GB-HR-ANALIZE-Vlada-Izbori-Diplomacija-Parlament GB 13. XI. ECC TUĐMAN VELIKA BRITANIJATHE ECONOMIST13. XI. - 19. XI. 1999.Franjo Tuđman, nezgodni balkanski pobjednik "Za sedamdesetsedmogodišnjaka o kojem se još prije tri godine
govorilo da je na pragu smrti, čovjek koji je Hrvatsku doveo do neovisnosti pokazao se iznenađujuće žilavim. Još prošloga mjeseca, kad se pojavio krhkiji i mršaviji nego prije, ali ne i uočljivo blizu smrti, Franjo Tuđman je skupini stranih novinara rekao da su sva nagađanja o njegovu zdravlju samo cinične glasine koje šire oni koji 'mrze demokratsku Hrvatsku kakvu sam uspostavio'. No ovoga mjeseca, pokušaji da se umanji ozbiljnost njegova stanja propali su kad je Predsjednik podvrgnut hitnom kirurškom zahvatu. Predsjednik je tad još jednom nestao iz javnosti. Budući da je državni brod tad ostao bez kormila, Hrvati se uznemireno pitaju kamo će on zaploviti kad Tuđmana više ne bude na krmi.Sve donedavno, veliko pitanje u Zagrebu, prijestolnici Hrvatske, bilo je hoće li čelnik zemlje, koji vlada čvrstom rukom i uživa toliku moć nad oružanim snagama, tajnim službama i medijima, biti sposoban snalaziti se uz liberalnije zakonodavno tijelo koje bi moglo biti izabrano veoma brzo. Sadašnji hrvatski parlament, kojim
VELIKA BRITANIJA
THE ECONOMIST
13. XI. - 19. XI. 1999.
Franjo Tuđman, nezgodni balkanski pobjednik
"Za sedamdesetsedmogodišnjaka o kojem se još prije tri godine
govorilo da je na pragu smrti, čovjek koji je Hrvatsku doveo do
neovisnosti pokazao se iznenađujuće žilavim. Još prošloga mjeseca,
kad se pojavio krhkiji i mršaviji nego prije, ali ne i uočljivo
blizu smrti, Franjo Tuđman je skupini stranih novinara rekao da su
sva nagađanja o njegovu zdravlju samo cinične glasine koje šire oni
koji 'mrze demokratsku Hrvatsku kakvu sam uspostavio'. No ovoga
mjeseca, pokušaji da se umanji ozbiljnost njegova stanja propali su
kad je Predsjednik podvrgnut hitnom kirurškom zahvatu. Predsjednik
je tad još jednom nestao iz javnosti. Budući da je državni brod tad
ostao bez kormila, Hrvati se uznemireno pitaju kamo će on zaploviti
kad Tuđmana više ne bude na krmi.
Sve donedavno, veliko pitanje u Zagrebu, prijestolnici Hrvatske,
bilo je hoće li čelnik zemlje, koji vlada čvrstom rukom i uživa
toliku moć nad oružanim snagama, tajnim službama i medijima, biti
sposoban snalaziti se uz liberalnije zakonodavno tijelo koje bi
moglo biti izabrano veoma brzo. Sadašnji hrvatski parlament, kojim
dominira Predsjednikova Hrvatska demokratska zajednica, trebao je
biti raspušten 12. studenoga, a opći su izbori trebali biti održani
uoči Božića. No ako se Predsjednik povuče prije tog nadnevka, a
Hrvati budu morali izabrati i novog čelnika države, zemlja bi se
mogla naći u previranju. Borba između Tuđmanovih pomoćnika već sada
postaje užasno prljava. Borba za dušu posttuđmanovske Hrvatske već
traje.
Na prvi pogled, međunarodni položaj zemlje i kvaliteta života
trebali bi se samo poboljšati kad taj starac ode. Sve do posljednjeg
trenutka, Tuđman je izluđivao svoje sunarodnjake sklone reformama
i dovodio u nepriliku svoje istomišljenike netaktičnim i katkad
škandaloznim tvrdnjama. Hrvatskoj se danas govori, nakon što je
poslužila kao važan strateški pijun u zapadnoj diplomatskoj i
vojnoj igri kojom je 1995. dokončan rat u Bosni, da se mora početi
bolje ponašati: primjerice, pomoći Zapadu u obnovi Bosne; izručiti
časnike koji su se borili za račun Hrvatske u prljavim borbama s
bosanskim Muslimanima 1993.; i ponovno primiti svoje državljane
srpske nacionalnosti, njih oko 300.000, koji su raseljeni zbog
rata. Istodobno, od Hrvatske se očekuje da poslušno slijedi svaki
korak i preokret NATO-ove politike prema Srbiji.
No Tuđman tvrdoglavo odbija govoriti politički ispravne stvari.
Primjerice, on još želi odvojen politički entitet za bosanske
Hrvate, što je u suprotnosti s Daytonskim sporazumom kojim je
dovršen rat u Bosni. On otvoreno kaže da da bi njegovoj, dosad veoma
širokoj potpori UN-ovu sudu za ratne zločne, mogao doći kraj.
Djelomično zbog Predsjednikove nesklonosti izricanju praznih
obećanja kako bi pridobio Zapad, njegova zemlja čami u diplomatskom
mrtvilu. NATO i Europska unija svoje su nezadovoljstvo pokazali
tako što su Hrvatskoj zapriječili pristup Partnerstvu za mir (klubu
za suradnju pod vodstvom NATO-a koji uključuje neke vrlo neugodne
poretke iz bivšeg Sovjetskog Saveza) i svim programima Europske
unije za pružanje tehničke pomoći, koji obuhvaćaju gotovo sve
ostale zemlje srednje Europe.
Na dugom popisu grijeha za koje optužuju Hrvatsku, većina ih se tiče
ili Predsjednika osobno, ili jata njegovih savjetnika. Nadasve,
Tuđmana i njegove prijatelje okrivljuju za manipuliranje državnom
televizijom, unatoč snažnim pritiscima Europske unije. Zapad je
nezadovoljan i izbornim zakonom koji su progurale Tuđmanove
pristaše a koji ne pokriva raseljene hrvatske Srbe, ali daje pravo
glasa etničkim Hrvatima u Bosni i svijetu. Oni, što nimalo ne
iznenađuje, obično u odsutnosti glasuju za Tuđmana i njegovu
kliku.
Ipak, bilo bi prejednostavno reći da su on i njegovi prijatelji
glavni problem Hrvatske. Tuđman ne bi bio preživio kao neprijeporni
vladar tijekom jednog desetljeća rata i mira da njegova vrst
nacionalizma nije naišla na odjek kod velikog broja ljudi. A njegov
osobni životopis, duboko usađen u tragediju Balkana 20. stoljeća, u
skladu je s mnogim njegovim sunarodnjacima.
Poput maršala Tita, koji je vladao Jugoslavijom od godine 1945. do
svoje smrti 1980., mladi je Tuđman bio marksist iz Hrvatske koji se
žestoko borio protiv nacista i njihovih domaćih suradnika,
krvoločnog ustaškog poretka. Tuđman je kasnije došao do zaključka
da je srpska komunistička promidžba preuveličala broj Srba i Židova
koje je ustaški poredak pobio u jasenovačkom logoru smrti. Upravo
njegovo prihvaćanje spornih povijesnih stajališta spriječilo ga je
da postane uspješan general u Jugoslavenskoj armiji i pretvorilo u
nacionalističkog disidenta. Kao čelnik pokreta za neovisnost
Hrvatske, on je lukavo plasirao svoj poziv Hrvatima s desnice i s
ljevice. Osuđujući ustaški poredak, on je tiho usvojio neke njihove
simbole. To je bilo logično za političara koji je planirao
izgraditi državu na nacionalizmu umjesto na ideologiji; i to mu je
donijelo dividende.
Sada, kad je nova republika izgrađena na ovako sumnjivim temeljima,
Hrvatska bi što se tiče odnosa sa zapadnim svijetom mogla biti crna
ovca ili partner koji obećava. Obje su mogućnosti jednako
vjerojatne. Bez obzira je li njezin osnivač tu da ih vodi ili ne,
stranački čvrstorukaši pokušat će iskoristiti međunarodni
pritisak. Oni će sebe prikazati kao ljude koji brane teško stečenu
hrvatsku neovisnost od arogantnih zapadnjaka, koji su bili sretni
kad su zemlju mogli strateški iskorištavati, a sad je žele
nadzirati.
U međuvremenu, hrvatski se reformisti zalažu za suprotnu stvar: oni
će reći da je silnicima iz stranke na vlasti u interesu ponašati se
loše, da bi na taj način zemlju održali u karanteni jer izolacija
jamči njihovu prevlast. Drugim riječima, oni ne brane neovisnost
Hrvatske, već svoje osobne povlastice.
Mnogo ovisi o tome kakvi će pritisci dolaziti iz inozemstva. Ako
pritisci budu preteški, to bi moglo pojačati hrvatske sumnje da
svijet više zanimaju hrvatski ratne zločini nego srpski. Ljudi
poput Tuđmana od toga bi imali koristi. Samo ako Zapad bude ponudio
i mrkve i batine u isto vrijeme, oni koji žele drukčiju vrstu
demokracije u Hrvatskoj doživjet će dugo očekivanu prekretnicu."