IT-E-integracije-revolucije-ideologije IT-26.IX.-REPUBBLICA-EUROPA 1989-99 ITALIJALA REPUBBLICA26. IX. 1999.1989. - 1999. Europa deset godina poslije"Prošlo je točno devet godina otkako sam napisao 'Razmišljanja o revoluciji u
Europi'", započinje svoj članak politolog Ralf Dahrendorf. "(...) Tri su međusobno prepletene teme 'Razmišljanja' demokracija, tržišno gospodarstvo i građansko društvo. Što će se vjerojatno dogoditi i što bi se trebalo dogoditi u zemljama uništenim socijalizmom nomenklatura kako bi postigle te ciljeve? Gledajući stvari s distance i govoreći o Europi koja se sada naziva srednjom/istočnom, moramo kazati da je posljednje desetljeće ostvarilo znatne uspjehe u sva tri cilja. Naravno, postoje razlike. Nakon prvih reforma Balcerowicza, poljsko je gospodarstvo krenulo putem rasta koji se pokazao mnogo djelotvoriji od toliko opjevanih politika chicaškog stila češkog predsjednika vlade Klausa. Građansko je društvo još vrlo slabo u jugoistočnoj Europi. Demokracija je izgubila svoju privlačnost u očima mnogih birača većine zemalja, možda i zato što su prečesto bili pozivani na birališta. Te je stoga prerano kazati da su otvorena društva
ITALIJA
LA REPUBBLICA
26. IX. 1999.
1989. - 1999. Europa deset godina poslije
"Prošlo je točno devet godina otkako sam napisao 'Razmišljanja o
revoluciji u Europi'", započinje svoj članak politolog Ralf
Dahrendorf.
"(...) Tri su međusobno prepletene teme 'Razmišljanja'
demokracija, tržišno gospodarstvo i građansko društvo. Što će se
vjerojatno dogoditi i što bi se trebalo dogoditi u zemljama
uništenim socijalizmom nomenklatura kako bi postigle te ciljeve?
Gledajući stvari s distance i govoreći o Europi koja se sada naziva
srednjom/istočnom, moramo kazati da je posljednje desetljeće
ostvarilo znatne uspjehe u sva tri cilja. Naravno, postoje razlike.
Nakon prvih reforma Balcerowicza, poljsko je gospodarstvo krenulo
putem rasta koji se pokazao mnogo djelotvoriji od toliko opjevanih
politika chicaškog stila češkog predsjednika vlade Klausa.
Građansko je društvo još vrlo slabo u jugoistočnoj Europi.
Demokracija je izgubila svoju privlačnost u očima mnogih birača
većine zemalja, možda i zato što su prečesto bili pozivani na
birališta. Te je stoga prerano kazati da su otvorena društva
postkomunističkoga svijeta stabilna. No desetljeće nakon 1989.
ipak znači povijest uspjeha. To se čini manje točnim kada se
udaljimo od srednje Europe. (...) Tijekom ovih godina zapravo se
pojavila jedna granica Europe koja nije kulturalna, niti
povijesna, ali je realna za predvidljivu budućnost. Europa
završava tamo gdje se liberalno uređenje ne uspijeva uspostaviti.
Liberalno uređenje može se definirati kao vladavina prava. Minimum
djelotvornih pravila u koja se može vjerovati uvjet su demokratske
politike, ali i djelotvornoga tržišnog gospodarstva, pa i
vitalnoga građanskog društva. U mjeri u kojoj su ova 'Razmišljanja'
primjenjiva na Europu, taj je početni uvjet od ključne važnosti.
Zato je i od kritične važnosti uoči određivanja granica Europske
unije.
'Razmišljanja' sam napisao misleći na Poljsku i druge zemlje
srednje/istočne Europe, a ne i na Njemačku. (...) No s udaljenosti
od deset godina postoji jedna važna pouka koju treba izvući iz
njemačkoga iskustva. (...) Ujedinjenje Njemačke bilo je ispravno,
ali cijena njegova postizanja bila je visoka.
Pri tome ne mislim na gospodarsku cijenu za zapadnu Njemačku, koju
se, među ostalim, često precjenjuje. Pravi je problem društveno-
politička cijena za istočne Nijemce. U doba etatističkog
socijalizma istočni su Nijemci razvili svoje institucije i načine
gledanja na stvari. Uspostavio se i prihvatio određeni ritam
života. G. 1990. započeo je proces koji se može opisati samo kao
iznenadno i grubo nametanje drugačijega ritma života, onoga koji su
razvili zapadni Nijemci od kraja rata. Ishod nije bio sretan. Neki,
oko 15 posto cjelokupnog stanovništva, velikim dijelom mladi,
napustili su svoje domove kako bi se nastanili u dijelovima
Njemačke gdje je novi ritam života bio urođen. Neki su se pokušali
prilagoditi, ostajući u svojim domovima. No mnogi su pretrpjeli šok
koji se i nakon deset godina nije smanjio. Zid i ostaci bodljikave
žice su pali, no danas ih ne bi bilo teško ponovno iscrtati,
gledajući novine koje ljudi čitaju, sklonosti koje iskazuju
potrošači, stranke za koje glasuju.
Pouka koja nam dolazi iz tog iskustva je pouka koja se opetovano
ponavlja u 'Razmišljanjima', no koju nije moguće dovoljno
naglašavati: ima mnogo putova za ulazak u otvoreno društvo, kao i za
njegovo ostvarivanje. Pogrješno je poistovjećivati novu slobodu sa
samo jednom gospodarskom, ili političkom, doktrinom. Bilo je dakle
pogrješno pokušati i nametati posebnu paradigmu gospodarske
politike srednjoj/istočnoj Europi. Kao što nije ni nužno tim
zemljama prihvatiti jedinstveni model demokratske politike. Kao
što sam na mnogo mjesta u svojoj knjizi ustvrdio, postoje stotine
različitih putova da bi se išlo naprijed. Svaka zemlja može naći
svoj put, i lijepo je vidjeti kako su to učinile mnoge
postkomunističke zemlje.
Ne bih želio da me se pogrješno razumije. Postoje načela
demokracije i tržišnoga gospodarstva koja su opća. No unutar tih
načela moguće su mnoge inačice. (...) Možda smo došli do kraja one
skupe pogrješke napravljene u prvom redu na Zapadu, po kojoj su
chicaški gospodarski model i westminsterski politički model
smatrani neizbježnim (...)", piše Ralf Dahrendorf.