YU-RU-US-E-ODCJEPLJENJE-Diplomacija-Ratovi-Organizacije/savezi US 6.XII.IHT HOAGLAND-SAMOODREĐENJE SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE6. XII. 1999.Za stvaranje države nije dovoljna buntovnost"Sjedinjene Države, njezine
saveznice i UN bacale su ove godine pojase za spašavanje izmučenom stanovništvu Istočnog Timora i Kosova, no Čečenima međunarodna zajednica dobacuje samo riječi dok oni trpe ruske granate i bombe", piše Jim Hoagland."Što je razlog za razlike u opsegu, ambiciji i ishodu međunarodne intervencije u ta tri, izvana gledano, slična sukoba?Elementi cinizma i realpolitike, koji se usredotočuju na ruski status nuklearno naoružanog člana Vijeća sigurnosti, zacijelo tu imaju udjela, kao što neki govore. No grube činjenice i osnovna načela međunarodne politike također imaju svoju ulogu.Podjarmljivanje samo po sebi nije dovoljno da etničkoj skupini ili sužanjskom teritoriju zaradi pravo na državnost. Nema jamca samoodređenja za etničke narode, u ovom razdoblju slamajućih carstava (Sovjetski Savez) i implozija tiranija koje se maskiraju u države (Jugoslavija, Irak). Državnost se mora osvojiti.To vrijedi čak i za etničke skupine koje su svojim patnjama osvojile suosjećanje svijeta, i čije stanovništvo i gospodarska sredstva
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
6. XII. 1999.
Za stvaranje države nije dovoljna buntovnost
"Sjedinjene Države, njezine saveznice i UN bacale su ove godine
pojase za spašavanje izmučenom stanovništvu Istočnog Timora i
Kosova, no Čečenima međunarodna zajednica dobacuje samo riječi dok
oni trpe ruske granate i bombe", piše Jim Hoagland.
"Što je razlog za razlike u opsegu, ambiciji i ishodu međunarodne
intervencije u ta tri, izvana gledano, slična sukoba?
Elementi cinizma i realpolitike, koji se usredotočuju na ruski
status nuklearno naoružanog člana Vijeća sigurnosti, zacijelo tu
imaju udjela, kao što neki govore. No grube činjenice i osnovna
načela međunarodne politike također imaju svoju ulogu.
Podjarmljivanje samo po sebi nije dovoljno da etničkoj skupini ili
sužanjskom teritoriju zaradi pravo na državnost. Nema jamca
samoodređenja za etničke narode, u ovom razdoblju slamajućih
carstava (Sovjetski Savez) i implozija tiranija koje se maskiraju u
države (Jugoslavija, Irak). Državnost se mora osvojiti.
To vrijedi čak i za etničke skupine koje su svojim patnjama osvojile
suosjećanje svijeta, i čije stanovništvo i gospodarska sredstva
premašuju mnoge mini države kojima je članstvo u UN-u automatski
uručeno hirovima povijesti i dekolonizacije.
Čečenija je jedan od najupadljivijih modernih primjera neuspjeha
sužanjskog naroda da razvije društvenu koheziju i poredak koji
državnost sad zahtijeva.
Prije tri godine, čečenske su snage došle do ruba neovisnosti
porazivši rusku vojsku i potpisavši dogovor s generalom
Aleksandrom Lebedom. Tim je dogovorom utvrđen jasan put do
slobode.
No čečensko je vodstvo potraćilo te tri godine. Ono je propustilo
stvoriti djelotvornu vladu ili ući u smislenu suradnju s inozemnim
vladama i međunarodnim tijelima. Poput Kurda u Iraku, Čečeni su
dopustili da unutarnje razmirice i feudalni društveni poredak
potkopaju njihovo pravo na suvereno članstvo u obitelji naroda.
To ne opravdava taktike spaljenih gradova koje su Rusi prihvatili,
niti međunarodnu zajednicu oslobađa njezine dužnosti da pomogne
žrtvama tamo gdje može. No tu leži objašnjenje dijela političkih
ograničenja u međunarodnoj akciji, kao i prijedlog načela za buduće
sukobe o pravu na samoodređenje.
Srpski predstavnici i simpatizeri ističu odsutnost međunarodne
akcije u Čečeniji kao dokaz licemjerja i 'nepravde' koja im je
nanesena NATO-ovim bombardiranjem za spašavanje Kosova od etničkog
čišćenja.
Ne prihvaćajte krokodilske suze tih cinika. Nema ni jednog jedinog
obrasca ni stalnoga skupa pravila za neovisnost ili za
neintervenciju, kao što se veći dio ovog stoljeća činilo. Istočni
Timor je svršetak razdoblja, a ne dio novog.
Glavni tajnik UN-a Kofi Annan, koji je krizu u Istočnom Timoru odveo
do razrješenja, u provedbi dekolonizacije toga bivšeg portugalskog
teritorija radi na poznatom terenu. Taj se proces ne može
primijeniti na Kosovu, koje predstavlja vježbu u
poslijekomunističkoj obnovi, a ne dekolonizaciji.
Annan je svjestan koliko je UN neprikladan za provođenje svoje
uloge na Balkanu, no čini se da nitko drugi nije želio taj posao.
Bitniji je kontrast između Kosova i Čečenije. Kako god nesavršeno,
Kosovari su iskoristili prigode koje su njihovi mučitelji za njih
stvorili kod kuće i u međunarodnoj zajednici, kako bi učvrstili
vjerodostojne državotvorne aspiracije i svoj identitet.
Tijekom posjeta Washingtonu, prošloga mjeseca, crnogorski vođa
Milo Đukanović jasno je pokazao da će slijediti isti put, nastavi li
Beograd kao dosad. Ministrica vanjskih poslova Madeleine Albright
neizravno ga je upozorila da Zapad neće automatski stići u njegovu
obranu ako Crna Gora bude neopravdano ustrajala na neovisnosti.
No nije mu rekla ni da su Sjedinjene Države predane nepromjenjivoj
srpskoj vlasti u Crnoj Gori. Upravo kao što vanjske sile sužanjskim
narodima ne mogu ponuditi nikakvo jamstvo samoodređenja, one ne
mogu više ni nametati zapreke slobodi u ime 'teritorijalnog
integriteta'. Oni koji se bore protiv progona imaju pravo i dužnost
postići sve što je u njihovoj moći."