US-DE-REFORME-Izbori-Organizacije/savezi-Parlament-Vlada US 4. X IHT NJEMAČKA SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE4. X. 1999.Obećanje jedinstva Njemačke izmiče"Kad je prije deset godina 82 milijuna ljudi premostilo
podjele iz hladnoga rata i ponovno se pretvorilo u jedan narod, činilo se da su Nijemci odlučili izići iz sjene nacističke i komunističke diktature i procvjetati u novu supersilu, čiji bi politički utjecaj bio primjeren njezinoj novoj moći kao trećega gospodarstva u svijetu", piše William Drozdiak."Pa ipak gotovo desetljeće nakon pada Berlinskoga zida, temelji njemačkog prosperiteta ubrzano propadaju. Političari, ekonomisti, radnički vođe i poslovni ljudi slažu se da središnja država Europe živi opasno iznad svojih mogućnosti i da nije uspjela postići konsenzus o tome kako riješiti krizu. (...)Priznajući da je zemlja u krizi, Schroeder je opstanak svoje vlade stavio na ono što opisuje kao 'najveći paket reforma u poslijeratnoj njemačkoj povijesti'. On u sljedećoj godini želi smanjiti proračun za 16 milijarda dolara i povisiti porez na benzin, kako bi zaustavio dugove koje je uzrokovala potrošnja na programe pomoći. No bolni porazi koje su on i vladajući
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
4. X. 1999.
Obećanje jedinstva Njemačke izmiče
"Kad je prije deset godina 82 milijuna ljudi premostilo podjele iz
hladnoga rata i ponovno se pretvorilo u jedan narod, činilo se da su
Nijemci odlučili izići iz sjene nacističke i komunističke
diktature i procvjetati u novu supersilu, čiji bi politički utjecaj
bio primjeren njezinoj novoj moći kao trećega gospodarstva u
svijetu", piše William Drozdiak.
"Pa ipak gotovo desetljeće nakon pada Berlinskoga zida, temelji
njemačkog prosperiteta ubrzano propadaju. Političari,
ekonomisti, radnički vođe i poslovni ljudi slažu se da središnja
država Europe živi opasno iznad svojih mogućnosti i da nije uspjela
postići konsenzus o tome kako riješiti krizu. (...)
Priznajući da je zemlja u krizi, Schroeder je opstanak svoje vlade
stavio na ono što opisuje kao 'najveći paket reforma u
poslijeratnoj njemačkoj povijesti'. On u sljedećoj godini želi
smanjiti proračun za 16 milijarda dolara i povisiti porez na
benzin, kako bi zaustavio dugove koje je uzrokovala potrošnja na
programe pomoći. No bolni porazi koje su on i vladajući
socijaldemokrati pretrpjeli na državnim izborima ove godine govore
da glasači nisu spremni na žrtve da bi se ispravila neravnoteža u
društvenom ugovoru.
Način na koji će se Njemačka postaviti prema izazovu modernizacije
svoga gospodarstva također će oblikovati sudbine njezinih susjeda.
Kao najveća zemlja zapadno od Rusije, okružena s devet zemalja i s
gospodarstvom dvaput većim od britanskog, Njemačka je postala
važnija nego ikad, kao sidro stabilnosti u srcu Europe.
Kao regionalna sila koja, po riječima ministra vanjskih poslova
Joschke Fischera, 'radije vodi iz drugoga reda', Njemačka je
postigla znatan napredak u rješavanju smetnji iz prošlosti,
istodobno se suočavajući s povijesnim dužnostima. Ona je prvi put
od razdoblja nacizma poslala vojnike izvan svojih granica, u
mirovnoj ulozi u sklopu NATO-a; prihvatila je više izbjeglica iz
balkanskih ratova nego sve druge europske zemlje zajedno, i
preuzela je vodstvo u promicanju ranog članstva u Europskoj uniji
za nove demokracije istočne Europe poput Poljske, Mađarske i
Republike Češke.
No budućnost njezinih političkih ambicija, kažu dužnosnici, ovisit
će o njezinoj sposobnosti da sredi stanje svoga gospodarstva.
'Prosperitetna Njemačka nužna je za stabilnost ne samo kod kuće
nego i izvan naših granica', rekao je Michael Stuermer,
vanjskopolitički stručnjak i savjetnik Helmuta Kohla. 'Nastavi li
Njemačka kliziti u ozbiljan pad, sa sobom će povući mnogo drugih
zemalja.'
Temeljni je problem jasan. Uvjeti velikodušnog društvenog ugovora
stvoreni u danima poslijeratnoga gospodarskog procvata postali su
preskupi. Velik trošak pomaganja 45 milijuna nezaposlenih radnika
i njihovih obitelji, plaćanja mirovina koje su katkad i jednake
punim plaćama i odvajanjem gotovo 100 milijarda dolara godišnje za
istočni dio zemlje izazvalo je utrostručenje državnoga duga u manje
od deset godina. On iznosi zamalo 900 milijarda dolara - što je
teret od 11.000 dolara za svakog Nijemca.
Upravo u trenutku kad Njemačka traži više ulaganja, golema cijena
poslovanja u zemlji tjera domaće i inozemne kompanije izvan
njemačkih granica. S prosječnim troškom radnog sata oko 30 dolara,
skoro dvostruko više nego u Sjedinjenim Državama, čak i kompanije
poput Siemensa i Volkswagena drže da je profitabilno preseliti
proizvodnju u inozemstvo. Od 1995. izgubljeno je više od milijun
poslova. Trend se ubrzava.
Osim toga, dobar dio novca iz državne blagajne uzalud se baca na
očuvanje poslova u zastarjelim industrijama, poput ugljena i
željeza, umjesto da se gradi snažan tehnološki sektor. Unatoč nekim
pričama o uspjehu, njemačka gospodarska moć uglavnom je
usredotočena u tri sektora: automobili, kemijska industrija i
strojevi. U međuvremenu, porezna se baza smanjuje. Sve veći broj
nezaposlenih znači da manji broj njih plaća poreze a više njih
iskorištava državne povlastice.
Njemačka stopa nataliteta, koja je među najnižima u svijetu,
također ugrožava budućnost zemlje. Jedan od pet Nijemaca uskoro će
otići u mirovinu i ubirati visoke mirovine, a demografski model,
zajedno s nesklonošću prihvaćanju novih doseljenika,
podrazumijeva da će ih izdržavati daleko manji broj radnih ljudi.
'Blizu smo toga da se pretvorimo u dom umirovljenika i muzej
industrije', rekao je Arnulf Baring, profesor ekonomije na
Slobodnom fakultetu u Berlinu i autor mračne prognoze nazvane
'Propada li Njemačka?' (...)
Nakon preuzimanja vlasti, kažu bliski suradnici, Schroeder je bio
zapanjen ruševnim stanjem financija zemlje koje je naslijedio od
Kohla. Kao majstor konsenzusa, kancelar njemačkog jedinstva
pokušao je zadovoljiti sve, ulijevajući velike svote novca u
istočni dio zemlje, i istodobno hraneći gospodarski procvat na
Zapadu.
'Sad shvaćamo da smo ponovno ujedinjenje trebali iskoristiti kao
priliku da proguramo reforme potrebne za modernizaciju Njemačke i
pripremu zemlje za 21. stoljeće', rekao je Wolfgang Schaeuble, vođa
kršćanskih demokrata. 'No vodili smo kampanju na obećanju da se sve
to može postići bez ikakvih žrtava.'
Dok su Sjedinjene Države i Britanija smanjile ulogu vlade, njemačka
ovisnost o državi proširila se kad je prigrlila 17 milijuna ljudi
rođenih i odgojenih u komunističkom društvu. Schroeder sad
predlaže smanjenje uloge države u gospodarstvu sa 48% na 40%, no
njegov gubitak potpore na istoku svjedoči o dubokoj tjeskobi koju
takav potez izaziva.
Dok se Berlin suočava s izazovom modernizacije socijalne države i
prilagodbe pritiscima globalnog gospodarstva, čini se da je još
manje spreman poduzeti promjene potrebne da se obnovi društvo a
ljudi učine odgovornijim za vlastito blagostanje. (...)
Jedan od osam Nijemaca kaže da bi rado obnovio Berlinski zid i
željezni zastor koji su nekoć razdvajali zemlju. 'Zid u ljudskim
mozgovima' - često prizivan da se opiše razlike između istoka i
zapada - ostaje tako golem da samo jedan od desetorice kaže da je u
redu govoriti o jedinstvenom njemačkom narodu, kaže de Bruyn,
romanopisac iz istočne Njemačke. (...)
S bivšim komunistima, koji su sad druga najmoćnija stranka na
istoku, i ksenofobičnim desničarskim strankama, koje dobijaju
uporište u zemaljskim parlamentima, raste zabrinutost da bi
neuspjesi vlada centra pod vodstvom socijaldemokrata i kršćanskih
demokrata mogli hraniti uspon rubnih stranaka."