FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SAD 18. VIII. CSM: OESS MOŽE PRIDONIJETI RJEŠAVANJU ETNIČKIH RAZMIRICA

E-ORGANIZACIJA-SUKOBI-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Diplomacija-Nac. manjine i etn. zajednice SAD 18. VIII. CSM: OESS MOŽE PRIDONIJETI RJEŠAVANJU ETNIČKIH RAZMIRICA SJEDINJENE DRŽAVECHRISTIAN SCIENCE MONITOR18. VIII. 1999.Mirno sprječavanje sukoba"Čini se da rat na Kosovu potvrđuje naša najgora strahovanja glede prijetnji miru koje vrebaju u svim etničkim sukobima. Kao i u prethodnom slučaju Bosne, pokušaji zaustavljanja 'etničkog čišćenja' diplomacijom pokazali su se jalovim, rezultirajući vojnom intervencijom izvana.Zapadne postrojbe i brojno međunarodno osoblje zaposjeli su polovinu Bosne i Kosovo. Gledano na razini učinka, rezultat takvog razvoja događaja jest međunarodni protektorat koji vjerojatno neće riješiti dugoročne probleme.No, Europa i ostatak svijeta ne obiluju regijama poput Kosova - bar ne za sada. Zapravo, pojam 'etničke razmirice' pojednostavljuje čitav niz situacija.Neke vlade - poput srpske ili hrvatske - očigledno tek moraju na ravnopravnoj razini prihvatiti ljude različitog podrijetla; neke pak etničke organizacije poput Oslobodilačke vojske Kosova favoriziraju odvajanje, koje baš i ne pridonosi izgradnji kohezivnih država. No, većina vlada u istočnoj Europi i na području
SJEDINJENE DRŽAVE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR 18. VIII. 1999. Mirno sprječavanje sukoba "Čini se da rat na Kosovu potvrđuje naša najgora strahovanja glede prijetnji miru koje vrebaju u svim etničkim sukobima. Kao i u prethodnom slučaju Bosne, pokušaji zaustavljanja 'etničkog čišćenja' diplomacijom pokazali su se jalovim, rezultirajući vojnom intervencijom izvana. Zapadne postrojbe i brojno međunarodno osoblje zaposjeli su polovinu Bosne i Kosovo. Gledano na razini učinka, rezultat takvog razvoja događaja jest međunarodni protektorat koji vjerojatno neće riješiti dugoročne probleme. No, Europa i ostatak svijeta ne obiluju regijama poput Kosova - bar ne za sada. Zapravo, pojam 'etničke razmirice' pojednostavljuje čitav niz situacija. Neke vlade - poput srpske ili hrvatske - očigledno tek moraju na ravnopravnoj razini prihvatiti ljude različitog podrijetla; neke pak etničke organizacije poput Oslobodilačke vojske Kosova favoriziraju odvajanje, koje baš i ne pridonosi izgradnji kohezivnih država. No, većina vlada u istočnoj Europi i na području bivšeg Sovjetskog Saveza ne slijedi načelo etničkog čišćenja, a većina manjina ne potiče odcjepljenje. Kosovske 'pouke' - kakve god one bile - ne mogu biti primijenjene na Litvu, Slovačku, Ukrajinu, Makedoniju i ostale države u kojima razne skupine bar pokušavaju zajedno živjeti. U tim zemljama postoji manevarski prostor za približavanje tih skupina. Što ljudi izvana mogu učiniti u takvim situacijama? Ključ je u djelovanju u ranim fazama takvih procesa, prije no što budu ispaljeni prvi meci, a sukobljene strane izgube volju za dogovor. Valja se također pozabaviti pitanjima koja se kriju iza općeg pojma 'etničke razmirice' - poput želje manjina da koriste vlastiti jezik, nadziru aspekte obrazovanja svoje djece i da sudjeluju u vlasti. Takav recept nije tek pusta želja. Europa već ima mehanizam za sprječavanje sukoba. Organizacija za sigurnost i suradnju u Europi (...) sedam je godina dodjeljivala mandat za sprječavanje sukoba svom visokom povjereniku za nacionalne manjine. Smješteni u neuglednoj kući u nizu u Haagu, viši nizozemski diplomat Max van der Stoel i mala skupina savjetnika proputovali su tijekom sedam godina kontinent uzduž i poprijeko - uz sićušan proračun - surađujući s vladama i manjinama na rješavanju etničkih napetosti. Njihovi napori pokazuju sasvim tvarnu prirodu mehanizma sprječavanja sukoba: posrijedi nisu kratki posjeti Hoolbrokeova tipa, popraćeni velikim publicitetom i čitavom svitom pomoćnika, generala i medijskim izvješćivanjem, i usmjereni na razgovore sa sukobljenim stranama o pitanjima rata i mira. Naprotiv, opetovani posjeti OESS-ova povjerenika imali su vrlo skroman publicitet i bili su usmjereni na razmatranje pojedinosti vezanih za buduće zakone, birokratske reforme i ostala profana pitanja. Prisjetimo se slučaja sveučilišnog obrazovanja na jeziku manjina - središnjeg pitanja za mađarsku manjinu u Rumujskoj i albansku manjinu u Makedoniji. U obje je zemlje Van der Stoel sročio prijedlog o osnivanju novog sveučilišta, usmjeren na ispunjavanje želja manjina za obrazovanjem na vlastitom jeziku ali i na istodobno poštivanje želje vlada da koriste službeni jezik na središnjem javnom sveučilištu. Van der Stoel je također pokušao pridobiti potencijalne strane donatore i političke skupine u spomenutim zemljama da podupru tu zamisao. Zašto bi vlade slušale takvog outsidera? Mirna diplomacija, razumijevanje prioriteta vlada koje žele održati svoje države na okupu i politička snalažljivost pomažu. Još je važnija potpora koju bi takvim inicijativama trebali pružiti moćni i ugledni čimbenici poput Europske unije i Sjedinjenih Država. Vlade znaju da zanemarivanje Van der Stoelovih savjeta može izazvati neugodne posljedice poput izostajanja iz užeg izbora za članstvo u Europskoj uniji. Rezultati opisane metode već su opipljivi. Van der Stoelov prijedlog o ubrzanoj dodjeli državljanstva dugogodišnjim ruskim stanovnicima Litve ublažio je glavni izvor napetosti u Litvi kao i u rusko-litvanskim odnosima. Prijedlog je preživio čak i referendum budući da je povezan s potencijalnim članstvom u Europskoj uniji. OESS je također uvjerio Ukrajinu i njezinu pokrajinu Krim da prihvate okvir za autonomiju koji znatno smanjuje težnje za odcjepljenjem. Odbijanje bivšeg slovačkog premijera Vladimira Mečiara da reagira na zabrinutost OESS-a zbog položaja mađarske manjine rezultiralo je pojačanom izolacijom Slovačke. Takav razvoj događaja potaknuo je slovačke glasače da ga zamijene umjerenim političarem, čija koalicija obuhvaća i stranku mađarske manjine. Opisana pravodobna akcija teško može biti nazvana univerzalnim lijekom. Mnogi su prijedlozi godinama čamili u ladicama raznih vlada. Srbija nije željela razgovarati o Kosovu ni s Van der Stoelom ni bilo s kim drugim. Usredotočivanje na sprječavanje sukoba podrazumijeva i zanemarivanje problema određenih manjina, pri čemu posebno valja spomenuti nevolju manjine u najgorem položaju u Europi - riječ je o Romima. Sprječavanje sukoba mora ići ruku pod ruku s izgradnjom demokratskih ustanova. Pokrenuti europski eksperiment pokazuje moguću realnu i jeftinu metodu kojom je danas moguće stvoriti uvjete za sprječavanje poigravanja vatrom i nasilja u budućnosti. Nepovjerenje i mržnja i dalje će ograničavati njezinu djelotvornost, ali prava osoba i ugled koji će je poduprijeti kao i pravodobno sprječavanje sukoba možda su naša najbolja nada za pružanje pomoći multietničkim državama da izgrade stabilna društva", zaključuje Steven R. Ratner, "profesor pravnog fakulteta na Teksaškom sveučilištu u Austinu".

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙