DE-INTEGRACIJE NJ 2.VIII.-DIE WELT-EUROPA U XXI.ST. NJEMAČKADIE WELT2. VIII. 1999."Europa se mora oprostiti od starih državnih zamisli"List objavljuje oveći razgovor s engleskim profesorom povijesti Haroldom Jamesom.- Duh obilazi -
duh globalizacije i bez pretjerivanja može se reći: većina Europljana ga se boji...= To što se danas događa, nipošto nije novo. Početci procesa globalizacije sežu u drugu polovicu XIX. stoljeća. Jedan važni trenutak te 'prve globalizacije' bilo je puštanje u pogon prvog transatlantskog kabela 1906. Preko njega su se brzo mogli prenositi financijski podatci iz Amerike u Europu i obrnuto. To je pak pridonijelo da su burzovni slomovi 1906. i 1907. u New Yorku odmah imali posljedica u Berlinu i Beču.- Želite li time reći da je sadašnji razvitak zbog svojih tendencija samo ponavljanje onoga, što se događalo prije Prvog svjetskog rata?= Danas se rado govori o 'dobu Big Maca'. No što je u tomu tako novo? Još u prošlom stoljeću ujedinila se moda. Kad pogledamo slike japanskih građana s kraja XIX. stoljeća i početka XX., vidimo
NJEMAČKA
DIE WELT
2. VIII. 1999.
"Europa se mora oprostiti od starih državnih zamisli"
List objavljuje oveći razgovor s engleskim profesorom povijesti
Haroldom Jamesom.
- Duh obilazi - duh globalizacije i bez pretjerivanja može se reći:
većina Europljana ga se boji...
= To što se danas događa, nipošto nije novo. Početci procesa
globalizacije sežu u drugu polovicu XIX. stoljeća. Jedan važni
trenutak te 'prve globalizacije' bilo je puštanje u pogon prvog
transatlantskog kabela 1906. Preko njega su se brzo mogli prenositi
financijski podatci iz Amerike u Europu i obrnuto. To je pak
pridonijelo da su burzovni slomovi 1906. i 1907. u New Yorku odmah
imali posljedica u Berlinu i Beču.
- Želite li time reći da je sadašnji razvitak zbog svojih tendencija
samo ponavljanje onoga, što se događalo prije Prvog svjetskog
rata?
= Danas se rado govori o 'dobu Big Maca'. No što je u tomu tako novo?
Još u prošlom stoljeću ujedinila se moda. Kad pogledamo slike
japanskih građana s kraja XIX. stoljeća i početka XX., vidimo
birokrate s visokim krutim ovratnicima u crnim kaputima. Isto su se
tako po kontinentima raširile jeftine tkanine proizvedene u
Manchesteru. I Singerovi šivaći strojevi bili su 'simbol'
globalizacije.
- No koliko današnja globalizacija nadilazi ekonomske procese?
= Taj proces naravno uključuje kretanje ljudi i zamisli, to ga čak
stimulira.
(...)
- Povijesni razvitak određuje i djelatni politički kadar. Držite li
da su današnji političari uopće sposobni obaviti tako zamršenu
zadaću kao što je globalizacija?
= Zapravo današnji politički naraštaj nema baš pretpostavke za
'junačko' dovršenje teškog procesa globalizacije. No s druge
strane, političari današnjice i ne moraju voditi 'junačku
politiku', jer nju nitko ni ne treba niti očekuje. Iz najnovije
prošlosti želio bih spomenuti samo Borisa Jeljcina i Lecha Walesu:
obojica su bili stvarni junaci tijekom važnih povijesnih preokreta
u svojim zemljama. U međuvremenu su postali tragikomičnim
likovima. Stoga preporučujem da pogled ne bude previše usmjeren na
političare.
- No većinu Europljana zanima pitanje u čemu će se sastojati
političke posljedice te globalizacije a odgovor očekuju od
političara...
= U prvom početku globalizacije, krajem XIX. stoljeća, političari
su uglavnom željeli jačati državu. Među sredstva koja su odabrali
pripadalo je i povećanje 'zaštitnih carina' kojima se štitilo
domaće proizvode od jeftinije inozemne konkurencije, ali i
izgradnja struktura blagostanja države. Tako je nastalo
Bismarckovo zakonodavstvo, uzdiglo je Njemačku u prvu socijalnu
državu svijeta. No istodobno je utisnut pojam o 'rastućim državnim
izdatcima', koji je svoje teško značenje očuvao do naše
sadašnjosti. Za razliku od toga, nova se globalizacija nazire po
tomu što se privatizira sve više i više državnih područja. Novom
Zelandu i Irskoj uspjelo je u zadnjih deset godina radikalno
smanjiti državne izdatke, dočim su velike zemlje - pomislite samo
na Brazil a i na Njemačku - s tim imale velikih muka.
(...)
- Postoji li uopće samostalna i nosiva vizija Europe ili ne moramo
polaziti od europske slabosti identiteta koja se izražava u
reakcijama na proces globalizacije?
= Europljani se nedvojbeno osjećaju nesigurnima. Imaju velikih
teškoća u vođenju zajedničke politike. Osim toga vide da su pred
velikim gospodarskim izazovima. Što dakle može biti temelj
europskog identiteta? Čak i najoduševljeniji zagovornici Europe
europsko ujedinjenje drže tek momentom stvaranja identiteta, među
mnogim drugima. Aspekt suvremenog svijeta - a to se ne smije
previdjeti - sastoji se u igri s identitetom drugih.
Gdje se identitet povezuje s tradicijom? Postoji, naravno,
europska tradicija, ali ta europska tradicija sastoji se od mnogo
različitih nacionalnih tradicija. Time je europska tradicija
nastala iz utakmice različitih nacionalnih zamisli. Stoga je
Europa posve neprikladna da se predstavlja zaštitnim znakom
antiamerikanizma. Europa mora vrlo oprezno krenuti na posao: ne
smije braniti svoje vrijednosti na temelju antiamerikanizma.
(...)
- Bi li se proces iz doba prije Prvoga svjetskog rata mogao ponoviti
i u smislu da unazadi globalizaciju koja traje?
= Ta opasnost postoji. Još u jesen 1998. kretali smo se vrlo blizu
ruba financijsko-političke a time i gospodarsko-političke krize.
To što ipak nije došlo do propasti, djelomično treba povezati i s
djelotvornom potporom međunarodnih ustanova. Još ranije je, u
ljetu, izbila azijska kriza a Rusija je objavila svoju nesposobnost
plaćanja. Ti su događaji u najvećoj mjeri alarmirali banke za
izdavanje novčanica, a da Federal Reserve Board iz Amerike nije
pomogao Brazilu, nedvojbeno bi došlo do sloma - poput onog ranih
tridesetih godina. U načelu ta opasnost još ni izdaleka nije
uklonjena. Razgovor je vodio Adelbert Reif.