E-US-RU-INTEGRACIJE-SIGURNOST-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Obrana-Diplomacija NJ 2.XII.WELT:EU-SIGURNOST-RAVNOTEŽA NJEMAČKADIE WELT2. XII. 1999.Mišići WEU"Europski ministri obrane, okupljeni danas u Bruxellesu, žele napokon
pretočiti u djelo dobre namjere, vezane uz europsku obranu. Britanci i Francuzi stupili su na čelo te inicijative, a ostali kaskaju za njima bez vizije i bez novca.Kad se prije četiri mjeseca pokazalo da su Amerikanci zapravo posudili Europi trijumf u sukobu s Beogradom, Europljani su odlučili nešto učiniti glede svoga samopoštovanja i projekcije vlastite moći. Predviđeno je osnivanje postrojbe za brze intervencije sa 50 do 60 tisuća vojnika te s elementima ratnog zrakoplovstva i mornarice.Tome valja dodati političke mjere opreza. Vojna integracija pod nazivom Zapadnoeuropska unija (WEU) trebala bi se uklopiti u privrednu integraciju Europske unije. Španjolac Javier Solana, prethodno prokušani glavni tajnik NATO-a, pretvoren je u kapetana momčadi ZVSP-a (Zajedničke vanjske i sigurnosne politike) na koju danas - uz šefove država i vlada - pravo polaže i nekoliko povjerenika EU i predsjednik Povjerenstva EU. Nedavno je Vijeće
NJEMAČKA
DIE WELT
2. XII. 1999.
Mišići WEU
"Europski ministri obrane, okupljeni danas u Bruxellesu, žele
napokon pretočiti u djelo dobre namjere, vezane uz europsku obranu.
Britanci i Francuzi stupili su na čelo te inicijative, a ostali
kaskaju za njima bez vizije i bez novca.
Kad se prije četiri mjeseca pokazalo da su Amerikanci zapravo
posudili Europi trijumf u sukobu s Beogradom, Europljani su
odlučili nešto učiniti glede svoga samopoštovanja i projekcije
vlastite moći. Predviđeno je osnivanje postrojbe za brze
intervencije sa 50 do 60 tisuća vojnika te s elementima ratnog
zrakoplovstva i mornarice.
Tome valja dodati političke mjere opreza. Vojna integracija pod
nazivom Zapadnoeuropska unija (WEU) trebala bi se uklopiti u
privrednu integraciju Europske unije. Španjolac Javier Solana,
prethodno prokušani glavni tajnik NATO-a, pretvoren je u kapetana
momčadi ZVSP-a (Zajedničke vanjske i sigurnosne politike) na koju
danas - uz šefove država i vlada - pravo polaže i nekoliko
povjerenika EU i predsjednik Povjerenstva EU. Nedavno je Vijeće
ministara EU imenovalo Solanu i glavnim tajnikom WEU.
Ono što zvuči poput bruxelleske juhe sa slovima - kruna je ESDI,
engleska kratica za 'Europski sigurnosni i obrambeni identitet' -
ima danas i smisao i logiku. Doduše, budućnost će pokazati hoće li
Solana ostati Javier Bez Zemlje ili će postati djelotvornim šefom
europske sigurnosti. U tom su pogledu odlučujuća tri uvjeta: prvo,
Europljani moraju usmjeravati svoj novac tamo kamo upućuju i svoje
riječi; drugo, u tom procesu moraju sudjelovati i oni koji se
razumiju u vođenje mišićave vanjske politike. Napokon i
ponajprije, treba uskladiti ravnotežu u odnosu na Sjedinjene
Države i NATO. U protivnom prijeti opasnost razdora koji se već
ionako nazire na području razvijene tehnologije, nadzora
naoružanja i u radijusu NATO-a.
Činjenica da je inicijativa ovaj puta potekla iz Londona ulijeva
nadu u pragmatizam. Naime, za razliku od Pariza, London uvijek
slijedi načelo 'na prvom je mjestu NATO'. Dok se velika europska
igra odlučuje negdje drugdje, 'poseban odnos' sa Sjedinjenim
Državama daje Britancima težinu u sferi sigurnosne politike. Što se
tiče iskustva, odlučnosti i uspjeha, Britanci ne zaostaju ni za
kime.
Teškoće se javljaju kada u taj proces treba uključiti ostale
članice EU. Naime, među njima nisu samo članice NATO-a već i
neutralne zemlje različitih običaja i zakona. Osim toga, nakon
proizvoljnih proširenja u razdoblju nakon 1990., krug članica WEU
sve je drugo samo ne homogen. Usmjerimo li pogled u budućnost i u
predstojeći proces proširenja EU na istočni dio srednje Europe kao
i na njegovo stapanje s WEU, uvidjet ćemo da stvari postaju ozbiljne
budući da su nejasne i proturječne.
WEU ima mišiće samo kroz NATO. Ipak, WEU ima obvezu o pružanju
pomoći - za razliku od pukog obećanja o pomoći, upisanog u članak 5.
ugovora o NATO-u. Čim se Europska unija proširi, ta će obveza
podvrgnuti NATO pritisku da učini nešto slično i tu bi stvari mogle
postati kritične - primjerice, što se tiče baltičkih zemalja.
Budući da je odnos Moskve prema prvoj tranši proširenja NATO-a još i
danas obilježen pritajenim bijesom dok pri spomenu druge tranše
Rusi obećavaju hladni rat, taj je proces u međuvremenu bezoblično
otkazan.
Američki Senat odavno je upozorio da valja izbjegavati 'ulazak u
NATO na mala vrata'. Ako Europljani nemaju dovoljno hrabrosti za
oblikovanje vlastite skupine i za jako varijabilnu geometriju,
tada će europska sigurnost - umjesto da bude ojačana i u granicama
osamostaljena - biti oštećena. U tom slučaju bilo bi bolje ne dirati
u transatlantske veze. No, takvo ponašanje neće promaknuti ruskoj
diplomaciji.
Najvažnije je uskladiti ritam jačanja europske sigurnosti s novom
ravnotežom na relaciji Europa-Amerika. Washington je neprekidno
upozoravao Europljane da se napokon organiziraju. No, Washington
također još uvijek upozorava Europljane da ne smiju osnovati
vlastitu bandu.
SAD su zaista angažirane na Dalekom i Bliskom istoku do same granice
svojih mogućnosti. I to je jedan od razloga zašto je kucnuo trenutak
za europsku sigurnost. No, sastavni dio toga procesa trebao bi biti
i pojačani rad na potankostima i više novca i hrabrosti nego dosad.
Misle li Europljani ovaj put ozbiljno, i bude li moguće regulirati
transatlantski odnos, Europa će moći iz sigurnosne politike - kako
su je svojedobno skicirali Adenauer i Schumann - izdvojiti drugo
organizirajuće načelo. Svršetak povijesti dosad nije nastupio ali
kucnuo je trenutak za europsku sigurnost", upozorava na kraju
uvodnika Michael Stuermer.