FR-US-reforme-Organizacije/savezi-Proračun-Strana pomoć-Makrogospodarstvo FR LIBERATION10.X.MMF I SVJETSKA BANKA FRANCUSKALIBERATION10. X. 1999.Reformirajmo MMF i Svjetsku banku"Kao i obično, Međunarodni monetarni fond i Svjetska
banka čestitali su si uzajamno u prigodi godišnje konferencije u Washingtonu koja je završena 30. rujna. No, iza tog zadovoljstva, krije se opći dojam da te dvije organizacije doživljavaju ozbiljne neuspjehe i da im je potreban temeljit preustroj.Neke reforme, iako djelomične, već su u planu. Tako je donesena odluka o brisanju većeg dijela duga siromašnih zemalja. Sam je predsjednik Clinton najavio da će poništiti sve dugove najsiromašnijih zemalja prema Sjedinjenim Državama. MMF je također obećao da će se više pobrinuti za siromašne(!), a bogate su se zemlje dogovorile da će se redovitije sastajati sa siromašnima u sklopu nove skupine G 20, koju čini osam bogatih, deset zemalja u razvoju (uglavnom najveće, kao Brazil, Kina, Indija i Južnoafrička Republika), predstavnik MMF-a i Svjetske banke te izaslanik Europske unije.Glavna zadaća G 20, koji će se na razini ministara financija u prosincu sastati u Berlinu, trebala bi biti reforma međunarodnih
FRANCUSKA
LIBERATION
10. X. 1999.
Reformirajmo MMF i Svjetsku banku
"Kao i obično, Međunarodni monetarni fond i Svjetska banka
čestitali su si uzajamno u prigodi godišnje konferencije u
Washingtonu koja je završena 30. rujna. No, iza tog zadovoljstva,
krije se opći dojam da te dvije organizacije doživljavaju ozbiljne
neuspjehe i da im je potreban temeljit preustroj.
Neke reforme, iako djelomične, već su u planu. Tako je donesena
odluka o brisanju većeg dijela duga siromašnih zemalja. Sam je
predsjednik Clinton najavio da će poništiti sve dugove
najsiromašnijih zemalja prema Sjedinjenim Državama. MMF je također
obećao da će se više pobrinuti za siromašne(!), a bogate su se
zemlje dogovorile da će se redovitije sastajati sa siromašnima u
sklopu nove skupine G 20, koju čini osam bogatih, deset zemalja u
razvoju (uglavnom najveće, kao Brazil, Kina, Indija i Južnoafrička
Republika), predstavnik MMF-a i Svjetske banke te izaslanik
Europske unije.
Glavna zadaća G 20, koji će se na razini ministara financija u
prosincu sastati u Berlinu, trebala bi biti reforma međunarodnih
ustanova: većina njih ne radi dobro i sve ih treba preustrojiti.
Uzmimo primjer MMF-a. On je u Rusiji započeo jako loše i načinio je
puno štete. U Africi, njegovi su rezultati osrednji već dvadeset
godina (priznao je to prešutno kada je očitovao svoju 'novu' želju
da se okrene siromaštvu). Na svjetskim tržištima također nije uspio
spriječiti nastanak financijskih kriza koje nisu nikada bile tako
teške kao u zadnje tri godine.
K tome, iako si pripisuje zaslugu 'oporavka' u istočnoj Aziji,
činjenica je da je slom koji su zemlje na tom području pretrpjele
1997., ponajprije krivnja lošega rada MMF-a koji je pridonio
širenju straha u financijskim krugovima. Teško je povjerovati da je
MMF omogućio povratak gospodarskog rasta u istočnoj Aziji, kada
znamo da se ona nekoliko desetljeća razvijala bez veće pomoći ove
organizacije!
Zapravo, jedno je sigurno: MMF želi upravljati najvećim dijelom
svijeta, u čemu, jamačno, ne uspijeva. Njegovim je programima
obuhvaćeno šezdeset zemalja, kojima na neki način propisuje
gospodarsku politiku (ili to pokušava). To je nemoguća zadaća koja
nema smisla.
MMF nema posebne ovlasti što se tiče zemalja u tranziciji koje su
bile u komunističkom bloku ili gospodarskog razvitka u Africi. On
je doživio žalostan neuspjeh na tim područjima. Vrijeme je, dakle,
da se vrati svojoj temeljnoj zadaći: nadzoru nad međunarodnim
monetarnim sustavom i, u krajnjem slučaju, davanju žurnih zajmova.
MMF bi morao imati pet programa na godinu, a ne pedeset.
Ni Svjetska banka nije u puno boljem položaju. I ona pokušava
gospodariti svijetom ili barem najsiromašnijim zemljama. I njezina
je moć očito prevelika. No, nijedna ustanova ne može očekivati da će
sama utvrditi 'dobru' strategiju za gospodarski razvitak. Svakako,
sve zemlje imaju potrebu za stalnim rastom koji će poticati
privatni sektor, kao i za socijalnim programima, ali ima puno
načina da se postigne taj cilj. Štoviše, dobar dio zajmova Svjetske
banke za financiranje programa omogućile su privatne tvrtke.
Trebalo bi, dakle, započeti s jasnim kresanjem unutar Svjetske
banke, kako bi se ova usmjerila k izradi sustavnih podataka, kako bi
poticala znanstvena otkrića s težištem na problemima siromašnih
zemalja (kao što je priprema cjepiva protiv močvarne groznice) i
bavila se dugoročnim svjetskim problemima, kao što su klimatske
promjene koje je uzrokovao čovjek. Možda bi Svjetskoj banci trebalo
predložiti da gotovo obustavi zajmove i preda palicu privatnom
sektoru i područnim bankama za razvitak, kao što je Azijska banka i
Međuamerička banka za razvitak.
Zauzvrat, treba povećati proračunske prihode i međunarodnu ulogu
drugih organizacija, napose onih zaduženih za javno zdravstvo,
među kojima su Svjetska zdravstvena organizacija, UNICEF i Program
UN-a za borbu protiv side. Isto tako, treba dati veće ovlasti
Programu UN-a za razvitak koji prati promjene glavnih uvjeta
ljudskog razvitka u svijetu.
Kako god bilo, takvim se pitanjima G 20 treba žurno pozabaviti. Kada
se okupi ove jeseni, morat će, dakle, zatražiti izvana temeljitiju
provjeru rada MMF-a i Svjetske banke, kao i drugih međunarodnih
ustanova. Tu bi provjeru trebali obavljati neovisni stručnjaci
koji dolaze iz zemalja u razvoju i iz razvijenih zemalja, koje bi
trebalo potaknuti da donesu vrlo odvažne preporuke. Nama trebaju
organizacije koje djeluju. Međunarodni će razvitak izgubiti ugled
zbog nedostatka temeljite reforme MMF-a, Svjetske banke i drugih
važnih organizacija", u rubrici 'Rasprave' piše Jeffrey Sachs,
direktor Harvardova Instituta za međunarodni razvitak i predavač
međunarodne trgovine na Harvardovu sveučilištu.