DE-DRUŠTVO-POVIJEST-ZLOČINI-Ratovi-Kriminal-Društvene znanosti NJ 25. VIII. SZ: SUOČAVANJE S PROŠLOŠĆU HOLOKAUSTA I NACIZMA NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG25. VIII. 1999.Nemoć demona"Povijest se piše u sadašnjosti. Svako razdoblje iznova
smišlja svoju povijest. To posebno vrijedi ako je ta povijest prožeta traumatičnim događajima, koje kasnije rođeni naraštaji doživljavaju kao prekid kontinuiteta. Pritom kolektivno pamćenje povremeno djeluje poput ružičasto-crvenih naočala, koje uranjaju slavno podrijetlo velikih nacija u blago svjetlo junačkog izvorišta. Tako strahote mladenačkog terora francuskih revolucionara nestaju u mitu juriša na tvrđavu Bastille, a genocid nad indijanskim narodima blijedi u okružju sjećanja na potpisivanje deklaracije o nezavisnosti u Philadelphiji.Njemačka povijest nema sličnih blistavih datuma. Usprkos pričama o nadoknađenoj revoluciji iz 1989., mitska je polazna točka njemačke povijesti 1945. godina. Nijemci se moraju suočiti s vlastitom prošlošću i usprkos slobodi povijesne stilizacije nemaju povoda za slavljenje nacionalnog izvorišta. Suočavanje s prošlošću jedan je od njemačkih pojmova koji su - poput blitzkriega, rucksacka i kindergartena - uglavnom otporni na prevođenje na druge jezike. To
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
25. VIII. 1999.
Nemoć demona
"Povijest se piše u sadašnjosti. Svako razdoblje iznova smišlja
svoju povijest. To posebno vrijedi ako je ta povijest prožeta
traumatičnim događajima, koje kasnije rođeni naraštaji
doživljavaju kao prekid kontinuiteta. Pritom kolektivno pamćenje
povremeno djeluje poput ružičasto-crvenih naočala, koje uranjaju
slavno podrijetlo velikih nacija u blago svjetlo junačkog
izvorišta. Tako strahote mladenačkog terora francuskih
revolucionara nestaju u mitu juriša na tvrđavu Bastille, a genocid
nad indijanskim narodima blijedi u okružju sjećanja na
potpisivanje deklaracije o nezavisnosti u Philadelphiji.
Njemačka povijest nema sličnih blistavih datuma. Usprkos pričama o
nadoknađenoj revoluciji iz 1989., mitska je polazna točka njemačke
povijesti 1945. godina. Nijemci se moraju suočiti s vlastitom
prošlošću i usprkos slobodi povijesne stilizacije nemaju povoda za
slavljenje nacionalnog izvorišta. Suočavanje s prošlošću jedan je
od njemačkih pojmova koji su - poput blitzkriega, rucksacka i
kindergartena - uglavnom otporni na prevođenje na druge jezike. To
se suočavanje odvija kroz dva prividno suprotstavljena oblika,
koji funkcioniraju kao očitovanje neriješenih tema. U odnosu prema
holokaustu, društvu i režimu, koji su ga stvorili, potiskivanje i
demonizacija miješaju se kao prevladavajući oblici reakcije.
Povijest SR Njemačke moguće je rekonstruirati prateći mijene tih
dvaju oblika suočavanja s vlastitom poviješću. Oba pojma uvijek
postoje istodobno, ali se međusobno izmjenjuju u monopolu na
tumačenje. Ležernije rečeno, nekada je zgodno potiskivati, a
nekada valja demonizirati.
Konjunkturu tih dvaju oblika i njihovu međusobnu internu
povezanost moguće je rekonstruirati. Dok je razdoblje neposredno
nakon rata - usprkos prosvjedu bijesnih staraca - bilo obilježeno
potiskivanjem, studentski prosvjedi stubokom su promijenili
stanje u smjeru demoniziranja. Ta je promjena više bila povezana s
tada aktualnim stanjem nego s pojavom novih stajališta, spoznaja i
otkrića. Optužba, sadržana u obračunu s naraštajem očeva i krivaca,
crpila je svoju eksplozivnost iz moralnog zgražanja, ali i iz
osjećaja da su očevi i krivci ukrali povjesnu istinu. Optužba za
fašizam postala je inflacijskom verbalnom ljuskom naraštaja, koji
se odjednom počeo kolektivno ljutiti što im je varkom dočaravan
lijepi svijet ponikao navodno iz marljivosti obnove.
Teze o kontinuitetu imale su dobru konjunkturu. Uočavane su crte
koje sežu iz razdoblja nacionalsocijalističkog režima sve do
sadašnjosti. Svaka akademska disciplina, svaka profesija
proizvodila je vlastitu literaturu priznanja. Povjesničari,
liječnici i pravnici, pedagozi, sociolozi i psiholozi otkrivali su
svoju nacionalsocijalističku prošlost. Doduše, odgovarajuća
istraživanja većinom su se pojavljivala tek u trenutku kad su
autori već istupili iz sjena figura koje su upravo demontirali.
Nitko ne bi ranije riskirao predbaciti svom ocu, liječniku, aktivnu
upletenost u akademski sustav pod nadzorom nacista. Takva
literatura urodila je razvojem stava Mea Culpa, koji je pak također
izazvao protureakcije.
Počevši od svađe povjesničara do istupa Martina Walsera o kraju
samooptuživanja, ponovno je prevladala frakcija potiskivača,
zaodjenutih u ruho normalizatora i historizatora. No, i grčeviti
oblik kontroverzi, nastao u okviru tog procesa, pokazuje da svađe
oko primjerenog tumačenja povijesnih činjenica nipošto nisu
nepristrane. (...) U pitanju je daleko veći ulog od ispravnog
tumačenja povijesnih događaja. Riječ je o pitanjima tipa - tko smo,
odakle dolazimo i što je osnova naše kolektivne egzistencije.
Znanstveni diskurs stručnih povjesničara ne daje odgovore na takva
pitanja.
Pri suočavanju s njima neće pretjerano pomoći ni demonizacija ni
normalizirajuće potiskivanje. I jedno i drugo oblici su reakcije,
kojima povećavamo emocionalno-kognitivnu distancu prema
vlastitoj kolektivnoj prošlosti. Odnos distancirane blizine, koji
omogućuje neiskrivljeni oblik suočavanja, nije moguće razviti na
taj način. No, kako ćemo kolektivno usvojiti prošlost i kakvu je
hranjivu političko-psihološku vrijednost moguće destilirati iz te
traumatične povijesti? Izravno usvajanje u smislu zaborava ili
stvaranja mita nije moguće bez neurotičnog ostatka - baš kao što ni
demonizacija holokausta kao odbacivanja civilizacije izvan
povijesnog procesa ne pomaže pri suočavanju s tim problemom.
Samo ako uspijemo iz perspektive već proživljene budućnosti,
poznavajući banalnost zla, pogledati unatrag na našu vlastitu
sadašnjost, imamo šansu naučiti nešto iz povijesti i suočiti se s
njom tako da onemogućimo neurotična iskrivljenja. Što to konkretno
znači? Monstruoznost nacističkog režima postala je kao takva
vidljiva i dostupna percepciji tek u očima i srcima kasnijih
naraštaja. Predočimo si kako će izgledati naša sadašnjost, gledana
očima naših unuka. Je li moguće da će se naša svakodnevica, naši
postupci i propusti, naši skrenuti pogledi i krivotvorena
tumačenja u retrospektivi zgusnuti u sličnu monstruoznu sliku,
kakvu smo otkrili u retrospektivi naraštaja onih koji su bili
svjedoci razdoblja holokausta kao odgovorni i svjesni građani?
Povijesna istraživanja prikupila su u međuvremenu dovoljno
materijala za podrobno dokumentiranje čitavog opsega logike i
mehanike normalnog trivijalnog spuštanja čitavog jednog društva u
nečovječnu okrutnost, obilježenu uništavanjem ljudskih života.
Usprkos svim demonizirajućim pomoćnim konstrukcijama i
psihologiziranjima, valja napomenuti da je istinski zastrašujući
moment normalnost i trivijalnost procesa i s tim u vezi
nesposobnost njegova osvješćivanja među suvremenicima. Tog
nasljeđa neće nas osloboditi ni kanonizirani rituali tugovanja ni
bezbrižna normalizacija. Možemo samo slušati upozorenje, upisano u
naše kolektivno pamćenje, i time se - bar malo - zaštititi od
ponavljanja sličnog užasa, iako bi se on našim potomcima mogao
pojaviti u sasvim drugačijem obličju", upozorava Reinhard
Kreissl.