeni još za srpanj, nisu ni
počeli.
- 2. srpnja Hrvatska je pred Međunarodnim sudom pravde u Den Haagu
(ICJ) podnijela tužbu protiv SR Jugoslavije kojom traži da se
presudi da je ta zemlja u Hrvatskoj počinila genocid od 1991. do
1995. te da se odredi odštetni iznos koji Beograd treba platiti.
Prema tužbi agresija SRJ rezultirala je s 20 tisuća poginulih, 55
tisuća ranjenih i više od 3 tisuće nestalih, okupacijom trećine
teritorija te golemom materijalnom štetom. ICJ je u rujnu odredio
rokove za prve podneske u predraspravnoj, tajnoj fazi po kojoj
Hrvatska mora do 14. ožujka 2000. uložiti svoj podnesak, a SRJ
protupodnesak do 14. rujna 2000. Nakon predraspravne faze, koja
obično traje dvije do tri godine, slijedi raspravna faza te nakon
toga odluka suda.
- 12. srpnja predstavnici međunarodne zajednice uručili su
hrvatskom ministru vanjskih poslova Mati Graniću prosvjednu notu
tražeći da svi hrvatski građani izvan granica Hrvatske u doba
izbora mogu glasovati imajući pri tomu na umu da se pored hrvatske
dijaspore to omogući i izbjeglim hrvatskinm Srbima.
- 15. srpnja hrvatska vlada je prihvatila Plan integracijskih
aktivnosti Republike Hrvatske u EU dajući tako formalni okvir za
ostvarenje svojega strateškog cilja, pristupanje EU.
- 25. kolovoza - Predsjednica Međunarodnog suda za ratne zločine
počinjene na području bivše Jugoslavije (ICTY) Gabrielle Kirk
McDonald prijavila je Hrvatsku Vijeću sigurnosti UN-a zbog
odbijanja nadležnosti haškog tužiteljstva nad istragom operacija
"Bljesak" i "Oluja" i zbog neizručenja Mladena Naletilića Tute te
je zatražila poduzimanje mjera kojima bi se ta suradnja osigurala.
Hrvatski ministar pravosuđa Zvonimir Šeparović predložio je u
slijedećim mjesecima niz puteva kojim bi se, po njemu, razriješio
spor oko nadležnosti - od traženja savjetodavnog mišljenja
Međunarodnog suda pravde (ICJ) do izmjena Pravilnika ICTY-a kojim
bi se omogućilo arbitriranje sudskog vijeća ICTY-ja. Do konca
godine ICTY nije odgovorio ni na jedan prijedlog, a tužiteljstvo je
odbacilo svaki pokušaj ograničavanja tužiteljske neovisnosti. Ni
Vijeće sigurnosti nije dogovorilo na zahtjev predsjedice suda.
Županijski je sud u rujnu donio odluku o izručenju Mladena
Naletilića Tute ICTY-ju koje je odgođeno zbog pogoršanog
zdravstvenog stanja. Polovicom studenoga hrvatska je vlada odbila
zahtjev glavne haške tužiteljice za vođenjem neovisne istrage
haških istražiteljskih timova u Hrvatskoj dok se ne rasprave sporna
pitanja u odnosima.
- 27. rujna je deset časnika Hrvatske vojske otputovalo u Sierra
Leone gdje će po prvi put od osamostaljenja Hrvatske sudjelovati u
mirovnoj misiji UN-a. Hrvatska je prihvatila poslati svoje časnike
kao vojne promatrače u sklopu mirovne misije UNOMSIL (United
Nations Observer Mision in Sierra Leone) koja bi trebala nadzirati
mir u ovoj zapadnoafričkoj državi postignut nakon desetgodišnjeg
građanskog rata.
- 1999. je trebala biti godina kada će Hrvatska biti primljena u
Svjetsku trgovinsku organizaciju (WTO) i tako ostvariti svoj
strategijski cilj za koji se borila godinama.
Posljednja sjednica radne skupine za prijam Hrvatske u WTO 27.
rujna u Ženevi nije Hrvatima donijela očekivane plodove
dugogodišnjih napora jer je prijam Hrvatske u WTO blokirala
Francuska. Francuska tvrdi da je Hrvatska pod američkim utjecajem
pretjerano liberalizirala tržište audiovizualnih usluga čime bi,
ako jednom uđe u EU, ugrozila europsku zaštitu vlastite kulture
pred najezdom američke komercijalne audiovizualne produkcije.
Ni Francuska niti SAD ne omekšavaju svoja stajališta a hrvatski
ministar gospodarstva Nenad Porges je ocijenio da ove dvije zemlje
preko leđa Hrvatske vode globalne igre a da Hrvatskoj preostaje
jedino sloboda i pravo da izabere koja će strana blokirati njezin
ulazak u WTO.
- 27. rujna posjet Hrvatskoj mađarskog predsjednika Arpada
Goencza. Goencz i hrvatski predsjednik Franjo Tuđman su nakon
razgovora rekli novinarima kako su odnosi između Hrvatske i
Mađarske na najvišoj političkoj razini i da mogu biti uzorom
Europi. Oba predsjednika su naglasila interes za snažnijom
gospodarskom suradnjom posebice za izgradnjom auto-cesete Rijeka-
Budimpešta, korištenju luke Rijeka te razvitku turizma.
- 9. listopada hrvatski i slovenski premijer Zlatko Mateša i Janez
Drnovšek potpisali su u Ljubljani ugovor o imovinsko-pravnim
odnosima između dviju zemalja rješavajući tako jedno od nekoliko
otvorenih pitanja međusobnih odnosa Hrvatske i Slovenije.
Mada je rješavanje međusobnih problema, intenzivnije započeto
sastankom u Mokricama u kolovozu 1998., ovime pokazalo prve
rezultate, dvije zemlje i dalje se ne mogu suglasiti oko pitanja
devizne štednje hrvatskih štediša u Ljubljanskoj banci, nuklearke
Krško kao i međusobne granice u Piranskom zaljevu. Stajališta glede
Pirana nisu se pomaknula ni za milimetar unatoč obostrano
prihvaćenom savjetodavnom posredništvu bivšeg američkog ministra
obrane Williama Perryja.
Postignuti napredak u pitanjima imovine pokazao se prividnim 14.
prosinca kada je slovenski parlament ratificirao sporazum o
imovinsko-pravnim odnosima a odbio ratificirati sporazum o
malograničnom prometu s Hrvatskom. Hrvatska, koja je ratificirala
oba sporazuma, je preko svojega veleposlanika u Ljubljani Ivice
Maštruka izjavila da najvjerojatnije neće razmijeniti
ratifikacijske note ukoliko Slovenija ne bude kooperativna u oba
sporazuma.
- 27. listopada Međunarodna nevladina organizacija za borbu protiv
korupcije Transparency International (TI) objavila je popis
korumpiranosti zemalja na kojoj se Hrvatska među obrađenih 99
zemalja svijeta našla na 74 mjestu u društvu zemalja kao što su
Ukrajina i Obala Bjelokosti.
- 28. listopada posjet hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana
Vatikanu i Italiji. Predsjednik Tuđman se susreo s Papom Ivanom
Pavlom II i talijanskim predsjednikom Carlom Azegliom Ciampijem a
otvorio je izložbu "Hrvati - kršćanstvo, kultura, umjetnost"
postavljenu u Vatikanskim muzejima. Hrvatska i Italija su tijekom
posjeta potpisale sporazume o izbjegavanju dvostrukog
oporezivanja i tehnološkoj suradnji.
- 29. listopada Hrvatska je postala članicom Gospodarskog i
socijalnog vijeća UN-a (ECOSOC). ECOSOC je jedno od najznačajnih
tijela UN-a koje raspravlja pitanja gospodarskog i društvenog
razvoja u svijetu. Hrvatska je time po prvi put postala članicom
nekog od glavnih tijela UN.
- 4. studenoga ministar pravosuđa Zvonimir Šeparović predao je u
Zagrebu glavnoj tužiteljici ICTY Carli del Ponte dokumentaciju o
srpskim napadima na Vukovar i Dubrovnik te optužne prijedloge
protiv šestorice najodgovornijih za te zločine - bivšeg
trebinjskog gradonačelnika Božidara Vučerevića i generala JNA
Pavla Strugara za napade na Dubrovnik, a za zločine u Vukovaru
protiv generala Živote Panića, Blagoja Adžića i Veljka Kadijevića
te Vojislava Šešelja.
- 6. studenoga susret na vrhu Srednjoeuropske inicijative (SEI)
podržao je Pakt o stabilnosti za jugoistočnu Europu i pozvao na
sudjelovanje Inicijative u njegovoj provedbi. Hrvatski premijer
Zlatko Mateša, koji je predstavljao Hrvatsku, rekao je da se ove
dvije inicijative ne isključuju nego da je SEI proces
komplementaran Paktu mada dijele veliki broj zemalja članica kao i
ciljeva.
- 15. studenoga Belgija i Nizozemska su ukinule vize za hrvatske
državljane dok je Luxemburg to učinio 1. listopada.
- 18. studenog hrvatski premijer Zlatko Mateša u govoru na
plenarnoj sjednici summita OESS-a u Istambulu poziva na promjenu
mandata misije OESS-a u Hrvatskoj, kako bi se "njezino djelovanje
uskladilo sa stvarnim prilikama u zemlji".
- u studenom u Hrvatsku stižu tzv."dugoročni" promatrači Ureda
OESS-a za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR) koji se
razmještaju diljem Hrvatske sa zadatkom praćenja tijeka svih
radnji uoči parlamentarnih izbora, tad još najavljenih za prosinac
1999.
- 18. studenoga Velika Britanija uvela vize za hrvatske državljane
zbog velikog broja hrvatskih Srba koji u ovoj zemlji traže azil.
- 13. prosinca na pokopu hrvatskog predsjednika Franje Tuđmana
zapadne zemlje predstavljene na niskoj razini. Samo iz Turske,
Mađarske, Slovenije i Makedonije došli su predstavnici na najvišoj
razini, predsjednik Sueleyman Demirel, premijer Viktor Orban,
premijer Janez Drnovšek i premijer Ljubčo Georgijevski dok su
europske zemlje i SAD predstavljali uglavnom veleposlanici.
Diplomatski krugovi i mediji u komentarima drže da je niska razina
predstavljenosti značajnih svjetskih čimbenika izraz nesklonosti
Tuđmanovom autokratskom stilu vladanja i njegovoj politici u BiH te
da zapadne zemlje sada očekuju demokratske promjene u Hrvatskoj.
"Ono čemu se sada trebamo nadati je da će izbori, koji se trebaju
održati, pomoći Hrvatskoj da krene u smjeru demokratske zemlje,"
rekao je visoki predstavnik EU za vanjsku politiku Javier Solana u
izjavi sućuti povodom smrti predsjednika Tuđmana.
- 17. prosinca u Berlinu se hrvatski ministar vanjskih poslova Mate
Granić susreo s visokim predstavnikom EU za vanjske poslove
Javierom Solanom. Nakon razgovora o odnosima EU i Hrvatske i
očekivanjima EU od Hrvatske nakon parlamentarnih izbora u siječnju
Granić je rekao kako očekuje da će Hrvatska nakon izbora započeti
razgovore o ugovornim odnosima s EU te da će Unija u Zagrebu
povisiti rang svojega izaslanstva.
(Hina) ii/dh/ps/dm/sl sv