HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 247 - 21. PROSINCA 1999. BRITANSKI RADIO - BBC20. XII. 1999.Pregled tiska"Naslovnim stranicama britanskih listova danas dominiraju zimske fotografije, odnosno snijeg u sjevernim dijelovima Engleske
i u Škotskoj. Gotovo svi listovi na naslovnim stranicama spominju parlamentarne izbore u Rusiji i najnoviji slučaj prelaska nekog od političara iz oporbene konzervativne u vladajuću, laburističku, stranku. 'The Times' piše kako je to tek upozorenje Williamu Haigu, čelniku konzervativne stranke, da će ga još više članova stranke i birača napustiti.'The Financial Times' i 'The Daily Telegraph' prvi put objavljuju fotografije unutrašnjosti građevine 'Millenium Dome' koja se otvara povodom novog tisućljeća, a čiji sadržaji, kako je najavljeno, slave dosadašnja dostignuća čovječanstva.Današnji 'The Financial Times' javlja kako će britanska vlada podnijeti izvješće Vijeću sigurnosti UN-a u kojemu se hrvatske obavještajne službe optužuje za djelovanje na području Bosne i Hercegovine. Prema britanskim tvrdnjama, hrvatska obavještajna služba je, između ostalog, ometala rad međunarodnoga suda za ratne zločine počinjene na području bivše Jugoslavije. Britanski
BRITANSKI RADIO - BBC
20. XII. 1999.
Pregled tiska
"Naslovnim stranicama britanskih listova danas dominiraju zimske
fotografije, odnosno snijeg u sjevernim dijelovima Engleske i u
Škotskoj. Gotovo svi listovi na naslovnim stranicama spominju
parlamentarne izbore u Rusiji i najnoviji slučaj prelaska nekog od
političara iz oporbene konzervativne u vladajuću, laburističku,
stranku. 'The Times' piše kako je to tek upozorenje Williamu Haigu,
čelniku konzervativne stranke, da će ga još više članova stranke i
birača napustiti.
'The Financial Times' i 'The Daily Telegraph' prvi put objavljuju
fotografije unutrašnjosti građevine 'Millenium Dome' koja se
otvara povodom novog tisućljeća, a čiji sadržaji, kako je
najavljeno, slave dosadašnja dostignuća čovječanstva.
Današnji 'The Financial Times' javlja kako će britanska vlada
podnijeti izvješće Vijeću sigurnosti UN-a u kojemu se hrvatske
obavještajne službe optužuje za djelovanje na području Bosne i
Hercegovine. Prema britanskim tvrdnjama, hrvatska obavještajna
služba je, između ostalog, ometala rad međunarodnoga suda za ratne
zločine počinjene na području bivše Jugoslavije. Britanski
ministar vanjskih poslova Robin Cook izjavio je kako materijal
zaplijenjen u operaciji SFOR-a koja je u listopadu provedena u
Mostaru, čini se, pruža neoborive dokaze pokušaja hrvatskih vlasti
da potkopaju mir u Bosni i Hercegovini. 'The Financial Times' piše
kako je hrvatska obavještajna služba HIS zanijekala da je
sudjelovala u nezakonitim aktivnostima te tvrdi kako je godinama
surađivala sa stranim obavještajnim službama odgovornim za
sigurnost snaga SFOR-a. Međutim, 'The Financial Times' opet navodi
riječi britanskoga ministra vanjskih poslova koji kaže kako
zaplijenjeni materijal bez dvojbe ukazuje na to da je u Zagrebu na
najvišoj razini organiziran otpor naporima međunarodne zajednice.
Gospodin Cook je dodao kako je posebno užasnut informacijama da su
aktivnosti, čini se, financirane kriminalnim radnjama,
uključujući i krivotvorenje kreditnih kartica, pornografiju i
malverzacije oko privatizacije, piše današnji 'The Financial
Times'.
Na vanjskopolitičkim stranicama britanskih novina danas
dominiraju izbori u Rusiji i predaja Macaoa Kini nakon 442 godine
portugalske vlasti.
'The Times' predviđa kako će u Rusiji stranka Jedinstvo, osnovana
prije samo tri mjeseca, zauzeti drugo mjesto u donjem domu, Dumi,
odmah iza favorita, komunista. List piše kako će i osim dubokoga
nepovjerenja glasača izbori biti zapamćeni po potpori ruskoj
intervenciji u Čečeniji i po još jednom dokazu moći predsjednika
Jeljcina i njegovoga kruga političara. 'The Independent' piše kako
se broj glasova za premijera Vladimira Putina dramatično povećao
zbog rata u Čečeniji.
Pišući o predaji kolonije Macao Kini, današnji 'The Guardian'
primjećuje kako to znači kraj imperija koji se najduže održao.
Portugalci su uspjeli nadživjeti dvije velike kolonijalne sile kao
što su Velika Britanija i Francuska. Na vrhuncu svoje kolonijalne
moći, portugalski se imperij prostirao po Europi, Aziji, Africi i
Americi. 'The Guardian' zaključuje kako je vjerojatno najveća
ostavština toga carstva portugalski jezik koji je peti jezik na
svijetu po broju ljudi koji ga govore."
***
U međunarodnim diplomatskim krugovima i dalje pozornost privlače
rezultati istrage protuobavještajne službe SFOR-a u Bosni i
Hercegovini u vezi s aktivnostima obavještajnih organizacija
bosanskohercegovačkih Hrvata i Republike Hrvatske koje su, kako se
tvrdi, ometale i ugrožavale mirovni proces u Bosni. Dok hrvatski
obavještajni i medijski izvori drže da je riječ o neutemeljenom
političkom pritisku na Hrvatsku, neki zapadni mediji govore o
mogućnosti da Hrvatska bude prijavljena Vijeću sigurnosti.
Današnji 'The Financial Times' donosi izjavu britanskog ministra
vanjskih poslova Robina Cooka da postoje nepobitni dokazi da su
hrvatske vlasti potkapale mir u Bosni i Hercegovini. Prilog Žarka
Vodinelića.
"Hrvatski obavještajni izvori u Bosni i Hercegovini s
omalovažavanjem govore o rezultatima SFOR-ove istrage koji su
objavljeni prošloga tjedna. Ravnatelj službe nacionalne
sigurnosti bosanskih Hrvata Ivica Primorac pita zašto je
zapovjedništvo SFOR-a čekalo više od dva mjeseca s objavom spornih
informacija, i to dovodi u vezu s političkom situacijom u
Hrvatskoj. No čini se da u međunarodnim krugovima shvaćaju
ozbiljnije rezultate SFOR-ove istrage.
Prema napisima u britanskim listovima, britanska vlada mogla bi
prijaviti Hrvatsku Vijeću sigurnosti Ujedinjenih naroda zbog, kako
se tvrdi, ilegalnih aktivnosti Hrvatske obavještajne organizacije
HIS u suradnji s SNS-om na području Bosne. Navodi se da je britanski
ministar vanjskih poslova Robin Cook izjavio da se čini da SFOR-ovi
podaci nepobitno dokazuju da su hrvatske vlasti pokušale potkopati
mirovni procesu Bosni i Hercegovini. Za podrobnije informacije
obratili smo se glasnogovorniku SFOR-a u Sarajevu, pukovniku
Davidu Rainyu, i najprije smo ga upitali koliko su ozbiljne optužbe
na račun hrvatskih vlasti:
= Prije svega, SFOR nije sud. Mi ne iznosimo bilo kakve optužbe već
samo iznosimo informacije. Kad smo počeli ovu operaciju rekli smo
da ćemo izvijestiti o nalazima istrage, i to smo učinili. Također
nismo spomenuli hrvatsku Vladu, već samo dvije tajne službe, SNS i
HIS. Mi smo iznijeli informacije koje upućuju na to da su dvije
službe bile povezane i da je HIS utjecao na akcije SNS-a. Mi ćemo
predati rezultate svoje istrage vlastima u Bosni i Hercegovini i na
njima je da poduzmu odgovarajuće mjere i ako treba podignu
optužnice.
Prema rezultatima istrage, potencijalno najozbiljniji dio
rezultata SFOR istrage tiče se navodnih pokušaja obavještajnih
služba da ometu i spriječe aktivnosti istražitelja međunarodnog
suda za ratne zločine u Haagu. Pukovnik Rainy ovako o tome govori:
= Imamo jasne informacije da su postojali pokušaji da se omete rad
suda, i to je potvrdila i glavna tužiteljica suda Carla Del Ponte
prošlog vikenda. Jasno je, na primjer, da su u jednom hotelu u Livnu
agenti SNS provalili u sobu i pokušali spriječiti istragu koju su
vodili istražitelji suda. U drugim slučajevima imamo jasne
indikacije o prisluškivanju osoblja SFOR-a i drugih međunarodnih
organizacija, uključujući i ambasadora Petritcha i drugih. Imamo
indikacije onoga što bismo zvali kriminalnom djelatnošću, ali smo
naznačili tu jasnu razliku u svojim priopćenjima između
protudaytonskih aktivnosti koje smo prekinuli, što je bio i cilj
ove operacije, i kriminalnih aktivnosti koje su možda poduzimane iz
osobne koristi. No, ako se profit od prodaje kreditnih kartica ili
pornografije upotrebljava za protudaytonske aktivnosti, to
nastojimo po svaku cijenu spriječiti.
Hrvatska izvještajna služba HIS demantirala je da se bavila
nezakonitim djelatnostima u Bosni i ističe da već niz godina
surađuje sa stranim obavještajnim službama, koje su odgovorne za
sigurnost međunarodnih snaga u Bosni. No iz informacija SFOR-a
proizlazi da se, kako se tvrdi, protudaytonske djelatnosti odnose
na utjecaj HIS na operacije SNS u Bosni. Kako je više puta naglasio
pukovnik Rainy, zadatak SFOR nije da donosi političke ni pravne
sudove o rezultatima svoje istrage, već samo da ih podnese na uvid
bosankohercegovačkim vlastima i međunarodnim institucijama.
Pitamo ga stoga što SFOR očekuje od jamaca Daytonskog sporazuma, u
ovom slučaju:
= To je političko pitanje, a mi smo vojna organizacija. Mi smo
iznijeli informacije kojima raspolažemo, a naglasili smo da je
obrađeno samo deset posto materijala. U tome surađujemo s uredima
visokog predstavnika OESS-a i Ujedinjenih naroda u Bosni i oni nas
podupiru u našoj istrazi. Što se tiče političke prosudbe rezultata
naše istrage, očekujemo da na to reagiraju osobe koje su za to
zadužene, a mi ćemo nastaviti istragu."
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
20. XII. 1999.
U komentarima današnjega njemačkog tiska prevladavaju dvije teme:
to su financijska afera CDU-a i jučerašnji parlamentarni izbori u
Rusiji.
Komentator berlinskog lista 'Die Welt' bilježi da postoje
prihvatljivi prijedlozi, čija se udaljenost od realnosti
raspoznaje tek kad ih se dvaput promotri. Takav je i prijedlog SPD-
ova zastupnika Bundestaga Hansa Petera Bartelsa. On želi, s obzirom
na financijsku aferu CDU-a, da se stranke ubuduće odreknu donacija
tvrtka. Po njemu, to bi trebalo donijeti transparentnost i veću
neovisnost politike. No slučaj će biti upravo obrnut. Ono na što
sada nailazimo nije rub jedne velike močvare. Njemačka trenutno ne
tone u korupciji i anarhiji. Ono na što ponovno nailazimo jest
viđenje da su stranke dio društva i da se od njega ne mogu odvojiti.
Zbog toga će uvijek biti afera, koje će pak iznova voditi političkim
i pravnim konzekvencijama - ali ne i onim modelima koji u svijetu
već nisu poznati.
'Neue Osnabruecker Zeitung' o posljedicama financijske afere piše
da je CDU od birača dobila prvi gorki račun za neodgovornu
financijsku aferu. Doduše, u Luebecku se radilo samo o položaju
gradonačelnika, ali je poraz u drugom gradu po veličini u
Schleswig-Holsteinu značio upozorenje na opasnost za CDU. Još
prije nekoliko tjedana ta je stranka u ispitivanjima javnog
mnijenja vodila pred SPD-om u tom gradu za 10 posto glasova. Sada je
odnos snaga postavljen potpuno naglavačke. Zaostatak od 15 posto je
rezultat koji prelazi najgora strahovanja unije, i koji se ne da
objasniti ni lokalnim, a niti osobnim razlozima.
O istoj temi, 'Allgemeine Zeitung' konstatira da se upravo na
slučaju Kohl mora ući u tamu financijskih afera, da bi se bez sumnje
moglo razjasniti jesu li uistinu postojala prepletanja politike i
gospodarstva. To sada uključuje i imenovanje osoba. Politika i
unija ponovno mogu dobiti na vjerodostojnosti samo krajnjom
otvorenošću. Bilo bi fatalno, izrazito nedostojanstveno i protivno
demokraciji kada bi se morala izreći kazna pritvora. Građani samo
žele saznati istinu.
U svom osvrtu na jučerašnje parlamentarne izbore u Rusiji,
'Frankfurter Allgemeine Zeitung' komentira da su parlamentarni
izbori bili samo početni galop za predsjedničke izbore sljedećeg
ljeta. Prljava predizborna kampanja prošlog tjedna degustacija je
onoga što se može očekivati sljedećih mjeseci, kada se bude sporilo
oko Jeljcinova nasljeđa. Krhka ruska demokracija, u krajnjoj mjeri
reducirana na formalnost, već je sada oštećena. Kritike na rat u
Čečeniji gotovo da i nije bilo, jer su mediji koji u Rusiji prenose
javno mnijenje, u rukama onih financijskih malverzanata koji
pripadaju obiteljima vlastodržaca. Kandidati s dobrim izgledima za
predsjedničku službu - Putin, Primakov, Lužkov, jesu, baš kao i
Jeljcin, ideološki nasljednici stare nomenklature i profiteri
novog sustava. Mijenjati taj sustav, a time i politiku, ne
interesira nikoga od njih.
Osvrćući se nedavne događaje u Moskvi, kao i na rat u Čečeniji,
'Stuttgarter Nachrichten' primjećuje da se prije nekoliko tjedana,
nakon terorističkih napada na stambene zgrade u Moskvi, u Rusiji
špekuliralo o uvođenju izvanrednog stanja, a time i o otkazivanju
parlamentarnih izbora. No, na sreću, takav scenarij se nije
dogodio. Rusi su se našli u jednoj neočekivano mirnoj
unutarnjopolitičkoj situaciji. Izbori su prošli tako čisto i
pošteno, kako se samo moglo poželjeti. Čečenski rat nije ostavio
razdor niti u stranci, a niti u stanovništvu. Naprotiv, premijer
Putin sa svojim nemilosrdnim smjernicama protiv pobunjenika ima
većinu za sebe. Tako rastu njegovi izgledi za nasljednika Borisa
Jeljcina u Kremlju.
Mogućim ishodima izbora u Rusiji bavi se 'Dresdener Neueste
Nachrichten', koji piše da je najviše profitirao savez
'Jedinstvo', koji je gotovo ni iz čega postao druga snaga u zemlji.
O programu tog saveza - koji je na upute Jeljcina, stvoren od
ministara za zaštitu od katastrofa - za sada se gotovo ništa ne zna.
Ali zato se udara šakom o stol kad se radi o obrani propagande i laži
koje se odnose na humanitarnu katastrofu i žrtve u Kavkazu.
Jučerašnjim uspjehom 'Jedinstva' Jeljcinov vjerojatni
nasljednik, premijer Putin, može se u svakom slučaju promatrati kao
jamac za jednu jaku Rusiju.
'General Anzeiger' bavi se krizom talijanske vladi nakon ostavke
talijanskog premijera Massima D'Aleme i zaključuje da je
bespredmetna, pretjerana i razorna za imidž izvan granica zemlje.
Drugačije se najnovija kriza vlade u Rimu ne može označiti. Čak je i
sama riječ 'kriza' pretjerana, jer kad premijer podnese ostavku
prema čvrstom planu, a svi sudionici točno znaju da će tri dana
kasnije nastaviti rad s vladom u kojem su samo poneka nova lica,
tada se prije može govoriti o spektakularno insceniranom
restrukturiranju vlade nego o političkom problemu. No Massimo
D'Alema očito nije imao drugog izbora nego bježati prema naprijed.
(RDW)
GLAS AMERIKE - VOA
19. XII. 1999.
Koalicija SDP-HSLS nudi najbolji gospodarski program - s Gustom
Santinijem razgovarao Željko Matić.
Poznati hrvatski ekonomist i urednik časopisa 'Ekonomija', dr.
Guste Santini, organizirao je ovoga tjedna znanstveni skup na kojem
je, s ostalim stručnjacima, analizirao gospodarski program
političkih stranaka uoči predstojećih izbora. Temeljni je dojam da
su gospodarski programi općeniti, slični i teško uporabljivi.
Upitali smo gospodina Santinija slaže li se i on s tom ocjenom?
= Mi se učimo demokraciji i manje-više shvaćamo je kao neobvezno
obećanje. Zato imamo toliko obećanja od političara. Političke
stranke, naime, smatraju da nemaju nikakvu obvezu ako nešto kažu,
međutim birači tome više ne vjeruju. Treba reći, bez obzira što imam
dosta primjedbi, da je koalicija SDP-HSLS najviše uradila. Oni su
neke stvari i pozicionirali i ja bih imao niz pitanja autorima tog
programa, jer neke mi stvari ne izgledaju onakvima kako su u tom
programu prezentirane. Ipak, njihov gospodarski program je
najsnažniji i najupečatljiviji. Liberalna stranka je, također,
uložila dosta truda i možda bi se toj listi, uz ozbiljnije
primjedbe, mogao pridodati i program Hrvatske seljačke stranke.
- Kako ocjenjujete gospodarski izborni program Hrvatske
demokratske zajednice?
= Program HDZ-a je, zapravo, rad iza kojeg stoji profesor Pero
Jurković, vrstan ekonomist i poznavalac ekonomske politike,
međutim on je u tom svom pisanju više zastupao stranku nego što je
stavljao svoje stavove. Vjerujem da je bilo više sluha u HDZ-u da bi
taj program bio puno kvalitetniji i operabilniji!
- U dijelu javnosti stvoren je dojam da će odlaskom HDZ uslijediti
velika financijska pomoć Zapada.
= Ako bi to bila istina to znači da smo mi spremni uvesti prinudnog
upravitelja u Hrvatsku, a taj prinudni upravitelj onda bi od nekoga
dobio novce kako bi mogao realizirati programe onoga tko je i dao
novac. Podsjetio bih da u Bibliji piše: 'Kad se izrelski narod
najeo, bolio ga je trbuh'. Dakle, nema razloga za poklanjanje i
nismo mi nesposobna zemlja koja ne bi mogla živjeti od vlastitog
rada. Mi smo zemlja koja se mora okrenuti radu, međutim rad očito
nije još uvijek kriterij uspješnosti.
- Gotovo sve političke stranke obećavaju smanjenje javne potrošnje
uz istodobno povećanje životnog standarda na svim razinama. Je li
to moguće?
= Jedan je odgovor - ne znam, jer ako mislite sve platiti i smanjiti
potrošnju, onda to znači da će vam netko dati novac! Ja u to davanje
ne vjerujem. Ono što ja vidim je redifiniranje javnih rashoda.
Možemo precizno reći jesmo li, što se tiče zdravstvenog,
obrazovnog, kulturnog, znanstvenog, socijalnog, vojnog i
policijskog aspekta, jesmo li zadovoljni s tom strukturom. Pitanje
je kako treba izgledati struktura javne potrošnje u Hrvatskoj,
znači proračun rashoda, za idućih pet godina. Dok je trajao rat bilo
je razumljivo da je bila velika koncentracija svih poreznih prihoda
u centralne vlasti. Postavlja se pitanje odnosa centralne i
lokalnih vlasti, pitanje što znači općina u Hrvatskoj. Što znači
grad od pet tisuća stanovnika, što znače županije? Ako nekakva uža
teritorijalna jedinica, društveno-politička jedinica, ima razlog
da se identificiraju potrebe, onda te jedinice moraju imati i svoje
prihode kako bi mogli zadovoljiti te potrebe. Ja mislim da je to
dobar pristup, ali to znači potpunu demokratizaciju. To znači, de
facto, potpunu suprotnost od onoga što imamo danas.
- Zanimljivo je da sve političke stranke obećavaju reviziju, pa i
poništenje pretvorbe.
= A, što ćete poništiti kada je sve to prodano, što ćete poništiti
kada je sve to toliko puta devastirano i tko će vratiti ona radna
mjesta koja su izgubljena, tko će vratiti izgubljene proizvodnje?
Možda ja ne razumijem problem, ali mislim da ono što nije rađeno
mimo zakona nije moguće osporiti, jer posljedice bi mogle biti veće
i višestruke. Cijeli bi se proces započeo zbog malih i upitnih
učinaka, zapravo bi se počeli baviti sobom, a svijet se neće doći
baviti nama dok mi sami ne raščistimo stvari među sobom.
- Vladajuća stranka je najavila daljnju privatizaciju javnih
poduzeća. Nakon Telekomunikacija prodana je i Privredna banka.
= Nema koncepcije razvoja, strategija nema cilja i sve je moguće.
Sve što se napravi ne valja dok se ne donese razvojna strategija.
Tek po njezinom donošenju to bi imalo smisla. Ja Privrednu banku
nikada ne bih prodao. Bolje bi bilo, umjesto što smo držali devize u
inozemstvu, a znamo što se sve s tim devizama događalo, da smo ta
devizna sredstva iskoristili da kupimo, recimo, nekakvu banku u
Europskoj uniji koja ima bilans od 10 milijarda dolara i da smo, od
tih 10 milijarda i mi ušli s dvije milijarde dolara i da smo preko te
banke, de facto, sanirali naš bankarski sustav. Istodobno, trebali
smo pokušati da Privredna, Zagrebačka, Osječka, Riječka i Splitska
postanu dijelovi te banke, da strani kapital prijeđe u domaće
banke. Ako je vlasnik banke u Njemačkoj, Austriji ili Italiji, onda
će on definirati kriterijalne funkcije. U ovome trenutku Hrvatska
duguje inozemstvu devet milijarda i 600 milijuna dolara. Unutarnji
dug je oko četiri i pol milijarde dolara, a neuposlenost je oko 18
posto. Prema podacima objavljenim u časopisu 'Banka', Hrvatska je
prva u Europi po potrošnji alkohola i broju alkoholičara, druga je
po broju samoubojstava, treća po razmjerima korupcije i
mafijokracije i posljednja po optimizmu naroda kada su anketirana
očekivanja od neposredne budućnosti.
- Gdje je izlaz?
= Izlaz je vrlo jednostavan - Hrvatska ima nekoliko aktivnosti
vezanih uz more i proizvodnju hrane. Uzmimo za primjer Norvešku i
Island. Prvo treba u te zemlje na dvije godine poslati 20 mladih
stručnjaka da bi oni vidjeli kako se to tamo radi. Cijelom morskom
obalom može se proizvoditi hrana, tu je, zatim, turizam kao način
življenja, a ne kao turizam u kojem se iznamljuju sobe donjoj klasi
radnika Europske unije. Treba otvoriti škole, centre... Tu je
proizvodnja zdrave hrane. Ne vjerujem da ćemo u kratkom roku
dostići raniju proizvodnju pšenice... Svijet se globalizira,
svijetom gospodare multinacionalne korporacije. Regionalne
asocijacije su u funkciji svojih multinacionalnih korporacija.
Uvijek postoji veza između biznisa i države, samo je pitanje koliko
mi to priznamo i koliko smo o tome spremni otvoreno govoriti. Mi toj
globalizaciji nemamo što ponuditi, nemamo niti jednog proizvoda
kao što imaju Švicarska, Nizozemska. Mi možemo ići u
specijalizacije. Naprimjer - proizvodnja srdela. Jadranska srdela
je posebna srdela i sada treba razviti tehnologiju proizvodnje
srdele i cijelu lepezu te proizvodnje, i tražiti tržište. Nama ne
treba veliko tržište, dovoljno je do pet milijuna stanovnika, jer
mi nemamo sredstava za tako nešto čak i ako hoćemo to uraditi.
(VOA)
INOZEMNI TISAK
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON POST
20. XII. 1999.
Potrebno je uskladiti političku imaginaciju s gospodarskim rastom
"Slom konferencije Svjetske trgovinske organizacije u Seattleu
usred kaosa na ulicama nije bio samo diplomatski fijasko nego i
propuštena prigoda. Predsjednik Clinton mogao je iznijeti
dalekovidni program rješavanja onog što sluti na jedan od
najozbiljnijih izazova sljedećega stoljeća: golem raskorak između
složenosti glavnoga gospodarskog obrasca, zvanog globalizacija, i
tradicionalnog političkog načina razmišljanja koji se još temelji
na zamisli nacije - države", piše Henry Kissinger, bivši ministar
vanjskih poslova Amerike i predsjednik međunarodne tvrtke za
konzalting Kissinger Associates.
"No umjesto da se ugleda na Trumanovo vodstvo u inspiriranju
ustroja svijeta poslije Drugoga svjetskog rata, Clinton se odlučio
dodvoravati puku. Prije konferencije, pozdravio je mogućnost
prosvjeda, na taj način ohrabrujući taktike zastrašivanja skupine
ministara koji su bili američki gosti. A čak i nakon što je do
nasilja došlo, on je prosvjede opravdao argumentom da je nekad,
'odlučivanje bilo uglavnom u djelokrugu ministara trgovine,
vladinih vođa i poslovnih interesa. No svi ovi ljudi na ulicama
govore nam da žele da se i njihov glas čuje.' A zašto ih se nije čulo
prije? Čemu okupiti ministre trgovine ako američka vlada sad tvrdi
da ima nešto nezakonito u njihovoj sferi moći?
U Seattleu je zapravo trebalo nacrtati kartu sljedeće faze
globalizacije, s namjerom očuvanja njezinih gospodarskih
prednosti i istovremenog širenja njezina političkog dometa.
Globalizacija je ohrabrila eksploziju bogatstva i tehnologije kao
nikad prije, ni u kojoj povijesnoj epohi. Takva brza promjena je
izazov prevladavajućim društvenim i kuturnim obrascima. Tržišta
stvaraju rast, ali i poremećaje. Iako su ti poremećaji navodno
motor konačnog većeg blagostanja, političke su vođe obvezne nositi
se s njihovim posljedicama ovdje i sada. Osjećaj političke nelagode
neizbježan je, posebno u svijetu u razvoju - osjećaj prepuštenosti
milosti i nemilosti sila na koje ni pojedinac ni vlada više ne mogu
utjecati.
Novi pristup mora započeti spoznajom da je, po svakom objektivnom
mjerenju, globalizacija bila golem uspjeh - posebno za Sjedinjene
Države. Tijekom protekla dva desetljeća Sjedinjene su Države
stvorile besprimjerno bogatstvo; proširile i produbile
probitačnost kapitala; financirale razvoj i široku raspodjelu
različitih novih tehnologija; i stvorile tržišta za široki spektar
roba i usluga, istodobno poboljšavajući svoju raspodjelu prihoda.
Što se američkog gospodarstva tiče, ovo su 'dobra stara vremena'.
Sasvim sigurno, čak i u Sjedinjenim Državama, globalizacija je
ostavila neke pojedince i skupine za sobom. U nekim se sektorima
poslovi gube dok se u drugima umnažaju. No ipak, protekcionistički
argument da globalizacija općenito proizvodi nezaposlenost, u
Americi opovrgava činjenica pune zaposlenosti i plaća koje rastu.
(...)
Iako su koristi globalizacije u Sjedinjenim Državama bile
dramatične, učinak na ostatak svijeta bio je dvosmisleniji, barem
kratkoročno. Europa (koja je poslije Amerike od globalizacije
imala najviše koristi) oprezno reagira na inozemna preuzimanja,
čak i ako je riječ o europskim zemljama, iako ona odražavaju
slobodno kretanje kapitala, jedno od glavnih načela globalizacije
i Europske unije. A Europi je teško odbaciti tradicionalnu
dominantnu ulogu svojih vlada. Slično tako, japansko gospodarstvo
i politika stagniraju, djelomično zbog nesklonosti otvaranju da bi
se išlo u korak s globalizacijom.
No gospodarske i političke posljedice globalizacije najozbiljnije
su za zemlje u razvoju. U svijetu gdje se kapital može slobodno
kretati, ulaganja će ići prema najvišoj stopi povrata. Ta
pokretljivost kapitala znači znatne rizike, kao i velike prigode za
zemlje domaćine jer će inozemni kapital otići ako se drugdje otvore
bolje mogućnosti, ili ako gospodarstvo zemlje domaćina pretrpi
ciklički pad. Velika, raznolika gospodarstva, poput američkog i
europskog, s visoko razvijenim tržištima kapitala i trgovačkim
zakonom, mogu se nositi s tim fluktuirajućim kretanjima. Krhka
gospodarstva i društvene strukture većine zemalja u razvoju
nerazmjerno su ranjiva, barem kratkoročno i srednjoročno.
Ti su problemi složeni zbog toga što urbanizacija, koja je
svojstvena industrijalizaciji, neizbježno sa sobom donosi
slabljenje tradicionalnih političkih i društvenih sustava
potpore. Čak i kad se materijalni uvjeti poprave u apsolutnom
smislu, jača svijest o raskoraku između siromašnih i bogatih koji,
u zamalo svim zemljama u razvoju, rane faze globalizacije čini se
uvećavaju. (...)
Nadalje, tokovi kapitala nisu nužno određeni gospodarskim stanjem
zemlje domaćina. Špekulativni kapital seli se kako bi iskoristio
prednosti kratkoročnih trendova; on može imati koristi od padova
jednako kao i od procvata. Tijekom padova, domaći kapital odlazi a
inozemne se financijske ustanove štite smanjivanjem izloženosti
čak i u zdravijim gospodarstvima, kako bi poravnale gubitke
pretrpljene drugdje. Sve to nacionalne ili regionalne razmirice
pretvara u globalne krize.
Način na koji međunarodni sustav upravlja svojim periodičnim
krizama politički je izazov. Standardni lijek međunarodnih
ustanova - posebno MMF-a - bio je obnoviti kreditnu sposobnost tako
da se pogođenim zemljama nametnu drastična ograničenja. No ti se
pretjerani zahtjevi smatraju oblikom neokolonijalizma, u kojem
zabrinutost inozemnih zajmodavaca dobiva prednost pred dobrobiti
pogođenih.
Tijekom prvih 20 godina postkolonijalnog razdoblja, javni je novac
financirao većinu ulaganja u svijetu u razvoju. Kad su se,
osamdesetih, zapadni porezni obveznici pobunili protiv tih
subvencija, mnoge su se zemlje u razvoju trudile privući privatni
kapital sa Zapada. A do sredine devedesetih, privatna su ulaganja
izgleda omogućila zemljama u razvoju da grade svoj industrijski
kapacitet. Od tad su američka - a od nedavno i japanska i europska -
financijska tržišta tako moćni magneti, da obeshrabruju tok
kapitala u područja gdje je politički rizik veći a regulacijski
sustav manje predvidljiv, kao u južnoj Americi ili Aziji osim
Japana. No budući da je domaći kapital skuplji, kompanije koje su
prisiljene ovisiti o njemu u nepovoljnom su položaju spram
konkurencije.
Ta dinamika podudara se sa sklonošću prema velikom radi velikog,
što je postala ključna posljedica, gotovo sinonim, za
globalizaciju. Dok se mjesne kompanije osjećaju prisiljene na
spajanje s multinacionalnima, koje imaju bolji pristup globalnim
tržištima kapitala, tipični poslovni sektor zemalja u razvoju
razdvaja se: jedan skup poduzeća integriran je u globalno
gospodarstvo i u vlasništvu velikih međunarodnih korporacija;
ostatak, odsječen od globalizacije, zapošljava veći dio radne
snage uz najniže plaće i s najtmurnijim izgledima.
Oba skupa kompanija izazivaju politička pitanja: multinacionalni
jer iz sfere domaćeg političkog nadzora povlači ključne odluke koje
utječu na opću dobrobit; mjesne kompanije zato što stvaraju
političke pritiske u korist protekcionizma i protiv
globalizacijskog obrasca. Nadalje, do stupnja do kojeg dosad
mjesno gospodarstvo postaje integrirano globalno, ono postaje
ranjivije na prolongiranu recesiju u Sjedinjenim Državama. To je
tamni oblak koji visi nad globalizacijom: ako - ili kad - američko
gospodarstvo padne, globalne bi posljedice mogle biti
katastrofalne.
Neki tvrde da je odgovor na te opasnosti još brže uvođenje još
slobodnije trgovine. I u dugoročnom smislu, to je možda istina. No
zato što globalizacija u biti uključuje globalno prihvaćanje
američkog obrasca, važno je sjetiti se da su trebala desetljeća da
se razviju fleksibilna tržišta rada Amerike, dereguilirane
financijske ustanove, razmjerno jeftin kapital i sklonost prema
smanjenju troškova. Taj se model ne može brzo preslikati na svijet u
razvoju, u svakom slučaju ne dovoljno brzo da spriječi sve veću
političku reakciju protiv globalizacje.
Ključni izazov je taj da se veoma malo ljudi bilo gdje smatra
primarno sastavnicama globalnog gospodarskog mehanizma. Oni
poistovjećuju političku odgovornost s nacijom - državom i
zahtijevaju da ih vlade zaštite od pretjeranih patnji ili
poremećaja. Vođe - posebno u demokracijama - gube vlast kad ne
uspiju u toj zadaći. Protekcionizam doziva, zajedno s napadima na
Ameriku kao vodeću industrijsku silu.
Industrijalizirane zemlje izbjegle su mnoge od tih posljedica
uvelike zato jer nisu ostavile svoje građane nezaštićene u suočenju
s tržišnim promjenama. Ograničenja monopola i društvene mreže
sigurnosti bili su temelji politike industrijaliziranih
demokracija skoro jedno stoljeće. Za razliku od toga, svijet u
razvoju ima malo mreža sigurnosti osim primitivnog oblika
protekcionizma.
Ako ti uvjeti ustraju ili postanu gori, svijet bi se mogao razviti u
dvoslojni sustav u kojem su globalizirane elite povezane
zajedničkim vrijednostima i tehnologijom, dok oni isključeni traže
utočište u nacionalizmu i etničkoj pripadnosti i pokušajima da se
oslobode onog što smatraju američkom hegemonijom. U takvu ozračju,
napadi na globalizaciju mogu se razviti u radikalnu modu, posebno
tamo gdje su vladajuće elite male, a raskorak između bogatih i
siromašnih golem i sve veći.
Nijedan gospodarski sustav ne može se održati bez političke baze.
Izazov za one koji vjeruju u slobodnu trgovinu jest uskladiti
gospodarski rast s političkom imaginacijom; ploviti između onih
koji vide svijet u samo tehnički-gospodarskom smislu i njihovih
kritika koji žude za povratkom nekog kvazisocijalističkog obrasca
vladina nadzora. Izazov je njegovati međunarodni osjećaj društvene
odgovornosti bez gušenja uspješnog gospodarskog sustava u
regulacijama koje nameću međunarodni birokrati.
Povijesna antitrustovska politika Sjedinjenih Država tek treba
naći svoj globalni izražaj. Međunarodni financijski sustav treba
smanjiti svoju nepostojanost i naučiti ublažiti utjecaj kriza.
Uloga špekulativnog kapitala ostaje izazov. U rješavanju
gospodarskih kriza treba uspostaviti bolju ravnotežu između
zahtjeva zajmodavaca i društvenih potreba pogođenih društava.
Brige našeg društva o radnim normama i okolišu potrebno je umiriti
bez gušenja slobodne trgovine i ostavljanja dojma da nam je stvarni
cilj zagušiti konkurenciju zemalja u razvoju.
Ne pretvaram se da imam odgovore na ta pitanja. No znam da ugađanje
prosvjednicima nije jedan od njih."
THE WASHINGTON TIMES
20. XII. 1999.
Snažnija europska obrana
"Sastanak na vrhu u Helsinkiju donio je neke važne odluke o
europskoj obrani. On je posljednjih tjedana bio predmetom mnogih
nagađanja. Dobrim dijelom ta su nagađanja bila netočna, a neka su
namjerno navodila na pogrješno mišljenje. Vrijeme je da se stvari
objasne", piše Geoffrey Hoon, britanski ministar obrane.
"Objasnimo što odluke donesene prošloga vikenda ne znače. Europsko
povjerenstvo izričito nije potpisalo dogovor o stvaranju
jedinstvene europske vojske. Odluka o tome treba li obvezati
britanske snage na sudjelovanje u vojnim operacijama i dalje će
biti odluka koju donosi britanska vlada. Ne radi se ni o
kontinentalnoj uroti o stvaranju goleme europske superdržave.
Naravno, u pitanjima sigurnosti britanska vlada, zajedno s drugim
suverenim vladama, uglavnom će djelovati kao dio saveza. Sad nije
previše vjerojatno da će bilo koju veću vojnu operaciju u Europi ili
drugdje samostalno provoditi Britanija ili druge europske države.
Pedeset godina je NATO bio u središtu naših vojnih pokušaja. I to će
ostati tako, zato što je NATO oduvijek bio partnerstvo između
Amerike i Europe. No sve više uviđamo da je u tom partnerstvu
zavladala neravnoteža. Kvaliteta i sposobnost snaga europskih
zemalja nisu dostatne, bez američkog doprinosa. Europa mora
obavljati svoj dio posla. Moramo preuzeti veći dio tereta u pitanju
vlastite sigurnosti. Stoga je to što radimo i što smo donijeli iz
Helsinkija predanost zadaći proširenja sposobnosti koje su na
raspolaganju zemljama Europe. Trebamo to učiniti ne kao
alternativu NATO-u, već da bismo ojačali NATO.
Tu mogućnost naše američke saveznice prihvaćaju, čak pozdravljaju.
Više figure američkoga sigurnosnog establišmenta ohrabruju
stvaranje snažnije, sposobnije Europe. (...)
Stoga 'više Europe' ne znači 'manje Amerike'. Nije uopće vjerojatno
da bismo provodili operaciju u stilu Kosova, a bez Sjedinjenih
Država, odnosno NATO-a. Najteže operacije oduvijek su se, i
nastavit će se, planirati i provoditi u NATO-u.
No ne smijemo pretpostaviti da će naše američke saveznice uvijek
željeti uključiti svoje snage, u svakoj europskoj mirovnoj
operaciji. Zemlje Europe stoga trebaju odlučno djelovati kad savez
kao cjelina nije uključen. Kao prvo, to znači moderniziranje
europskih oružanih snaga. S premalo iznimaka, ustroj tih snaga još
je uvijek prilagođen obuzdavanju ratnih prijetnja jučerašnjice. Na
Kosovu smo uvidjeli da velike snage koje imamo na papiru nisu
spremne. Problem je dovesti ih tamo gdje trebaju biti i tamo ih
držati.
Stoga moramo povisiti uloge. Za neke zemlje to možda znači više
trošenja na obranu, ali prva zadaća mora biti trošiti mudrije.
Previše je umnažanja. Iako u Europi trošimo otprilike dvije trećine
onoga što Sjedinjene Države troše na obranu, ne dobivamo ništa ni
slično toj količini sposobnosti djelovanja. (...)
U Helsinkiju, na temelju britanskih prijedloga, vođe Europske
unije obvezale su se na postizanje specifičnih obrambenih ciljeva.
Oni su specificirali opseg oružanih snaga koje bi trebale biti
kadre brzo se razmjestiti, s prikladnom osposobljenošću i opremom
kako bi bile uspješne u rješavanju krize.
Kao s NATO-om, trebamo biti sigurni da će zemlje Europske unije ako
odluče djelovati zajedno, to biti u stanju provesti s maksimalnim
učinkom. Europska unija kao organizacija još nema ni ustroj ni
iskustvo u provođenju vojnih operacija. No to je nešto što se može,
i što će se razviti, ugledanjem na iskustvo NATO-a.
Mi ne zamišljamo veliku vojnu birokraciju koja bi podvostručila
NATO. To ne bi imalo smisla, ni financijski, ni politički ni vojno.
Veći dio vojnih kapaciteta za planiranje i provedbu europskih
operacija stići će iz onih sredstava koja su na raspolaganju NATO-
u. A NATO je već na travanjskom summitu u Washingtonu objavio da je
spreman na dogovore kojim bi se europskim zemljama dopustio pristup
njegovim sredstvima.
Nitko ne sumnja da si Europa postavlja zahtjevnu metu. Stvarni test
je hoće li nas te promjene učiniti snažnijima ili slabijima. Teško
je razumjeti one koji prvo kažu da Europa ne uspijeva obaviti svoj
posao, a poslije govore da bi to na neki način oslabilo uključenje
Sjedinjenih Država. To je defetistički argument. Naravno da nikad
nećemo moći imati isti stupanj sredstava ili istu snagu kao
Sjedinjene Države. No to nije razlog da europske zemlje ne učine
više."
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
20. XII. 1999.
Američko-ruske veze smjeraju u novi sukob
"Ako je balkanski poluotok bio sigurnosno točka požara
devedesetih, područje Rusije i Kavkaza na putu su da postanu zona
sukoba za sljedeće desetljeće", piše Justin Brown.
"Osim eskalacije rata u Čečeniji, američke dužnosnike zabrinjavaju
ruski upadi u granično područje susjednih zemalja, nacionalizam u
Moskvi, uspon neovisnih muslimanskih boraca i veći utjecaj Irana u
naftom bogatom području Kaspijskog mora.
Rastuće napetosti stižu u vrijeme kad su američko-ruski odnosi na
jednoj od najnižih razina od kraja hladnog rata. Kao posljedica
toga, za razliku od slučajeva Bosne i Kosova, Sjedinjene Države će
vjerojatno ostati na sporednoj pruzi ako se stanje pogorša.
'Ispast će da smo pobijedili u hladnom ratu, ali izgubili
posthladni rat', kaže Edward Walker, izvršni direktor programa
postsovjetskih studija na kalifornijskom sveučilištu u
Berkeleyu.
Jedna od najvažnijih političkih investicija predsjednika Clintona
i potpredsjednika Al Gorea za njihova mandata bila je pokušaj
poboljšavanja veza s Rusijom i istovremenog uspostavljanja većeg
utjecaja u Kavkazu, teško pristupačnoj regiji bogatoj prirodnim
resursima.
Sad je dobar dio tog poništen, kažu analitičari. Kao prvo, prema
američkim dužnosnicima, ruski napad na Čečeniju doima se poput
podužeg rata koji Moskva ne može dobiti i koji može samo pridonijeti
nestabilnosti u regiji.
Iako je Rusija možda kadra udarati čečenske gradove bombama i
napredovati na kopnu tenkovima, ona gubi dugoročnu sposobnost
utjecanja na sve radikalniju muslimansku republiku, kažu
analitičari. U tom procesu iscrpljuje i svoje gospodarstvo. (...)
Nadalje, druge zemlje u regiji, posebno Gruzija i Azerbajdžan, žale
se na upade Rusa u njihova granična područja i destabiliziranje
njihovih unutarnjih poslova.
U petak su gruzijski dužnosnici optužili Ruse za treći upad u svoje
granice, u kojem su helikopteri ušli u Gruziju i bacili bombe u
blizini sela Šatili. Gruzijci također optužuju Ruse da stoje iza
pokušaja atentata na njihova predsjednika Eduarda Ševarnadzea, što
Moskva poriče.
'U Gruziji postoji velika količina nelagode', kaže dužnosnik
američke vlade. 'Učinili smo sve što možemo da pomognemo toj
zemlji, a (problemi s Rusijom) rade protiv toga.'
No možda još više obeshrabruje, kažu analitičari, političko
ozračje u Moskvi. Pred izbore, ruski političari se razmeću
nacionalističkom retorikom, pozivaju na povratak vremena kad je
Rusija bila velika sila, i potiču val protuzapadnoga
raspoloženja.
Intervencija NATO-a u Jugoslaviji još je svježa u njihovu sjećanju,
i služe se njome da bi opravdali svoju intervenciju u Čečeniji.
Elita u Moskvi i St. Petersburgu već godinama odnosi se s prjezirom
prema Sjedinjenim Državama, ali tek sad je taj antagonizam prešao
na ostatak stanovništva, kaže Fiona Hill, direktorica zaklade
Eurasia, koja pruža pomoć regiji.
Ona kaže da se istovrsni osjećaj razvija i u Washingtonu. 'Postaje
nepopularno govoriti o uključenju Rusije', kaže ona. 'Primjećujem
istu vrst proturuskog raspoloženja ovdje, kao i protuameričkog u
Moskvi.'
Dok Rusija traži novi identitet, a njezino gospodarstvo postiže
neke male dobitke zbog nedavnog rasta cijena nafte, zapadna
međunarodna zajednica vjerojatno ima manje utjecaja.
To je stajalište dokazao ruski odgovor na pokušaje OESS-a da
promatraju stanje u Čečeniji. Ruski dužnosnici nisu dali OESS-u
puni pristup regiji i rekli su da međunarodno tijelo, koje broji 54
zemlje članice a Rusija je jedna od njih, nema jurisdikcije u
unutarnjem napadu protiv, kaže Moskva, 'terorističkih bandita.'
Nadalje, predsjednik Jeljcin upozorio je međunarodnu zajednicu da
je Rusija još uvijek nuklearna sila i da ju ne treba omalovažavati.
Americi je u pitanju sigurnosti i Rusije glavno osigurati da su
njezine nuklearne zalihe zaštićene. No sukobi koji se razvijaju
mogli bi ugroziti nekoliko programa ruskog razoružanja.
Novo stajalište Moskve već utječe na Muslimane u susjednim
državama, kažu analitičari, i vodi ponovnom stvaranju islamskih
boraca za koje se smatra da su došli pod utjecaj susjednog Irana. U
najgorem slučaju, moglo bi doći do rasta terorizma u toj veoma
nemirnoj regiji. (...)"
THE NEW YORK TIMES
20. XII. 1999.
Usmjerena uloga za MMF
"Tajnik Ministarstva financija, Lawrence Summers, prošloga je
tjedna predložio da Međunarodni monetarni fond polako počne
odustajati od dugoročnih posudba zemljama u razvoju i da se umjesto
toga usmjeri na jednu ključnu misiju: posuđivati novac zemljama u
privremenoj financijskoj krizi. Taj razumni prijedlog potaknut će
dvostranačku potporu u Kongresu koji postaje sve neprijateljskije
raspoložen prema neuspjesima fondacije u Rusiji, Brazilu i
drugdje.
Zaista, Summers zna da će odbor koji je imenovao Kongres uskoro
predložiti sužavanje misija fonda na način koji on predlaže. Odbor,
koji vodi prof. Allan Meltzer sa sveučilišta Carnegie Mellon,
odlučio je pokusno preporučiti uklanjanje programa fonda za
poticanje razvoja u siromašnim zemljama - što drže da bi trebala
biti odgovornost jedino Svjetske banke. Odbor će ukinuti i programe
fonda koji potiču tržišnu tranziciju bivšeg Sovjetskog Saveza.
Summersov govor ne samo da unaprijed prihvaća preporuke odbora,
pomaže i izolirati potpredsjednika Ala Gorea od republikanskih
kritika zbog neuspješnog pokušaja spašavanja Rusije, koje je
provedeno uz snažnu potporu Clintonove vlade.
Neke zemlje od fonda posuđuju i na 30 ili 40 godina bez značajnijih
rezultata. Mnoge od tih zemalja, ističe Summers, umjesto toga bi
mogle načeti tržišta privatnog kapitala.
Pa ipak, Summersov govor nije išao niti približno onoliko daleko
koliko bi to kritičari fonda voljeli. Predložio je da fond nastavi
posuđivati novac siromašnim zemljama kako bi se borile protiv
siromaštva, na taj način ublažavajući svoj prijedlog za sužavanje
misije fonda. Prihvatio je načine na koje fond trenutno posuđuje
novac tijekom kriza dok Meltzer tvrdi kako će njegov odbor
predložiti velika poboljšanja.
Summers je razočarao neke kritičare iznoseći tek mlak poziv
fondaciji da novac posuđuje zemljama zahvaćenima krizom čak i u
slučaju da već duguju novac stranim bankama. Mnogi ekonomisti
prigovaraju sadašnjoj praksi fonda prema kojoj se zahtijeva da se
banke u potpunosti isplate prije nego što fond posudi novac - što
garantira da će banke proći neoštećene dok će radnici trpjeti svu
težinu gospodarskog sloma.
Nakon pada Sovjetskoga Saveza, fond je bio tek međunarodna
financijska institucija koja je bila voljna pomoći bivšim
komunističkim zemljama da prijeđu na tržišta, no njezina
sposobnost utjecaja na sudbinu tih gospodarstava sve se više
smanjuje. Svjetska banka je u boljem položaju kada je u pitanju
borba protiv siromaštva u siromašnim zemljama koje ne mogu privući
privatne ulagače. Tako posuđivanje u hitnim slučajevima ostaje
jedna misija za čije je rješavanje fond najbolje opremljen. Summers
ne ide tako daleko. No SAD je barem doveo u položaj da fond počne
gurati u tom smjeru", stoji u uvodniku lista.
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
20. XII. 1999.
Politika je odvratna ili čini bjesnim gotovo polovicu Talijana
"Da će reakcija biračkoga tijela na krizu vlade biti razdražljivost
moglo se očekivati. No veličina pojave bila je iznenađujuća i,
priznajem, prvi put uistinu zabrinjava one koji su, poput
potpisnika članka, prilično naviknuti na takvu vrstu rezultata.
(...) Krajem osamdesetih godina pretežna reakcija bila je
nezainteresiranost, uz stalnu i manjinsku kvotu, pozitivnog i
negativnog odnosa, međusobno gotovo izjednačenog. Potom su s
aferom podmićivanja negativni osjećaji uvelike porasli.
Posljednjih godina ravnodušnost se ponovno pojavljivala u sve
većoj mjeri, šireći se među svim kategorijama birača, no posebno
među mladima, izazivajući, između ostaloga, poznati rast
suzdržanosti. U posljednje vrijeme čini se da se trend još jednom
promijenio. Kriza je dovela do veće prisutnosti i isticanja
političkih događaja u medijima i, neizbježno, do jačeg interesa
građana. No on se odmah pretvorio u snažno naglašavanje negativnih
osjećaja, podsjećajući i na scenarij iz afere podmićivanja. Gotovo
četiri od deset Talijana danas osjeća bijes ili, u većoj mjeri,
odvratnost prema politici, a gotovo polovica iskazuje kritičku
ravnodušnost, obilježenu, kod 20 posto ispitanika, istinskim
nepovjerenjem. Postavlja se pitanje što potiče i pokreće tu
junačku, slučaj je takav da i to treba kazati, manjinu, koju čini 18
posto Talijana koji i danas izjavljuju da politiku drže dobrom.
Iz anketa se pokazuje rašireno nerazumijevanje pravih uzroka krize
vlade. Jasno, mediji to objašnjavaju pomoću 'moći ucjene' koju u
svakom izvršnom tijelu utemeljenom na koalicijama između stranaka
mogu provoditi manje političke snage. Osim toga, tu je i bojazan
nekih čelnika da bi bivša komunistička priroda D'Aleme mogla, ako
se ovaj kandidira na izborima za premijera 2001., obeshrabriti
birače centra. Istini za volju, ta se posljednja opaska čini
opovrgnuta u raznim analizama. Razlozi odbojnosti prema D'Alemi
ili razlozi poštovanja D'Aleme mogu biti mnogi, no njegova
prošlost, čini se, nije među važnijima. Jasno, D'Alema uživa manje
naklonosti u dijelu centra nego na ljevici. (...)
No mimo objašnjenja koja nude mediji, ta se kriza Talijanima čini
gotovo potpuno povezana s ravnotežama i pitanjima u 'palači vlade',
koja se čine, premda važna, dalekima od bilo čijih svakodnevnih
interesa. 'To je njihov problem, a ne naš', kazao nam je jedan
ispitanik. (...)", piše Renato Manheimer
LA REPUBBLICA
20. XII. 1999.
Sarajevo, otkrivene ubojice Talijana
"Ime i prezime imaju sada autori napada iz zasjede počinjenoga 29.
svibnja prije šest godina, u vrijeme punog rata u Bosni, na konvoj
talijanskih humanitaraca na cesti koja od Gornjeg Vakufa vodi u
Travnik. Jedna skupina Bošnjaka opljačkala je i zatim ubila
novinara Guida Pulettija, poduzetnika Fabia Morenija i Sergia
Lanu, koji je civilno služio vojni rok u Caritasu. To je bio prvi
slučaj hladnokrvnoga ubojstva stranaca koji nisu uključeni u rat, i
reakcija međunarodne zajednica bila je vrlo snažna. Sada su
karabinjeri koji su u sastavu Multinational Specilized Unita (MSU-
a), 350 ljudi pridruženih vojsci, otkrili ubojice. Poznato je samo
ime vođe bande - Hanefile Prjijc, zvani 'Paraga', kojega njegovi
smatraju nekom vrstom junaka, dok su imena ostale petorice 'zelenih
beretki' (pripadnika muslimanskih milicija) top secret. Neki od
njih već su otkriveni u inozemstvu. (...)
Unatoč logističkim teškoćama i velikom poslu, časnici vojske su
zadovoljni. I govore poglavito o tri važna rezultata istrage. Dva
su već postignuta (Paraga i otkriće šest novih skupnih grobnica), a
treći je na putu (mega trgovina opojnim sredstvima).
Operacija 'Paraga', kako je nazivaju pukovnik Renato Scuzzarello,
koji zapovijeda kontingentom MSU-a i bojnik Giovanni Paone koji
vodi istražni odjel, zaključena je, s gledišta istraga, prije dva
mjeseca. U tužiteljstvu u Travniku postoji opširno izvješće koje
sadrži svjedočanstvo dvojice Talijana koji su pobjegli iz zasjede,
i sva imena odgovornih. Priča se da Prjijc živi u Gornjem Vakufu, ne
skrivajući se, davajući čak i intervjue. Zasad ga nije moguće
uhititi: bosanski suci trebaju utvrditi radi li se o običnom
kaznenom djelu za koje su mjerodavni ili je riječ o ratnom zločinu.
U tom slučaju se ovlasti predaju Međunarodnom sudu u Haagu.
Djelatnost karabinjera često se isprepleće s djelatnošću ureda
koji vodi bivša švicarska tužiteljica Carla del Ponte. Upravo je
zajedno s njom, prije mjesec dana u Sarajevu, ispitan rad na
pokoljima u Srebrenici gdje su u srpnju 1995. Radovan Karadžić i
general Ratko Mladić zapovijedili veliku operaciju etničkog
čišćenja. Karabinjeri su otkrili još šest skupnih grobnica koje
treba pridodati mnogim već otkrivenim. (...) S Carlom Del Ponte,
koja u Sarajevu već ima svoju istražnu strukturu, karabinjeri su
podijelili i buduće zadaće.
Dok slučaj 'Paraga' i otkriće grobnica nisu više tajne, u
potpunosti ostaje povjerljiva istraga o trgovini drogom. 'To je još
sasvim otvorena aktivnost', objašnjavaju časnici, 'a o tome ćemo
govoriti tek nakon uhićenja'. No jedna je stvar sigurna: u Bosni,
kao i u Crnoj Gori i Albaniji, u punoj su aktivnosti talijanski
kriminalci uključeni u slučaj trgovine drogom koja prolazi preko
Bosne, koristeći se ortaklukom mjesnih ličnosti u koje se ne
sumnja. Uostalom, nije novost da taj politički svijet obilježavaju
tijesne veze sa svijetom kriminala", piše Liana Milella.
Jeljcinova osveta
"Ako konačni rezultati potvrde prve službene projekcije, ono što
pokazuju ruski izbori, na stranu predviđeno zadržavanje komunista
kao glavne oporbene snage, jasno je potvrđivanje provladinog
centra, koji se ovdje obično naziva strankom vlasti i neočekivani
uspjeh liberalne desnice, koju vodi ona skupina bivših mladih
reformatora, Kirienko, Nemtsov, Čubajs čija se politička sudbina
držala definitivno završenom u kolovozu 1998., s padom rublje i
rastućim valom škandala koji je uslijedio.
Sada, s obzirom na te dvije homogene snage koje se prepoznaju u
vrijednostima predstavničke demokracije i slobodnog tržišta, može
se kazati, a da se ne bude optužen za bilo kakvo tendenciozno
pretjerivanje, da se jedan veliki dio biračkog tijela jasno
očitovao za nastavak gospodarskih i društvenih reforma koje je
prije devet godina inaugurirao Boris Jeljcin.
No osim što sadrže očito svjedočanstvo, korisno da se osjete
raspoloženja stanovništva u jednoj tako kaotičnoj fazi nacionalnog
života, ovi su izbori imali i, poglavito, znatnu političku važnost
uoči bitke, odlučujuće za budućnost Rusije, koja će kulminirati 4.
lipnja 2000. s predsjedničkim izborima. Igra sklapanja saveza
između stranaka koje su se izborile za 450 zastupničkih mjesta u
Dumi odredit će tko će biti novi car, nakon Borisa Jeljcina.
Prema stanju stvari, uspjeh reformističke fronte automatski se
pretvara u golemu potporu čovjeku kojega će Jeljcin izabrati za
svog nasljednika, odnosno predsjedniku vlade Vladimiru Putinu.
(...)
Nedvojbeno, na sliku koja se ocrtava u novoj Dumi utjecalo je i
masovno i neuravnoteženo posredovanje medija. U srazu između dva
bloka centra, televizije, pod djelomičnim ili potpunim nadzorom
države, svrstale su se, u nekim slučajevima i okrutno, protiv
Lužkova, ne prikrivajući svoje naklonosti stranci Jedinstvo, koja
se pojavila tek prije dva mjeseca s blagoslovom Kremlja i koja bi se
trebala naći na oko 29 posto. Kao što je jasno i da je rat u Čečeniji
dao lijepilo za ponovno nađen nacionalni ponos i da je priskrbio
znatno povjerenje premijeru Putinu, koji je bio ledeni i odlučan
pobornik toga sukoba. (...)
Ostaje posljednji osvrt. Slika koju je o sebi Rusija dala u
političkim, i ne samo političkim, događajima posljednjih godina,
pokazuje da je još dug put prije no što će se moći kazati da je
budućnost ove zemlje čvrsto vezana uz demokratsku perspektivu i
osigurana djelotvornim i transparentnim institucijama. I ovi sami
izbori dugo su vremena bili predmet špekulacija, koje su ih vidjele
u središtu autoritarnih poteza usmjerenih na njihovo brisanje. To
što su se održali, pozitivna je činjenica sama po sebi", piše
Alberto Stabile.
ŠVICARSKA
LE TEMPS
20. XII. 1999.
Pobjeda nasilja
"Jučerašnji izbori, treći takve vrste otkako je demokracija došla u
Rusiju, daju dobru predodžbu o općem stanju ruskog diva uoči novog
tisućljeća. To stanje nije nimalo utješno.
Za razliku od mnogih drugih europskih naroda, Rusija nije izišla iz
meteža u koji ju je gurnuo raspad njezina carstva i izravan sukob sa
zakonima tržišnog gospodarstva. Politička je pozornica još nemirna
i uzburkana, obilježena promjenom raspoloženja, kratkotrajnim
očekivanjima i strašnim razočaranjima. Iznenađuje činjenica da su
u tom nemirnom krajoliku samo komunisti stabilna snaga i, što je na
prvi pogled besmisleno, stalno i nostalgično jamstvo za sve u
zemlji koje su događaji pregazili i ne postižu osobni uspjeh u novom
društvu.
No u svemu ostalom, Rusi su još jednom htjeli promjenu. G. 1993.
dali su glasove histeričnom nacionalističkom lakrdijašu
Žirinovskom koji je izazivao strah na Zapadu. Danas se bori da
dobije kvorum. G. 1995. prednost su dali nacionalističko-
komunističkom pokretu 'Naš dom je Rusija' bivšeg premijera Viktora
Černomirdina. Sada je pretrpio velik poraz. Ovaj put su iznenadili
otvoreno dajući prednost strankama bliskim sadašnjem šefu vlade
Vladimiru Putinu.
Učinili su to odlučno podupirući Savez desnih snaga, nov savez
različitih liberalnih stranaka. A još otvorenije, prihvaćajući
program stranke Jedinstvo čiji se uspjeh uopće nije predviđao u
ispitivanjima javnog mišljenja.
Kako to da stranka, rođena prije jedva dva mjeseca, koju predvodi
visoki dužnosnik Odjela za izvanredna stanja bez ikakve simbolične
važnosti, može odjednom dobiti oko 20 posto glasova? Dakako,
velikom promidžbom u glasilima, jer su se u predizbornoj utrci
gazila sva pravila političke pristojnosti i jednakosti. Ali je ona
napose odgovarala moćnoj težnji koju je utjelovio šef vlade
Vladimir Putin: red, stega, sila, umjesto demokratske rasprave,
liberalnih reforma i pravne države.
Znakovito je da su sve stranke koje su manje ili više očitovale
suzdržanost glede rata u Čečeniji, bile kažnjene. Naprotiv, one
koje su pokazale spremnost da uzvrate na povijesna poniženja i
udaljili se od Zapada, našli su se među pobjednicima.
Dakle, to su upute za skore predsjedničke izbore. Određena su
pravila buduće rasprave. Ratnički govor i sustavna primjena sile na
koncu su se isplatili. Nema dvojbe da će kremaljski klan, čija je
strategija danas potvrđena i čiji je utjecaj u Dumi porastao, doći u
iskušenje da iskoristi tu dinamiku kako bi izvukao političku korist
iz rata. Nisu isključeni prijevremeni izbori. A najteže će biti
prekinuti širenje nasilja", u uvodniku lista piše Eric Hoesli.
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
20. XII. 1999.
U Rusiji
"Ministri vanjskih poslova država G-8 prije nekoliko su dana
oprezno odustali od toga da Rusiju formalno osude zbog njezina rata
u Čečeniji. Rečeno je da će manevarskog prostora za rusko vodstvo a
time i za mogućnost utjecaja Zapada biti vjerojatno tek poslije
parlamentarnih izbora. Valja se nadati da to nije preuranjen
zaključak. Točno je: drugi čečenski rat bio je i unutarnjopolitički
manevar kojim je kremaljsko vodstvo htjelo dokazati da okuplja
domoljubno nastrojene birače i da može izgraditi novog kandidata za
Jeljcinova nasljednika.
No na Kavkazu za Rusiju je na kocki više od toga. Regionalno se radi
o nadzoru tradicionalno nemirnog područja kroz koje prolaze važni
prilazi i opskrbni putovi. Kremlj se neće dati izgurati s te
geoekonomske okretnice. Osim toga Rusija je proteklih tjedana
signalizirala da želi stabilizirati i proširiti svoje utjecajno
područje i poboljšati svoj strategijski položaj: prema Zapadu uz
pomoć unije s Bjelorusijom, prema Istoku približavanjem Kini.
Mogla bi biti varljiva i zapadna nada da će rusko vodstvo poslije
nedjeljnih izbora za Dumu prekinuti ekscese ratovanja u Čečeniji,
protivne međunarodnom pravu, jer se politička strast za
profiliranjem opet vraća na normalnu razinu. Ti su parlamentarni
izbori bili samo zajednički startni galop za predsjedničke izbore
idućega ljeta, prljava izborna borba protekloga tjedna okus
predstojećega što treba očekivati idućih mjeseci kad će biti spora
oko Jeljcinova naslijeđa. Krhka ruska demokracija, uglavnom
ograničena na formalnu, već sada je pretrpjela štetu. Kritike
čečenskoga rata nije ni bilo, jer su mediji koji u Rusiji stvaraju
javno mišljenje, u rukama onih mogula koji pripadaju 'obitelji'
vlastodržaca. Kandidati za predsjedničku dužnost s najvećim
izgledima - Putin, Primakov, Lužkov, da spomenemo samo najvažnije -
poput Jeljcina su potomci stare nomenklature i profiteri novog
sustava. Stoga nitko od njih nije zainteresiran za njegovu promjenu
a niti za neku drukčiju politiku" - piše komentator lista Nm.
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
20. XII. 1999.
Ogledna vožnja ispred Kremlja
"Što zapravo radi netko poput Borisa Jeljcina kad iz ruku preda
vlast? Drži napeta predavanja pred odabranim općinstvom, ide na
daleka putovanja ili jednostavno u vrtu na koljenima ziba unuke?
Glasnogovornik Predsjednika nije to odao, iako se inačica s unucima
po vanjskim znacima čini najadekvatnijom za kremaljskoga šefa,
poznatog po ljubavi prema djeci.
No Rusi ipak, zahvaljujući glasnogovorniku, jedno znaju: za
Predsjednika je 'pitanje časti' da svoju dužnost, kako je
planirano, napusti u ljetu 2000. i nasljednicima zajamči mirnu
predaju vlasti. Budući da kremaljski šef 'nije prilijepljen za
vlast', on i njegovi savjetnici oprezno su već šest mjeseci prije
izbora počeli ustoličavati odgovarajućega nasljednika. Na
parlamentarnim se izborima u nedjelju nije naime radilo samo o
razdiobi vlasti u zakonodavnoj skupštini: političari i birači
izbore za Dumu drže i pokusnom vožnjom za predsjedničke izbore.
Kremlj - za sada - računa na premijera Vladimira Putina. U izbornoj
borbi za Dumu predstavili su se i drugi službeni i neslužbeni
kandidati kao jurišnici na Kremlj. Čak je i vječito oklijevalo
Jevgenij Primakov iz stranke 'Domovina - cijela Rusija' u
posljednjem trenutku obznanio svoju kandidaturu.
Demokratska predaja predsjedničke vlasti bit će 'politički i
moralni znak svijetu i Rusima', dodao je kremaljski
glasnogovornik. Baš tako i jest. A taj Jeljcinov imperativ nekako
vrijedi i za izbore za Dumu" - zaključuje komentator lista ave.
FRANCUSKA
LIBERATION
20. XII. 1999.
Televizija, kobno oružje kandidata
"Kao i zemlja, politički i gospodarski običaji i rat u Čečeniji,
predizborna utrka u glasilima nije pokazala dostojanstvo i
jednakost, a često je davala prednost promidžbi. Ništa čudno,
budući da su državna glasila u rukama velikih financijskih skupina
kojima upravljaju oligarsi i koji svoju snagu medijskog udarca
stavljaju u službu kandidata ili stranke (ili saveza) koje podupiru
i nekih pojedinaca koje potajno potiču.
Ne tako davno, Jedinstvo, stranka koju predvodi Sergej Čoigu,
ministar za izvanredna stanja, nije ni postojala. Osnovana je da bi
prikupila glasove sklone Kremlju dok je popularnost Predsjednika
Jeljcina bila na najnižoj razini. Vladimir Putin, premijer koji
omogućuje naglo širenje njezine popularnosti, rekao je da će kao
građanin dati svoj glas toj stranci. Rekao je to pred kamerama
ruskih televizija, ponajprije ORT-a (poluprivatni kanal) i RTR-a
(državni kanal). Od tada se u informativnim emisijama tih
televizija svakodnevno pojavljuje vjetrovka s crvenim točkicama
kandidata Čoigua koji sudjeluje u predizbornoj utrci. To možemo
nazvati velikom promidžbom. Ona je djelotvorna. Premda je u rujnu
krenula od ništice, unatoč Čoiguu koji nije sjajan i unatoč tomu što
nema nikakvog programa, Jedinstvo je postiglo uspjeh.
Televizija može uveličati stvari, ali može biti i iznimno
škodljiva. Od rujna, emisija Vremja koja se nedjeljom navečer
prikazuje na ORT-u, a vodi ju pogibeljni Sergej Dorenko, ubojitim
riječima, neprovjerenim tvrdnjama i montažom snimaka ruši ugled
moskvoskog gradonačelnika Jurija Lužkova i bivšeg premijera
Primakova, dviju crnih ovaca Kremlja ujedinjenih s petrogradskim
gubernatorom Jakovljevom. Nakon toga, ovom savezu pada ugled, iako
je sve do rujna imao velike izglede. Dorenko nije toliko novinar,
koliko proklinjač, neka vrsta Rasputina malog ekrana, a to se
ljudima sviđa.
Na privatnom kanalu NTV, izravnom suparniku ORT-a, krajolik nije
tako jednolik. Kanal pripada skupini Mediamost bankara i
financijaša Gusinskog, a podupire stranku Lužkova i Primakova. Na
njemu se ne mogu vidjeti teme koje bi ovu dvojicu srdila (nećemo ni
govoriti o kanalu TV Centar ograničenog dometa koji pripada
moskovskom gradonačelniku i potpuno mu je podčinjen). No NTV
također poštuje kandidata reformatora Grigorija Javlinskog kojeg
su pozivali i kada nije bio njegov red.
U isto vrijeme kao i Vremja, emisija Itogi ('rezultati') koju vodi
zvijezda ovog kanala Jevgenij Kiseljov, ljepše se ponaša. Kiseljov
je beznačajniji od Dorenka, ali je vrlo stručan i utjecajan čovjek.
U početku predizborne utrke nudio je emisije u kojima su zajedno
sudjelovali vođe glavnih stranaka. No s vremenom su zaredali više
ili manje dolični napadi i neprovjereni podaci, iako nisu pali na
razinu ORT-a. NTV je tako više puta na tjedan prikazivao razgovor 'u
živo' između suparničkih kandidata koji je vodio Kiseljov. To je
pridonijelo razmjeni mišljenja - dovoljno rijetkoj da bi se i
spominjala - ali i prizorima koji nisu bili toliko smiješni koliko
zabrinjavajući. Tako se mogao vidjeti Vladimir Žirinovski ('ruski
Le Pen') kako iz džepa vadi pištolj i predlaže svom sugovorniku
Borisu Nemcovu (Savez desnih snaga) da se ubije u izravnom
prijenosu. Također se mogao vidjeti filmski redatelj Mihalkov
(koji podupire listu Viktora Černomirdina) kako od svog
protivnika, bivšeg premijera Sergeja Kirijenka, traži da, u ime
pravoslavlja, otpjeva Oče naš. U oba slučaja, Kiseljov je odgovorio
kao civiliziran čovjek: prekinuo ih je.
U unutrašnjosti, glasila su najčešće u rukama gubernatora koji ih
stavljaju na raspolaganje onima koje podupiru. Ni tu nije dobro
biti neovisni novinar: od Kalinjingrada do Vladivostoka bezbrojne
su prijetnje, tučnjava i zabrane izlaska novina. Ima gubernatora
koji ne razumiju da se neki novinari ne žele prodati, iako su brojni
'kupljeni' novinari koji su se spustili na vrlo nisku razinu. Na
koncu, ova je predizborna utrka samo pokazalo koliko je
poslijesovjetska Rusija još daleko od stvarno slobodnog,
profesionalnog i pluralnog medijskog prostora", piše Jean-Pierre
Thibaudat.
AUSTRIJA
DER STANDARD
20. XII. 1999.
Pad spomenika
"Ruši se jedan spomenik. Velikom Helmutu Kohlu, njemačkom
kancelaru ujedinjenja, europskom kancelaru, u najgorem slučaju
prijeti istražni zatvor. Kohl se poziva na dano obećanje i ne želi
navesti imena onih donatora čije je milijunske donacije osobno
prikupio bivši kancelar i proslijedio službenim stranačkim
blagajnama. Stvar s crnim blagajnama CDU-a svjetski političar
naziva 'grdnom pogrješkom', ali svijest o nepravdi na Kohlu se ne
primjećuje.
'Grdna pogrješka' skupo će financijski stajati CDU. Zbog Kohlovih
financijskih trikova unija bi mogla biti prisiljena na vraćanje
državnih stranačkih potpora. Riječ je o gotovo tri milijarde
šilinga, CDU bi bankrotirao jednim udarcem. No još je razornija
politička nevolja koju je napravio Kohl time što je vjerovao da će
se moći postaviti iznad zakona.
Bivši je kancelar posve usputno svojim priznanjem da je za stranku
uzeo donacije, uništio obrambenu crtu CDU-a. Do sada se govorilo da
su za škandal s donacijama odgovorni neki mračni likovi iz drugog
stranačkog reda, no sada se zna da ikona njemačke politike nije samo
bila upućena u te događaje, nego da je i sama marljivo na tomu
radila. Kohl je osobno šetao s novcem, vjerojatno čak u malim
novčanicama. Isto tako iznenađuje da se Kohl u istrazi tih
činjenica drži izrazito suzdržano. Ne agira, nego reagira uvijek
samo pod pritiskom dnevnih otkrića.
Bivši kancelar vjerojatno vjeruje da mu u njegovoj zemlji njegov
narod i njegova stranka nešto duguju za njegova velika politička
djela. Zapravo Kohl nešto duguje Nijemcima: ostavku na položaj
zastupnika i počasnog predsjednika CDU-a" - drži Gerhard Plott.
SLOVENIJA
DELO
18. XII. 1999.
SFRJ još plaši
"Iz zapadne Europe već su prije nekoliko tjedana stizali signali da
njihove države nisu previše naklonjene projektu rezolucije koju su
u UN-u pripremale Hrvatska, Makedonija, Bosna i Hercegovina te
Slovenija. Rezolucija bi trebala presjeći na prvi pogled
besmislenu praksu po kojoj je članica svjetske organizacije, barem
na simboličnoj razini, još uvijek SFRJ, fantomska država koja
odavno više ne postoji. Njezino mjesto koje bi trebalo biti
ispražnjeno, pokušava zauzeti SRJ, nečlanica koja bi morala
zatražiti članstvo u UN-u kao novonastala država.
O gornjim činjenicama ne može biti dvojbe, kao ni o tomu da su svih
pet država, nastalih na području bivše SFRJ, ravnopravne
nasljednice nekadašnje zajedničke države. To su jasno i nedvojbeno
već davne 1992. utvrdile rezolucije Vijeća sigurnosti i glavne
skupštine, ako zanemarimo mišljenje takozvanog Badinterova
povjerenstva čiji su zaključci bili identični. No SRJ se nije
podredila rezolucijama UN-a nego je radije ustrajala na tezi da je
ona jedina pravna nasljednica SFRJ od koje su se neke republike
protupravno odcijepile.
Tajništvo UN-a i neke države članice Beogradu su stalno davale
potporu, tajništvo je akrobatskim pravnim vragolijama SRJ čak
omogućilo krijumčarenje na mjestu nepostojeće države, iako je
Beograd zbog toga morao pristati na neke vrste djelomično
oduzimanje radne sposobnosti. Pred palačom uz newyoršku Istočnu
rijeku još uvijek vijori zastava pokojnice, Titove SFRJ s crvenom
zvijezdom, kao jasna opomena da o načinu prestanka njezina
postojanja međunarodna zajednica još nije našla suglasnost.
Diplomacije četiriju nasljednica ocijenile su da je ove godine
pravi čas za sređivanje članstva Jugoslavije u UN-u, beogradski je
režim odsječen od svijeta i barem na koljenima, ako ne i na tlu.
Glavne zagovornike teze o protupravnim odcjepljenjima nekih
republika od SFRJ zbog ratnih zločina protiv čovječnosti traži
haaški sud. Tajming nije bio loš, jer je logično očekivati da će
međunarodna zajednica budućem srpskom režimu drage volje ponuditi
neku mrkvicu. Stoga je pametno, ako se može, izbjeći negativna
iznenađenja. I ne kao zadnje, preostalim bi nasljednicama bilo
lakše kad bi sa Srbijom imale što manje otvorenih i neriješenih
pitanja.
Vrlo bi opasno bilo tvrditi da međunarodna zajednica time što se
nije oduševila rezolucijom, ponovno otvara pitanje načina raspada
SFRJ. No činjenica je da nije htjela iskoristiti prigodu da ga
konačno zatvori. Uz očekivanu nepovjerljivost Rusije i NR Kine,
rezoluciji se nije protivio ni SAD ni neki nesvrstani, što bi netko
možda očekivao. Ne, protivila se Europska unija koja je rezoluciju
htjela razvodniti do te mjere da više ne bi imala smisla.
Možda je točno, kako neki drže, da Srbija u Europi ima još puno
prijatelja i da neki u EU nipošto ne žele zatvoriti sva vrata
pregovorima s Miloševićem. Ili samo ne žele ničim ugroziti odnose
sa sadašnjom srpskom oporbom za koju očekuju da će uskoro preuzeti
vlast. A sve u svemu, posrijedi je daleko više, međunarodna se
zajednica, a unutar nje Europska unija, ne želi jasno odlučiti u
pogledu prava na samoodređenje naroda. U prijelomno doba, kad je
pao Berlinski zid, kad se slomio komunizam i Njemačka se ponovno
ujedinila, vrtoglava je brzina kojom su se nizali događaji, neke
prestigla, pa nisu znali kako točno reagirati.
Sloveniji bi bilo vrlo teško poreći osamostaljenje, jer je u bivšoj
SFRJ bila najprivrženija demokratizaciji, tržišnom gospodarstvu,
ljudskim pravima i vladavini prava. Budući da su osim toga bile pod
pritiskom Njemačke (ona je priznanjem Slovenije i Hrvatske
napravila pravi pravi vanjskopolitički potez poslije 45 godina) i
Vatikana, zapadnoeuropske su se države pomirile sa samostalnošću
Slovenije. Osim svega, bile su naime stavljene pred gotov čin.
Ono što ipak nije tako jasno, jest je li međunarodna zajednica
spremna priznati i međunaodnopravnu neprijepornost procesa
slovenskog osamostaljenja. U stanovitom dijelu međunarodne
zajednice, a i u nekim zapadnoeuropskim prijestolnicama, malo
nakon što su četiri nasljednice SFRJ bile primljene u UN i druge
međunarodne organizacije otvorenoga tipa, pojavila se teza da je
priznanje Slovenije (i Hrvatske) bilo prebrzo i da je pripomoglo
širenju rata na području bivše SFRJ. Uzrok takvog razmišljanja je
razumljiv. Ne samo Rusija, Kina i Indija, nego i zapadnoeuropske
države očito žele zadržati mogućnost da nekoj od svojih pokrajina
koja bi se željela osamostaliti, to ne dopuste.
U Sloveniji razliku između raspada države i odcjepljenja neki neće
ili ne žele razumjeti. Neki su se čak hvalili odcjepljenjem. No u
međunarodnom je pravu razlika između raspada države i protupravnog
odcjepljenja vrlo velika, kako na pravnom i financijskom, tako i na
moralnom području. Ne radi se naime samo o diobi zajedničke
imovine, iako se već i tu pojavljuju razlike. Šteta koja je nastala
zbog ratova na području bivše SFRJ golema je i još nije jasno tko će
ju platiti. Slovenski pregovarači koji su sudjelovali u
pregovorima o nasljedstvu, mogli bi puno toga reći već o
dosadašnjim pokušajima kojima su neki željeli na slovenska leđa
prevaliti što veći teret. Kad bi se potvrdila teza o odcjepljenju,
karte bi se mogle dijeliti iznova.
Vrlo je veliko i značenje moralne dimenzije koja se može
ilustrirati prilično raširenim uvjerenjem da je NATO u svoje redove
pozvao Poljsku, Češku i Mađarsku upravo zbog moralnog duga, jer ih
je u doba hladnoga rata prepustio na milost i nemilost Sovjetskom
savezu (Budimpešta 56., Prag 68. itd). S tog stajališta uopće nije
svejedno je li Sovenija - pa makar kratko vrijeme - bila žrtva
velikojugoslavenske ili velikosrpske agresije ili je možda jedan
od krivaca za krvavu propast SFRJ. Pojašnjenje tog pitanja moglo bi
biti važno i za ulazak u Europsku uniju. A baš ponašanje te unije u
svezi s projektom rezolucije pokazuje, da su očekivanja da će se SRJ
odreći teze o kontinuitetu, nerealna. Zato se može dogoditi da
Sloveniju (i tri druge nasljednice) još čeka prava pravna bitka o
tomu na koji je način prestala postojati SFRJ" - drži Gorazd Bohte.