DE-YU-INTEGRACIJE NJ 28.VII.- WELT-BALKAN NE SMIJE U EU NJEMAČKADIE WELT28. VII. 1999.Balkan ne smije u EU"Puščani prah nad Kosovom se slegnuo, vrijeme je dakle za kritička razmišljanja o tomu kako Zapad zamišlja smirivanje
Balkana.Najprije prvi dojam: ono što je EU na Balkanu radio premalo, sada radi previše. Tako su šefovi vlada zaključili stabilizacijski sporazum u kojemu državama Balkana nude da postanu članovi euro-atlantskih struktura. To je psihologija nečiste političke savjesti - Srebrenica! - koja potiskuje pitanje predvidljivih povratnih djelovanja na budućnost europskog integracijskog procesa: što bi zapravo prijam jugoistočnih europskih država značio za sposobnost djelovanja EU-a i NATO-a? Ponuda se na prvi pogled čini posve prihvatljivom. Europska je integracija donijela mir onima koji u njoj sudjeluju. Zašto dakle ne proširiti taj mirni prostor i na jugoistočnu Europu? Svaki sukob u toj regiji bio bi stvar europske unutarnje politike. Ono što zvuči razumno, ne može izdržati podrobnije promatranje. Ne smije se zaboraviti da uspjeh europske integracije ima uvjete. Dva među njima su demokracija i tržišno gospodarstvo. Vrh EU-a u Kopenhagenu
NJEMAČKA
DIE WELT
28. VII. 1999.
Balkan ne smije u EU
"Puščani prah nad Kosovom se slegnuo, vrijeme je dakle za kritička
razmišljanja o tomu kako Zapad zamišlja smirivanje Balkana.
Najprije prvi dojam: ono što je EU na Balkanu radio premalo, sada
radi previše. Tako su šefovi vlada zaključili stabilizacijski
sporazum u kojemu državama Balkana nude da postanu članovi euro-
atlantskih struktura. To je psihologija nečiste političke savjesti
- Srebrenica! - koja potiskuje pitanje predvidljivih povratnih
djelovanja na budućnost europskog integracijskog procesa: što bi
zapravo prijam jugoistočnih europskih država značio za sposobnost
djelovanja EU-a i NATO-a?
Ponuda se na prvi pogled čini posve prihvatljivom. Europska je
integracija donijela mir onima koji u njoj sudjeluju. Zašto dakle
ne proširiti taj mirni prostor i na jugoistočnu Europu? Svaki sukob
u toj regiji bio bi stvar europske unutarnje politike. Ono što zvuči
razumno, ne može izdržati podrobnije promatranje. Ne smije se
zaboraviti da uspjeh europske integracije ima uvjete. Dva među
njima su demokracija i tržišno gospodarstvo. Vrh EU-a u Kopenhagenu
proglasio je to 1993. pretpostavkom za pristup. Čak ako se i
optimistički pretpostavi da će države jugoistočne Europe te
kriterije ispuniti za 20 godina, postoji i treći uvjet za uspjeh:
politička integracija funkcionira samo tako dugo dok se ne
prekorači politička granična vrijednost integracijskog prostora
koji se teritorijalno povećava.
Politička granična vrijednost može se empirijski opisati: nitko
ozbiljno ne želi članstvo Rusije u EU. Za to nisu mjerodavna samo
gospodarska i politička razmišljanja, nego ponajprije opravdani
strah da bi prijam Rusije preopteretio EU. Doima se čudnim što
šefovi vlada EU-a nisu očekivali spoznaje o ograničenoj
sposobnosti integracije u slučaju stabilizacijskoga sporazuma,
jer: EU je već zaključio pridružbeni sporazum s 13 država, koje
imaju izgleda za pristup. Ako se doda broj jugoistočnih zemalja
Europe, dobije se budućnost EU-a s 25 do 30 članica. Već danas se u
EU s petnaest država vidi kako je teško postići napredak u
produbljivanju integracije. Velika je vjerojatnost da integracija
u tako napuhanom EU-u neće samo zastati, nego će se razvijati
unatrag, sve do, u najboljem slučaju, povoljne zone slobodne
trgovine. No čak se ni stanje povlaštene trgovine ne bi moglo dugo
održati jer u globaliziranome svijetu nestanak EU-a kao
svjetskopolitičkog i svjetskogospodarskoga sposobnog subjekta ne
bi ostalo bez posljedica na rast i blagostanje. Tada bi nacionalna
deviza mogla glasiti: Spašavaj se, ako možeš! Na tom krivom
kolosijeku izgubilo bi se i ono što je koelnske 'vrhovne jurišnike'
motiviralo za stabilizacijski sporazum: mirotvoran učinak
europskih integracija. Na kraju dakle više ne bi bilo stabilnosti,
nego novih nestabilnosti, i to u cijeloj Europi. To ne može biti u
interesu ni EU-a ni država koje mu žele pristupiti. Stoga EU na
posljetku neće primiti države jugoistočne Europe.
Ako se dogodi drukčije i zemlje Balkana budu unatoč europskom
političkom razumu primljene u EU, postoji opasnost da se ponove zle
kobi europske povijesti, za koje se vjeruje da su prevladane. Kod
retrogradne integracije opet bi se pojavile razlike u snazi, koje
je Europska unija do sada integrativno svladavala. Posljedica bi
bili savezi i protusavezi. Na predestinirani instrument
sigurnosnopolitičkog povratnog osiguranja - zapadni savez - pri
tom ne bi trebalo računati, osim u slučaju da NATO ne ostane pri
ponudi za pristup Balkana, također predočenoj u stabilizacijskom
sporazuma. Ta je pretpostavka vjerojatna, jer savez kao
organizacija kooperativne sigurnosti ne poznaje instrument
političke integracije. Svaki novi pristup smanjuje njegovu
sposobnost djelovanja, jer bi svaki član svojim vetom mogao staviti
izvan snage zahtjev konsenzusa za odluke NATO-ova vijeća. U slučaju
zapadnoga saveza, prijam svih država jugoistočne Europe imao bi
dakle razorni učinak na sposobnost djelovanja. Ostaje zabrinutost,
da će stabilizacijski sporazum za jugoistočnu Europu i sam postati
izvorom nestabilnosti.
Više nego ikad potrebna nam je mudrost Monneta, Schumanna, de
Gasperija i Adenauera. Treba spomenuti i Willyja Brandta, koji je
nekoć upozoravao na 'sklonost gigantomaniji' u budućem planiranju
Europe. Vrijeme je da se zagovarači federalne europske unije opet
jave za riječ s upozorenjem na 'OESS-izaciju' EU-a. Balkan ne smije
još jedanput postati ishodištem požara u Europi, niti se europsku
integraciju smije staviti na kocku. Mir za Balkan stoga, osim
obnove, može značiti ne pristupanje postojećem integracijskom
prostoru, nego da ga uz djelotvornu pomoć EU-a u toj regiji sam
izgradi" - piše Wolfgang Bruckmann, znanstveni suradnik SPD-a za
vanjsku i europsku politiku u Bundestagu.