US-BA-HR-YU-SPORAZUMI VOA 1. X. RAZGOVOR S LIONOM GLAS AMERIKE - VOA1. XI. 1999.Ovoga se mjeseca obilježava četvrta obljetnica Daytonskoga mirovnog sporazuma i tim povodom upravo u Daytonu treba se održati i međunarodna konferencija o
tome koliko je u protekle četiri godine učinjeno u primjeni mirovnog sporazuma. U međuvremenu Međunarodna skupina za krize objavila je potanku analizu pod naslovom 'Propada li Daytonski mirovni sporazum'. O toj analizi s direktorom Međunarodne skupine za krize za Bosnu i Hercegovinu Jamesom Lionom razgovarao je Ivica Puljić. "James Lion, prva osoba Međunarodne skupine za krize za područje Bosne i Hercegovine, smatra da Daytonski nije klasičan mirovni sporazum, da to nije dokument o primirju, nego da je to mnogo ozbiljniji projekt koji zapravo određuje državni poredak i primjenu mirovnog sporazuma. Gospodin Lion kaže da Daytonski sporazum podrazumijeva dva entiteta, ali da je na terenu stvar sasvim drugačija i da zapravo postoje tri nacionalno homogena entiteta s posebnim vojskama, financijama i policijskim snagama. Međunarodna skupina za krize smatra da Aneks 7 koji govori o povratku izbjeglica i koji je ključ provedbe sporazuma, nije poštovan.
GLAS AMERIKE - VOA
1. XI. 1999.
Ovoga se mjeseca obilježava četvrta obljetnica Daytonskoga
mirovnog sporazuma i tim povodom upravo u Daytonu treba se održati i
međunarodna konferencija o tome koliko je u protekle četiri godine
učinjeno u primjeni mirovnog sporazuma. U međuvremenu Međunarodna
skupina za krize objavila je potanku analizu pod naslovom 'Propada
li Daytonski mirovni sporazum'. O toj analizi s direktorom
Međunarodne skupine za krize za Bosnu i Hercegovinu Jamesom Lionom
razgovarao je Ivica Puljić.
"James Lion, prva osoba Međunarodne skupine za krize za područje
Bosne i Hercegovine, smatra da Daytonski nije klasičan mirovni
sporazum, da to nije dokument o primirju, nego da je to mnogo
ozbiljniji projekt koji zapravo određuje državni poredak i
primjenu mirovnog sporazuma. Gospodin Lion kaže da Daytonski
sporazum podrazumijeva dva entiteta, ali da je na terenu stvar
sasvim drugačija i da zapravo postoje tri nacionalno homogena
entiteta s posebnim vojskama, financijama i policijskim snagama.
Međunarodna skupina za krize smatra da Aneks 7 koji govori o
povratku izbjeglica i koji je ključ provedbe sporazuma, nije
poštovan.
= Mogu vam reći da ako se izbjeglice vraćaju pod našim rokovima,
zadnji Bošnjak će se vratiti 2117. godine, ako se nastavi ovim
tempom.
Analiza provedbe Daytonskog sporazuma pokazuje da u Bosni i
Hercegovini postoje tri vojske koje se financiraju iz državnog
proračuna, ali i iz inozemstva. Prvi podatak koji je vrlo zanimljiv
jest da je prošle godine i u toku ove godine Hrvatsko vijeće obrane
dobilo negdje oko 100 posto svog budžeta direktno iz Hrvatske. To
znači nema ni jedne marke koju su oni našli u Herceg-Bosni, nego je
sve došlo direktno iz Zagreba.
= Budimo pošteni prema HVO, 83 posto budžeta je došlo iz Hrvatske,
ostalo je došlo iz međunarodne zajednice putem programa 'Uvježbaj i
opremi'. Što se tiče vojske republike srpske, oni su dobili 38 posto
budžeta iz SR Jugoslavije. To je po njihovim službenim podacima,
ali mi ne znamo jesu li točni ili netočni. I zapravo znamo da svi
njihovi časnici dobivaju svoje plaće preko Beograda, ali također
moramo priznati da je stanje njihove vojske kritično. Njihova
vojska danas se ne bi mogla usporediti ni s teritorijalnom obranom
iz '91. ili '92. godine ovdje. Armija BiH-a je u znatno boljem
položaju. Oni imaju daleko najveći budžet, daleko najveći broj
trupa. Po podacima koje imamo, čini se da su oni išli na kupovinu
teškog oružja, posebno topništva. Njihov budžet je prošle godine
dobio oko 40 posto iz stranih izvora - Sjedinjene Američke Države,
Saudijska Arabija, Arapski Emirati, Kuvajt, Malezija. HVO je dobio
pomoć uglavnom iz Hrvatske, ali također je dobio neku pomoć iz
Saudijske Arabije, Kuvajta, Malezije. Ali oni su dobili samo
trećinu što je dobila armija BiH.
James Lion kaže da postoji pet načina da se riješi budućnost Bosne i
Hercegovine. Prvo da se snage SFOR-a odmah povuku, drugo da se održi
današnji pristup, zatim da se učini revizija Daytonskog sporazuma.
Četvrta je varijanta da se Daytonski sporazum provodi odlučnije i
peta je opcija stvaranje protektorata nad Bosnom i Hercegovinom. U
Daytonskom sporazumu, u Aneksu A, jasno piše da potpisnici mirovnog
sporazuma trebaju osigurati besplatni prostor za SFOR. Međutim, na
terenu je stanje potpuno obrnuto i svugdje se plaća i za to se
odvajaju golema sredstva. U Modriči je gradonačelnik Novak
Gojković, srpski čvrstorukaš; svaki mjesec dobije od SFOR-a 67
tisuća maraka u gotovu novcu, stoji u jednoj analizi. U Slavonskom
Brodu SFOR plaća 225 tisuća maraka mjesečno. U Sarajevu se također
izdvajaju golema sredstva, a navodi se primjer gradića Olova gdje
zapovjednik američke vojske navodno mjesečno plaća 100 tisuća
maraka u gotovini gradonačelniku tog mjesta. Zašto SFOR pristaje na
ta plaćanja?
= To je pitanje politike, mislim oni i žele to. Pomažu općinama gdje
su smještene njihove baze da ne bi došlo do socijalnog nemira.
U analizi provedbe Daytonskog sporazuma na nekoliko se mjesta
spominje utjecaj Zagreba na bosansko-hercegovačke Hrvate, i govori
se da taj utjecaj kontrolira hrvatski predsjednik Franjo Tuđman.
Koliko mogu rezultati predstojećih izbora u Republici Hrvatskoj
utjecati na situaciju u Bosni i Hercegovini?
= Kao što znamo, politika koja se provodi u zapadnoj Hercegovini
dolazi izravno iz Zagreba. Bez potpore iz najviših razina, bez
osobne potpore Franje Tuđmana ne bi postojao danas treći entitet iz
Herceg-Bosne. I dosta toga ovisi o samim izborima. Ako HDZ padne na
izborima, ako oporba dobije izbore, ja sam siguran da će vidjeti
radikalnije promjene u zapadnoj Hercegovini. I kod HDZ-a zapadne
Hercegovine jer će oni izgubiti potporu iz Hrvatske. I bez
financijske, i vojne, i moralne, i društvene potpore, oni ne mogu
ništa. I oni će morati surađivati s Bošnjacima u Federaciji.
U zaključku o analizi provedbe Daytonskog sporazuma pristalice
Međunarodne skupine za krize smatraju da mirovni sporazum ne
uspijeva iz dva osnovna razloga. Prvi je što, prema njihovu
mišljenju, ne postoje mehanizmi za njegovu provedbu. Ti su
mehanizmi predviđeni, ali SFOR je na početku odustao od primjene
tih mehanizama, čime je Ured visokog predstavnika ostavljen bez
sredstava da implementira sporazum. Drugi je problem što se mirovni
sporazum oslanja na dobru volju i suradnju domaćih političara.
Međutim, većina bosanskohercegovačkih domaćih političara ne želi
surađivati, većina želi etnički čiste prostore, odnosno žele da
stvari ostanu onakve kakve jesu. Dakle potrebna je veća
angažiranost SFOR-a što ovisi o političkoj volji Washingtona,
Londona i Pariza, istaknuo je u razgovoru za Glas Amerike James
Lion, direktor Međunarodne skupine za krize za Bosnu i
Hercegovinu."
(VOA)