DE-SIMPOZIJI-ISELJENIŠTVO-Demografija-Istraživanja RDW-SIMPOZIJ-13-7 NJEMAČKI RADIO - RDW13. VII. 1999.Simpozij u Stuttgartu: Između utopije i histerije Strategije za integracije migranata "U Stuttgartu je nedavno završio trodnevni
skup stručnjaka za migracije, koji su raspravljali o strategijama za integraciju migranata. Predstavljani su modeli iz nekoliko zapadnih zemalja (Francuske, Velike Britanije, Nizozemske i SAD-a) i uspoređeni su s njemačkim modelom. Simpozij je imao radni naslov 'između histerije i utopije', a pratio ga je Alen Legović. Kako bi se trebalo odnositi prema vrlo osjetljivoj temi kao što je migracija i doseljavanje? Što je kasnije s integracijom? Koje odgovore na pitanja migracije može dati politika i znanost? - pitanja su koja su postavljena na samom početku simpozija u Stuttgartu. Već na samom otvorenju simpozija rečeno je da nitko nema gotove recepte za uspješnu integraciju migranata. Za integraciju je potrebno eksperimentiranje popraćeno procesom diskutiranja. To je izjavio profesor Aristide Zolberg iz New Yorka. Integracija ni u kojem slučaju ne smije postati nešto što se određuje odozgo. Osim toga parlamentarne demokracije zapadnih zemalja obvezuju se da se danas objektivno raspravlja i odnosi
NJEMAČKI RADIO - RDW
13. VII. 1999.
Simpozij u Stuttgartu: Između utopije i histerije
Strategije za integracije migranata
"U Stuttgartu je nedavno završio trodnevni skup stručnjaka za
migracije, koji su raspravljali o strategijama za integraciju
migranata. Predstavljani su modeli iz nekoliko zapadnih zemalja
(Francuske, Velike Britanije, Nizozemske i SAD-a) i uspoređeni su s
njemačkim modelom. Simpozij je imao radni naslov 'između histerije
i utopije', a pratio ga je Alen Legović.
Kako bi se trebalo odnositi prema vrlo osjetljivoj temi kao što je
migracija i doseljavanje? Što je kasnije s integracijom? Koje
odgovore na pitanja migracije može dati politika i znanost? -
pitanja su koja su postavljena na samom početku simpozija u
Stuttgartu. Već na samom otvorenju simpozija rečeno je da nitko
nema gotove recepte za uspješnu integraciju migranata. Za
integraciju je potrebno eksperimentiranje popraćeno procesom
diskutiranja. To je izjavio profesor Aristide Zolberg iz New Yorka.
Integracija ni u kojem slučaju ne smije postati nešto što se
određuje odozgo. Osim toga parlamentarne demokracije zapadnih
zemalja obvezuju se da se danas objektivno raspravlja i odnosi
prema tom pitanju i zabranjuje povratak u autoritarne situacije
koje bi nametale jednostavna i zavodljiva rješenja. Osim toga, i
sve veće gospodarsko povezivanje u svijetu pospješuje prihvaćanje
stranih kultura. Glavnu ulogu za uspješnu integraciju za Zolberga
ima ponajprije učenje jezika zemlje u kojoj se živi.
Klaus Bade, profesor za noviju povijest na sveučilištu Osnabrueck i
jedan od vodećih njemačkih stručnjaka za migracije, naglašava da je
Njemačka od ranih osamdesetih useljenička zemlja, koliko god to
njemački političari negirali: 'Njemačka je najkasnije početkom
osamdesetih useljenička zemlja na useljeničkom kontinentu -
Europi. U Njemačkoj se integracija administrativno prakticirala i
rezultat nije toliko ni loš, ali integracija u koncepcijskom smislu
gotovo nije tematizirana. Znanstvenici, crkve, sindikati,
povjerenici za strance i praktičari u radu sa strancima neprestano
su se zalagali u javnosti za ovu temu, međutim odjek je bio malen ili
nikakav. Izuzev tri političara, svih iz redova CDU-a, a to su Grof
Alois Waldburg-Zeil, Heiner Geissler, bivši glavni tajnik CDU-a, i
bivši gradonačelnik Stuttgarta Manfred Rommel. Sva tri političara
potječu iz stranke koja se uglavnom oglušila na prijedloge nas
znanstvenika, ali koji su sve naše prijedloge na neki način čak
preuzeli i zastupali u redovima stranke, zbog čega su nerijetko
imali problema u stranci'.
Možda bi se to moglo sažeti ovako: Postoji naime jedna apsurdna teza
koja govori da je integracijska politika u Njemačkoj zbog toga
donekle uspješna jer se službeno ne tematizira. To je dakle utoliko
apsurdno da je ova tema u javnosti potpuno iščezla, tabuizirana, a
rezultati su bili izgredi protiv stranaca koji su se dogodili u
Njemačkoj u ranim devedesetima, a moglo ih se spriječiti da nije
postojao strah građana od stranoga i strah političara od građana
kada je riječ o doseljavanju stranaca u Njemačku.
Ustanovljeno je na simpoziju u Stuttgartu da politika i znanost
imaju vrlo malo dodirnih točaka i, više od toga, da između politike
i znanosti oko migracije i integracije stranaca nema nikakvog
suglasja. Nedostaju kontakti između političara i znanstvenika. To
potvrđuje i Gabriele Erpenbeck, povjerenica za pitanje stranaca
savezne zemlje Donje Saske: 'Ustanovila sam da u biti nema
sporazumijevanja između znanosti i politike. Uvijek iznova
primjećujem da politika rezultate znanstvenih istraživanja
djelomično instrumentalizira, i to u onim slučajevima kada se
rezultati znanstvenih istraživanja uklapaju u političke
svjetonazore. U Njemačkoj nema institucionaliziranih kontakata
između znanosti i politike. Smatram da bi u Njemačkoj i na području
migracije trebali stvoriti neku vrst stručnoga vijeća koje bi
činili znanstvenici. Nešto poput onoga koje imamo na području
gospodarstva. Rezultate koje bi ostvarili spomenuti stručnjaci, i
njihova izvješća, ne pretakaju se odmah u politiku, ali u
političkoj raspravi ipak imaju određenu ulogu. Tako nešto bi
trebali i za područje migracije. To ne mora izgledati kao vijeće
gospodarskih stručnjaka-savjetnika, ali mora biti nešto što je
institucionalizirano.
Tako glasi zahtjev Gabrielle Erpenbeck, povjerenice za strance
savezne zemlje Donje Saske. Politika tendira vlastita uvjerenja
podignuti na razinu opće istine te iz toga konstruirati budućnost,
dok se znanost bavi sadašnjošću i prošlošću te istražuje razvitke
kako bi na temelju toga došla do mogućeg razvoja u budućnosti.
Profesor Bade misli slično. Njemačkoj je nužna
institucionalizacija dijaloga, dakle stvaranje instituta koji bi
pratio vođenje dijaloga oko migracije i integracije stranaca. U
Njemačkoj se često nailazi na jezične probleme, probleme
interdiciplinarnih pregovora, jer svaka znanstvena grana drukčije
definira integraciju.
Što treba promijeniti u Njemačkoj? Odgovore je pokušao dati
profesor Bade: 'Ono što bi se trebalo promijeniti je spremnost da se
problemi koje imamo u Njemačkoj reguliraju zakonom i politikom.
Prvo, ne možemo nastaviti s razvodnjavanjem ovog problema u
politiku prema strancima, politiku prema tražiteljima azila,
politiku prema doseljavanju etničkih Nijemaca iz istočne Europe
itd., a da u svemu ne razvijemo sveobuhvatni koncept rješavanja
ovog problema. Drugo, u Njemačkoj se ne može voditi rasprava tko ima
najbolje kvote doseljenika u zemlji. Najprije treba razgovarati o
ciljevima, a nakon toga o brojkama. Treće, mora se shvatiti da
migracijska politika zauzima središnje mjesto unutar društvene
politike. I tu se naravno ubraja i kontrola broja doseljenika u
zemlju, jer građanima se ne može na duži rok objasniti da je
integracijska politika nešto dobro ako ju ne kontrolirate. Dakle,
potrebni su sveobuhvati koncepti za čitavo područje te da se
građanima objasne najrazličitiji aspekti migracije počev od
gospodarskih preko političkih i kulturnih pa sve do socijalnih. A
da bi se sve to moglo provesti u djelo potrebni su zakoni',
zaključuje Klaus Bade. U Njemačkoj vlada nesporazum. Smatra se da
su stranci koji dolaze u Njemačku neku vrst učenika koji se, kada
dolaze u Njemačku, moraju podvrgnuti ispitu znanja njemačkog
jezika, i ako se pristojno ponašaju i integriraju, tada Nijemci
odluče da im se može dati i njemačka putovnica. Nijemci bi radije
trebali pogledati u vlastitu prošlost, primjerice u SAD-u. Većina
Nijemaca koji su dobili američke putovnice zasigurno nisu
poznavali engleski i imali su velike poteškoće u sporazumijevanju i
potpisivanju nekakvih formulara. Putovnice su pomoć za
integraciju, a ne nekakve svjedodžbe o završenom procesu
integracije koji na koncu traje mnogo duže.
Zanimljivo je bilo u nastavku simpozija kako je Richard Alba sa
sveučilišta u New Yorku opisao kulturne i socijalne aspekte
integracije u SAD-u. Nakon dugog procesa migracije uslijedila je u
Americi integracija. Proces integracije trajao je generacijama. U
SAD-u se stoga govori o asimilaciji koja je odigrala ključnu ulogu u
stvaranju američke nacije. Ovdje treba naglasiti da se proces
asimilacije na samom svojem kraju može shvatiti kao nestanak
etničkih razlika. Alba je uočio da je asimilacija bila na djelu u
SAD-u i onda kada to migranti za svoju u Americi rođenu djecu nisu
htjeli. Zanimljiv je i odnos Amerike prema pojmu
multikulturalnost. SAD je multikulturna u svemu osim u vjeri.
Uvođenje katoličanstva, primjerice u prošlom stoljeću u SAD-u,
popraćeno je velikim napetostima, ali danas je katoličanstvo i
jedna od američkih vjera.
Iskustvo Amerikanaca i Nizozemaca sa zakonom protiv diskriminacije
bilo je posebno zanimljivo njemačkim sudionicima simpozija, što je
rezultiralo zahtjevima da se i u Njemačkoj podnese zahtjev za
donošenje zakona protiv diskriminacije. Na rubu simpozija iz
svojih zbirki eseja čitala je i hrvatska spisateljica Slavenka
Drakulić koja je na temelju tipično hrvatskog iskustva granica i na
primjeru Istre prenategnuto prikazala ksenofobičnost od granica na
malom prostoru i shizofreniju koja iz toga proizlazi. Očito
Slavenka Drakulić ne može prihvatiti iskustvo granice kao dio
vlastitog identiteta, jer - a to su priznali i američki stručnjaci
simpozija - bez granica se ipak ne može, koliko god to nekoga
smetalo".
(RDW)