IT-EU-integracije IT CDS 1.8. PROŠIRENJE EU NA ISTOK ITALIJACORRIERE DELLA SERA1. VIII. 1999.Poslije Balkana novi europski ciklus"Prije nekoliko dana, upravo u Sarajevu, odnos između Europske unije i svijeta koji ju okružuje možda je
postao dinamički element i temelj europskoga ujedinjenja. Definicija opće vanjske europske politike nije više odgodiva čak zbog učinka balkanskoga rata. Ovisno o sposobnosti ljudi koji danas obnašaju vlast u Bruxellesu i u državnim središtima, ako faza otvorena balkanskim ratom i krizom Povjerenstva započne pozitivnim ciklusom procesa europskog ujedinjenja sličnog ostalim procesima koji su slijedili iza 1950.", stoji u komentaru koji se u nastavku osvrće na događaje koji su prethodili stvaranju jedinstvenog tržišta i jedinstvene monete (1984), radu europskog Parlamenta i Povjerenstava (Delors dakle, danas Prodi), dva važna trenutka u europskom kalendaru koji prisiljavaju političke snage (vlade i stranke) da se konstruktivnije pozabave Europom i mogućnostima dinamičnijega gospodarstva... Nadalje se kaže, povijesne okolnosti doista sugeriraju da novi impuls europskom ujedinjenju trebaju dati kako političari tako
ITALIJA
CORRIERE DELLA SERA
1. VIII. 1999.
Poslije Balkana novi europski ciklus
"Prije nekoliko dana, upravo u Sarajevu, odnos između Europske
unije i svijeta koji ju okružuje možda je postao dinamički element i
temelj europskoga ujedinjenja. Definicija opće vanjske europske
politike nije više odgodiva čak zbog učinka balkanskoga rata.
Ovisno o sposobnosti ljudi koji danas obnašaju vlast u Bruxellesu i
u državnim središtima, ako faza otvorena balkanskim ratom i krizom
Povjerenstva započne pozitivnim ciklusom procesa europskog
ujedinjenja sličnog ostalim procesima koji su slijedili iza
1950.", stoji u komentaru koji se u nastavku osvrće na događaje koji
su prethodili stvaranju jedinstvenog tržišta i jedinstvene monete
(1984), radu europskog Parlamenta i Povjerenstava (Delors dakle,
danas Prodi), dva važna trenutka u europskom kalendaru koji
prisiljavaju političke snage (vlade i stranke) da se
konstruktivnije pozabave Europom i mogućnostima dinamičnijega
gospodarstva...
Nadalje se kaže, povijesne okolnosti doista sugeriraju da novi
impuls europskom ujedinjenju trebaju dati kako političari tako
gospodarstvenici uz uvažavanje kako unutrašnjih tako vanjskih
prilika, polazeći radije od djela nego od zakonodavstva.
Čini se da je najvažniji cilj zapravo postalo uređenje mira,
demokracije, gospodarskog i građanskog napretka zemalja izvan
Unije.
Ponajprije, na Balkanu je na jedvite jade svršio prvi rat vođen u
Europi poslije 1945., u kojemu su europske vlade čvrsto željele
pobijediti, ali nisu bile opskrbljene potrebnim vojnim i
tehnološkim sredstvima. Interes je bio ponajviše europski, ali je
pobjeda uglavnom bila američka. Rat je bio pravedan, ali ne i
legitiman, jer se temeljio na načelu ingerencije, čiji razlog i
pravila se tek trebaju definirati. Ako se balkanski rat iz '99
pokaže korisnim i možda upravo dobročiniteljskim, ovisno o tome
kako će se vladati u miru, materijalna, politička i civilna
rekonstrukcija bivše Jugoslavije pripast će Europljanima.
Ali, osim Balkana, cijelo prostrano kopneno područje koje
obrubljuje Uniju, od sjeveroistoka do jugozapada, traži mir,
demokraciju, gospodarski i građanski napredak, pogledom uprtim u
Europsku uniju kako bi dobili njezino vodstvo i oslonac. To
područje obuhvaća republike nastale raspadom Sovjetskog Saveza i
zemalje srednje i istočne Europe, Tursku, Srednji istok, i zemlje
na jugu Mediterana.
Treba usklađivati očekivanja najbližih susjeda i primarne interese
Europske unije, jer su njezina sigurnost i blagostanje ugroženi ako
je ona okružena nesrećama i stalnim rizicima poput nestabilnosti i
političkih pritisaka, nacionalnih ratova, etničkih i vjerskih
progona, neodrživog demografskog prirasta, gospodarskih i
financijskih kriza.
Nastojati reducirati takve nesreće i rizike u zemljama sad
pomirenim u Europskoj uniji, povijesna je i moralna dužnost jer se
radi o nesrećama i rizicima koje su ti isti izazvali sebi i drugima.
Unija, konačno ima potrebne resurse i znanje potrebne za
djelotvorno djelovanje: to je zapravo područje gospodarski
najbogatije na svijetu, poslije Sjedinjenih Država, od kojih puno
bolje poznaje povijest, kulturu, jezike, gospodarske i političko-
administrativne strukture susjednih zemalja.
Legalni instrumenti, gospodarski i administrativni uglavnom su
spremni; moraju se rabiti na određen i dosljedan način u službi
jasno zacrtane politike, ističe između ostalog list, podsjećajući
kako je potrebno namaknuti još novca za proširenje europske
zajednice, i pratiti to djelima a ne samo zakonodavstvom.
Za neke se zemlje, poput Mađarske, Poljske ili Češke, proširenje
može izvršiti u okvirima razvoja i sigurnosti dok se za druge,
primjerice Ukrajinu ili sjevernu Afriku, trebaju elaborirati
različiti instrumenti i načini primjereni odgovarajućoj vanjskoj
politici: kao što je tehnička pomoć, ugovori o suradnji na području
sigurnosti, potpora razvoju, savezi, unaprjeđivanje regionalnih
sporazuma o suradnji.
S Marshallovim planom Sjedinjene Države bi bile u mogućnosti
kombinirati tri elementa koja označavaju sljedeću evoluciju
istočne Europe: konsolidiranje demokracije, gospodarski razvoj,
pomirenje među neprijateljima. Sve su to elementi koji se trebaju
ostvariti i kojima teže zemlje europske zajednice. To su upravo
iste one vrijednosti koje nakon pedeset godina i one moraju
obnoviti na svojim prostorima, zaključuje Tommaso Padoa-
Schioppa.